Valet i Sverige 2018

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
hilbert
Medlem

Re: Valet i Sverige 2018

Inlägg av hilbert » 14 sep 2018 14:32

Tack mrsund
Jag var inte så fel ute i alla fall :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 14 sep 2018 16:09

Ett inlägg bortplockad. Har ni åsikter om diskussionen så använd rapport-funktionen, lek inte moderator. Åsikter om moderering diskuterar ni lämpligast med mig via PM, inte i tråden.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 14 sep 2018 16:47

hilbert,
du som verkar följa Göteborg, har du några teorier om varför socialdemokraterna gått klart över ställda förväntningar i staden? Det verkade ju ett tag som att de skulle kunna halveras gentemot tidigare.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 14 sep 2018 16:58

Fler inlägg bortplockade. Inget argumenterande i flykting-frågan, tack. Tillbaka till att diskutera valet.

liljen
Medlem

Inlägg av liljen » 14 sep 2018 17:04

Om vi fortsätter gräva lite i Arjeplog så ska enbart flytkingboendet Pangea (kan ju finnas fler i kommunen) har 16 anställda i detta nu.
https://www.solidinfo.se/foretag/arjepl ... det-pangea
Det innebär alltså om vi utgår ifrån siffran 17 flyktingar från 2017 som angavs av mrsund så skulle det göra att det här boendet har en personaltäthet som t.ex. de flesta äldreboenden bara kan drömma om. För vanligt folk är det nog i sig provocerande. Eller också bor helt enkelt klart fler än 17 personer där.

Den stora vågen till Arjeplog lär ha kommit runt 2015. Sedan kan många ha flyttat vidare. Många söker sig helst till större städer.
Det är troligen en sån händelse som 2015 som helhet som påverkar folks åsikter. Inte ett enskilt år som 2017. Faktum kvarstår att det är inget som tyder på att invandringen till Arjeplog skulle enbart bestå av 2 Afghaner totalt sett de senaste åren. Därmed tycker jag inte Arjeplogbornas väljarbeteende kan avfärdas som något mystiskt eller frikopplat ifrån invandring.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 14 sep 2018 17:27

du som verkar följa Göteborg, har du några teorier om varför socialdemokraterna gått klart över ställda förväntningar i staden? Det verkade ju ett tag som att de skulle kunna halveras gentemot tidigare.
En sak jag kan tänka mig är Ann Sofie Hermanssons person. Hon har drivit en mycket modig kampanj mot hederskultur och extremism tillsammans med sin gamla kompis Nalin Pekgul.Det har inte alltid varit så uppskattat bland hennes meningsfränder.
Hermansson var ganska okänd när hon blev ordförande i KS. Jag är imponerad över hur hon klarat den synnerligen otacksamma uppgiften.

Sedan ser vi ju ett storstadsfenomen, S gick ännu bättre i Stockholm, och i Malmö höll man nästan ställningarna i den landsdel där SD är överlägset starkast. Vad det handlar om har jag ingen aning om.

liljen
Medlem

Inlägg av liljen » 14 sep 2018 17:40

Om man ska tänka som Ivar Arpi på SvD kanske förklaringen är de allra mest utsatta områden, som ju ofta ligger i de större städerna:
https://www.svd.se/sarskilt-socialdemokratiska-omraden
S är extremt starka där. Kräver nog dock mer analys innan man kan säga att det påverkat i så stor utsträckning.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 14 sep 2018 17:59

Markus Holst,
det var just Stockholm och varför det är markanta skillnader mellan röstningen i staden och länet som diskuterades. En skillnad som skulle kunna bero på annorlunda erfarenheter av invandrare enligt en tidigare hypotes.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 14 sep 2018 18:09

Om man ska tänka som Ivar Arpi på SvD kanske förklaringen är de allra mest utsatta områden, som ju ofta ligger i de större städerna:
Hur det är i Stockholm vågar jag inte yttra mig om.

I Göteborg är det inte så. Jag skrev om det tidigare i tråden:
Ser man sedan på valdistrikten så har S tappat i sina starkaste områden i de nordöstra förorterna, men gått fram i moderaternas starkaste områden.
Det är alltså övre medelklass/överklass områden i sydvästra Göteborg. Moderaterna är överlägset största parti där och S valresultat brukar kunna skrivas med en siffra. Det är inga enorma förändringar. M är fortfarande överlägset störst och S är ett litet parti i de här områdena.
Det är dock en ganska entydig trend, man ser det i valdistrikt efter valdistrikt
Man gick också fram i områden där MP och Fi fick väldigt höga resultat förra valet.
Det kan också nämnas att i området runt Frölunda Torg där bilbränderna inträffade gick S tillbaka kraftigt.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 14 sep 2018 18:17

pandersson2 skrev:
14 sep 2018 17:59
Markus Holst,
det var just Stockholm och varför det är markanta skillnader mellan röstningen i staden och länet som diskuterades. En skillnad som skulle kunna bero på annorlunda erfarenheter av invandrare enligt en tidigare hypotes.
Det är riktigt, men det blev ett politiskt argumenterande som jag inte vill ha här. Jag upplever det själv som mycket intressant med skillnaden mellan stad och land i denna fråga.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 14 sep 2018 18:27

Den stora vågen till Arjeplog lär ha kommit runt 2015. Sedan kan många ha flyttat vidare. Många söker sig helst till större städer.
Det är troligen en sån händelse som 2015 som helhet som påverkar folks åsikter. Inte ett enskilt år som 2017. Faktum kvarstår att det är inget som tyder på att invandringen till Arjeplog skulle enbart bestå av 2 Afghaner totalt sett de senaste åren. Därmed tycker jag inte Arjeplogbornas väljarbeteende kan avfärdas som något mystiskt eller frikopplat ifrån invandring.

Jag har aldrig påstått att det bara var 2 afganpojkar som kom till Arjeplog, jag skrev bara hur jag upplevde tillståndet i Arjeplog när jag var där.
Det kan mycket väl vara som du skriver.

Jag tänker inte ge mig in i någon tuppfäktning kring den frågan. Ha det gott :)

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 14 sep 2018 18:54

Jag kan inte läsa vad Ivar Arpi skrev i SVD, men en hastig blick på valresultatet visar att S uppgång nästan enbart skedde i centrala Stockholm, i de yttre områdena låg man stilla.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 14 sep 2018 18:56

Markus Holst,
jag skall inte framhärda. Det är inte lätt när man skall diskutera ett val att undvika det som uppfattas som politik. Gränsen är flytande. Jag förstår och accepterar motiveringen.

Jag gjorde observation idag att utan Stockholm skulle Socialdemokraterna vara över 30%, SD näst största parti och Mp ute ur Riksdagen. Det är verkligen en stor skillnad mellan Stockholm och övriga landet, en klyfta jag upplever vidgats de senare åren. Har upplevt samma med släktingar som bor i Stockholm, att deras värderingar är ofta annorlunda än deras syskons. Detta är subjektivt men nog verkar det som att de åsikter som tidningar som DN förfäktar är mer vanligt förekommande i Stockholm.

liljen
Medlem

Inlägg av liljen » 14 sep 2018 19:07

Johan Westerholm kommer med som vanligt tänkvärda insikter om nya väljarmönster:

https://ledarsidorna.se/2018/09/klankul ... emokratin/

Kanske ovant för många svenskar att tänka så här, men är nog den nya vardagen.

Tittade lite översiktligt på valresultatet och när det gäller C så finns det också intressanta mönster. C fortsätter vara väldigt starkt i traditionella glesbygdslän som gotland och jämtland, går svagt i malmö och göteborg.
Samtidigt går man väldigt starkt i Stockholm. Är det Stureplanscentern som är mer än bara ett begrepp, utan gamla Bondeförbundet är på allvar etablerat i Stockholm?
Rimligen finns då två ganska olika väljargrupper som numera utgör partiets kärnväljare i och med att man gick hyfsat i stockholm 2014 också.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 14 sep 2018 19:38

Markus Holst skrev:
14 sep 2018 16:58
Fler inlägg bortplockade. Inget argumenterande i flykting-frågan, tack. Tillbaka till att diskutera valet.
Hm..

Borde vi diskutera terminologi? Kanske inte i denna tråd, men jag drar kort det ändå.

Om vi pratar om personer som söker om asyl, borde vi säga asylsökande. Flyktingar är strikt taget bara de som fått flyktingstatus fastställt. Det betyder att Migrationsverket tror på att de blivit individuellt (eller som folkgrupp) förföljda av sitt eget lands myndigheter. Dessutom kan personer få uppehållstillstånd för sekundärt skydd, vilket betyder att det är så farligt i landet att man inte skäligen kan skicka dem tillbaka. Det betyder inte att de är i lagens mening flyktingar. En mindre kategori är de som får humanitärt skydd. En kategori som inte finns i FN:s flyktingkonvention eller EU:s normsystem, och vilken togs bort i Finland, men finns kvar i Sverige. Sedan finns de som inte har skyddsskäl.

Alla de ovannämnda faller in i kategorin migranter. Utan a demonisera någon, eftersom det inte är fel att försöka skaffa ett bättre liv, är ju att en del är ekonomiska migranter, vilket inte är en grund för uppehållstillstånd.

Att prata om flyktingar i gemen infantiliserar debatten.