Valet i Sverige 2018

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Re: Valet i Sverige 2018

Inlägg av Markus Holst » 05 jul 2018 10:58

varjag skrev:
05 jul 2018 10:55
Markus skrev:
Äääh, krama varandra och sjung kumbaya
Tja nån bra kumbayasångare har jag aldrig varit så lämnar tråden utan förhoppningar om Sveriges öde efter valet ….

Varjag
Då får du dispens. Det räcker att du kramas.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem

Inlägg av Donkeyman » 05 jul 2018 16:50

Skall vi se till valet och bildande av en regering efter valet så vill jag nog krympa mina tidigare angivna alternativ. Det ena alternativet är att S eller M accepterar att tillsammans med några närliggande småpartier bilda en regering med passivt stöd av SD. För att få detta passiva stöd måste man lova SD ett eller annat.

Vill man hålla SD borta från allt inflytande så finns bara ett enda alternativ. Det är att S och M går i regering tillsammans med stöd av ett eller flera av de små partierna. Alla andra möjligheter existerar inte. I och med att man måste förhålla sig till realiteter så är inte en regering S+xxx eller M+yyy möjlig utan stöd av SD.

Mitt stalltips är att det i slutänden blir en regering med S+M som ryggrad. Där bägge partierna får göra som man säger i Norge - "svälja kameler mothårs".

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 05 jul 2018 18:45

Blir intressant att se resultatet. Om vi ser på artikeln

https://www.sydsvenskan.se/2018-06-17/m ... r-valjaren

som något förvånande lyfter miljöfrågan fram som viktig, samtidigt som miljöpartiet ser ut att falla från riksdagen enligt ett antal enkäter. Har luktar det agendajournalism.

Om vi ser på de viktigaste frågorna enligt enkäten
Viktigast sakfråga juni 2018:

1. Invandring: 17 procent (–3 från maj)

2. Sjukvård: 16 procent (–2 från maj)

3. Integration: 15 procent (+3 från maj)

4. Miljö: 15 procent (+6 från maj)

5. Lag och ordning: 11 procent (ingen förändring)

6. Skola och barnomsorg: 9 procent (ingen förändring)

7. Sveriges ekonomi: 7 procent (ingen förändring)

Störst förtroende i sakfrågor juni 2018:

Invandringen: Sverigedemokraterna.

Vård: Socialdemokraterna.

Integration: Sverigedemokraterna.

Miljö: Miljöpartiet.

Lag och ordning: Moderaterna.

Skola och barnomsorg: Socialdemokraterna.

Sveriges ekonomi: Moderaterna
och ser på hur partierna har hanterat frågorna, har ju S och M bytt inställning i frågan om invandring och om vi tagit en tidmaskin tillbaka t.ex. 4 år tillbaka, skulle de ju av S kallas fascister och av M främlingsfientliga. Personligen anser jag att det varit extremt dyrt för Sverige att frågan tabubelagst så länge och man låtit SD äga frågan.

I frågan sjukvård är det igen lätt att vända frågan till invandring, och effekterna av en häftig befolkningsökning utan en motsvarande expansion inom sjukvården. BB diskussionen fortsätter och förstärker temat.

Integration har ju direkt att göra med den enligt respondenterna viktigaste frågan, så det råder inget tvivel om hur detta påverkar. Här tillägger jag dock mitt tidigare påstående (i tidigare inlägg på sajten) att diskussionen om de aktiva hindren för integration i Sverige inte ännu ens påbörjats. Tips: det är inte bristen på fritidsgårdar.

Miljöintresset är i viss mån en fråga om "godhet" men ser inte ut att resultera i stöd för miljöpartiet. Dessutom är det ju inget parti som direkt motsätter sig att beakta miljön.

I fråga om lag och ordning har både S och M uttalat sig. S har lovat 10 000 poliser till utan att på något sätt indikera hur detta skall ske dels logistiskt, eftersom utbildningskapaciteten inte finns eller finansiellt, eftersom hur man skall finansiera detta inte förklarats. Dessutom skall detta ske efter valet. Vilket skämt. M kör traditionellt med temat, men det blev väldigt lite verkstad av detta då Alliansen regerade. Personligen tror jag att det bästa verktyget för att hindra att antalet poliser minskar och för att få polisskolorna fyllda, är höjda löner, helt enkelt. Men det kostar ju..

Skolan är ju ett kapitel där MP och löftet att lösa problemen på 100 dagar visat att trollkonster och populism inte levererar. Jag har definitivt inte någon lösning, men att man i Sverige kommer in på lärarutbildning med nästan vilka som helst betyg och att lärarutbildningsplatserna inte kan fyllas, är ju centrala delar i problemet, lika som att en hel del obehöriga arbetar som lärare, eftersom behöriga lämnat yrket. Dels har detta igen vissa beröringspunkter med integration och invandring. Friskolorna var väl en reaktion på en upplevelse av att skolsystemet inte fungerade, men har väl lett till både religiösa friskolor där andra värden än universella frihets- och jämlikhetsvärden (inte bara västliga utan universella) inte utlärs, samt till att problemen samlas till vissa skolor (vilket dock har att göra med samhällsplanering också).

Ekonomin ser ju ut att gå bra. Kom ihåg att BNP är bara omsättning, vilket kan öka av ett antal orsaker.

------

Min slutsats är att SD kommer att gå bättre än enkäterna visar, eftersom en del av dem som kommer att rösta på dem men inte anger detta i enkätsvar, eftersom media så kraftigt anklagat dem för allt möjligt.

Och för att ge bakgrund, lite vad jag tycker:
Personligen tycker jag att SD är populister, att de har oerfarna och har personer med helt orealistiska åsikter med i sin apparat, vilket kommer att leda till en massa problem för dem och svenska samhället, när de slutligen får del av makten. Deras tankevärld är ju släkt med våra sannfinnar, och det är inget jag anser vara positivt. Genom att hålla dem utanför gör man bara de kommande problemen större, eftrsom att inte ge dem en del av ansvaret, betyder att de kan kritisera utan något ansvar för vad de säger, vilket leder till att de ännu kommer att växa. Här har de traditionella partierna i Sverige inte ännu förstått fenomenet och ser ut att vara helt oförberedda på att hantera det, trots decennier av populister. Se på trenden...

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 05 jul 2018 20:42

Såg Annie Lööfs tal. Det intressantaste tyckte jag var att Centerpartiet lägger upp talet på Youtube med kommentarer bortkopplade. De kan verkligen inte ha gott förftroende och anser tydligen inte att de tål en debatt. Är det samma för övriga partier? Vågar man inte tillåta kommentarer för att man är rädd att tappa kontrollen över narrativet? Ser man på livechatten verkar den stängts efter ca 10 min.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 05 jul 2018 21:13

Om man vet hur den sortens kommentarer snabbt brukar urarta förstår jag ett de kopplar bort dem. Det är ju inte riktigt snillen som spekulerar.

Användarvisningsbild
Hans
Medlem

Inlägg av Hans » 05 jul 2018 21:36

Jag gillar din analys erep. Kanske krävs någon som inte är Västsvensk.

Tack.

MVH

dersa
Medlem

Inlägg av dersa » 05 jul 2018 21:58

pandersson2, tror nog mer att de insett att de flesta kommentatorspår snabbt upptas av politiska motståndare som inte är intresserade av en diskussion än av medborgare med intresse av att diskutera..

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 06 jul 2018 05:24

Markus och dersa,

det verkar vara Centerns uppfattning. Man är rädd för respons eller anser att det är inte värda att lyssna på. Jag kollade på några partier med tal av partiledarna . Nedan är summeringen.

En jämförelse.
Sverigedemokraterna 19 000 följare, kommentarer tillåtna.
Socialdemokraterna 3 000 följare, inga kommentarer.
Moderaterna 2 500 följare, inga kommentarer
Centern 2 000 följare, inga kommentarer
Liberalerna 900 följare, inga kommentarer
Kristdemokraterna 550 följare, kommentarer tillåtna
Miljöpartiet 1 400 följare, inga kommentarer
Vänsterpartiet 1 800 följare, kommentarer tillåtna.

Tre partier tillåter kommentarer, inget av deras kommentarsfält domineras av politiska motståndare trots att de tillhör de partierna som har flest antagonister och ses som extrema av många. Sverigedemokraterna är nästan dubbelt så stora som övriga riksdagspartier tillsammans. Går man på detta verkar det enbart vara en tidsfråga innan SD blir största parti då de helt klart har störst attraktionskraft Övriga partier är beroende av SvTs välvilja för att spridas.

Partier utanför Riksdagen
Feministiskt initiativ 1 800 följare, kommentarer tillåtna
Alternativ för Sverige 3 900 följare, kommentarer tillåtna
Medborgerlig Samling 1 400 följare, kommentarer tillåtna.

dersa
Medlem

Inlägg av dersa » 06 jul 2018 17:14

step, tycker nog det var en svag analys av det politiska läget..
Att miljöfrågan är viktig för väljarna har visar väl de flesta undersökningar om? Att MP inte attraherar väljarna beror väl främst på deras tuffa hållning i vissa frågor i förra valet och att de fick backa rejält på vissa frågor, som minoritetsparti i en minoritetsregering, och de har inte klarat att lyfta fram de frågor de drivit igenom. Centern och Vänstern framstår väl mer som Miljöpartier idag? Vänsterpartiet har ju lyckats väl med att tala om vad de fått igenom i budgetarna med regeringen, samtidigt som de klarar sig undan ansvaret för impopulära beslut. KD har misslyckats helt med sin oppositionspolitik, och attraherar mest sina gamla väljargrupper. Centern har ju visat att de vågar ta egna beslut och det är väl en anledning till deras framgång.
Se fortsätter gå framåt, förmodligen mest pga av att de lever på att driva klassisk populism och inte för fram vad de skriver i sitt eget program.
S och M har ju stora interna problem med att förklara sin politik för sina egna medlemmar och då är det svårt att locka väljare..
Liberalerna tuggar på med bla skolfrågan som de själva hade ansvaret för under flera år utan att det blev bättre..

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 06 jul 2018 18:52

dersa skrev:
06 jul 2018 17:14
step, tycker nog det var en svag analys av det politiska läget..
Att miljöfrågan är viktig för väljarna har visar väl de flesta undersökningar om? Att MP inte attraherar väljarna beror väl främst på deras tuffa hållning i vissa frågor i förra valet och att de fick backa rejält på vissa frågor, som minoritetsparti i en minoritetsregering, och de har inte klarat att lyfta fram de frågor de drivit igenom. Centern och Vänstern framstår väl mer som Miljöpartier idag? Vänsterpartiet har ju lyckats väl med att tala om vad de fått igenom i budgetarna med regeringen, samtidigt som de klarar sig undan ansvaret för impopulära beslut. KD har misslyckats helt med sin oppositionspolitik, och attraherar mest sina gamla väljargrupper. Centern har ju visat att de vågar ta egna beslut och det är väl en anledning till deras framgång.
Se fortsätter gå framåt, förmodligen mest pga av att de lever på att driva klassisk populism och inte för fram vad de skriver i sitt eget program.
S och M har ju stora interna problem med att förklara sin politik för sina egna medlemmar och då är det svårt att locka väljare..
Liberalerna tuggar på med bla skolfrågan som de själva hade ansvaret för under flera år utan att det blev bättre..
Låt mig för objektivitetens skull höra ditt satiriska omdöme även om vänstern

koroshiya
Medlem

Inlägg av koroshiya » 06 jul 2018 21:15

dersa skrev:
06 jul 2018 17:14
förmodligen mest pga av att de lever på att driva klassisk populism och inte för fram vad de skriver i sitt eget program.
Vad är populism?

Det blir lite konstigt när ett parti vinner väljare på att inte förklara sin politik, och andra partier förlorar på det.

Kan du utveckla det här utan att gå in på partiernas argument som så?

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 06 jul 2018 23:54

I min definition är populism att erbjuda enkla lösningar på komplexa frågor, eller att erbjuda stora ekonomiska fördelar utan att kunna förklara hur man finansierar dem.

Då jag nämner finansieringen menar jag inte att utgifter skall finansieras krona för krona med intäkter, men om man avser att ta lån eller höja skatter för att omfördela pengar skall man säga det.

Populism existerar inte enbart hos SD, utan åtminstone lika mycket hos S och V, och andra partier som bjuder förmåner utan att rejält berätta hur de skall finansieras.

Enkla lösningar på komplexa frågor är en större härva med politiska löften som inte löser frågor som vuxit fram under årtionden. Ett bra exempel är löftet om att lösa skolans problem på 100 dagar. Det finns ett antal flera.

------

Detta är förstås bara min syn på populism. Jag är ingen statsvetare som skrivit en doktorsavhandling om ämnet.

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 07 jul 2018 12:18

erep skrev:
05 jul 2018 18:45
Blir intressant att se resultatet. Om vi ser på artikeln

[...]
------

Min slutsats är att SD kommer att gå bättre än enkäterna visar, eftersom en del av dem som kommer att rösta på dem men inte anger detta i enkätsvar, eftersom media så kraftigt anklagat dem för allt möjligt.

Och för att ge bakgrund, lite vad jag tycker:
Personligen tycker jag att SD är populister, att de har oerfarna och har personer med helt orealistiska åsikter med i sin apparat, vilket kommer att leda till en massa problem för dem och svenska samhället, när de slutligen får del av makten. Deras tankevärld är ju släkt med våra sannfinnar, och det är inget jag anser vara positivt. Genom att hålla dem utanför gör man bara de kommande problemen större, eftrsom att inte ge dem en del av ansvaret, betyder att de kan kritisera utan något ansvar för vad de säger, vilket leder till att de ännu kommer att växa. Här har de traditionella partierna i Sverige inte ännu förstått fenomenet och ser ut att vara helt oförberedda på att hantera det, trots decennier av populister. Se på trenden...
Jag ska inte säga emot din slutsats om att (sd) kommer att gå bättre än vad enkäten visar. Men, intressant där för att kunna bedöma eventuellt tapp eller ökning är vad svaren är på frågan vilket alternativt parti som man kan tänka sig att rösta på, efter ens förstahandsval.

Det brukar finnas med ett par frågor som handlar om vad väljaren ser som ett möjligt alternativ att rösta på, näst bästa parti alltså. Det är där man kan se hur stor potential ett parti har att öka respektive minska.

Nu lyckas jag inte hitta undersökningar som är aktuella, men finns en presenterad på aftonbladet från 2017.

Amund
Medlem

Inlägg av Amund » 07 jul 2018 13:25

koroshiya skrev:
06 jul 2018 21:15

Vad är populism?
Professor Paul Taggart Sussex har försökt fastslå det luddiga begreppets innebörd.

Populism är en ideologi, men en märklig form av ideologi, säger han. Det är en ideologi som är beroende av att haka på andra ideologier, och som kan ansluta sig till helt olika idéer, som en slags kameleont, Så det är en ideologi, och den grundar sig i misstro mot den representativa demokratin. Det finns ingen enkel och entydig definition, men jag menar, fortsätter Paul Taggart, att populism kretsar kring tre teman. Det första är ifrågasättande det representativa politiska systemet och hur det fungerar, en generell misstro mot partier, och politiska församlingar. Det andra temat: ett behov och en vilja att polarisera politiken, att dela upp i två sidor, för och emot, det onda och det goda.

Länk
koroshiya skrev:
06 jul 2018 21:15

Det blir lite konstigt när ett parti vinner väljare på att inte förklara sin politik, och andra partier förlorar på det.
Inte nödvändigtvis menar jag, det är betydligt svårare för etablerade partier som har eller haft stor makt att distansera sig från det politiska etablissemanget. Populisten behöver en fientlig elit att profilera sig mot. Även en diktator som Hugo Chavez kan i den ställningen vara populist - där är det USA och förrädare inom landet som förhindrar regimen att fullt ut driva den en politik enligt sunt förnuft och till folkets bästa.

Jag menar att man rent objektivt inte kan säga att populism är dålig eller skadlig politik, populism handlar mer om förenkling och polarisering där den fientliga eliten exempelvis kan vara allt från ett kungahus till den statliga byråkratin, eller som i Sverige där de så kallade "gammeltidningarna" i maskopi med "sjuklövern" av någon anledning anses konspirera mot folket.

dersa
Medlem

Inlägg av dersa » 08 jul 2018 08:17

Ett typexempel på populism är Sd's förslag att satsa 300 miljoner kronor på landsbygdens skolor, ett jättebra förslag, fast samtidigt så har man i sitt budgetförslag en minskning av statsbidragen på 53 miljarder kronor, till kommunerna, vilket man aldrig pratar om!
Det är väl ganska genomgående för flera partier att man gärna pratar om satsningar men inte om vad man vill spara in på...