Valet i Sverige 2018

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
a81
Medlem

Re: Valet i Sverige 2018

Inlägg av a81 » 10 sep 2018 21:48

pandersson2 skrev:
10 sep 2018 15:19
hilbert,
det låter oväntat. Jag ger två gissningar. De som bor i områdena har höga lån och är oroliga för en prissänkning i området på bostäderna. Man ser socialdemokraterna som bästa alternativet för en stabilitet på priset. Alternativt att det är inflyttning från områden med traditionell arbetarklass som blir ersatt av icke-arbetande i sina gamla områden, dvs en förflyttning av socialdemokratiska väljare från förorter till finare kvarter. Men det är rena spekulationer.
En annan delförklaring är att många dyra stadsnära villaområden befolkas av pensionärer som köpte husen långt innan området blev "fint". Det är pensionärspar i 70-årsåldern som haft helt vanliga jobb och inte känner sig rika trots att de bor i en obelånad 5-7-miljonersvilla.

Dessutom kan det vara så att många väljare ser S som en garant för ordning och reda i migrationspolitiken. En alliansregering hade, på grund av starka liberala röster, nog t.ex. inte kunnat lägga om migrationspolitiken så radikalt som regeringen Löfven gjorde hösten 2015.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem

Inlägg av Donkeyman » 11 sep 2018 06:57

Roten till låsningen ligger ju i att "de traditionella" partierna agerar som om det fortfarande var en kamp mellan två block som i gamla tider. Men verkligheten är ju att det har kommit ett tredje block som effektivt gör att inte något av de gamla blocken inte kan få majoritet. Sättet att hantera den nya situationen är att agera som om SD inte existerade. Men de har nu blivit så stora att SD måste tolerera varje regering som inte består av nästan alla av de vanliga partierna.

Som situationen är nu kan det inte bli någon regering med mindre att några partier bryter mot de uttalanden som de gjorde före valet. Och de partierna kommer definitivt att drabbas av en svekdebatt.

Sedan har jag ju ett lågt förtroende för de flesta politiker oavsett parti men en sak har slagit mig. KAN det vara så att "de vanliga" partierna egentligen inte ser SD som så illa som man framför i debatten även om man inte tycker om dem. MEN man använder den hårda retoriken mot SD som ett medel att bekämpa partiet även om man vet att det man säger är grovt överdrivet. Det är ju en konspirationsteori llika god som någon annan men frågan är om det kanske ligger något i den.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem

Inlägg av Donkeyman » 11 sep 2018 08:34

Donkeyman skrev:
11 sep 2018 06:57
som effektivt gör att inte något av de gamla blocken inte kan få majoritet.
Ser att det blev en dubbel negation här som ju betyder tvärtom. Tag bort ett inte så blir det begripligt.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 11 sep 2018 10:40

Jag besöker ibland Tidan, ett litet samhälle omgivet av en idyllisk jordbruksbygd i utkanten av Skövde kommun. Jag gick in och letade upp deras valresultat , och SD fick 30% i riksdagsvalet. Om man klickar sig fram genom valdistrikten in mot Skövde stad så sjunker SD:s siffror gradvis för att i centrala Skövde landa på 14-15%.
En annan ort som jag besökt en hel del är Arjeplog i inre Lappland. Där fick SD 20% i riksdagsvalet. Det är på sitt sätt ännu mer anmärkningsvärt.
Om du bor i Arjeplog och vill träffa en SD politiker får du nog åka minst 20 mil.
Det här visar hur mycket SD:s framgångar handlar om motsättningen mellan stad och land.
Samtidigt tycker jag inte Åkesson hade det som någon huvudpunkt i sitt budskap.
Eller har jag missat det?

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 11 sep 2018 10:40

Jag avsvor mig denna tråden tidigt då jag tyckte debattaket sattes för lågt.
Nu efteråt, med facit i hand - ''tycker jag till'' igen…..

Efter valrörelsen med spådomar i alla riktningar, en del rent groteska - tycker jag hela cirkusen blivit en total Antiklimax.
Donkeyman skrev:
…. KAN det vara så att "de vanliga" partierna egentligen inte ser SD som så illa som man framför i debatten även om man inte tycker om dem. MEN man använder den hårda retoriken mot SD som ett medel att bekämpa partiet även om man vet att det man säger är grovt överdrivet.
Mina gratulationer måste gå till Stefan Lövén's sossar- som med hjälp av andra partieres Domedagsprofeter och - inte minst SVT & Presskören,
lyckats skrämma en överväldigande majoritet av valhenskåren att rösta ''steady-as-she-goes''.

Var i Herrans namn kom alla enkäter ifrån - som predikade ''SD, större än M > SD kan bli största parti > Åkesson Statsminister..'' och allt annat
fjant; som visat sig vara ljusår från verkligheten ??
En verklighet som ligger betydligt närmare mina egna tankar hela tiden.

Alldeles oavsett politikerbabblet om regeringsbildning - kan jag inte se någon märkbar kursändring de närmaste fyra åren !

Varjag

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 11 sep 2018 10:49

Propagandan har varit enorm i valet, men den har kommit från alla håll, men vissa partier har mer pengar än andra och det avgör slaget.
Av partierna har i mitt tycke Liberalerna kört med en rak, ärlig och schysst kampanj, men det lönar sig inte.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 11 sep 2018 11:49

Det största i valet skulle jag faktiskt hävda är Feministerna. Som parti har de blivit utraderade. Deras röster räknas i tiotal i kommunerna.

Håller med varjag om att valet är en seger för att de etablerade partierna har kontroll över opinionsbildningen. SvT är en otroligt effektiv propagandaapparat som fyller sin funktion. Jag har upplevt valkampanjer i andra länder och det är slående hur stor skillnad det där varit på hur statstelevisionen behandlar partierna. SvT gynnar Moderater och Socialdemokrater kraftigt. Det är så självklart att de särskiljs att alla ser det som normalt.
Senast redigerad av 1 pandersson2, redigerad totalt 11 gånger.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 11 sep 2018 12:01

Det största i valet skulle jag faktiskt hävda är Feministerna. Som parti har de blivit utraderade.
https://www.youtube.com/watch?v=UyZ9A0Sgd_4

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 11 sep 2018 12:26

Ja, FIs kollaps är anmärkningsvärd. Borde de inte ridit på vågen av #metoo, eller tycker folk inte att feminism är så viktigt, eller anses de större partierna sköta saken bra nog?

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 11 sep 2018 12:43

varjag,
opinionsundersökningarna har varit konsekventa på att undervärdera SD i alla tidigare val. Därför så har många räknat med att samma sak skulle ske även i årets val. Därför skulle en analys vara väldigt intressant av vad som ändrats. De opinionsinstitut som var närmast SDs siffror i förra valet var de som hade dem som högst detta val. Att Sveigedemokraterna skall bli större än Socialdemokraterna kan tyckas orimligt för dem som växte upp i en socialdemokratisk hegemoni, men jag bor i ett område där SD är största parti. Detta i ett område där Socialdemokraterna varit störst i över ett sekel, dvs från före allmän rösträtts införande 1922.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 11 sep 2018 12:57

Markus Holst,
metoo kanske gjort att Fi fått ut sitt budskap och det inte uppskattats. De har ju haft bra exponering, de har bara inte attraherat väljare.

De verkar komma in i Stockholm och i universitetsstäderna Lund och Uppsala. Finns det andra ställen?

Om jag förstått det rätt så kommer man varken upp till att erhålla valsedelsdistribution eller partistöd.

Edit
När man tittar på siffrorna för S, V och Mp skall man nog minnas att Fi minskat med 2,5% som troligtvis huvudsakligen fördelats mellan dessa partier.

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 11 sep 2018 16:33

pandersson2 skrev:
11 sep 2018 11:49
Det största i valet skulle jag faktiskt hävda är Feministerna. Som parti har de blivit utraderade. Deras röster räknas i tiotal i kommunerna.

Håller med varjag om att valet är en seger för att de etablerade partierna har kontroll över opinionsbildningen. SvT är en otroligt effektiv propagandaapparat som fyller sin funktion. Jag har upplevt valkampanjer i andra länder och det är slående hur stor skillnad det där varit på hur statstelevisionen behandlar partierna. SvT gynnar Moderater och Socialdemokrater kraftigt. Det är så självklart att de särskiljs att alla ser det som normalt.
Eller så är de olika nätbubblorna som vissa lever i mer begränsade än vad de själva tror.
Har man läst på Flashback t.ex. borde sd fått 40% minst och afs utan problem kommit in i riksdagen lekande lätt. Men det kanske är så att nätbubblorna är mer begränsade än vad alla trott.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 11 sep 2018 16:54

metoo kanske gjort att Fi fått ut sitt budskap och det inte uppskattats. De har ju haft bra exponering, de har bara inte attraherat väljare.

De verkar komma in i Stockholm och i universitetsstäderna Lund och Uppsala. Finns det andra ställen?
Gullspång, där kom de in i förra valet också. De kom också in i kommunstyrelsen genom teknisk valsamverkan med moderaterna.
Edit: De har fått 2 mandat i Göteborg också.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 11 sep 2018 18:08

FredH,
alla som håller sig till en typ av media hamnar i en bubbla. Det gäller dem som tager till sig enbart information från SvT likväl som dem som enbart tager till sig information från nyetablerad media. Vid förra valet var bubblan att Mp skulle bli tredje största parti, i det här valet Sd. Den metodik jag använde där man justerar med faktorer utifrån tidigare val fungerade utmärkt vid USAs presidentval för två år sedan då den bubblan sprack.

I mina ögon var socialdemokraternas uppgång mer förvånande än SDs siffror.

Edit
Om man räknat med att AfS skulle kommit in så har man nog haft en begränsad bubbla. Ser man på deras videor på Youtube, som väl bör vara en av deras största kanaler för att få ut sitt material, så har de legat på ca 5 000 tittare. Ett realistiskt mål hade varit att erhålla partistöd. Själv så trodde jag att de skulle kunna ha potential till att utmana Fi om att bli största parti utanför Riksdagen, detta då jag räknade med att Fi skulle kunna komma under 1%.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 11 sep 2018 18:35

En annan notering. Kristdemokraterna verkar ha gått bättre i Riksdagsvalet än i kommunalvalen.

Edit
Även SD verkar ha gjort ett bättre Riksdagsval än kommunalval.
Socialdemokraterna klarar sig bättre kommunalt än till Riksdagen.