Valet i Sverige 2018

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Re: Valet i Sverige 2018

Inlägg av Markus Holst » 13 jul 2018 18:57

Mackan L skrev:
13 jul 2018 18:48
Blankröster redovisas väl i Sverige? Röstar man blankt kan det argumenteras att man stödjer systemet med allmänna val men samtidigt förkastar de partier som finns tillgänglig.
Blankröster sorteras som ogiltiga och redovisas inte för sig. Jag har hört idéer om att blankröster borde ge tomma stolar i kammaren. Då bleve det viktigt för politikerna att vinna dessa röster.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 13 jul 2018 20:12

Amund,
men ett högt valdeltagende betyder inte att systemet är bra. De kommunistiska länderna har generellts sett haft högst deltagane av de regimer som hållit val. Detta har inte betytt att detta var det optimala demokratiska styrelseskicket.

Själv tycker jag det amerikanska systemet är intressant, där det krävs en aktiv handling i form av registrering för att deltaga i valet. Skulle gärna läsa en utredning om för- och nackdeler med det systemet contra vårt.

Personligen skulle jag vilja ett fullständigt personval där den kandidat med flest röster rankas högst oavsett placering på listan. Detta skulle förflytta makt från partierna till väljaren. Kombinera med en minskning av antalet riksdagsledamöter så att man kan känna att den kandidat man röstade för är den som fått platsen istället för en okänd. Detta borde resultera i en kompetenshöjning på invalda ledamöter.

koroshiya
Stödjande medlem

Inlägg av koroshiya » 13 jul 2018 20:32

Donkeyman skrev:
13 jul 2018 17:01
I grunden är inte zionisterna en del av den Svenska politiken. Men jag har inte lust att stödja ett parti som inte ser problem med dagens Israeliska politik. Utan att för den skull acceptera den Palestinska politiken rätt av heller. Det finns ju något som heter utrikespolitik också. Sedan är det ju så at V eller APK bägge är motståndare till EU. De har också en invandringspolitik som jag inte kan sympatisera med.
Donkeyman - DD - DirektDemokraterna vore kanske ett parti för dig? De verkar vilja ha väljarmakt i snart sagt alla frågor, med massor av folkomröstningar. På det sättet kan man åtminstone göra sin röst hörd mer än bara vart fjärde år.

Mags_
Medlem

Inlägg av Mags_ » 13 jul 2018 21:08

Markus Holst skrev:
13 jul 2018 18:57
Mackan L skrev:
13 jul 2018 18:48
Blankröster redovisas väl i Sverige? Röstar man blankt kan det argumenteras att man stödjer systemet med allmänna val men samtidigt förkastar de partier som finns tillgänglig.
Blankröster sorteras som ogiltiga och redovisas inte för sig. Jag har hört idéer om att blankröster borde ge tomma stolar i kammaren. Då bleve det viktigt för politikerna att vinna dessa röster.
Fel. Det finns två kategorier av ogiltiga röster som redovisas separat och tillsammans: Dels blanka och dels övriga. Antalet blankröster vid 2014 års riksdagsval uppgick till 56 287 stycken eller 0,89 procent. Övriga ogiltiga röster uppgick till 2 156 stycken eller 0,03 procent.

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 13 jul 2018 21:24

Men oavsett om min blankröst räknas eller inte, eller om jag röstar på Kalle Anka så har jag ju inte påverkat politiken på något sätt - det är en totalt meningslös handling.

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 13 jul 2018 21:32

pandersson2 skrev:
13 jul 2018 20:12
ett högt valdeltagende betyder inte att systemet är bra. De kommunistiska länderna har generellts sett haft högst deltagane av de regimer som hållit val. Detta har inte betytt att detta var det optimala demokratiska styrelseskicket.
Men du kan väl inte jämföra kommuniststaternas valprocedur med en fungerande demokrati. För det första fanns det väl bara en kandidat och valdeltagandet MÅSTE ha manipulerats på något sätt, har läst om att det bl.a. ska ha getts möjlighet att köpa vissa varor i samband med röstning. Annars kan jag tänka mig att ett socialt och karriärfrämjande tryck.
koroshiya skrev:
13 jul 2018 20:32
Donkeyman skrev:
13 jul 2018 17:01
I grunden är inte zionisterna en del av den Svenska politiken. Men jag har inte lust att stödja ett parti som inte ser problem med dagens Israeliska politik. Utan att för den skull acceptera den Palestinska politiken rätt av heller. Det finns ju något som heter utrikespolitik också. Sedan är det ju så at V eller APK bägge är motståndare till EU. De har också en invandringspolitik som jag inte kan sympatisera med.
Donkeyman - DD - DirektDemokraterna vore kanske ett parti för dig? De verkar vilja ha väljarmakt i snart sagt alla frågor, med massor av folkomröstningar. På det sättet kan man åtminstone göra sin röst hörd mer än bara vart fjärde år.
Direktdemokrati kan leda till pöbelvälde och barbarism. Gud vet vad vi känslomässiga och påverkansbara väljare kan rösta fram för tokigheter. Tur det finns grundlagar än så länge som skydd. :)

Mags_
Medlem

Inlägg av Mags_ » 13 jul 2018 21:46

Amund skrev:
13 jul 2018 21:24
Men oavsett om min blankröst räknas eller inte, eller om jag röstar på Kalle Anka så har jag ju inte påverkat politiken på något sätt - det är en totalt meningslös handling.
Det är tramsigt, men det var inte det det gällde. Det skulle dock säkerligen uppmärksammas om en tillräckligt stor andel av väljarkåren skulle rösta blankt (men en sådan hypotetisk situation skulle kräva extraordinära omständigheter).

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 14 jul 2018 04:23

pandersson2 skrev:
Personligen skulle jag vilja ett fullständigt personval där den kandidat med flest röster rankas högst oavsett placering på listan. Detta skulle förflytta makt från partierna till väljaren. Kombinera med en minskning av antalet riksdagsledamöter så att man kan känna att den kandidat man röstade för är den som fått platsen istället för en okänd. Detta borde resultera i en kompetenshöjning på invalda ledamöter.
Australien, har dels Obligatoriskt Valdeltagande (!), dels Preferensröstning - där varje kandidat markeras med ett Preferensnummer 1 - oändlgheten, beroende på antalet kandidater.
Australian_senate_ballot_sheet.gif
Då folk ofta tröttnat på att markera t.e.x 1 - 14 finns IBLAND alternativet bara markera föredragen kandidat med 1 (och strunta i resten.)

Men - vid preferensröstning - måste alla rutorna fyllas i preferensordning

''Soffliggare'' - måste uppenbara sig vid vallokalen - tickas av som röstande; vad vederbörande sen stoppar i valkuvertet är hans/hennes egen sak…
Hemmaliggande soffliggare - kan lagföras och får böta för sin försumlighet! Om ''giltigt skäl'' inte kan anföras….

Enklast är så klart att lämna valkuvet - tomt. ( även om privata meddelande som ''fuck U all'' eller ''I don't give s shit...'' etc etc - är vanliga :D )

En annan metod - är att fylla i alla rutorna 1-2-3-o s v I nummerordning utan ringaste intresse av vilka kandidater som ''får rösten'' eller delar
därav…

Denna kategori röstande - kallas ''Donkeyvoters'' , och gör livet surt för rösträknarna som får det knepigt med utvärderingen.

My tuppence, Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 14 jul 2018 05:33

Amund,

grundlagar är till för att skydda landet mot politiker, inte mot olämpliga väljare. Hotet mot demokratin kommer alltid främst från de styrande. När deras maktinnehav hotas, tager man till de medel som krävs för att behålla makten. Senaste exemplet är nu när Socialdemokraterna har blivit försvagade så börjar man vilja ge förslag på att förbjuda partier med olämpliga åsikter.

Det land som har mest inslag av direktdemokrati är Schweiz. Jag skulle hävda att vi har betydligt större inslag av pöbelmentalitet inom politiken inom Sverige än vad de har. Även yrkespolitiker kan rösta fram dumheter som aldrig skulle röstats igenom av väljarna.

Edit
Om du är orolig för att socialt tryck eller att din karriär skall påverkas av din politiska åsikt, så rekommenderar jag att du provar att förklara dig för sympatisör till kommunisterna eller till sverigedemokrat och se hur det påverkar dina relationer. Socialt tryck finns i alla samhällen.

Nedan är från SvTs debatt efter förra valet om huruvida man skall säga upp vänskapen med dem som röstat på SD.
https://www.youtube.com/watch?v=BVP8FceypkA

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem

Inlägg av HomeGuardSoldier » 14 jul 2018 06:44

Helt uppriktigt menat...har faktiskt inte insett att det snart är val igen... Har haft alldeles för mycket att göra med allt som måste göras i mitt eget vardagsliv. Får väl börja fundera på vad jag ska rösta på...

Mycket av debatterna tycks, verkar det som när jag i farten skummar igenom löpsedlarna på väg in i ICA i småstaden där jag jobbar, kretsa kring SD och jag har faktiskt inte brytt mig om att titta på någon TV-debatt om jag ska vara helt ärlig. Politiken verkar allt mer handla om att smutskasta varandra...och inte göra något åt de faktiska sakfrågorna.

Orsakerna går bara att spekulera i och det faktum att SD har stigit från ca 13% till nästan 21% i väljarbarometrarna borde inte leda till skrämseldebatter, utan istället bli en väckarklocka för etablerade politiker, som borde ta sig en lång och allvarlig funderare över vad de ger för misstag istället för att ideligen smutskasta de på den andra sidan i det politiska landskapet.

Mer än så kommer jag inte att skriva i den här tråden, för politik är något som egentligen inte intresserar mig.

HGS

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 14 jul 2018 07:10

HomeGuardSoldier skrev:
14 jul 2018 06:44
har faktiskt inte brytt mig om att titta på någon TV-debatt om jag ska vara helt ärlig.
Inte jag heller sedan lång tid tillbaka. Jag anser att något gått riktigt snett med dessa TV-debatter eftersom det är så förutsägbart att det blir tråkigt, ingen törs frångå manus. Man kan tro att alla partiledare har samma medierådgivare och upplägg eftersom det löper på som en välregisserad pjäs/föreställning som går kväll efter kväll. Både ämnesval repliker och motrepliker är så noggrant inövade att det nästan blir löjligt och varje partis stormtrupper försöker med applåder dominera publikreaktionerna till det egna partiets fromma.

Ett exempel på retorisk likriktning är när samtliga partiledare stirrar in i kameran under sitt inledningsanförande och tar på sig sin allvarligaste min - berättar om sitt möte med (exempelvis) undersköterskan Sofie och hur berörd hen blev av hur mycket Sofie och hennes kolleger betyder för vårt land - och därför kommer Sofie och hennes kolleger att få det si och så mycket bättre med den politik som hens parti tänker föra. Självklart har/kommer Sofie och hennes kolleger förlora stort på de andras politik, direkt eller oftast indirekt på något sätt. Det här är naturligtvis ett skickligt retoriskt grepp men när det blir så uppenbart välregisserat känns det pinsamt.

Nej partiledardebatter är som med hockey eller fotbollslandskamper, jag orkar inte se på utan nöjer mig med att läsa i tidningen dagen efter om vem som vann.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem

Inlägg av Donkeyman » 14 jul 2018 08:17

Min lilla brandfackla några inlägg högre upp i tråden illustrerar det faktum att de allra flesta inte finner ett parti som helt och hållet motsvarar de egna åsikterna. Hos alla partier finns det ett eller annat som man inte sympatiserar med.

Ett partiprogram är ju redan internt inom partiet en kompromiss mellan de olika fraktioner som finns. Det är väl egentligen bara gamla tiders kommunister och sossar som krävde att medlemmarna skulle köpa hela programmet oreserverat paragraf för paragraf och hålla käft om man inte sympatiserade med något. Att ha avvikande åsikt och torgföra detta kallades för "fraktionsverksamhet" och det var fult - så fult att man uteslöts för sådant.

Mitt förhållande till val har i många år varit ideologilöst eftersom partierna också är det. När valdagen är inne ser jag om det är något parti som kan tänkas göra skillnad i den fråga som jag ser som mest aktuell under valperioden. Sådant som knappast blir aktuellt eller där utgången är någorlunda given bryr jag mig inte om. Jag bedömer om det finns någon viktig fråga där min röst faktiskt kan göra skillnad vid detta val. Den här hävstången gör självfallet störst nytta vid lokala val.

Jag har rösträtt i Sverige vid EU och Riksdagsval, samt eventuella folkomröstningar. Samt i Norge vid kommun och fylkesval. Och har en historik av att rösta på partier i hela skalan från vänster till höger vid olika situationer. Ibland har jag gjort jättetabbar också - till exempel röstade jag MP i senaste EU-valet. Det var ett rent personval därför att jag ville att Isabella Lövin skulle få fortsätta sitt banbrytande och viktiga arbete inom fiskeripolitiken. Men så tackade de för min röst genom att ta väck henne från den arbetsuppgiften och i stället göra minister och språkrör av henne. Så de får inte min röst en gång till. Här på hemmaplan har vi enligt min åsikt bara haft tre stycken dugliga ordförande i kommunen (Tromsø) under 30 år. Först en högerman (Rian), sedan en sosse (Röde Herman) och slutligen en högerman igen (Hjort). De har fått min röst när de har kandiderat. Resterande ordförande under perioden har jag inte sett något skäl att stödja men alternativen har dess värre varit lika slätstrukna.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 14 jul 2018 08:31

Där trycker du på en intressant sak. I Sverige domineras debatten av riksdagsvalet. Vad som händer i kommunen och landstinget, som vi ju också röstar om, vet nog inte många. Jag är nog inte ensam om att inte veta vad det är för färg på ledningen i kommunen och jag har aldrig kunnat namnet på någon kommunalpolitiker.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem

Inlägg av Donkeyman » 14 jul 2018 09:32

Amund skrev:
14 jul 2018 07:10
Man kan tro att alla partiledare har samma medierådgivare och upplägg eftersom det löper på som en välregisserad pjäs/föreställning som går kväll efter kväll. Både ämnesval repliker och motrepliker är så noggrant inövade att det nästan blir löjligt och varje partis stormtrupper försöker med applåder dominera publikreaktionerna till det egna partiets fromma.
Jag drar mig till minnes när det var politiska debatter i Vasaparken för si så där 50-60 år sedan. Statsministern mot Oppositionsledaren. Vanligen Tage Erlander mot Bertil Ohlin. Var sin talarstol. Inte några manus. Inga telepromptrar (eller vad f*** det nu heter). Inga bisittare. Enbart ett envig man mot man. Ett par timmar rakt ur hjärtat. Repliker som studsade fram och tillbaka som pingisbollar. Många tusen åskådare. Stor underhållning. Något helt annat än dagens urvattnade TV-debatter. Om inte annat så var det bättre underhållning. Frågan är om någon av dagens partiledare över huvud taget skulle vara i stånd till att genomföra en sådan debatt.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem

Inlägg av Blixten » 15 jul 2018 10:34

Amund skrev:
14 jul 2018 07:10
Inte jag heller sedan lång tid tillbaka. Jag anser att något gått riktigt snett med dessa TV-debatter eftersom det är så förutsägbart att det blir tråkigt, ingen törs frångå manus. Man kan tro att alla partiledare har samma medierådgivare och upplägg eftersom det löper på som en välregisserad pjäs/föreställning som går kväll efter kväll. Både ämnesval repliker och motrepliker är så noggrant inövade att det nästan blir löjligt och varje partis stormtrupper försöker med applåder dominera publikreaktionerna till det egna partiets fromma.
Lite OT men i USA dök Trump upp och och bröt fullständigt mot dessa regler. Och det funkade hela vägen till Vita Huset!

Hans kanske mest kända replik, fritt ur minnet:
Hillary: Hur skulle det se ut om han där vore högste ansvarig för rättsväsendet?
Trump: Då hade du suttit i fängelse
.
Är ju helt klockren rent käftslängningstekniskt.

Om det förutsägbara är tråkigt så har de kommit bort från det i Amerika i det senaset presidentvalet for better or worse.

Vi får se om något liknande händer i Sverige.

OBS Mitt inlägg handlar inte om Trumps åsikter eller politik, bara hans framtoning och retorik