Valet i Sverige 2018

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Valet i Sverige 2018

Inlägg av Markus Holst » 16 jun 2018 17:04

I vanlig ordning öppnar vi en tråd att diskutera höstens val. Var artiga mot varandra och håll er borta från politisk agitation.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Re: Valet i Sverige 2018

Inlägg av erep » 17 jun 2018 01:31

Så här utifrån är det intressant att se vilka frågor partierna lyfter fram och hur de inte riktigt matchar med vad man hittar på nätet. Å andra sidan sitter ju inte Tant Blå, Tant Brun och Tant Gredelin och skriver nidskrifter på nätet.

Men som en sådan här utländsk observatör, tror jag att de äldre partierna gör sig själva en björntjänst genom att exkludera Sverigedemokraterna. Jag har inga sympatier för ett parti som påstår si vara för svenskar, och är tyst om 300 000 svenskspråkiga i Finland. Men detta är ju inget centralt i Sverige. I Sverige har jag förstått att man har problem med olika sorters service, eftersom befolkningen vuxit snabbare än de offentliga tjänsterna. När en integrationspolitik dessutom har fattas i decennier, och utlänningar slussats till vissa områden, är det egentligen inte en fråga om det finns no-go områden.

Jag jobbade en kort tid Sverige i början av 80-talet, före jag började beväringstjänsten. Min moster, som är 4 år äldre än jag, var då missnöjd eftersom den förorten bara hade svenska och finska alkisar, zigenare och resten från olika länder. Nå, hon och hennes man skaffade senare en villa och har inte behövt fundera på orten.

Sedan vet jag en finsk doktor, inte medicinie, som flyttade till en större svensk stad i tiderna. Då hade hon inte ännu doktorsexamen, utan sökte lägenhet som vem som helst. När hon berättade att hon ville till område A, blev hon tillrättavisad att området inte är för finnar och de skall till område Ö, dit alla finnar och utlänningar skickas.

Jag har för mig att denna kutym inte är värst känd bland svennar. Stämmer det?
----
Nu vill jag inte förenkla valet till bara invandring, eftersom ingen av partierna, utom SD, kommer att ta upp frågan. Igen utifrån, är det ganska intressant, att de andra partierna i Sverige skänker frågan åt SD.

Men som sagt, om man vill prata om annat, är det oftast samma eller minskande resurser mot en större befolkning med mindre kunskapskapital. Vad kunde gå åt skogen?

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 17 jun 2018 06:43

Vill instämma med erep om hur svenska partier och staten hanterar svenskar i Finland. Det är en obegriplig ignorans de uppvisar.

Över till valet som för ovanlighetens skull verka kunna bli intressant. Det finns flera intressanta frågor som inte varit aktuella under lång tid.

Den största är om Socialdemokraternas 100 års historia som största parti kommer att brytas. Partiet har i vissa undersökningar halverats från när Persson tog över.Man har även en stark utmanare i Sverigedemokraterna som man inte haft tidigare.

Nästa är Sverigedemokraterna som har en frammarsch som vi inte sett sedan Socialdemokraternas intåg i Riksdagen vid sekelskiftets början. Kommer de fortsätta sin framgångssaga eller kommer de att drabbas av inre strider och kollapsa? Det kommer vi nog inte att få se under valet men nästa mandatperiod kanske kan ge en fingervisning om hur deras framtid kommer att se ut. Det intressanta blir hur de andra partierna kommer att hantera situationen.

Sedan finns det mindre frågor som om något parti kommer att trilla ur eller om något nytt tillkommer. Har haft några diskussioner med släktingar där jag haft den mindre omtyckta uppfattningen att det är positivt att det byts ut partier för att det vitaliserar politiken. Varför partier grundade för ett sekel sedan skall vara bäst organiserade för att hantera dagens frågor har jag aldrig förstått.

Frågan om vilket block som blir störst ser jag som helt ointressant. Inget block kommer att få egen majoritet och om vi skall omdefiniera demokrati till att 35-40 procent skall styra så är det en farlig utveckling.

Hoppas att vi får en förhållandevis lugn valrörelse utan dödsoffer och attentat samt att valfusket hålls på en låg nivå. Tror dock att risken för valsabotage och trakasserier av motståndare är hög.

Amund
Medlem

Inlägg av Amund » 17 jun 2018 07:55

Med blockpolitiken har de båda blocken under lång tid gentlemannamässigt kunnat erkänna det segrande blocket som regeringsbärande. Detta har alltid gett Sverige stabila regeringar med mandat att genomdriva sin politik och självklart har det varit lättare för ett ensamt (S) med mellan 40-50 % av rösterna än för 3-4 borgerliga partier att driva igenom sin politik. Detta system var överspelat redan i valet 2014 och det var därför som den så kallade Decemberöverenskommelsen framstod som både otidsenlig och odemokratisk.

Därför blir det här valet intressant att se hur de löser det parlamentariska läget. Jag kan inte tänka mig att de fortsätter låtsas som att blockpolitiken fortfarande gäller men det skulle inte förvåna mig, det verkar finnas en otrolig rädsla för att hålla nyval i det här landet. Om ingen naturlig majoritetsregering kan bildas - vad händer då?

1. Nyval
2. Minoritetsregering
3. Regeringskåtheten kan bli så hög att alltför omaka partier bildar majoritetsregering tillsammans.

Jag tror på alternativ 3.

Mags_
Medlem

Inlägg av Mags_ » 17 jun 2018 09:30

erep skrev:Men som en sådan här utländsk observatör, tror jag att de äldre partierna gör sig själva en björntjänst genom att exkludera Sverigedemokraterna. Jag har inga sympatier för ett parti som påstår si vara för svenskar, och är tyst om 300 000 svenskspråkiga i Finland.
Det är tyvärr ingen nyhet om att svenskar och svenskättlingar utomlands förtigs. Som John Chrispinsson skrev i Den glömda historien: om svenska öden och äventyr i öster under tusen år (2017), så har den svenska historien glömts och blivit en "barlast som förtjänades att glömmas bort" och nämnde som ett exempel att medan demonstranter i Sverige fördömde Sharpeville-massakern och krävde ett slut på apartheid-regimen i Sydafrika, så "hördes inga rop på solidaritet med det tusentalet svenskar som i samma ögonblick förtrycktes, deporterades och utarmades bara några mil från Stockholm." Så att ingenting hörs om svenskspråkiga i Finland är föga förvånande.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem

Inlägg av Donkeyman » 17 jun 2018 09:53

Man talar så mycket om hur all demokrati grundas på principen med "one man - one vote". Däremot talar man lite om vad som sedan händer med den rösten. Det vill säga hur valsystemet är utformat. Nästan alla demokratiska länder har olika valsystem. Och alla anser att just deras system är höjdpunkten av demokrati. De olika systemen har olika för- och nackdelar. Enmansvalkretsar som i UK skapar för det mesta naturliga och starka regeringar medan proportionella system som vi har ofta skapar svaga regeringar så länge det inte finns ett dominerande parti.

Det vi upplever nu är att vi har tre stora partier som inte är i närheten av egen majoritet. Samtidigt är de tre partierna i sin retorik fiender till varandra och utesluter någon form av koalition med varandra. Det innebär att varje tänkbar regeringsbildning måste bestå av ett stort och en grupp av små partier. Vilket egentligen gör att frågor där två stora partier har gemensam syn med lätthet torpederas av ett eller flera små partier. Som i praktiken har oförtjänt stor makt.

Den gången man bestämde sig för 4% spärrgräns var det inte några vetenskaliga tankar bakom. Med 4% var alla de dåvarande 5 partierna säkrade en plats i riksdagen samtidigt som man trodde sig kunna stänga dörren dit för nya partier på ett effektivt sätt. Något som visade sig inte fungera. Sedan den gången har KD, NyD, MP och SD tagit sig in och hela den politiska kartan har ritats om. Min åsikt är att spärren borde ha varit satt på en högre nivå men det går knappast att ändra på som systemet ser ut i dag.

Därmed har vi alltså fem alternativ för ny regering.
-Antingen S eller M i koalition med en grupp småpartier som ställer stora krav för sitt stöd.
-Alternativet är att endera sidan får passivt stöd av SD. Men här har bägge sidorna i åratal vägrat att ens tala med SD så frågan är om man klarar av att förklara för sina medlemmar varför man plötsligt ändrar sig.
-Sedan har vi ju alternativet med S-M koalition. Som kanske vore den starkaste regeringen, men problemet är att de partierna har målat in sig i varsitt hörn genom att utpeka varandra om huvudfiender även i frågor där de egentligen tycker lika.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 20 jun 2018 00:04

Jag såg på nyheterna att endast 12% vill se Jimmy Å som statsminister, vilket betyder att varannan SD-väljare vill ha en annan statsminister. Intressant. Jag tror inte det är ett misstroendevotum mot Åkesson utan har andra orsaker.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 20 jun 2018 00:15

Markus Holst skrev:Jag såg på nyheterna att endast 12% vill se Jimmy Å som statsminister, vilket betyder att varannan SD-väljare vill ha en annan statsminister. Intressant. Jag tror inte det är ett misstroendevotum mot Åkesson utan har andra orsaker.
Det kan ha att göra med att man sannolikt inte ser Åkesson som en sannolik statsminister, varför man inte heller uttrycker att man vill ha honom som en statsminister.

I Finland är kutymen numera att det största partiet startar med att försöka bilda regering. Då försöker man även bilda en majoritetsregering, Det har sina fördelar och nackdelar. Bland nackdelarna är att stora förändringar är svåra att göra. Bland fördelarna är att regeringen är stabil, då grundlagen inte är anpassad för en minoritetsregim.

Men det blir intressant att se hur det svenska politiska systemet anpassar sig efter en ny större andel SD riksdagsledamöter än tidigare. Populistpartier tenderar att få lägre resultat i enkäter än val, då en del tydligen inte täcks berätta att de röstar för populister. Förr eller senare måste resten av partierna syna dem på korten. Det lyckas inte genom att ignorera dem.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 20 jun 2018 00:20

Ett svenskt problem är ju att de andra personerna gjort SD till paria - och så vill väljarna ha det. Det parti som så lite som nämner att samarbeta med SD förlorar omgående sympatisörer. Jag tror det är på väg att ändras, men det återstår att se hur det går.

En möjlighet är ju att om SD kommer i maktställning imploderar det på samma sätt som MP nu har gjort, men det är långt ifrån säkert.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 20 jun 2018 00:37

Bedömt ut finsk synpunkt är det inte en möjlighet, utan nästan säkert.

Om vi går längre bakåt, var slutet för finska landsbygdspartiet att de gick med i regeringen. Påståenden om att göra slut på arbetslöshet på 100 dagar visade sig bara vara prat då partiet fick arbetskraftministern post.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Finlands_landsbygdsparti

Påståendet om 100 dagar för att få radikalt annorlunda resultat torde inte vara obekant i Sverige...

Deras efterföljare, Sannfinnarna splittrades efter att de gick med i regeringen då den xenofoba faktionen tog över partiet och partiets ca. 20 % stöd i förra valet är nu 8 % för faktionen som formellt fortsätter med partiet, men föll ur regeringen. Utbrytarna som sitter kvar i regeringen är nu på ca. 2 % och faktionerna tvistar främst med varandra. Lite som en sekt som splittras.

varjag
Medlem

Inlägg av varjag » 20 jun 2018 11:37

Markus Holst skrev:Ett svenskt problem är ju att de andra personerna gjort SD till paria -

En möjlighet är ju att om SD kommer i maktställning imploderar det på samma sätt som MP nu har gjort, men det är långt ifrån säkert.
En annan, att SD imploderar i valet. Till nykomlingen AfS ----- ?

Om Löfven's tjat om SD-arnas ''bruna bakgrund'' stämmer - måste alla SD-are som stått beredda vid gaskranarna bums byta parti och -
halvera Sverigedemokraterna !

Eller>, Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 20 jun 2018 12:09

varjag skrev:En annan, att SD imploderar i valet. Till nykomlingen AfS ----- ?
Ja, den risken ser jag också. När missnöjespartiet blir mainstream måste man hitta ett nytt missnöjesparti. Fördelen med det är den vi sett på vänsterkanten under hela 1900-talet: De förökar sig genom delning. Många små missnöjes-partier är lättare att hantera än ett stort.

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 20 jun 2018 16:51

varjag skrev:En annan, att SD imploderar i valet. Till nykomlingen AfS
AfS är ju i princip SD:s avhoppade högerfalang, och kommer ganska snart att stå där som ytterlighetsparti. Finns en annan nykomling där som jag tror har större möjlighet, MED (Medborgerlig Samling), vilket man kan säga är en mer liberal variant på SD. Alexander Bard och flera invandringskritiska debattörer har börjat gå med där. De kommer inte att behöva dras med en f.d brun falang.

varjag
Medlem

Inlägg av varjag » 20 jun 2018 21:34

LasseMaja skrev:
varjag skrev:En annan, att SD imploderar i valet. Till nykomlingen AfS
AfS är ju i princip SD:s avhoppade högerfalang, och kommer ganska snart att stå där som ytterlighetsparti. Finns en annan nykomling där som jag tror har större möjlighet, MED (Medborgerlig Samling), vilket man kan säga är en mer liberal variant på SD. Alexander Bard och flera invandringskritiska debattörer har börjat gå med där. De kommer inte att behöva dras med en f.d brun falang.
Tack LasseMaja
Jag vet mycket litet om MED, men uppenbarligen ännu ett ''högerparti''.
(Till vilka jag inte längre räknar M)
Håller med Markus uppfattning;
ett nytt missnöjesparti. Fördelen med det är den vi sett på vänsterkanten under hela 1900-talet: De förökar sig genom delning...
Precis som -
toffeldjuren.jpg
:lol: , Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 21 jun 2018 07:55

Ville göra ett resonemang utifrån Yougovs senaste siffror. Det finns andra institur, men Yougov var närmast SDs siffror i valet och därför så ser jag deras siffror som fullt realistiska för hur det kan bli efter valet. Skulle det här bli resultatet kommer vi att få en omvälvning av den politiska scenen. Vi kan räkna med panik inom flera partier och en helt ny spelplan.

Vänsterblocket
Socialdemokraterna 22%
Vänsterpartiet 9,3%
Miljöpartiet 3,8%

Högerblocket
Moderaterna 17,3%
Liberalerna 4,3%
Centern 7,1%
Kristdemokraterna 3,1%

Sverigedemokraterna 28,5%

Vi har ett vänsterblock i Riksdagen representerande 31,3%, ett högerblock representerande 28,7% och SD på 28,5%.

Det kommer att kräva att man söker samarbete från alla håll för att få en fungerande regering.

En vänsterregering kan fungera enlig DÖ-principen förutsatt att högerpartierna vägrar att lägga egna förslag.
Högerregering blir lika stor som SD och mindre än vänsterblocket så de kommer att vara ännu svagare.
En mittenregering med S, L och C skulle behöva ett passivt/aktivt stöd från M.
Koalition mellan S, C, L och M ger majoritetsregering.
Stora partierna S och M med passivt stöd från C och L.
En koalition mellan M och SD skulle ge majoritet.

Antingen så anpassar man sig och bildar nya allianser eller så utlyses det nyval. Det kommer att bli en turbulent tid där vi kan räkna med att det kommer att bli flera offer inom partierna för att resultaten inte motsvarar förväntningarna. Nyckelrollen blir M som i princip kan bestämma vilken regering som bildas.