Militär i förorterna?..

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem

Re: Militär i förorterna?..

Inläggav Battler » 20 jan 2018 03:36

Der Löwe skrev:Den tiden som krävs för att utbilda soldater att verka i polisiär kontext borde läggas på någon slags "gendarmeri" som bör vara del av polisen, men med kraftigare beväpning och övrig utrustning för att lösa dessa uppgifter. Vi behöver våra soldater för att bygga ett nationellt försvar mot yttre fiender. Något som verkar hamnat under radarn är militärpoliser som i vissa områden har polisiär befogenhet. Om några ska sättas in borde det vara dessa.

Håller med.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gendarmeri

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 20 jan 2018 11:14

Jag håller inte med.

''Och som Lassemaja säger så är Sverige ingen fridfull ö längre, det är dags att vakna upp....''

''Sveriges Folkvalda Ombud'' - har medvetet och med öppna ögon importerat problemen!

Det finns ingen makt i världen, som kan tvinga dessa erkänna den Dundertabbe dom påtvingat Sveriges folk.

Istället har SVT, mediamaffian och regeringen valt dimridåer, skygglappar, och ''fake news'' - upphöjt till en Konstform
för att mörka den sorgliga verkligheten.

ALLA dom felande - VET vad problemet är. Men vägrar erkänna det! Därför tvingas dom att med ''Tjeka-metoder'' hänsynslöst
slå ned på alla som vågar klä sanningen i ord.....

Varken gendarmerie, polis eller armén - kan hjälpa här.

Viljan - finns inte!

Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem

Inläggav Donkeyman » 20 jan 2018 12:56

Men ser vi några år framåt i tiden så är utsikterna mörka. Man brukar säga att utveckling går i trappsteg men politisk och ideologisk förändring går som en pendel. Jag skall bara ge ett exempel - i min (och varjags) ungdom levde vi i ett i huvudsak hierarkiskt och strikt samhälle. Ungdomen skulle göra som föräldrar, lärare och annan överhet bestämde. För så hade man "alltid" gjort.

Så kom 68-orna som gjorde uppror mot allt. Ett uppror som började runt 1950 och avslutades runt 1980. När "vår" generation kom till makten i alla sammanhang, dvs vi blev föräldrar men också lärare, chefer, politiker och annan överhöghet, så rev vi ned alla gamla normer. Nu skulle det vara "fri uppfostran", det blev mer eller mindre anarki på många arbetsplatser och i många institutioner - och så vidare. Dessutom infördes en form av "mjukissamhälle". Plötsligt var 17-åringar barn utan ansvar för eget uppträdande, till skillnad från bara några år tidigare då man skulle göra "vuxen mans arbete" när man var konfirmerad. Vi gick till sjöss i 15-årsåldern, i dag får man inte göra fullt arbete till sjöss förrän man är 18. Brottslingar blev personer det var synd om - brottsoffren hade bara haft oflax. Och så vidare. (Nu överdriver jag lite för att förtydliga mitt tänkande).

Men vad sker i framtiden ...... Vi ser hur "min generation" försvarar vårt samhälle genom att inskränka på yttrandefriheten. Den som kritiserar är plötsligt någon sort obehaglig -ist (välj själva vilken) och så vidare. Men vi blir med tiden för gamla för att hålla fast vid det vi skapat. Vad sker sedan - Jag tror att pendeln svänger tillbaka. Vi kommer att få ett betydligt mer auktoritärrt samhälle med hårdare lagstiftning, mer och brutalare polis, åsiktsregistrering (embryot tlll detta sker redan nu genom Facebook, Google och sådant), inskränkningar i yttrandefriheten, ett samhällskontrollerat internet - och så vidare, och så vidare. (Överdriver lite igen). Fram till dess pendeln svänger tillbaka igen fast inte lika långt ut som förra gången.

De stora nationerna har alltid varit förebilder genom historien - vi ser nu hur det utvecklar sig i USA och Ryssland och flera andra platser.

En ganska obehaglig vision, men jag slipper uppleva den då jag "smäller av" av åldersskäl innan detta har genomförts till fullo.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 21 jan 2018 02:06

Väl rutet Donkeyman !

En ganska obehaglig vision, men jag slipper uppleva den då jag "smäller av" av åldersskäl innan detta har genomförts till fullo.

Ditto

Varjag

Bomil
Medlem

Inläggav Bomil » 22 jan 2018 09:46

Jag har sett vad ni skriver och det är den stora fördelen med detta forum, alla har rätt till sin åsikt om vad som hänt och hur det skall mötas.

Min bild är iaf att använda Svensk trupp i Sverige i förorter som redan har problem skulle skapa ytterligare problem genom att stationeras där. Orsakerna enligt mig har jag redogjort för, sedan vet jag mycket väl hur Försvarsmakten nyttjats på exvis Balkan, springande punkten är att det var inte i en svensk förort de användes. Fråga vem som helst som tjänstgjort där hur jargongen mot befolkningen var, termen "yxor" användes flitigt. Med detta vill jag belysa vi/dem mentaliteten som uppstår då en sammansvetsad grupp får tryck utifrån på sig, ett tryck som förmodligen skulle uppstå i svenska förorter.

Behöver svensk polis ett verktyg till? Ja, återuppväck då beredskapspoliserna-då kan de få en extra numerär som dessutom juridiskt har stöd för våldsanvändning vilket militär trupp inte har i fredstid.

Vad gäller terror så finns det en lagstiftning som behandlar detta från 2006.

Problemet är politiskt på lång sikt samtidigt så måste det personliga ansvaret avkrävas, dvs individer väljer själva sin väg och skall vara beredda att ta konsekvenserna för det-det är inte samhällets fel att individer begår brott, de som skapar problem vet om att de gör fel, men de fortsätter av olika anledningar ia f. Problemet i förorterna kortsiktigt är polisiärt, inte militärt, fler kockar gör ingen nytta i den soppan.

koroshiya
Medlem

Inläggav koroshiya » 22 jan 2018 12:33

Vad är denna trupp ens tänkt att användas till?

Förslaget kan ju inte gärna ha texten, "det skulle vara gött om militären kunde köra ut till Biskopsgården, Rinkeby, eller Rosengård... och skapa lite ordning.

Utan att ha läst något känns det kanske därför som att någon/några läser in saker som kanske inte uttrycks i ett eventuellt förslag.

I nuvarande situation skulle det säkert skapa problem, och jag är emot tanken på det. Samtidigt har jag blivit rätt så cynisk genom åren och tror inte att de styrande "satsa på dig själv - hallelujanissarna" skulle tveka vad gäller repression ifall deras livsstil verkligen hotades. Frågan är väl i ett sådant läge om svensk militär skulle lyssna på dem.

Tänker man som Donkeyman och Varjag, och om man tittar i backspegeln, så kan väl en mer etnisk konservativ allians till sist bilda regering i Sverige. Riktigt hur det ska gå till är i dagsläget dock inte så lätt att klura ut.

Det trista är att vi hamnat i denna situation, men det är lätt att förstå om man tänker på det här med pendelrörelsen.

Fortfarande är det många som genom framgång och etniskt arv har lätt för att inte se problemen utanför sin egen sfär.

Jag kan bara se till min egen familj, där svägerskan är jurist och arbetar med problemfall i förorter. Hon vittnar om misär och typer av könsslaveri. Men när jag talade om skolans värld var hennes kommentar att, "på x-skolan fungerar det bra". Jag visste inte om jag skulle säga till henne, du menar på det som varit stadens elitskola sedan 100 år? Det blir så konstigt när en av bröderna - hennes man - kan konstatera att han pratat med polisen om problem utanför en möteslokal. Dessa problem är skapade av viss invandring, och polisen är ibland snabbt på plats, och ibland välutrustade. Ändå verkar svägerskan övertygad om att det parti som mest vill dämpa sådan invandring är väldigt farligt.

Är det det här som är doublethink? Ibland känns det som att det vore mycket bättre att bara flytta till en liten ort och leva av saker man själv framställer. Och man (jag) verkar må mycket bättre av att inte ta del av media.

Om man pratar om ansvar, kan politiker verkligen inbilla sig att folk lever ett bra liv ute i våra förorter? Det är ju bara individer som verkar lyckas, och risken för ett rent dåligt liv med för tidig död verkar vara mycket större än för de som inte bor i sådana områden.

Litegrann är det som att invandringsstatistiken blir ett mål i sig, och att det sedan är skitsamma med vad som händer med de som kommer hit.

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 22 jan 2018 15:42

Bomil,

vi/dem mentaliteten har funnits i många år. Det är bara att titta på hur polisen attackerats, beskjutits, sprängattentat, fritagningsförsök etc. Minns själv från Södertäle, som svensk åkte du inte frivilligt till Ronna redan på 80-talet. Har bekanta som arbetar i Kista, de promenerar inte längre utanför den låsta arbetsplatsen av säkerhetsskäl.

Dessa attacker är inte heller nya, de har bara ökat i omfattning. Jag minns hur brandmännen blev attackerade i Göteborg när de skulle släcka den anlagda branden i Göteborg som tog ett dussin ungdomars liv för en femton år sedan. Brandmännen sågs som fiender redan då.

koroshiya,
rent praktiskt så är det väl som vakter av skyddsobjekt som man skulle kunna tänka sig militärt deltagande idag. I händelse av upplopp där polisens resurser inte räcker till för att återställa ordningen skulle det väl även kunna bli aktuellt för att upprätthålla utegångsförbud i framtiden misstänker jag. Insatser mot tungt beväpnade terrorister skulle jag även kunna tänka mig blir ett militärt ansvarsområde.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inläggav Göstring » 22 jan 2018 17:42

Bomil skrev:Problemet är politiskt på lång sikt samtidigt så måste det personliga ansvaret avkrävas, dvs individer väljer själva sin väg och skall vara beredda att ta konsekvenserna för det-det är inte samhällets fel att individer begår brott, de som skapar problem vet om att de gör fel, men de fortsätter av olika anledningar ia f.

Det som gäller är att skapa ett tryggt samhälle. Ansvarsutkrävande är mer eller mindre slumpmässigt i förhållande till det målet och blir extra krångligt när det finns olika värdegemenskaper inblandade. Målet bör alltså vara trygghet eller fungerande samhälle, inte ansvarsutkrävande.

LasseMaja
Redaktionen

Inläggav LasseMaja » 22 jan 2018 21:21

Hörde på ring P1 häromdagen. Var en invandrad man, som kanske hade bott här i 20 år. Han sa att "de kommer aldrig att lita på polisen" och föreslog en tvåstatslösning. Där invandrarsamhällena skulle ha sina egna lagar, poliser osv.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 22 jan 2018 22:28

LasseMaja skrev:Hörde på ring P1 häromdagen. Var en invandrad man, som kanske hade bott här i 20 år. Han sa att "de kommer aldrig att lita på polisen" och föreslog en tvåstatslösning. Där invandrarsamhällena skulle ha sina egna lagar, poliser osv.

Och vad - säger integrationsutopikerna om det ?
Det är ju inget nytt, muslimska minoriteter kräver detsamma i de flesta länder. Då de finner tillvaron bland otrogna - outhärdlig......

Det är väl i första hand Skåne - som borde avträdas, kanske till ett nytt Kalifat med säte i Malmö :wink:

Varjag

HJ
Medlem

Inläggav HJ » 23 jan 2018 07:18

pandersson2 skrev:Dessa attacker är inte heller nya, de har bara ökat i omfattning. Jag minns hur brandmännen blev attackerade i Göteborg när de skulle släcka den anlagda branden i Göteborg som tog ett dussin ungdomars liv för en femton år sedan. Brandmännen sågs som fiender redan då.

Jag kan inte komma på något annat än att du syftar på diskoteksbranden i Backa där 63 personer omkom
https://sv.wikipedia.org/wiki/Diskoteks ... 3%B6teborg
Utan att varit på plats, men vad jag läst om det, så var det våld som förekom mer kopplat till frustration över att inte få tillräcklig hjälp tillräckligt snabbt. Inte för att det är ok på något sätt, men mer att det som hände vid just den branden var av en annan form och anledning än de attacker mot blåljuspersonal där man anlägger bränder i syfte att locka fram brandkår just för att kunna kasta sten på dem (och på det viset visa de lokala gängledarna att man är en person att räkna med.En slags maktdemonstration: Kolla hur många snubbar jag kan dra fram att göra detta.).

Vad gäller just denna debatt kom den sig av att man i Danmark nyligen börjat (eller planerar att?) använda militär för gränskontroll och bevakningsuppdrag för att på så sätt frigöra poliser som kan användas för att bekämpa gängkriminaliteten.

/Håkan

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 23 jan 2018 08:08

HJ,
det var den branden jag tänkte på fast det var fler mördade än vad jag mindes. Det var som du skriver inte en planlagd attack utav kriminella utan den spontana reaktionen från, förmodar jag, representativa ungdomar från området. Ett tydligt exempel på att medelungdomen i området såg brandkåren som en fiende, inte en hjälp.

HJ
Medlem

Inläggav HJ » 23 jan 2018 09:08

Området där branden inträffade var vid den tidpunkten inte särskilt etnifierat, det var utkanten av ett mellanklassområde. (Även om det inte låg så långt ifrån det som i folkmun kallades "Gazaremsan", syftandes på ett förfallet område med en del verkstads och småbutiker och ytterligare en bit bort områden där vid den tiden MC-gängen höll på). De idag problematiska områdena på Hisingen ligger långt därifrån. Jag kan inte se att det var "representativa ungdomar från området" utan ungdomar som var i eller utanför lokalen när branden började samt anhöriga till dessa som var inblandade. Men visst, dessa ungdomar hade kanske inte ett grundmurat förtroende för blåljuspersonal (det var makedoniska föreningen som anordnade festen, och många hade anknytning till Hammarkullen som ligger en bra bit bort). Detta var 1998, så mobiltelefoner var ännu inte samma självklara var mans egendom som idag, och sociala medier var inte uppfunna.

/Håkan

(Jag vill inte på något sätt försvara det som hände. Jag vill bara försöka skilja på olika slags händelser då jag tror att de bakomliggande orsakerna är annorlunda och motverkas/bekämpas på olika sätt.)

Användarvisningsbild
von Adler
Stödjande medlem

Inläggav von Adler » 23 jan 2018 22:39

En faktor i den här debatten jag inte hört förut är det faktum att trupper som ägnar sig åt "begränsat våld" och ordninsupprätthållande tenderar att tappa sin egg i "riktigt" krig. Vissa anser ju att israeliska armén, som solklart var världens bästa man för man på 60- och 70-talen eroderats av ockupationen av palestinska områden och att det var därför de, som besegrat allt arabländerna runt omkring kunnat kasta på dem, misslyckades tämligen ordentligt med att besegra Hizbollah i södra Libanon 2006.

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 24 jan 2018 06:19

von Adler,
du kan inte utveckla det lite mer? Förtydliga det påstådda sambandet.

Kriget 1986 hade väl en helt annan karaktär än de 1967 och 1973 så jag förstår inte hur jämförelsr kan göras, men är nyfiken på vad analyserna dragit för slutsatser.

Hur ser man på brittiska armen? Man hade ju inga bekymmer med att vinna Falklandskriget mot numerärt större argentinska styrkor trots armens inbland i Nordirland. Var även deras arme påverkad eller hade de gjort något annorlunda?

Om nu en arme får sämre stridskraft för att ägna sig åt ordningsupprätthållande uppfter, motsäger inte det att Sverige vill skicka soldater på FN-uppdrag? De normala uppgifterna är väl just ordningsupprätthållande åtgärder. Det finns ju en debatt om resurserna skall läggas på invasionsförsvar eller FN-insatser. Så man kan ju se det som att det blir färre resurser till invasionsförsvar, en argumentering jag förstår. Det israeliska exemplet tolkar jag dock som att kvaliteten skulle försämrats, inte att resurserna minskat.

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"