Kina i Lysekil

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: 23 jul 2007 11:19
Ort: Stockholm

Kina i Lysekil

Inlägg av Lejonmod » 25 dec 2017 12:36

Är en kinesiskt byggd och driven hamn i Lysekil ett hot mot Sveriges säkerhet och självbestämmande?

https://www.fokus.se/2017/12/sanningen- ... g-lysekil/

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 619
Blev medlem: 27 okt 2003 22:24
Ort: Hedemora

Re: Kina i Lysekil

Inlägg av Solkungen » 25 dec 2017 16:12

Nej, oavsett ägare lyder hamnen under svensk lag. Det som kan störa i andra motsvarande projekt är att de knuffar undan andra och i praktiken får monopol, vilket i någon situation skulle kunna vara ett hot. Men en hamn bland alla andra hundratals hamnar, nej.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem
Inlägg: 2135
Blev medlem: 24 mar 2002 16:23
Ort: Malmö

Re: Kina i Lysekil

Inlägg av mrsund » 27 dec 2017 07:25

Lejonmod skrev:Är en kinesiskt byggd och driven hamn i Lysekil ett hot mot Sveriges säkerhet och självbestämmande?

https://www.fokus.se/2017/12/sanningen- ... g-lysekil/
Nej, inte ens om den var Rysk, så länge de inte hittar på nått fuffens.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: 26 jul 2004 03:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Kina i Lysekil

Inlägg av Mackan L » 27 dec 2017 12:06

Hamnen i Göteborg har haft en del tjafs som gjort att kapaciteten påverkats och därigenom ekonomin i stort då export och import drabbats? I relation till det borde väl två stora hamnar på västkusten vara jättebra? Mindre sårbarhet.

Amund
Medlem
Inlägg: 5841
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Kina i Lysekil

Inlägg av Amund » 30 dec 2017 18:12

Lejonmod skrev:Är en kinesiskt byggd och driven hamn i Lysekil ett hot mot Sveriges säkerhet och självbestämmande?
Det beror på om man fruktar den tidpunkt när den kinesiska diktaturen växt sig så stark att man är världens mäktigaste nation eller inte.

På något sätt känns det som att ingen supermakt kan upprätta världsherravälde utan att behärska haven och dess handelsvägar. Romarriket växte sig starkt först sedan man sopat undan hotet till havs från pirater, den puniska flottan och fientligt inställda grekiska sjöstater - det var först då man kontrollerade all handel från råvaror till slutkonsument. Det brittiska imperiet var länge ohotat genom sina strategiska handelsplatser som samtidigt fungerade som flottbaser. USA:s möjligheter att upprätthålla kontroll över världens sjöfartsleder minskar och lär fortsätta minska - och i det vakuum som uppstår finns Kina som gärna tar över detta strategiska initiativ. Man har länge köpt upp och byggt ut många hamnar världen över, Djibouti, Gwadar, Colombo, Darwin, Pireus för att nämna några.

Genom att man betalar överpriser och att den totalitära regimen så tydligt styr över landets näringsliv är det svårt att inte frukta syftet med dessa strategiska inköp som inte alltid ens är särskilt affärsmässiga. Självklart är många hamnar världen över utlandsägda och ett militärt syfte går självklart inte bevisa på ett enkelt sätt men åtminstone jag litar inte på Kina med en stark censur och en kommunistregim med en säkerhetsapparat som uppvisar ett uppenbart förakt för mänskliga rättigheter.

Vill minnas att frågan var stor i USA för några år sedan, och att det slutade med att man inte tillät ett kinesiskt majoritetsägande av de större hamnarna. Jag menar att så viktig infrastruktur kan vara känsligt att inte ha full kontroll över - fast jag har nog också ett sorts 1900-tals tänkande som kanske inte tar hänsyn till de tekniska och ekonomiska förutsättningarna i en globaliserad värld - Jag är exempelvis starkt kritisk till att exempelvis Sverige inte har en egen handelsflotta eller en jordbrukssektor som åtminstone nödtorftigt kan försörja vårt land. Jag fruktar även i min enfald att om man tillåter ett utländskt ägande av viktig infrastruktur hur som helst, så kan det även äventyra försvarsförmågan - kanske våra JAS-plan en dag är baserade på en ryskbyggd och ägd flygplats, inte långt från en ryskbyggd och ägd hamn ca 300 km från Kaliningrad - i Ryssland och Kina finns absolut inga säkra skott mellan regim och näringsliv - så det vore inte alls bra menar jag men jag kanske är ensam om den rädslan?

Gerrgul
Medlem
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 apr 2015 16:01
Ort: Luleå

Re: Kina i Lysekil

Inlägg av Gerrgul » 31 dec 2017 11:00

I hur många länder finns säkra skott mellan regim och näringsliv? Intressanta reflektioner, men jag håller med bara delvis. Min invändning är att du så att säger spänner vagnen framför hästen i beskrivningen av imperierna. Militär dominans är inget självändamål i det geopolitiska spelet. Mer avgörande är ekonomin. Och vad betyder det då att den amerikanska dominansen, politisk och ekonomiskt, är på väg att försvinna? Jo, att man måste alltmer förlita sig på den militära, i klartext öppet våld eller hot om våld. Och omvänt - ser vi klara tecken på uppbyggnad av kinesiska militära baser på andra kontinenter?

Jag håller helt med beträffande oron för att vi i Sverige gör oss alltmer beroende av omvärlden när det gäller vår egen försörjning. Men det än nog ämnet för en politisk diskussion.

Amund
Medlem
Inlägg: 5841
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Kina i Lysekil

Inlägg av Amund » 01 jan 2018 15:32

Gerrgul skrev:I hur många länder finns säkra skott mellan regim och näringsliv?
Nej, du har helt rätt i att den gränsen kan vara väldigt flytande, viktigast är nog regimens militära ambitioner. Den kinesiska regimen har dock under Xi Jinpings genom sina antikorruptionskampanjer tydligt gjort klar för myndighets och näringslivstoppar vad som förväntas och vem som bestämmer i landet (och i utlandet). I mer demokratiska stater är styrningen inte lika uppenbar.
Gerrgul skrev: Militär dominans är inget självändamål i det geopolitiska spelet. Mer avgörande är ekonomin.

Sant - fast det har oftast gått hand i hand genom historien.
Gerrgul skrev:vad betyder det då att den amerikanska dominansen, politisk och ekonomiskt, är på väg att försvinna? Jo, att man måste alltmer förlita sig på den militära, i klartext öppet våld eller hot om våld.
Ja Pax Americana kommer knappast att vara så mycket länge till, även Indien som ofta glöms bort kommer att försöka pinka in sitt militära intresseområde.

Amund
Medlem
Inlägg: 5841
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Kina i Lysekil

Inlägg av Amund » 01 jan 2018 18:07

Nämnde tidigare Gwadar i Pakistan som man närmast kan beteckna som en potentiell kinesisk örlogsbas.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gwadar

Ser att Trump idag twittrat en svada mot Pakistans svek mot USA:
https://www.dn.se/nyheter/varlden/trump ... -och-svek/

Med tanke på att Kina även äger hamnen i Colombo på Sri Lanka:
https://www.ft.com/content/f0d88070-9f9 ... 5a475ba4c5

så gissar man att det pågår en inringning av Indien, en inringning som tillsammans med Spratleyöarna får en att inse hur Kina systematiskt försöker försöker ta marknadsandelar i det geopolitiska spelet.

LasseMaja
Redaktionen
Inlägg: 4686
Blev medlem: 22 jan 2003 08:19
Ort: Dalarna

Re: Kina i Lysekil

Inlägg av LasseMaja » 01 jan 2018 18:38

Men även Pakistans som försöker kompensera att man ständigt halkar efter Indien i kapprustningsspelet mellan de två länderna. Har inte kineserna en hamn i östra Afrika?

Amund
Medlem
Inlägg: 5841
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Kina i Lysekil

Inlägg av Amund » 01 jan 2018 18:47

LasseMaja skrev: Har inte kineserna en hamn i östra Afrika?
Djibouti.
http://www.telegraph.co.uk/news/2017/07 ... st-africa/

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1238
Blev medlem: 08 apr 2002 13:21
Ort: Norge

Re: Kina i Lysekil

Inlägg av frodeh » 01 jan 2018 23:42

Akkurat når det gjelder Lysekil er jeg ikke sikker. Som en stor produksjonsnasjon er de opptatt av å sikre råvareressurser, og en naturlig forlengelse av dette er å sikre tilgang til havner. Dette har skjedd over hele verden, og Kina har også en havn i Hellas sist jeg sjekket. Evakueringen av over 30 000 kinesere fra Libya i 2011, var også en vekker for Kina. Fra artikkel i FT lenket lenger ned:
Chinese officials relished the moment. They recalled how Beijing was embarrassed in 2011 when it needed to evacuate 36,000 Chinese workers from Libya as violence broke out, forcing it at short notice to enlist the help of Greek merchant ships to make the first few rescue missions.

“If that was to happen again,” says a Chinese official who declines to be identified. “We would be much better prepared. We could use the Chinese navy and take the evacuees to our own port at Piraeus.”
"One Belt, One Road" er lansert som offisiell kinesisk strategi og fører også inn landruter i denne strategien. Jeg må si det er imponerende planlagt og gjennomført, og kanskje skal man være forsiktig med å fordømme det som ondsinnet. Piraeus havn er for eksempel ekstremt mye mer lønnsom slik det drives av kineserne. Noe av det første de gjorde var å bannlyse fagforeninger, som hadde sikret til dels absurde lønninger og arbeidsordninger under gresk drift.

En positiv tolkning er altså at Kina utvider sin geopolitiske verktøykasse, for å sikre sine egne forsyninger og sikker import/eksport-strøm. Det er i seg selv ikke unaturlig.

Men: Kinas shippingimperium er statseid, så det er ikke er lett å ignorere muligheten for en militær/geopolitisk maktambisjon som delvis ligger bak. Det virker som om bekymringene øker rundt dette siste, og så vidt jeg vet er Juncker og EU-kommisjonen i forhandlinger om nye regler for å bremse denne typen "takeovers". EUobserver og flere mener i alle fall at dette initiativet er klart myntet på Kinas vanvittige oppkjøpstempo.

Kinas behandling av Sri Lanka da de forkastet Kinas havneprosjekt i Sri Lanka, er et klassisk symptom på Amunds bekymring om at regimet har en styrende hånd og egne ambisjoner. Uannonserte besøk av kinesiske flåtefartøyer, og lite tilslørte trusler som førte til at Sri Lanka måtte gi vike og la Kina gjøre som de ønsket. Dette er i alle fall lite tillitvekkende, spesielt sett i sammenheng med Kinas mangel på respekt for sine nabolands territorielle rettigheter, internasjonale domstoler og menneskerettigheter i sin almenhet.

Financial TImes har en god artikkel: https://ig.ft.com/sites/china-ports/
Fra artikkelen:
Skjermbilde.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: 23 jul 2007 11:19
Ort: Stockholm

Re: Kina i Lysekil

Inlägg av Lejonmod » 18 jan 2018 11:00