USA:s ambassadflytt

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

USA:s ambassadflytt

Inläggav Lasse Odrup » 08 dec 2017 17:30

Enligt samtliga svenska tidningar och några finska kommer helvetet att bryta lös i Mellanöstern p g a USA:s flytt av sin ambassad till Jerusalem.
Frågan infinner sig hur Mellanöstern kan bli mer eldfängt än regionen redan är med sina klanstrider, muslimska inbördeskrig, inblandning av Iran, Saudi, Ryssland m m

För mig låter det obegripligt hur situationen kan bli värre p g a dessa flyttkartonger, särskilt som USA:s kongress fattade beslutet redan 1995.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Re: USA:s ambassadflytt

Inläggav Mackan L » 08 dec 2017 18:18

USAs presidenter har valt att fördröja beslutet om Jerusalem årligen, trots beslut. Anledningen är att det skulle försvåra fredsprocess. Jäkligt känslig fråga. USA är praktisk och diplomatisk, eller var innan Trump.

Diplomatiskt kapital är viktigt.

Användarvisningsbild
KoteGaeshi
Medlem

Inläggav KoteGaeshi » 08 dec 2017 21:18

Frågan är väl just hur det nu skulle hjälpa fredsprocessen då Israel verkar rätt ensamt i att berömma Donald för beslutet.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 09 dec 2017 07:22

Inst'ämmer i att det är svårt att se att det skulle förvärra situationen. Det har gått femtio år sedan östra Jerusalem erövrades och den strategi som hittills använts har bevisligen inte fungerat.

Oavsett så kommer massmedia och politiker i stora delar av världen fördöme det. Vissa för att de politiskt är emot Trump och vissa för att de är emot beslutet. Pesronligen tror jag att det första är det tyngsta. Skulle Trump besluta om fri matutdelning till svältande tror jag att svenska tidningar skulle vinkla det negativt av ren vana.

Jag tror inte att det kommer att påverka situationen nämnvärt, varken positivt eller negativt. Jag kan spekulera i hur det skulle kunna gynna en fredsprocess.

Det skulle visa på ett accepterande av Status Quo.
Det är en signal att USA inte lyssnar på hot om våld.
Det medför att araberna får mer att förlora vid förhalningar under förhandling.
Det kan innebära en legalisering av statusen på vissa områden som kontrolleras av Israel.

Som synes så är det bara punkter som stöder den proisraeliska sidan. Det medför minskad förståelse för arabernas uppfattning och om det ökar eller minskar deras aggressivitet får vi se.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 10 dec 2017 15:48

Ämnet kom upp på fredagsrastens fika. De dröjde inte länge förrens ordet "judarna" kom på tal. Främst den rika "Jude lobbyn" i USA. Jag tyckte det kändes lite olustigt men orkade inte lägga mig i. Intressant att notera, att det var de men utrikiskt bakgrund runt fika bordet som var mest nyanserade i tonen. Flera av dem har muslimk bakgrund så man hade kanske förväntat sig nått annat, menar jag.
Nåväl nog om det , det var bara en nutids rapport från verkligheten.

Annars undrar jag:
Hur vanligt i historisk kontext är ambassad flyttar och flytt av huvudstäder? Jag tänker på Nanking i Kina och sedan blev det Bejing (Peking?)

Och vad händer om bara några få länder erkänner detta, får Israel två huvudstäder? Och varför kan de inte bara dela huvudstad? Har inte det hänt förr?

Sonderling

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inläggav Lasse Odrup » 10 dec 2017 16:31

sonderling skrev:Ämnet kom upp på fredagsrastens fika. De dröjde inte länge förrens ordet "judarna" kom på tal. Främst den rika "Jude lobbyn" i USA. Jag tyckte det kändes lite olustigt men orkade inte lägga mig i. Intressant att notera, att det var de men utrikiskt bakgrund runt fika bordet som var mest nyanserade i tonen. Flera av dem har muslimk bakgrund så man hade kanske förväntat sig nått annat, menar jag.
Nåväl nog om det , det var bara en nutids rapport från verkligheten.

Det är klart att det finns en lobby i USA som aktivt arbetar för Israels intressen och försöker påverka USA:s utrikespolitik.
Den som är vän av den enda demokratin i området, har makt och inte använder den begår nästan tjänstefel.

Det innebär inte att det finns en sionistisk konspiration utan bara att vissa lobbar för att Israel skall överleva som judisk stat och med bästa möjliga stöd från oss i väst.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inläggav Markus Holst » 10 dec 2017 17:30

sonderling skrev:Hur vanligt i historisk kontext är ambassad flyttar och flytt av huvudstäder? Jag tänker på Nanking i Kina och sedan blev det Bejing (Peking?)

Bonn -> Berlin

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 10 dec 2017 23:12

Det finns bra många grupper som pumpar in pengar i Washington inte bara pro-Israeliska

Der Löwe
Medlem

Inläggav Der Löwe » 11 dec 2017 09:43

Glöm inte den kristna lobyn som ser att judarna återvänder till Israel som en viktig förberedelse för Kristi återkomst. Flytten av ambasad kanske får inrikespolitiska konsekvenser i USA då det borde kunna köpa stöd hos den kristna högern.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 11 dec 2017 12:32

Der Löwe skrev:Glöm inte den kristna lobyn som ser att judarna återvänder till Israel som en viktig förberedelse för Kristi återkomst. Flytten av ambasad kanske får inrikespolitiska konsekvenser i USA då det borde kunna köpa stöd hos den kristna högern.

Ja jag vet inte men jag undrar om inte de är starkare än den så kallade "judelobbyn".

Sonderling

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inläggav Leonidas » 12 dec 2017 09:14

Ofta pratas och skrivs det i debatten att det är en delad stad, vilket den de facto inte är, men har den någonsin varit en palestinsk stad? Dvs juridiskt.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inläggav Markus Holst » 12 dec 2017 10:00

Leonidas skrev:Ofta pratas och skrivs det i debatten att det är en delad stad, vilket den de facto inte är, men har den någonsin varit en palestinsk stad? Dvs juridiskt.

Betänkande att det aldrig funnits ett "juridiskt" Palestina så faller väl frågan.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inläggav Leonidas » 12 dec 2017 11:47

Precis.

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 12 dec 2017 12:13

Palestina har förklarat Östra Palestina enligt 1967 års gränser som sin huvudstad 1988.
Jordanien ockuperade 1948, annekterade 1950 och avsade sig ansprången, utan att erkänna Israels överhöghet, 1988.
Israel ockuperade 1967 och annekterade 1980.

Inget lands annektering har fått större internationell acceptans.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 12 dec 2017 13:53

Leonidas skrev:Ofta pratas och skrivs det i debatten att det är en delad stad, vilket den de facto inte är, men har den någonsin varit en palestinsk stad? Dvs juridiskt.

Enligt FN så tillhör Östra Jerusalem ett framtida Palestina, samma resolution som gav Israel rätt till sina områden.

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"