Statyerna faller.....igen...

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Re: Statyerna faller.....igen...

Inläggav mrsund » 29 aug 2017 06:39

Valdemar Sappi skrev:Det är möjligt att jag kom snett in i tråden. Men det lilla jag läste var direkt obehagligt att läsa. Fick mig att sluta läsa, och mest bara reagera. Fast märkväl, inte på det som stod direkt framför.

För mig är det självklart att statyerna är en symbol för vit makt. Oavsett vad general Lee själv stod för.
Så riv dom! Tycker mest det är märkligt att de inte rivits för länge sedan.

Ett konkret exempel på "Antingen för eller emot."
På marknaden i Eskilstuna i helgen sålde en knalle nazistflaggor. Ingen stoppade det.
I Tyskland skulle det kostat knallen 50.000 euro i böter. En halv mille! Marknadsledningen skulle fått lika stora böter.
I Visby heilade nassarna, bar svastikan. De störde möten, brände motståndarnas fanor och marknadstält. Ingen ingrep.
På Medborgarplatsen lika dant.

Börja tillämpa lag 2010:1408, nu i Göteborg under Bokmässan.
There are no nice nazis!
Finns bara en hållning. Vara emot!

Bild

Fel, det finns fler hållningar, man kan faktisk vara mot Nazister, AFA, Daesh, KKK och samhälleligt rivande samt vandalism av statyer eller andra kombinationer, man behöver inte bara vara mot nazister och ställa sig bredvid sin fiendes fiende.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Stödjande medlem

Inläggav Valdemar Sappi » 29 aug 2017 08:33

Historia är inte att stirra baklänges. Det är nutid i allra högsta grad. Och för miljoner svarta representerar dessa statyer sedan decennier rasförtryck. Som sagt, det mest märkliga är att de inte rivits för länge sedan.

Lag är inget annat än makt. Vi har samma lag i Sverige idag som för några år sedan. Tillämpningen är en helt annan. För tjugo år sedan hade det varit otänkbart med NMR i våra stadskärnor. För bara några få år sedan hade det varit otänkbart att svenska poliser går in i det sedan årtusenden helgade kyrkorummet och arresterade flyktingar.

Så här är det än mer i USA. Vi har en öppen rasist som president, som benådar en massmördande sheriff.
Lagen är en sak. Vad som är rätt och hur den tillämpas, det är förfärande ofta något HELT annat. Inte minst i dagens USA.

Nej pandersen, nassarna är inga politiska motståndare. De är terrorister med en terroristisk agenda. De tre NMR-medlemmar som dömdes till långa fängelsestraff nyligen i Göteborg. De sov över hos en av Nya Tiders redaktörer inför terrorhandlingarna.
Att staten i det läget står handfallen och inte ens följer stiftad svensk lag, det är inget mindre än en katastrof.

Här har vi kärnan i min reaktion mot några inlägg i denna tråd.
Hur kan så många här mena att nassarna har rätt till mötesfrihet? Rätt att demonstrera intill Bokmässan i Göteborg?
Helt obegripligt, och djupt ohistoriskt, i mina ögon.

Bild
"Eldskytten": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Stödjande medlem

Inläggav Valdemar Sappi » 29 aug 2017 08:39

Var går gränsen för mötesfriheten?

Är det inte självklart att en dömd massmördare inte kan hålla möten där denne förklara varför vissa inte har rätt att leva?
Är det inte lika självklart att pedofiler inte kan hålla möten där de propagerar för sin sak?
Lika självklar borde det vara att nassar inte har oinskränkt mötesfrihet!

Att lagen inte ens ingriper när svastikan bärs idag, det är helt enkelt en demokratisk katastrof!
"Eldskytten": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 29 aug 2017 08:50

Egentligen....förstår jag faktiskt inte vad nassar i allmänhet har med tråden att göra? Att sätta nasse-stämpel på detta (och annat) känns dels som en risk för fel analys och dels en risk att det blir en själv uppfyllande profetia.

Valdemar sappi skrev.
Historia är inte att stirra baklänges. Det är nutid i allra högsta grad. Och för miljoner svarta representerar dessa statyer sedan decennier rasförtryck. Som sagt, det mest märkliga är att de inte rivits för länge sedan.

Du vet reser du i södern som jag har gjort så kommer du träffa helt vanliga vita människor som lever sämre en svensk Svensson som har nån släkting som inte var plantageägare som dog i detta inbördeskrig. För dem är det bara ett minnesmärke över deras stupade som de vill minnas. Och visst jag som Nordstatare håller kanske inte med om att inbördeskriget inte hade nått med slaveri och göra men det håller jag för mig själv. Däremot känner jag att de har en viss poäng i detta med ett få ha ett minnesmärke över deras offer.

Om man förnekar dem det, vem ska de då söka sig till?

Sonderling

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 29 aug 2017 09:02

Valdemar Sappi,

jag förstår inte din argumentation. Det finns flera fall där personer åtalats för hets mot folkgrupp för att de burit svastika. Att uppmuntra till mord har ingen stött. Det fanns en länk till Antifa som skanderade "Kill all nazis" som skall varit från Charlottesville. Anser du att det skall vara straffbart eller är det acceptabelt?

Som framår i tråden så har feminister förklarat statyer med manliga ryttare på häst som symbol för manligt förtryck. Skall även de plockas bort som symbol för tusenårigt patriarkaliskt förtryck eftersom det finns en minoritet som anser det?

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Stödjande medlem

Inläggav Valdemar Sappi » 29 aug 2017 09:14

I videon jag länkade till en bit upp, där var det väl just dessa du nämner Sonderling som kom till kvinnans försvar.
Men det du gör nu, i mina ögon, det är just att stanna i minnenas labyrint.
Historien utspelar sig NU. De du nämner blir till ett redskap för den extrema ultrahögern.
Finns ingen ursäkt för den som tågar tillsammans med dem. INGEN!

De du inte nämner, det är alla de som har släktingar, föräldrar, som faktiskt utsatts i generationer för rasism.
Statyerna står först och främst för white-only. Och det måste även de du nämner ta till sig.

Kampen om statyernas innebörd är förlorad. Inse det!
De har erövrats av ultrahögern.
Kanske kan några av statyerna sättas upp igen, i en framtid långt borta.
När de kan ges en annan betydelse.
Men just nu står de för förtryck. För rena barbariet.
Därför måste de bara bort!
Senast redigerad av 1 Valdemar Sappi, redigerad totalt 29 gånger.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Stödjande medlem

Inläggav Valdemar Sappi » 29 aug 2017 09:25

panderson2, är NMRs uttalade mål terrorism eller inte?
Har de inte i praktiken visat vad de går för?
Krångligare än så är det inte.

Ser inte den svenska verkligheten ut som så att den svenska ultrahögern begått långt över tjugo mord under de senaste decennierna?
Väl dokumenterade mord beskrivna i många av våra största tidningar.
Är det så eller inte? Även om IS skrämmer som fan med sina metoder. De är samma sorts terrorister.

När en av Nya Tiders redaktörer satte ihop videon som uppmanade till att terrorisera journalister i deras hem, då var det samma musik i bakgrunden som den som Breivik spelade när han begick massmorden ute på ön.

Tror du den musiken var en tillfällighet panderson2?
Jag VET att den musiken används mycket medvetet av stora delar av svenska ultrahögern, som ser Breivik som sin hjälte.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 29 aug 2017 09:30

Valdemar Sappi skrev:I videon jag länkade till en bit upp, där var det väl just dessa du nämner Sonderling som kom till kvinnans försvar.
Men det du gör nu, i mina ögon, det är just att stanna i minnenas labyrint.
Historien utspelar sig NU. De du nämner blir till ett redskap för den extrema ultrahögern.
Finns ingen ursäkt för den som tågar tillsammans med dem. INGEN!

De du inte nämner, det är alla de som har släktingar, föräldrar, som faktiskt utsatts i generationer för rasism.
Statyerna står först och främst för white-only. Och det måste även de du nämner ta till sig.

Kampen om statyernas innebörd är förlorad. Inse det!
De har erövrats av ultrahögern.
Kanske kan några av statyerna sättas upp igen, i en framtid långt borta.
När de kan ges en annan betydelse.
Men just nu står de för förtryck. För rena barbariet.
Därför måste de bara bort!

Seriöst, vem skall bestämma vilka statyer som får vara kvar?
Rasism finns inte i statyn utan som du säger, just här och nu hos vissa människor, försvinner rasism med statyerna?
Så när några idioter marscherar den 30 november så skall vi riva Karl XII, försvinner problemen då?
Om en nazist använder en apelsin till sin nya partilogga, skall vi förbjuda apelsinerna då, försvinner problemen?

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Stödjande medlem

Inläggav Valdemar Sappi » 29 aug 2017 09:40

Historien har gjort valet. Just nu är valet det att de skall bort.
Som jag skrev: Kampen om statyernas innebörd är förlorad. Inse det!
Dina övriga paralleller kan jag inte ta på allvar.

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 29 aug 2017 09:41

Vad har NMR med statyer att göra? Vad vill du ha sagt med musiken? Sjostakovitj är en av mina favoritkompositörer men Stalin uppskattade honom. Hitler lyssnade på Wagner. Får jag inte lyssna på dem?

Det finns även statyer på Mao som man har velat skall avlägsnas.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Efter_badet

Lenin har ett monument vid Moderna Museet.
http://sis.modernamuseet.se/sv/view/obj ... cf37217b7c

Det finns gott om monument som är kontroversiella, det är inte enbart kungastatyer som har fel värderingar.

En vacker låt av Taube (som även han har attackerats för att ha fel åsikt).
https://www.youtube.com/watch?v=t1wsHmqMvnE

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 29 aug 2017 09:45

Valdemar Sappi,
i tråden har tidigare gjorts en jämförelse med statyer i Baltikum och Ukraina. Är du för att alla statyer och monument som satts upp över Sovjetunionens soldater och slag skall plockas bort eftersom de av många av invånarna ses som en symbol för ockupation?

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 29 aug 2017 10:01

Valdemar Sappi skrev:Historien har gjort valet. Just nu är valet det att de skall bort.
Som jag skrev: Kampen om statyernas innebörd är förlorad. Inse det!
Dina övriga paralleller kan jag inte ta på allvar.

Nä det där kan jag inte hålla med om. Vem är historien? Det är ju nån som i såfall bestämt att innebörden är förändrad eller förlorad. Man har ju gett upp, skulle jag vilja säga. Och varför skulle man stilla acceptera det?

Både Vikinga symboler som torshammare och Svenska flaggan står ju under ständigt hot om att kidnappas av extremhöger men där har man ju kunnat försvara dem. Förmodligen då för att historien vill det.
Det är som påståendet att rasismen ökar, min tes är att rasismen ökar, men i huvudsak verkar den öka per definition. Alltså att tolkningen blir mer och mer snäv. Det bestäms (av historien?) att det och det är rasistisk och då ja då är det väl det. Eller? :?

Sonderling
-som har nått åldern då man är VKM om man yttrar sig och bara det räcker för en del, har jag förstått.
- Jag har en torshammare också :wink:

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 29 aug 2017 10:17

En påminnelse om att för 20 år sedan placerades Robert E Lees staty bland USAs lista över viktiga monument. Där kan man läsa om hur det gick till när statyn beställdes osv.

http://www.dhr.virginia.gov/registers/C ... nation.pdf
"Thus the memorial figurative Robert Edward Lee Sculpture remains undisturbed in its original location. Sentiment in Charlottesville will undoubtedly keep it there, for the monument is a unique to the most eminent Confederate hero of all and an outstanding example of the outdoor sculpture of the late City Beautiful movement."

Personligen tycker jag att man bör ställa sig frågan om hur lätt en politiskt vald organistation skall kunna taga bort det som skänkts till staden. Om tex en borgerlig regering beslutar att alla statyer på offentlig mark över socialdemokrater skall plockas bort, skall de ha rätt att göra det? Eller vice versa.

Edit
Här är en artikel från februari som handlar om hur man beslutade, med röstsiffrorna 3-2, att avlägsna statyn. Det är detta som varit grunden till vad som skett.
http://www.richmond.com/news/virginia/h ... b5fe4.html

Edit2
Här är en petition som syftar till statyns bevarande efter att beslutet om avlägsning tagits.
https://www.change.org/p/mike-signer-ke ... n-lee-park

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Stödjande medlem

Inläggav Valdemar Sappi » 29 aug 2017 12:10

De flesta statyerna verkar redan vara bortplockade. Några väntar på omplacering. En mindre del tycks bli kvar.
En rimlig gissning att en hel del inom några år kommer återfinnas i mindre parker, en bit ut från centrum. Inte som nu på huvudtorget.

Med viss risk för att ha missat en del då jag inte läst hela tråden, så är mitt första intryck kvar.
Debatten här känns märkligt enögd.
Opolitisk? I helsike heller! Det går visst utmärkt att hata vänster utan att någon reagerar.

Det att statyerna för så oerhört många människor i generationer representerat skräck och förtryck, det är märkligt frånvarande på tråden.
Lika frånvarande är problematiseringen av Ku klux klans och ultrahögernas förhållande till många av de här statyerna.
Det faktum att Ku klux klan varit drivande bakom resningen av några av dem verkar inte ens finnas med i hjärnvindlingarna.
Som sagt, med reservation för att jag inte läst hela tråden.

Att ingen här tycks se det som ett problem att extremhögern går på gatorna, både här och där borta. Mest tycks se det som att även de har mötesfrihet. Märkligt historielöst.

Åklagaren som åtalade de tre från NMR i Göteborg fick frågan varför de inte åtalades som terrorister. Han ryckte mest på axlarna, men erkände att visst handlade det om terrorhandlingar.

Tänker ni vänta lika länge som prästen på bilden ovanför?
Det finns ingen ursäkt för de sydstatare som gick tillsammans med svastikan.
Svastikan fanns där i Visby. Den fanns där på Medborgarplatsen. Ingen polis ingrep. För det finns det ingen ursäkt. INGEN
Svastikan kommer finnas där i Göteborg. För det finns det ingen ursäkt.

INGEN!

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 29 aug 2017 12:32

Jag får väl repetera min fråga om statyerna i Baltikum. Anser du att alla sovjetiska minnesmärken skall plockas bort då många anser att de symboliserar ockupation?

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"