Ryssland 4 år av statssponsrad homofobi..

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
MWilkman
Medlem

Re: Ryssland 4 år av statssponsrad homofobi..

Inläggav MWilkman » 04 jul 2017 18:41

pandersson2 skrev:Läser man artikeln så kan ju konstateras att det är Tjetjenien det handlar om. Man har inget exempel från Ryssland utan enbart att polisen inte är tillräckligt aktiv för att motarbeta brott mot homosexuella.

Det från Tjetjenien verkar bygga på en artikel och känns mycket svagt dokumenterat. Enligt Wikipedia har några aktivister fått visa av Litauen och några okända länder. Nämnas kan ju att Litauen har liknande lagar som Ryssland som förbjuder homosexuell propaganda mot minderåriga. Jag tror man skall vara försiktig med att draga alltför långtgående slutsatser innan mer material framkommer. Att folk försvinner och massarresteras i Tjetjenien är tyvärr inget förvånande och kan ske av orsaker som man som svensk ofta har svårt att förstå.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gay_conce ... n_Chechnya

Så här säger Amnesty:

ECHR rule exposes homophobic nature of Russian “gay propaganda law”

20 June 2017, 14:39 UTC

After Russian “gay propaganda law” was ruled discriminatory by ECHR today, Denis Krivosheev, Amnesty International’s Europe and Central Asia Research Deputy Director, said:

“This legislation has always been nothing short of homophobic.”

“The law is blatantly discriminatory and violates the right to freedom of expression, and its introduction has contributed to a climate of homophobia and violence targeting LGBTI people in Russia.”

“We strongly welcome today’s ruling, not least given the renewed urgency over investigating the reports of the terrifying campaign of mass abduction and torture of men perceived to be gay in Chechnya.”

“We reiterate our call on the Russian authorities to repeal its homophobic legislation, end discriminatory practices and fully respect every person’s right to freedom of expression. They should also effectively investigate all instances of homophobic violence in Russia.”

-------------/Slut citat.

Och inte har oberoende NGO i Ryssland det lätt.. när de försöker förmedla vad som händer:
am-russia.jpg

https://www.amnesty.org/en/latest/news/ ... ce-sealed/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 04 jul 2017 19:02

MWilkman,
återigen, instämmer i dina inlägg. Instämmer även i att de ryska lagarna ör homofoba.

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 04 jul 2017 19:07

KoteGaeshi,

heterosexual sexualundervisning är sexualundervisning som handlar om sexuella aktiviteter mellan man och kvinna. Det var den undervisningen som jag fick under min skoltid som min son inte fått utan den ersattes av sexualundervisning för homosexuella. Eftersom majoriteten är heterosexuella så är min uppfattning att prioriteringen borde vara på undervisning för det som berör majoriteten och inte det eller de undantagen som finns i klassen. En optimering av resurser helt enkelt. Därefter kan man gå in på minoriteters specifika frågor.

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inläggav Lasse Odrup » 04 jul 2017 19:26

pandersson2 skrev:MWilkman,
återigen, instämmer i dina inlägg. Instämmer även i att de ryska lagarna ör homofoba.

Utan att lägga mig i kärnfrågan så tror jag ändå att man bör vara försiktig med att kalla andra för fobiker. Det är så vitt jag vet en term inom psykiatrin och bör kanske inte användas lättvindigt, som t ex islamofobi när någon är kritisk mot religionen islam.
Men som medel att avfärda kritiker är förstås fobibegreppet förträffligt. Du är psykiskt sjuk som inte tycker som jag!

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 04 jul 2017 19:36

Lasse Odrup,
jag menar homofob i meningen att de är riktade mot homosexualitet med syfte att hindra dess spridning. Det är inte relaterat till psykisk sjukdom. Jag har faktiskt aldrig ansett att uttrycket homofob är relaterat till sjukdom.

Instämmer för övrigt att man bör undvika att använda uttryck som fobi, men jag har använt både fobi och fili som anti och pro i diskussionen. Hoppas att det här förtydligandet minskar risken för missförstånd.

MWilkman
Medlem

Inläggav MWilkman » 04 jul 2017 19:59

Lasse Odrup skrev: Utan att lägga mig i kärnfrågan så tror jag ändå att man bör vara försiktig med att kalla andra för fobiker. Det är så vitt jag vet en term inom psykiatrin och bör kanske inte användas lättvindigt, som t ex islamofobi när någon är kritisk mot religionen islam.
Men som medel att avfärda kritiker är förstås fobibegreppet förträffligt. Du är psykiskt sjuk som inte tycker som jag!

Så är det inte.

Fobi, eller FOBOs, är grekiska för fruktan.
Termen används idag för att beskriva en stark upplevelse av rädsla, oftast utan grund, orimlig eller överdriven.

Att säga att min fru har spindel-fobi när hon upplever sig hotad av våra källarspindlar är korrekt. Men man skall inte säga att hon har spindel-fobi när vi är i Australien och det finns en liten liten liten funnel-web spindel i huset.
Skillnaden är då om rädslan är berättigad eller inte..

Så, om man lagstiftar mot HBTQ "propaganda" så måste den lagstiftande makten ha grund för att HBTQ är en reell fara.
Om denna fruktan för HBTQ är berättigad och inte orimlig eller överdriven så måste HBTQ vara farligt.

Om HBTQ inte är så farligt utan fruktan är överdriven och ogrundad, då är lagen baserad på en fobi, i detta fall homofobi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Australia ... web_spider

dersa
Medlem

Inläggav dersa » 04 jul 2017 20:29

Lasse Odrup, tror att de flesta förstår vad som menas med med uttrycken islamofobi, homofobi osv, men kan hålla med dig om det är olyckligt att kalla det fobi rent allmänt! Det vore bättre att i de flesta fall kalla det hat. De som rent medicinskt har en fobi, är ju sjuka och kan i allmänhet inte på något sätt kallas vare sig hatiska eller våldsamma..

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inläggav Lasse Odrup » 04 jul 2017 20:43

pandersson2, jag förstår och håller med dig och som dersa säger är det kanske bättre att kalla det för hat :)

"Fobi (av grekiska φόβος, fobos, "fruktan") kallas en stark upplevelse av rädsla, starkt obehag eller stark äckelkänsla som, oftast utan saklig grund, ..."

Nyckelordet är just "utan saklig grund", d v s en ogrundad rädsla. Själv lider jag sedan barndomen av höjdskräck. Jag vet att det är säkert att stå på taket på ett höghus men känner ändå ett starkt obehag om jag tittar ner.
Fast jag vill inte kalla det för en sjukdom utan mer en sund form av självbevarelsedrift :)

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inläggav Lasse Odrup » 04 jul 2017 20:49

MWilkman skrev:
Lasse Odrup skrev: Utan att lägga mig i kärnfrågan så tror jag ändå att man bör vara försiktig med att kalla andra för fobiker. Det är så vitt jag vet en term inom psykiatrin och bör kanske inte användas lättvindigt, som t ex islamofobi när någon är kritisk mot religionen islam.

Så är det inte.

Fobi, eller FOBOs, är grekiska för fruktan.
Termen används idag för att beskriva en stark upplevelse av rädsla, oftast utan grund, orimlig eller överdriven.

Jag tror snarare att det handlar om en machokultur som är särskilt utbredd i tredje världen inklusive bl a Ryssland. Hederskulturen säger att din son skall gifta sig med en kvinna och få många barn.
Om någon bryter det mönstret ses det som ett hot mot familjen och skall bekämpas men jag vill inte kalla det för en psykisk sjukdom utan snarare som en kulturyttring.

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 04 jul 2017 21:16

Lasse Odrup,
tror du får utöka området. Jag skulle lägga in Baltikum, Polen, och troligtvis stora delar av Balkan.

Sedan, finns det något lämpligt uttryck för berättigad rädsla? I både islamofobi och homofobi så handlar det ju för många om en berättigad rädsla för att den existerande kulturen kommer att ersättas eller bli påverkad av en annan kultur som man ser som negativ. Som jag ser det så fungerar fobi och anti. Hur kallar man de lagar i muslimska länder som är till för att förhindra kristen kultur? Kristofoba eller antikristna?

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inläggav Lasse Odrup » 04 jul 2017 21:30

pandersson2 skrev:Lasse Odrup,
tror du får utöka området. Jag skulle lägga in Baltikum, Polen, och troligtvis stora delar av Balkan.

Sedan, finns det något lämpligt uttryck för berättigad rädsla? I både islamofobi och homofobi så handlar det ju för många om en berättigad rädsla för att den existerande kulturen kommer att ersättas eller bli påverkad av en annan kultur som man ser som negativ. Som jag ser det så fungerar fobi och anti. Hur kallar man de lagar i muslimska länder som är till för att förhindra kristen kultur? Kristofoba eller antikristna?

Jo, visst är det fler länder där traditionella värderingar råder. Trots allt värjer jag mig emot fobistämpeln. Ingen talar ju i dag om judefobi utan hellre om antisemitism. Begreppet anti- är som du själv antyder ett bättre begrepp än att kalla någon för fobiker, detta så missbrukade ord som lär ha myntats i Storbritannien av någon imam som inte accepterade kritik mot hans personliga tolkning av sin religion.

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inläggav Lasse Odrup » 04 jul 2017 22:06

Många bilder har publicerats från Prideevenemangen men folk från invandrargrupper lyser oftast med sin frånvaro.
Är då alla dessa homofober? Knappast. Det handlar snarare om kulturkrockar. Inte psykiska besvär.

MWilkman
Medlem

Inläggav MWilkman » 05 jul 2017 19:04

Lasse Odrup skrev: Jag tror snarare att det handlar om en machokultur som är särskilt utbredd i tredje världen inklusive bl a Ryssland. Hederskulturen säger att din son skall gifta sig med en kvinna och få många barn.

Skulle det råda en hederskultur i Ryssland som säger att din son skall gifta sig och få många barn?

Ryssland har sedan länge ett av värdens lägsta fertilitetstal:
41.png

Och inte ens alla av de få barn som ryssen föder stannar inom landet och tas om hand om av föräldrar eller av släkten eller "klanen" som man gör i hederskulturer.
Över de senaste 25 åren så har Ryssland varit ett av världens största export-adoptionsländer.
internationaladoption.jpg

Användarvisningsbild
KoteGaeshi
Medlem

Inläggav KoteGaeshi » 07 jul 2017 18:40

pandersson2 skrev:KoteGaeshi,
heterosexual sexualundervisning är sexualundervisning som handlar om sexuella aktiviteter mellan man och kvinna. Det var den undervisningen som jag fick under min skoltid som min son inte fått utan den ersattes av sexualundervisning för homosexuella.

Jag tillåter mig att ta detta yttrande med en viss nypa salt. Ska det inom ramen för sexualundervisningen (som ju vanligtvis sker i åk 8) alltså inte ha förekommit något omnämnande av sådana sexuella aktiviteter som kan leda till fortplantning?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inläggav Lasse Odrup » 07 jul 2017 20:21

MWilkman skrev:
Lasse Odrup skrev: Jag tror snarare att det handlar om en machokultur som är särskilt utbredd i tredje världen inklusive bl a Ryssland. Hederskulturen säger att din son skall gifta sig med en kvinna och få många barn.

Skulle det råda en hederskultur i Ryssland som säger att din son skall gifta sig och få många barn?

Jag tror du förstår vad jag menar :)
Om vi bortser från barnen så är ändå Ryssland ett machosamhälle där sexuella minoriteter inte ses med blida ögon. Dessa passar inte in i den ryska självbilden av den ryske starke mannen. Därvidlag liknar landet tredje världens patriarkala samhällen.
Det är en kulturyttring men knappast en psykisk störning även om många kallar det för en fobi.

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"