Ryssland 4 år av statssponsrad homofobi..

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
MWilkman
Medlem

Ryssland 4 år av statssponsrad homofobi..

Inläggav MWilkman » 30 jun 2017 22:13

Medan stora delar av världen går mot ökad acceptans för LGBT så går Ryssland i motsatt riktning.

Det har nu gått 4 år sedan Ryssland införde homofobiska lagar.

Följderna var ganska självklara, de som definieras som LGBT har vittnat om ökad förföljelse.
I Tjetjenien så har myndigheterna gått som längst, mer än 100 LGBT-personer har fängslats i på hemlig ort och torterats, tre har dödats.

Läs mer på Meduza:
https://meduza.io/en/feature/2017/06/30 ... homophobia

Användarvisningsbild
KoteGaeshi
Medlem

Re: Ryssland 4 år av statssponsrad homofobi..

Inläggav KoteGaeshi » 02 jul 2017 16:21

Det är väl knappast överraskande, även om det är tragiskt så det räcker att man ska behöva döda, misshandla och fängsla folk bara för att de är, eller tycker det är rimligt att påpeka att det är ok att vara, HBTQ.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 03 jul 2017 10:05

Dessa övergrepp är mycket upprörande. Icke desto mindre är rubriken vilseledande. Fakta i fallet är att Ryssland inte infört något förbud mot homosexualitet. den nya lagen, som uteslutande straffbelägger propaganda för homosexualitet (icke- konventionella samlevnadsformer) riktad till barn. Strafflatituden är motsvarande 1 000 till 1 250 svenska kronor i böter. Det bidrar naturligtvis till stigmatisering av sexuellt avvikande, men att prata om statssponsrad homofobi är milt sagt en överdrift.

Sovjetunionen under Stalin var vad jag vet det första landet i världen som legaliserade homosexualitet. Det kriminaliserades åter (minns ej när) bl a med motiveringen att man skulle komma åt våldtäkter bland soldater i Röda Armén. Kvinnlig homosexualitet har aldrig varit förbjudet.

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 04 jul 2017 12:43

Jag tror det mycket är en kulturfråga. Ur rysk synvinkel så har vi i Sverige statssponsrad homofili. Den svenska propagandan för homofili i skolorna tror jag ses som extrem i ganska många länder. Rysslands lagar är väl rätt liknande de som kan finnas i flera andra länder där katolska eller ortodoxa kyrkor fortfarande har en stark ställning. Vilket väl inte förhindrar att tillämpningen kan vara annorlunda.

Det stora homofoba området är ju de muslimska länderna, något som väl borde påverka det sekulariserade Europa mer. Det är väl inte en slump att det är det muslimska Tjetjenien, där Moskvas inflytande är begränsat, som är det område som pekas ut.

Edit,
Enligt Wikipedia tillåter alla Europeiska länder homosexuella handlingar. De länder som förjuder dem är i Afrika, Asien, Västindien samt Stilla Havet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Violence_ ... GBT_people

Användarvisningsbild
KoteGaeshi
Medlem

Inläggav KoteGaeshi » 04 jul 2017 13:52

Sedan när propagerar den svenska skolan för homofili?

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 04 jul 2017 15:03

KoteGaeshi,
Enligt min son så hade han i 8e klass undervisning i homosexualitet och hur homosexuella förtrycks av en lesbisk dam från någon av deras organisationer. Han har inte nämnt något om någon heterosexuell som haft motsvarande undervisning. Enligt min son var det definitivt homofil undervisning och jag tror att det uppfattas på det sättet av folk från många kulturer.

Det ingår i skolans styrdokument att undervisa om homosexualitet på ett positivt sätt. Därför har man samarbete främst med RFSL. Hur länge det varit så vet jag inte, kan se om jag hittar något.

Edit
Hittar inte hur länge RFSL haft skolundervisning, här är ett dokument från 2015 framtaget av RFSL som visar undervisning för grundkola och gymnasie.
https://www.mucf.se/sites/default/files ... skolan.pdf

Användarvisningsbild
KoteGaeshi
Medlem

Inläggav KoteGaeshi » 04 jul 2017 15:57

Det är inte samma sak att berätta för eleverna att oavsett vad deras religion säger så är det acceptabelt att vara homofil i det sekulära Sverige, och att "propagera för homofili".

Jag förstår om du känner dig kränkt av att homosexualitet är normaliserat idag, men tror du verkligen att det behövs någon som påpekar att heterosexualitet är acceptabelt på samma vis som det kan behöva påpekas att homosexualitet är det? Menar du att heterosexuella är förtryckta, idag eller historiskt, av homosexuella, eller att det finns samhällen där homosexualitet är norm och det är förkastligt eller farligt att "komma ut" som hetero?

Var i skolans styrdokument hittar du kravet att undervisa om homosexualitet på ett positivt sätt? Ordet "homosexualitet" förekommer inte i läroplanen, däremot sägs det att

LGR11 skrev:[i ]ngen ska
i skolan utsättas för diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion
eller annan trosuppfattning, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning,
ålder eller funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling. Sådana
tendenser ska aktivt motverkas.

Det kanske inte heller är acceptabelt i det panderssonska hushållet?

MWilkman
Medlem

Inläggav MWilkman » 04 jul 2017 16:21

Hej

pandersson2 skrev: Han har inte nämnt något om någon heterosexuell som haft motsvarande undervisning.

Har inte de flesta sett heterosexuella förhållanden på nära håll under sin uppväxt, föräldrar, far-morföräldrar, grannar, kompisars föräldrar etc etc..? Vilken kväll som helst så finns det filmer, serier och realety som visar hetero-relationer i överflöd.. Fråga Ove..?
Är inte hetero-förhållanden normen och vardagen eller den sexuella preferensen helt naturligt för de flesta?
Efterfrågar han verkligen kunskap och undervisning i heterosexualitet?

pandersson2 skrev: Det ingår i skolans styrdokument att undervisa om homosexualitet på ett positivt sätt. Därför har man samarbete främst med RFSL. Hur länge det varit så vet jag inte, kan se om jag hittar något.

Kan du definiera homofili propaganda?
Hur menar du "positivt" sätt? Hur skall det undervisas? På ett negativt sätt?

Jag läser dokumentet du länkar till. Jag finner ingen positiv propaganda för att någon skall bli HBTQ eller något de inte är? Eller har jag missat den delen?
Jag finner där emot att materialet skapar kunskap om just HBTQ.. Den tar upp fördomar och problem som kanske en hetero inte ens har tänkt på.

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 04 jul 2017 16:31

KoteGaeshi,
RFSL är en partisk intresseorganisation. Den har sina mål. Länder som Ryssland anser att det de gör är propaganda för homosexualitet, vilket även var min sons uppfattning efter deras undervisning i skolan som omfattade betydligt mer än att det skulle vara acceptabelt med homosexualitet.

Jag känner mig inte kränkt av att homosexualitet är normaliserat. Jag ser det som ett bekymmer för yttrandefrihet att homosexualitet inte får kritiseras, vilket du ju visade från LGR11.

Mitt hushåll ligger utanför diskussionen och har inget med hur ryssar uppfattar svensk undervisning.

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 04 jul 2017 16:39

MWilkman,
jag är inte orolig för min sons kunskaper inom sexologi. Jag bara konstaterade att den undervisning han fått i skolan enbart inriktade sig på homosexuella och förmedlades av en organisation som är partisk, tror det var RFSL. Heterosexuell undervisning har han inte fått inom skolan.

Att taga upp ämnet ur HBTQ-perspektiv är i sig partiskt, sedan kan man tycka det är rätt eller fel. Den svenska normen gäller inte i hela världen, samt var inte likadan förr i tiden.

MWilkman
Medlem

Inläggav MWilkman » 04 jul 2017 17:10

Hej
pandersson2 skrev: Jag bara konstaterade att den undervisning han fått i skolan enbart inriktade sig på homosexuella och förmedlades av en organisation som är partisk, tror det var RFSL.

Men om HBTQ information och kunskapsspridning inte får framföras av någon som är "partisk", alltså själv HBTQ... Då skulle alltså inte hetero-personer få ge uttryck (i alla former) för heterosexuella relationer, för då vore de partiska... Hm, implikationer.

Lite som när man fick besök av en blind person i skolan, som berättade om livet som icke seende. Fördomar och problem denne möttes av.. Men det skulle vara olämpligt då, för att den blinde är partisk.
Vi fick också besök av en kvinna med nummer intatuerat på sin arm. Berättade också om någon hon hade varit med om. Hon var "partisk".?
Vi hade fler som spred kunskap i skolan, en illa brännskadad, en kristen missionär, en polis, en före detta kriminell, brandmän, rullstolsbunden och en politiker... Alla partiska.

pandersson2 skrev: sedan kan man tycka det är rätt eller fel. Den svenska normen gäller inte i hela världen, samt var inte likadan förr i tiden.

Det stämmer.
Men frågan är om det bästa för alla vore att man går mot ökad tolerans och ökad förståelse för de som inte är riktigt som normen.. eller om vi skall gå mot minskad tolerans...
När fria vuxna människor lever sina liv som de vill utan att skada andra eller andras egendom... varför skall de då bli föremål för andras intolerans..? och, i en skola som fungerar så ges eleven verktyg för att denne skall klara livet som vuxen.
Senast redigerad av 1 MWilkman, redigerad totalt 4 gånger.

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 04 jul 2017 17:37

MWilkman,
instämmer i ditt svar. Skolan plockar som du skriver in personer som är partiska och får ge sin syn. Detta är med ett syfte, vilket ingår i skolans uppdrag. Jag förmodar att det finns en hel del från arabiska kulturer som ser ett judiskt offer för nazismen som talare som propaganda. En kristen missionär ser jag definitivt som pro-kristet. Det jag försöker påpeka det är att den svenska normen är inte samma som hela världens, Det som ses som normalt i Sverige ses ibland med helt andra ögon i andra delar av världen. Om man tycker skolan gör rätt eller fel är en personlig uppfattning, men att förneka att det finns en agenda gör det svårare att förstå motargumenten.

Personligen uppskattar jag tolerans. Det gäller för homosexuella, heterosexuella, religiösa etc och anser att alla har rätt att ha sina åsikter om vad som är rätt och fel utan att någon annan skall tvinga dem att ändra sig. Något som är svårt i praktiken.

Som min son lärt sig, man skall alltid tycka samma sak som lärs ut, annars bestraffas man. Jag vet inte om det är positivt. Gäller inte enbart svensk skola, utan är ett mer generellt fenomen. Egna uppfattningar blir bara belönade teoretiskt, inte praktiskt.

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 04 jul 2017 17:47

Läser man artikeln så kan ju konstateras att det är Tjetjenien det handlar om. Man har inget exempel från Ryssland utan enbart att polisen inte är tillräckligt aktiv för att motarbeta brott mot homosexuella.

Det från Tjetjenien verkar bygga på en artikel och känns mycket svagt dokumenterat. Enligt Wikipedia har några aktivister fått visa av Litauen och några okända länder. Nämnas kan ju att Litauen har liknande lagar som Ryssland som förbjuder homosexuell propaganda mot minderåriga. Jag tror man skall vara försiktig med att draga alltför långtgående slutsatser innan mer material framkommer. Att folk försvinner och massarresteras i Tjetjenien är tyvärr inget förvånande och kan ske av orsaker som man som svensk ofta har svårt att förstå.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gay_conce ... n_Chechnya

MWilkman
Medlem

Inläggav MWilkman » 04 jul 2017 18:05

pandersson2 skrev:MWilkman,
instämmer i ditt svar. Skolan plockar som du skriver in personer som är partiska och får ge sin syn. Detta är med ett syfte, vilket ingår i skolans uppdrag. Jag förmodar att det finns en hel del från arabiska kulturer som ser ett judiskt offer för nazismen som talare som propaganda. En kristen missionär ser jag definitivt som pro-kristet. Det jag försöker påpeka det är att den svenska normen är inte samma som hela världens, Det som ses som normalt i Sverige ses ibland med helt andra ögon i andra delar av världen. Om man tycker skolan gör rätt eller fel är en personlig uppfattning, men att förneka att det finns en agenda gör det svårare att förstå motargumenten.

Men, bara för att en partisk person talar om sina erfarenheter gjorde inte att jag blev Jude, eller åkte ut på mission eller ens blev kristen. På samma sätt så blev jag inte heller HBTQ av att lyssna och läsa om HBTQ..
Det har inte lett till att jag tror att alla Judar i alla tider har och kommer vara offer helt inkapabla att själva göra hemska saker. Jag har inte heller en speciellt okritisk hållning till missionärer. Jag tror inte alla poliser är bra, eller att alla kriminella är onda.
Agendan är då tolerans, förståelse för vissa handikapp, yrken och livsåskådningar eller preferenser och livsval.

Så ser jag det och det är min erfarenhet av mina möten i livet. Bara för att någon berättar om vad de är eller något de erfarit, innebär inte att de försöker frälsa dig. Och även om de försöker frälsa dig, så har vi vår fria vilja...

Användarvisningsbild
KoteGaeshi
Medlem

Inläggav KoteGaeshi » 04 jul 2017 18:35

pandersson2 skrev:Heterosexuell undervisning har han inte fått inom skolan.
.

Vad är heterosexuell undervisning?

pandersson2 skrev: att förneka att det finns en agenda

gör jag absolut inte. Skolan har en agenda. Den agendan är inte att alla barn ska bli homosexuella, eller ens att homosexualitet ska vara att föredra framför heterosexualitet.

Det är inte diskriminerande strukturer som gör att en skola väljer att låta en, i din sons fall, homosexuell, tala om fördomar mot homosexuella. Jag ser inte varför man skulle behöva väga upp det med en person som belyser heterosexualitetens existensberättigande.

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"