Protester i Ryssland 2017

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
koroshiya
Medlem

Re: Protester i Ryssland 2017

Inläggav koroshiya » 01 apr 2017 00:23

Tomas C skrev:
MWilkman skrev:Det verkar som det förekommer protester bland lastbilsförare. Om översättningen är korrekt så var det 300 st förare i Krasnojarsk som visade sitt missnöje med något. Kan dock inte utläsa vad de är sura på..??

De protesterar mot ett system för vägavgifter/tullar som kallas Platon. Så vitt jag vet var det dock som mest på tapeten för drygt ett år sedan. Är bilden dagsaktuell?

Tittade runt lite och det verkar som att taxan kommer att höjas den 15 april. Först hade man tänkt att dubbla den, men nu blir det "bara" en höjning från 1,51 rubel/km till 1,91.

http://government.ru/docs/26877/

På lastbilarna står det ungefär, emot vägavgifter, ge folk lugna arbeten, och, Sibirien emot Platon. Det är snart 30 år sedan jag läste ryska, så den är mycket rostig :)

Magnus L
Medlem

Inläggav Magnus L » 01 apr 2017 06:57

Amund skrev:
Gerrgul skrev:
Magnus L skrev:Det är ju därför man håller en olaglig demonstration istället för att demonstrera på någon av de anvisade platserna (exemoelvis i Moskva)
Så har jag också förstått det av rapporteringen- demonstranterna blev anvisade en av Moskvas parker - men det dög inte.

Men kom igen nu Magnus L- Jag vet att du gör allt du kan för att normalisera synen på Ryssland och dess regim som en fullt fungerande demokrati. Regimen har misslyckats att förbättra levnadsstandarden och korruptionen består, journalister och oppositionspolitiker som utgör ett hot mot regimen mördas eller fängslas för ”skattebrott” , samtidigt som regimen flyttat fokus mot en aggressivare utrikespolitik.
Och mitt i allt detta oroar sig Magnus L för att de fåtaliga demonstranterna har genomfört en demonstration som myndigheterna inte har gett tillstånd till… det upprörande är alltså enligt er att de otacksamma demonstranterna har struntat i myndigheternas försök att upprätthålla lag och ordning.

Odemokratiska regimer brukar sällan tillåta demonstrationer som riskerar att underminera regimens ställning. Däremot tror jag att ”olagliga” demonstrationer sällan är ett problem i ett demokratiskt system med ett fungerande rättssamhälle, men i semidemokratiska länder kan det vara den enda vägen att utmana den sittande regimen - Den Egyptiska revolutionen 2011 lyckades störta regimen - Himmelska fridens torg 1989 lyckades inte.

Gerrgul skrev:
En historiskt intressant fråga är hur djupt den etniska nationalismen sitter hos ryssarna. Sedan Ivan (son på mödernet till en tatar) har de ju styrts av ledare med annan etnicitet.

En mycket bra fråga - ja hela Rysslands historia är intressant och unik på många sätt men jag har absolut inget svar… På något sätt har Ryssland alltid varit ytterligheternas land, ett land med både de allra fattigaste och även de allra rikaste – Ett land som rymt en egen värld med intern kolonialism och en centralmakt som ömsom är svag, ömsom stark - Ett land som gått från feodalism till kommunism, från kaos till rå statskapitalism.

Jag menar att nationalismen endast är en fiktiv konstruktion utan särskild substans, och därför blir (den historiska) nationalismen inte mycket större än vad samhället spelar på de nationalistiska strängarna. Historiskt är min uppfattning att nationalismen är stark i Ryssland, kanske ofta triggad av dess härskare?

Någon skrev att det är risk för fler massarresteringar vid nya planerade protester i april.

Jag skrev att det är ju målet från arrangörernas sida. Därför att det är enda sättet att uppnå något. Att sprida indignation.

Var det något konstigt jag skrev? Nej, du höll ju med.

Sen tillskriver du mig saker som att jag tycker att ryssland är en fullt fungerande demokrati. Vilket de inte är allra minst med våra mått mätt. Det är inte vi heller. En skillnad mellan ryssland och sverige är att vi är en vasall under olika utländska ekonomiska maffiaintressen, det är inte ryssland utan det landet är i händerna på egen penningmaffia.

Och det är där skon klämmer. Landet ifråga - vilket land som helst - må vara hur korrupt det vill och dräpa folk till höger och vänstet på hemmaplan eller utomlands. Men om det är självständigt och utom kontroll för den "moraliskt högststående" narcissistiska västvärlden då är det illa. Då begråts olagliga demonstranter som hade getts möjlighet till alternativa platser att yttra sitt missnöje. Det blir rätt löjligt.

Mags_
Medlem

Inläggav Mags_ » 01 apr 2017 08:28

Gerrgul skrev:Så har jag också förstått det av rapporteringen- demonstranterna blev anvisade en av Moskvas parker - men det dög inte.

Det var ingen av "Moskvas parker" de blev anvisade - det var en parkeringsplats utanför Moskvas stadskärna. Självklart är det inte ett fullgott alternativ. ("En av Moskvas parker" hade heller inte varit det.) Nu är jag själv inte mycket för att demonstrera, men om jag skulle demonstrera mot Sveriges styre så skulle jag göra det vid riksdagen - inte på en parkeringsplats i Fruängen.

Magnus L
Medlem

Inläggav Magnus L » 01 apr 2017 08:50

Ulfjorgen skrev:
Magnus L skrev:
Tomas C skrev:
Varulv skrev:Men det burde huskes at Navalnyj ikke er ukontroversielt, han er først og fremst en russisk nasjonalist av rang, med nære bånd med russiskfascistiske bevegelser, som har enda mer ekstreme holdninger enn Putin omkring Ukraina og Hviterussland. Men han har også avslørt seg som en sterk og skamløs opportunist i Milosevic-klasse ettersom han er kjapt med å snu seg etter vinden.

För att ha sådana skumma kopplingar uttrycker sig inte Navalnyj rätt märkligt i så fall? Om man studerar vad han har på sitt program kan man exempelvis notera att han ser annekteringen av Krim som olaglig. Att Rysslands försök att kontrollera sina grannländer bara medfört kostnader och inte några fördelar för befolkningen i Ryssland. Att han avvisar uppdelningen av världen i intressesfärer och tankarna på nationell överlägsenhet och främlingsfientlighet. Och han menar att det som gör Ryssland stort inte är militär makt - utan den ryska kulturen och språket...

Hans främsta merit i väst är att han är emot Putin. I verkligheten är han en nationalistisk, halvrasistisk homofob. Sådana som väst i vanliga fall älskar att hata. Men icke nu. Vilket för oss tillbaka till första meningen i detta inlägg, den betyder allt.

Nationalistisk, halvrasistisk homofob låter som han platsar bland en stor del av de ryska politikerna. Navalnyjs filmer(klipp) om korruptionen i Ryssland är iaf hedervärda. Fler sådana klipp skulle många länder inklusive Sverige må bra av.

Jo medhåll på allt.

Tomas C
Medlem

Inläggav Tomas C » 01 apr 2017 09:59

Tomas C skrev:
Magnus L skrev:I verkligheten är han en nationalistisk, halvrasistisk homofob.

Har du några dokumenterade exempel på detta?

Väntar fortfarande på exempel från verkligheten. Det är ofta man stöter på detta påstående men sällan eller aldrig några konkreta exempel. Har följt Navalnyj på Facebook ett par år nu men kan inte påstå att nationalist, halvrasist och homofob är några utmärkande drag i det han framför.

Magnus L skrev:Och det är där skon klämmer. Landet ifråga - vilket land som helst - må vara hur korrupt det vill och dräpa folk till höger och vänstet på hemmaplan eller utomlands. Men om det är självständigt och utom kontroll för den "moraliskt högststående" narcissistiska västvärlden då är det illa. Då begråts olagliga demonstranter som hade getts möjlighet till alternativa platser att yttra sitt missnöje. Det blir rätt löjligt.

Det är om inte löjligt, så åtminstone lite tröttsamt, att man inte kan kritisera eller bekymra sig över tillståndet i just Ryssland utan att vissa alltid ska påpeka att det är lika illa eller värre någon annanstans (enkannerligen längre västerut). Det är märkligt att de problem och orättvisor många ryssar upplever och protesterar mot alltid ska behöva relativiseras i förhållande till "Väst". Den skriande bristen på mänskliga rättigheter i EU eller USA kan också diskuteras, men det finns säkert en annan tråd för det. Just den här handlar om protesterna i Ryssland.

koroshiya skrev:På lastbilarna står det ungefär, emot vägavgifter, ge folk lugna arbeten, och, Sibirien emot Platon. Det är snart 30 år sedan jag läste ryska, så den är mycket rostig

Å alla lastbilsförares vägnar: det är inte lugna arbeten de vill ha, utan det som står är: "Låt folk jobba ifred". :) Alltså, utföra sitt jobb utan att staten kommer och bryr sig med störande avgifter. Protesterna verkar inte ha resulterat i några massgripanden?
Senast redigerad av 1 Tomas C, redigerad totalt 1 gånger.

Magnus L
Medlem

Inläggav Magnus L » 01 apr 2017 10:04

Tomas C skrev:
Tomas C skrev:
Magnus L skrev:I verkligheten är han en nationalistisk, halvrasistisk homofob.

Har du några dokumenterade exempel på detta?

Väntar fortfarande på exempel från verkligheten. Det är ofta man stöter på detta påstående men sällan eller aldrig några konkreta exempel. Har följt Navalnyj på Facebook ett par år nu men kan inte påstå att nationalist, halvrasist och homofob är några utmärkande drag i det han framför.

Magnus L skrev:Och det är där skon klämmer. Landet ifråga - vilket land som helst - må vara hur korrupt det vill och dräpa folk till höger och vänstet på hemmaplan eller utomlands. Men om det är självständigt och utom kontroll för den "moraliskt högststående" narcissistiska västvärlden då är det illa. Då begråts olagliga demonstranter som hade getts möjlighet till alternativa platser att yttra sitt missnöje. Det blir rätt löjligt.

Det är om inte löjligt, så åtminstone lite tröttsamt, att man inte kan kritisera eller bekymra sig över tillståndet i just Ryssland utan att vissa alltid ska påpeka att det är lika illa eller värre någon annanstans (erkannerligen längre västerut). Det är märkligt att de problem och orättvisor många ryssar upplever och protesterar mot alltid ska behöva relativiseras i förhållande till "Väst". Den skriande bristen på mänskliga rättigheter i EU eller USA kan också diskuteras, men det finns säkert en annan tråd för det. Just den här handlar om protesterna i Ryssland.

koroshiya skrev:På lastbilarna står det ungefär, emot vägavgifter, ge folk lugna arbeten, och, Sibirien emot Platon. Det är snart 30 år sedan jag läste ryska, så den är mycket rostig

Å alla lastbilsförares vägnar: det är inte lugna arbeten de vill ha, utan det som står är: "Låt folk jobba ifred". :) Alltså, utföra sitt jobb utan att staten kommer och bryr sig med störande avgifter. Protesterna verkar inte ha resulterat i några massgripanden?

Det lustiga är västvärldens politikers reaktion på dessa gripanden. Då ger detta en helt naturlig koppling till varför dessa reaktioner kommer.

Tomas C
Medlem

Inläggav Tomas C » 01 apr 2017 10:14

Magnus L skrev:Det lustiga är västvärldens politikers reaktion på dessa gripanden. Då ger detta en helt naturlig koppling till varför dessa reaktioner kommer.

Som om väst och västvärldens politiker var världens centrum... Än en gång, det handlar om människor i Ryssland och om vad människor i Ryssland är bekymrade och förbannade över. Inte någon etnocentrisk, politisk diskurs hos oss.

a77
Medlem

Inläggav a77 » 01 apr 2017 10:47

koroshiya skrev:På lastbilarna står det ungefär, emot vägavgifter, ge folk lugna arbeten, och, Sibirien emot Platon.

Vad är andemeningen med "Sibirien emot Platon" landsbygden emot filosofer??????

EDIT: såg att det förklarades i tråden "vägavgifter/tullar som kallas Platon"

koroshiya
Medlem

Inläggav koroshiya » 01 apr 2017 10:57

Tomas C skrev:Å alla lastbilsförares vägnar: det är inte lugna arbeten de vill ha, utan det som står är: "Låt folk jobba ifred". :) Alltså, utföra sitt jobb utan att staten kommer och bryr sig med störande avgifter. Protesterna verkar inte ha resulterat i några massgripanden?

Haha, tack, ja mitt förslag låter ju inte vettigt, och jag hade ju problem med den texten :)

MWilkman
Medlem

Inläggav MWilkman » 01 apr 2017 11:06

Magnus L skrev: (1) Någon skrev att det är risk för fler massarresteringar vid nya planerade protester i april.

(2)Jag skrev att det är ju målet från arrangörernas sida. Därför att det är enda sättet att uppnå något. Att sprida indignation.

1. Vem skrev det?
2. Är massgripanden och indignation målet med demonstrationer?
Jag som trodde demonstrationer är ett medel för målet som är förändring...

Det jag ser på bilderna och videos från protesterna är tusentals lugna, värdiga människor. Deras lugn och beslutsamhet trots de risker de utsätter sig för... tror jag visar på något som man inte lätt kan avfärda..

MWilkman
Medlem

Inläggav MWilkman » 01 apr 2017 11:08

Tack koroshiyaoch & Tomas för tolka lastbilsförarnas protester.

Magnus L
Medlem

Inläggav Magnus L » 01 apr 2017 11:19

Tomas C skrev:
Magnus L skrev:Det lustiga är västvärldens politikers reaktion på dessa gripanden. Då ger detta en helt naturlig koppling till varför dessa reaktioner kommer.

Som om väst och västvärldens politiker var världens centrum... Än en gång, det handlar om människor i Ryssland och om vad människor i Ryssland är bekymrade och förbannade över. Inte någon etnocentrisk, politisk diskurs hos oss.

Det handlar om trådskaparens indignation över att människor deltagandes i en olaglig demonstration lugnt och stilla avlägsnas. Någonstans ifrån kommer ju inställningen att det är problematiskt.

MWilkman
Medlem

Inläggav MWilkman » 01 apr 2017 11:32

Magnus L skrev:
Tomas C skrev:

Det handlar om trådskaparens indignation över att människor deltagandes i en olaglig demonstration lugnt och stilla avlägsnas. Någonstans ifrån kommer ju inställningen att det är problematiskt.

Hahah...

Mags_
Medlem

Inläggav Mags_ » 01 apr 2017 12:01

Magnus L skrev:
Tomas C skrev:

"Olaglig demonstration"? :roll: Det påståendet får du allt belägga.

MWilkman
Medlem

Inläggav MWilkman » 01 apr 2017 13:21

Symboler för protester i Ryssland 2017.

1. Noterar att det är gula ankor eller någon form av anka som blivit en symbol. Ankan har dykt upp lite var stans i protester mot korruption, men i Ryssland så har den med premiärministerns lyxhus att göra, där det fanns en ankdamm med tillhörande ankhus..
2. Det förekommer också gymnastikskor som är hopbundna och som hänger runt halsen på folk eller kastats upp i träd. Gympaskorna blir en symbol för ledarnas konsumtion av märkesprodukter..
3. Grön färg i ansiktet. Det verkar mest vara de yngre som har detta. Men man ser äldre som målat ett grönt streck i ansiktet eller handen grön. Den gröna färgen är en sympatiyttring eller protest mot hur de styrande hanterar Navalny.. Eller är det så? För under ettårsdagen för att hedra Nemtsov så fick Kasyanov grön färg i ansiktet.. Kanske är den gröna färgen är en bredare protest mot hur oppositionen hanteras i Ryssland?

duck 3.jpg

duck 4.jpg

duck 5.jpg

duck 6.JPG

duck 7.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 3 MWilkman, redigerad totalt 1 gång.

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"