Protester i Ryssland 2017

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Tomas C
Medlem

Re: Protester i Ryssland 2017

Inläggav Tomas C » 31 mar 2017 09:27

På sociala medier har jag fått inbjudan till nya protestmöten som ska äga rum över hela Ryssland den 29 april. Aktionen kallas "Надоел", vilket betyder att man är "less/trött på" något. Folk uppmanas berätta vad de är less på och vilka de är less på. Det är väl risk för fler massarresteringar... #Надоел

Magnus L
Medlem

Inläggav Magnus L » 31 mar 2017 10:10

Tomas C skrev:På sociala medier har jag fått inbjudan till nya protestmöten som ska äga rum över hela Ryssland den 29 april. Aktionen kallas "Надоел", vilket betyder att man är "less/trött på" något. Folk uppmanas berätta vad de är less på och vilka de är less på. Det är väl risk för fler massarresteringar... #Надоел

Jo men det är ju massarresteringar som är målet och därmed uppmärksamhet. Det är ju därför man håller en olaglig demonstration istället för att demonstrera på någon av de anvisade platserna (exemoelvis i Moskva)

Magnus L
Medlem

Inläggav Magnus L » 31 mar 2017 10:13

Tomas C skrev:
Varulv skrev:Men det burde huskes at Navalnyj ikke er ukontroversielt, han er først og fremst en russisk nasjonalist av rang, med nære bånd med russiskfascistiske bevegelser, som har enda mer ekstreme holdninger enn Putin omkring Ukraina og Hviterussland. Men han har også avslørt seg som en sterk og skamløs opportunist i Milosevic-klasse ettersom han er kjapt med å snu seg etter vinden.

För att ha sådana skumma kopplingar uttrycker sig inte Navalnyj rätt märkligt i så fall? Om man studerar vad han har på sitt program kan man exempelvis notera att han ser annekteringen av Krim som olaglig. Att Rysslands försök att kontrollera sina grannländer bara medfört kostnader och inte några fördelar för befolkningen i Ryssland. Att han avvisar uppdelningen av världen i intressesfärer och tankarna på nationell överlägsenhet och främlingsfientlighet. Och han menar att det som gör Ryssland stort inte är militär makt - utan den ryska kulturen och språket...

Hans främsta merit i väst är att han är emot Putin. I verkligheten är han en nationalistisk, halvrasistisk homofob. Sådana som väst i vanliga fall älskar att hata. Men icke nu. Vilket för oss tillbaka till första meningen i detta inlägg, den betyder allt.

Tomas C
Medlem

Inläggav Tomas C » 31 mar 2017 10:22

Magnus L skrev:I verkligheten är han en nationalistisk, halvrasistisk homofob.

Har du några dokumenterade exempel på detta?

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 31 mar 2017 12:51

Navalny har via sociala medier mobiliserat barn till demonstrationerna.

http://gosindex.ru/mama-ya-na-revolyutsiyu/

Man ska i och för sig inte argumentera genom att sätta etiketter på aktörerna.

Magnus L skrev:Det är ju därför man håller en olaglig demonstration istället för att demonstrera på någon av de anvisade platserna (exemoelvis i Moskva)
Så har jag också förstått det av rapporteringen- demonstranterna blev anvisade en av Moskvas parker - men det dög inte.

En historiskt intressant fråga är hur djupt den etniska nationalismen sitter hos ryssarna. Sedan Ivan (son på mödernet till en tatar) har de ju styrts av ledare med annan etnicitet.

Amund
Stödjande medlem

Inläggav Amund » 31 mar 2017 15:59

Gerrgul skrev:
Magnus L skrev:Det är ju därför man håller en olaglig demonstration istället för att demonstrera på någon av de anvisade platserna (exemoelvis i Moskva)
Så har jag också förstått det av rapporteringen- demonstranterna blev anvisade en av Moskvas parker - men det dög inte.

Men kom igen nu Magnus L- Jag vet att du gör allt du kan för att normalisera synen på Ryssland och dess regim som en fullt fungerande demokrati. Regimen har misslyckats att förbättra levnadsstandarden och korruptionen består, journalister och oppositionspolitiker som utgör ett hot mot regimen mördas eller fängslas för ”skattebrott” , samtidigt som regimen flyttat fokus mot en aggressivare utrikespolitik.
Och mitt i allt detta oroar sig Magnus L för att de fåtaliga demonstranterna har genomfört en demonstration som myndigheterna inte har gett tillstånd till… det upprörande är alltså enligt er att de otacksamma demonstranterna har struntat i myndigheternas försök att upprätthålla lag och ordning.

Odemokratiska regimer brukar sällan tillåta demonstrationer som riskerar att underminera regimens ställning. Däremot tror jag att ”olagliga” demonstrationer sällan är ett problem i ett demokratiskt system med ett fungerande rättssamhälle, men i semidemokratiska länder kan det vara den enda vägen att utmana den sittande regimen - Den Egyptiska revolutionen 2011 lyckades störta regimen - Himmelska fridens torg 1989 lyckades inte.

Gerrgul skrev:
En historiskt intressant fråga är hur djupt den etniska nationalismen sitter hos ryssarna. Sedan Ivan (son på mödernet till en tatar) har de ju styrts av ledare med annan etnicitet.

En mycket bra fråga - ja hela Rysslands historia är intressant och unik på många sätt men jag har absolut inget svar… På något sätt har Ryssland alltid varit ytterligheternas land, ett land med både de allra fattigaste och även de allra rikaste – Ett land som rymt en egen värld med intern kolonialism och en centralmakt som ömsom är svag, ömsom stark - Ett land som gått från feodalism till kommunism, från kaos till rå statskapitalism.

Jag menar att nationalismen endast är en fiktiv konstruktion utan särskild substans, och därför blir (den historiska) nationalismen inte mycket större än vad samhället spelar på de nationalistiska strängarna. Historiskt är min uppfattning att nationalismen är stark i Ryssland, kanske ofta triggad av dess härskare?

MWilkman
Medlem

Inläggav MWilkman » 31 mar 2017 16:10

Flera ryska websidor (5 st ?) som uppmanade "folk" att demonstrera mot det de är missnöjda med, har just stängts av Ryska staten..
Sidorna uppmanade de som är missnöjda att visa detta på en gemensam demonstrationer på Röda Torget på söndag.
Enligt Reuters så hade ca 2000 anmält sig för att delta, innan sidan stängdes...

Hela poängen med en demonstration är att visa sitt missnöje offentligt. Det gör man bäst på första parkett, så nära makten och det man protesterar mot som möjligt. Protester mot hur illa stadens parker sköts görs bäst i en park eller möjligen utanför parkkontorets kontor..

Det verkar som några i tråden tror att det inte finns alternativ till Putin.. Spännande, men debattera det i en annan tråd, tack.

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 31 mar 2017 16:25

Amund skrev:Och mitt i allt detta oroar sig Magnus L för att de fåtaliga demonstranterna har genomfört en demonstration som myndigheterna inte har gett tillstånd till… det upprörande är alltså enligt er att de otacksamma demonstranterna har struntat i myndigheternas försök att upprätthålla lag och ordning.
Men kom igen nu Amund! Du får förklara hur den ryska polisens agerande skiljer sig från det vi sett i Danmark, Rumänien, USA, Frankrike eller vilket land som helst. Är det sant att demonstrationer förbjöds? Svar nej! Precis som i fulländade demokratier fick de tillstånd på en del platser och förbud på andra. Det är ju inte direkt något jämförbart med Jeltsins utkommendering av stridsvagnar och efterföljande dödsskjutningar vi bevittnar.
Amund skrev:Däremot tror jag att ”olagliga” demonstrationer sällan är ett problem i ett demokratiskt system med ett fungerande rättssamhälle
Där har du fel, vilket är väldigt lätt att visa. När var första gången sedan tidig medeltid som statsmakten trängde sig in på ett universitetsområde? Jo, när Nationalgardet stormade in på Berkely och sköt ihjäl obeväpnade studenter som demonstrerade mot vietnamkriget. När utspelade sig den största massakern i Paris sedan vk 2? Jo, när fransk polis slog ihjäl och dränkte hundratals människor som demonstrerade mot algerietkriget.
Amund skrev:Historiskt är min uppfattning att nationalismen är stark i Ryssland, kanske ofta triggad av dess härskare?
Tveksamt! Under sovjettiden motarbetades den med eftertryck av styret. Trotskij var jude, Stalin georgier, Chrustjev ukrainare.. Finns det någon kremlolog som menar att någon ledare spelade ut det etniska kortet?

Amund
Stödjande medlem

Inläggav Amund » 31 mar 2017 17:17

Gerrgul skrev:
Amund skrev:Och mitt i allt detta oroar sig Magnus L för att de fåtaliga demonstranterna har genomfört en demonstration som myndigheterna inte har gett tillstånd till… det upprörande är alltså enligt er att de otacksamma demonstranterna har struntat i myndigheternas försök att upprätthålla lag och ordning.
Men kom igen nu Amund! Du får förklara hur den ryska polisens agerande skiljer sig från det vi sett i Danmark, Rumänien, USA, Frankrike eller vilket land som helst. Är det sant att demonstrationer förbjöds? Svar nej! Precis som i fulländade demokratier fick de tillstånd på en del platser och förbud på andra. Det är ju inte direkt något jämförbart med Jeltsins utkommendering av stridsvagnar och efterföljande dödsskjutningar vi bevittnar.

Nej nu har du missuppfattat mig – Jag har inte alls påstått att den ryska polisen har agerat särskilt brutalt denna gång, åtminstone har jag inga uppgifter om det. Min kritik här är de fåfänga försöken att normalisera Ryssland som en demokratisk rättsstat.

Gerrgul skrev:
Amund skrev:Däremot tror jag att ”olagliga” demonstrationer sällan är ett problem i ett demokratiskt system med ett fungerande rättssamhälle
Där har du fel, vilket är väldigt lätt att visa. När var första gången sedan tidig medeltid som statsmakten trängde sig in på ett universitetsområde? Jo, när Nationalgardet stormade in på Berkely och sköt ihjäl obeväpnade studenter som demonstrerade mot vietnamkriget. När utspelade sig den största massakern i Paris sedan vk 2? Jo, när fransk polis slog ihjäl och dränkte hundratals människor som demonstrerade mot algerietkriget.

Jag har ingenting att invända mot dina exempel som är mellan 50 och 60 år gamla, du kunde lika gärna ha nämnt Boston Teaparty eller Robespierres utrensningar… Förlåt, det sista var ett skämt! :D

Skämt åsido, de amerikanska eller franska samhällena borde i så fall ha reagerat starkare om dessa samhällskritiska demonstrationer haft ett starkare folkligt stöd, men visst har du rätt i att även dessa stater har utverkat en repressiv kraft på motstånd i samhället mot den förda politiken, absolut!

Gerrgul skrev:
Amund skrev:Historiskt är min uppfattning att nationalismen är stark i Ryssland, kanske ofta triggad av dess härskare?
Tveksamt! Under sovjettiden motarbetades den med eftertryck av styret. Trotskij var jude, Stalin georgier, Chrustjev ukrainare.. Finns det någon kremlolog som menar att någon ledare spelade ut det etniska kortet?

Nej. Jag tänkte först skriva ’utom under kommunisttiden’, även om det nationalistiska kortet plockades fram under kriget. Min uppfattning utan att veta helt säkert är att Sovjetunionen som statsbildning aldrig uppvisat någon stark nationalistisk enighet, de egna 'hjältarna' inom partiadeln räckte gott och väl till såvida de inte hamnade i onåd. I kommunistiska stater är partiet med dess ledargarnityr och dess ideologi betydligt viktigare än nationen, opposition är oftast beskriven som högertendenser, fiendeagenter, kontrarevolutionära eller fascister, och dessa återfinns ofta INOM landet.

Vad gäller de styrandes etniska ursprung är jag dock generellt tveksam till att det har någon betydelse för hur nationalistisk politiken är - Exempelvis skulle den perfekte tysken vara: slank som Göring, reslig som Goebbels och blond som Hitler.

MWilkman
Medlem

Inläggav MWilkman » 31 mar 2017 17:56

Gerrgul skrev:Navalny har via sociala medier mobiliserat barn till demonstrationerna.

Det här var inte en protest utförd av barn. Jo visst, det fanns barn med det har jag sett. Bilder på hur polisen släpar iväg barn...

kids.jpg

Annars ser det mest ut att vara unga vuxna och en del medelålders.

unga vuxna 4.jpg
unga vuxna 3.jpg
unga vuxna 2.jpg
unga vuxna 1.jpg
kids.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

MWilkman
Medlem

Inläggav MWilkman » 31 mar 2017 18:00

unga vuxna 5x.jpg
unga vuxna 6x.jpg
unga vuxna 8x.jpg
Unga vuxna x.jpg

Inget maskerat stenkastade pöbel. Och inte många barn... Eller?

Ulfjorgen
Medlem

Inläggav Ulfjorgen » 31 mar 2017 18:07

Magnus L skrev:
Tomas C skrev:
Varulv skrev:Men det burde huskes at Navalnyj ikke er ukontroversielt, han er først og fremst en russisk nasjonalist av rang, med nære bånd med russiskfascistiske bevegelser, som har enda mer ekstreme holdninger enn Putin omkring Ukraina og Hviterussland. Men han har også avslørt seg som en sterk og skamløs opportunist i Milosevic-klasse ettersom han er kjapt med å snu seg etter vinden.

För att ha sådana skumma kopplingar uttrycker sig inte Navalnyj rätt märkligt i så fall? Om man studerar vad han har på sitt program kan man exempelvis notera att han ser annekteringen av Krim som olaglig. Att Rysslands försök att kontrollera sina grannländer bara medfört kostnader och inte några fördelar för befolkningen i Ryssland. Att han avvisar uppdelningen av världen i intressesfärer och tankarna på nationell överlägsenhet och främlingsfientlighet. Och han menar att det som gör Ryssland stort inte är militär makt - utan den ryska kulturen och språket...

Hans främsta merit i väst är att han är emot Putin. I verkligheten är han en nationalistisk, halvrasistisk homofob. Sådana som väst i vanliga fall älskar att hata. Men icke nu. Vilket för oss tillbaka till första meningen i detta inlägg, den betyder allt.

Nationalistisk, halvrasistisk homofob låter som han platsar bland en stor del av de ryska politikerna. Navalnyjs filmer(klipp) om korruptionen i Ryssland är iaf hedervärda. Fler sådana klipp skulle många länder inklusive Sverige må bra av.

MWilkman
Medlem

Inläggav MWilkman » 31 mar 2017 21:31

Det verkar som det förekommer protester bland lastbilsförare. Om översättningen är korrekt så var det 300 st förare i Krasnojarsk som visade sitt missnöje med något. Kan dock inte utläsa vad de är sura på..??

transport 1.jpg

Tomas C
Medlem

Inläggav Tomas C » 31 mar 2017 22:23

Gerrgul skrev:Navalny har via sociala medier mobiliserat barn till demonstrationerna.
http://gosindex.ru/mama-ya-na-revolyutsiyu/

Om du påstår att Navalnyj i sociala medier mobiliserat barn till demonstrationerna vore det bra om du kunde styrka detta med citat från sociala medier där Navalnyj skulle ha sagt det. Istället länkar du till en rysk Kreml-trogen tidning som inte har några som helst fakta som kan styrka ditt påstående (däremot vet de märkligt nog att antalet demonstranter under 18 år var exakt 21241). Tidningen visar en mängd bilder på barn av vilka en del kanske befann sig på platser där protesterna ägde rum (i sig inte särskilt märkligt eftersom det var mitt i stadskärnor mitt på dagen) men vi har ingen aning om var bilderna egentligen är hämtade ifrån. Åtminstone ett av barnen på bild var inte med i protesterna och det är Navalnyjs 9-årige son. Bilden på honom är norpad från Navalnyjs blogg där Navalnyj skriver att sonen INTE får gå med i demonstrationen men att Navalnyj går dit för sonens räkning så att han i framtiden inte ska behöva leva i ett land där somliga lever lyxliv med palats och lyxyachter medan andra får leva på 6000 rubel i månaden. Såvitt jag kan se finns i bloggen inga uppmaningar att skicka barn till protestmötena.
Att minderåriga skulle ha lockats dit med löften om pengar är ett troligtvis lögnaktigt påstående som spridits av t.ex presidentens presstalesman. Den sortens påståenden kommer alltid upp efter den här typen av protester. Man finner det tydligen otänkbart att folk av fri vilja skulle protestera mot att makthavare vältrar sig i lyx medan en stor del av befolkningen lever i misär. Av oberoende medier som verkligen talat med ungdomar som deltagit i protesterna framgår att de inte hört talas om några löften om pengar. http://www.rbc.ru/society/27/03/2017/58 ... om=subject

Gerrgul skrev:En historiskt intressant fråga är hur djupt den etniska nationalismen sitter hos ryssarna.

En intressant fråga kanske. Men vilken är kopplingen till ämnet för den här tråden?

Tomas C
Medlem

Inläggav Tomas C » 31 mar 2017 22:40

MWilkman skrev:Det verkar som det förekommer protester bland lastbilsförare. Om översättningen är korrekt så var det 300 st förare i Krasnojarsk som visade sitt missnöje med något. Kan dock inte utläsa vad de är sura på..??

De protesterar mot ett system för vägavgifter/tullar som kallas Platon. Så vitt jag vet var det dock som mest på tapeten för drygt ett år sedan. Är bilden dagsaktuell?

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"