Länders självbild

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
pandersson2
Medlem

Re: Länders självbild

Inläggav pandersson2 » 07 nov 2017 18:05

sonderling,
min uppfattning är att skillnaden mellan Sverige och många andra länder är att många svenskar associerar sig med den styrande politikergruppen och ser kritik av dem som kritik av Sverige. Jämför jag med Lettland så är nästan samtliga där överens om att politikerna är korrupta och att kritisera dem är normalt. Ingen ser detta som kritik av landet även om en utlänning förstås har mindre frihet att kritisera.

Annars tycker jag väl att det jag sett från USA tyder på att man där har betydligt större grupper som är hatiskt inställda till den traditionella WASP-kulturen som byggt landet. Detta gäller även många från WASP-gruppen.

Yngve
Medlem

Inläggav Yngve » 08 nov 2017 07:57

pandersson2 skrev:Yngve,
du kan inte precisera vad du ser som hat av svenskar i tråden?

Nja, hat är nog ett för starkt ord. Förakt är närmare vad jag menar.

Vi föraktar oss själva för vår vet-bäst-attityd. Som Gerrgul påpekade är "osvensk" ett extremt starkt beröm. Vi vet (tror vi) att alla andra kulturer föraktar oss för vår naiva pushoverpolitik och idiotiska affärsupplägg.

Trots det går det ganska bra i allmänhet. Men hela tiden finns känslan att "snart upptäcker någon hur inkompetenta vi är".

Jag är naturligtvis inte immun mot detta själv, det ligger kanske mycket Luther i detta.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Stödjande medlem

Inläggav Markus Holst » 08 nov 2017 09:05

Allt osvenskt ser vi inte som bra. Testa uttrycket "osvensk livsmedelshygien" å se folks reaktion.

Emellertid är det nog 10 år sedan jag hörde ordet osvensk som positivt omdöme.

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 08 nov 2017 09:19

Yngve,
nu måste jag erkänna att du har gjort mig förvånad. Jag har aldrig upplevt en sådan situation som du beskriver i hela mitt liv. Du menar att svenskar i själva verket föraktar sig själva och tror att hela världen skrattar åt oss medan vi ger sken av att vi anser att vi är bäst och att alla ser upp till oss.

Har jag förstått rätt, eller missförstod jag?

LasseMaja
Redaktionen

Inläggav LasseMaja » 08 nov 2017 10:34

Bild

Den här figuren är sevärd i sådana här sammanhang.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Stödjande medlem

Inläggav Markus Holst » 08 nov 2017 11:30

festlig indelning. Man blandar hej vilt mellan geografiska, språkliga och religiösa markörer. Malta och Filippinerna anses latinamerikanska och Polen får inte vara med. Nordirland betraktas som engelsk-språkigt, inte som katolskt europeiskt. England borde kunna kallas europeiskt protestantiskt men icke.

Jag tror att alla punkter ligger på rätt ställe - och där är diagrammet intressant - men den underliga indelning känns som om det finns en politisk agenda bakom.

Man hade fått en intressantare bild om länderna klumpades efter BNP per capita. Jag tror det är en viktigare indikator på möjlighet till frihet än vad språkgruppstillhörighet är. Ju längre åt vänster och ju längre ned, desto fattigare land.

Man kan även konstatera att Europa och Östasien ligger över mitten, medan, resten av världen ligger under, vilket styrker tesen om välstånd och frihet.

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 08 nov 2017 12:18

Det är ingen strikt indelning, utan man försöker bara benämna på ett övergripande sätt de kluster som bildats utifrån den statiska analysen (faktoranalys eller klusteranalys?). Och då får den geografi/språk/religion som DOMINERAR ge namn åt klustren.

Markus Holst skrev:Allt osvenskt ser vi inte som bra. Testa uttrycket "osvensk livsmedelshygien" å se folks reaktion.
Så är det naturligtvis och vi köper gärna "svenskt kött" och "svensk kvalitet" klingar väl. Fast har du hört någon använda osvensk som skällsord?

Men, som någon påpekade: fan ta den som utpekats som sysslande med oamerikansk verksamhet!

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inläggav Lasse Odrup » 08 nov 2017 13:21

Gerrgul skrev:Men, som någon påpekade: fan ta den som utpekats som sysslande med oamerikansk verksamhet!

Förr kunde man också pyssla med antisovjetisk verksamhet men det går att syssla med osvensk verksamhet också.
Var det inte en svensk statsminister som förklarade att "Jag kommer, liksom den regering jag tillhör, att i alla sammanhang med kraft brännmärka dem som utomlands talar illa om Sverige!"

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 08 nov 2017 15:53

Nu kommer du från ämnet Lasse O och halkar in på politiska begrepp. Det kan inte hjälpas att vi får ge oss in i semantiska övningar; förstår du skillnaden mellan oamerikansk och antiamerikansk? Eller för den delen mellan orysk och antirysk?

Min poäng var att uttrycket osvensk kan ha klart positiva konnotationer. Uttalade av en svensk om en annan svensk.

Yngve
Medlem

Inläggav Yngve » 08 nov 2017 15:58

pandersson2 skrev:Du menar att svenskar i själva verket föraktar sig själva och tror att hela världen skrattar åt oss medan vi ger sken av att vi anser att vi är bäst och att alla ser upp till oss.

Jag tror att många många svenskar egentligen skäms över att vara svenska. Att orättvist ha blivit födda in i detta lyxliv när de flesta människor på jorden oskyldiga lever i yttersta armod.

Om något tittar snett för att man säger att man gjort något på ett amerikanskt sätt, beror det inte på att man är stoltare över Sverige. Det beror snarare på att det är helt och naturligt OK att ännu mer förakta amerikanska och tyska företeelser. Mot dessa får man vara hur nedlåtande som helst. Till och med mer än de svenska.

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inläggav Lasse Odrup » 08 nov 2017 16:25

Gerrgul skrev:Nu kommer du från ämnet Lasse O och halkar in på politiska begrepp. Det kan inte hjälpas att vi får ge oss in i semantiska övningar; förstår du skillnaden mellan oamerikansk och antiamerikansk? Eller för den delen mellan orysk och antirysk?

Min poäng var att uttrycket osvensk kan ha klart positiva konnotationer. Uttalade av en svensk om en annan svensk.

Visst, du har rätt. Uttrycket osvensk är i regel något väldigt positivt hos svenskar om det inte förstås handlar om utomeuropeiska invandrare. Då blir det inte bra eftersom Sverige har synnerligen generösa regler om vem som är svensk eller inte.

Amund
Stödjande medlem

Inläggav Amund » 08 nov 2017 17:51

Det är många svenskar som anser att blott svensken vet hur en sund, balanserad och hälsosam frukost ska vara. Hela resten av världen består av fullkomligt galna människor som tror man kan äta en croissant med choklad till kaffet på morgonen, endast svensken vet att en stor tallrik gröt och grovt bröd är det enda sunda och rätta. :wink:

Ingen kan dock svara på hur dessa hälsoskillnader egentligen yttrar sig mellan sunda svenskar och världens övriga oförståndiga, dör de i förtid eller..?
Här pekar jag på ett fenomen som jag menar är en form av självgodhet hos svenskar, men jag är övertygad om att det inte är ett typiskt svenskt fenomen egentligen.

Just detta med kött är ju intressant. Minns när Galna kosjukan härjade som värst och jag var till sjöss och besökte därför många olika länder, i varje land var affärerna noga med att betona att just deras kött inte var importerat. Mest komiskt var ju att man även kunderna i Storbritannien tydligen ansåg det säkrast med brittiska köttprodukter, trots att man stod för de flesta fall av Galna kosjukan…

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"