Länders självbild

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Re: Länders självbild

Inläggav Hans » 01 nov 2017 11:14

pandersson2, jag har exakt samma erfarenhet.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 01 nov 2017 20:28

Ja det är känsligt det där att kritisera Sverige eller ibland räcker det bara med att berömma ett annat land?
Hände precis nu under jakten där jag berättade att jag tagit en Amerikansk jägarexamen (också). Visserligen var den bara på två heldagar men jag tyckte att man tryckte mer på säker hantering av vapen än här.

Det räckte för att få onda ögat och en syrlig kommentar?

Sonderling

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inläggav Göstring » 04 nov 2017 10:09

pandersson2 skrev:Jag kanske är unik, men jag har flera gånger fått höra att jag hatar Sverige när jag sagt att det finns saker i andra länder som jag tycker är bättre.

För att inte tala om alla gånger man fått höra hur efterblivna de är för att de inte har samma värderingar eller gör det på ett annat sätt.

Hans skrev:pandersson2, jag har exakt samma erfarenhet.

MVH

Hans

Framför allt på den borgerliga kanten har under några decennier "bara i Sverige ..." eller "svenskarna är ..." mm använts nedsättande. Från högerhåll har man byggt upp en bild av att Sverige avvikit från den rätta vägen och att USA, eller kanske förr, Europa i allmänhet och Tyskland i synnerhet har varit de modeller som även vi borde ha följt.

För att ta ett exempel från kriminologin/psykiatrin:
Sten Levander skrev:Sociala regelsystem som utvecklats under lång tid och nått en hygglig stabilitet
förtjänar respekt. Detta är kärnan i kulturkonservatism. Just rättssystemet
i Västerlandet är ett belysande exempel, med dess mer än tvåtusenåriga obrutna
historia. De ledande svenska vänsterpolitikerna som bestämde sig för att skapa ett
helt nytt rättssystem från ”scratch” med hjälp av “social ingenjörskonst” förstod
nog inte vad de gett sig in på.

Motsvarande finns på andra områden. Levanders beskrivning ett traditionsgivet system är inte på något sätt självklar. Högern har fått upp ett enormt tryck bakom den här tankefiguren och nu kanske luften börjat gå ur. För den som levt i sociala sammanhang där detta varit det allmänna talesättet känns det ovant att det ifrågasätts.

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 04 nov 2017 10:26

Den självbild som torgförs - framför allt av de styrande- hör att det inte finns någon specifik svensk kultur. Minns hur Mona Sahlin uttryckte det:

Jag har ofta fått den frågan men jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet , en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana `töntiga`saker

Till denna svaga kulturella självkänsla hör också en nedvärdering av det egna språket. På programmet Vetandets värld härförleden hörde jag en utländsk student apostroferas "ni har väl inget eget språk - alla talar ju engelska med mig", officiella evenemang, flygplatser, större företag, etc. gör sig av med de svenska namnen.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 04 nov 2017 11:09

Gerrgul skrev:Den självbild som torgförs - framför allt av de styrande- hör att det inte finns någon specifik svensk kultur. Minns hur Mona Sahlin uttryckte det:

Jag har ofta fått den frågan men jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet , en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana `töntiga`saker

Till denna svaga kulturella självkänsla hör också en nedvärdering av det egna språket. På programmet Vetandets värld härförleden hörde jag en utländsk student apostroferas "ni har väl inget eget språk - alla talar ju engelska med mig", officiella evenemang, flygplatser, större företag, etc. gör sig av med de svenska namnen.

Jo Mona Sahlin, en del av ''Palmeklicken'' är ett utmärkt exempel på den s.k. ''kulturelit'' som egentligen aldrig behövt ha verklig
kontakt med svensk kultur och kurturarv.
Utan, liksom hennes generations - vurmade för det fjärran och det främmande....
Hennes dotter följde mammans mångkulturella -

exempel.....jpg

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem

Inläggav frodeh » 04 nov 2017 11:59

Varjag, kan du forklare hva du mener med å sette inn et bryllupsbilde her og hva det har med saken å gjøre? Jeg er ikke så sikker på om dette går i en fruktbar retning.

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 04 nov 2017 12:03

Varjag behöver sannolikt vidga perspektivet till att omfatta något mer än "Palmeklicken". Det räcker med att påminna om vad Reinfeldt svarade på en liknande fråga.

”Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån”

Han och Sahlin tillhör olika partier, men sociologiskt samma klass av funktionärer i makteliten. Men det är en annan diskussion.. Det som är intressant är att ingen av dem förmår hänvisa till något av det stora i vårt kulturarv, det som representerar det svenska och som samtidigt kan tilltala människor i andra kulturer. Från Havamal till Tranströmer.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 04 nov 2017 12:38

”Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån”

Han och Sahlin tillhör olika partier, men sociologiskt samma klass av funktionärer i makteliten

Nej, jag behöver inte vidga vyerna - BÄGGE tillhör samma parti...maktelitens.

Som sk..ter fullständigt i svenskhet eller svenskar- eller svensk historia & tradition >

(Frodeh skrev';
Jeg er ikke så sikker på om dette går i en fruktbar retning

Jo Frodeh - äktenskapet främjar maktelitens svenska framtid......)

> utan vill utplåna det med - Den Multikulturella Religionens Välsignelser.....

För de som söker utplåna sitt folks, sitt lands, sin kulturs, sitt ursprungs rötter - ligger termen Landsförrädare nära!

tycker, Varjag

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inläggav a81 » 05 nov 2017 23:28

Förstår inte alls vad Mona Sahlins dotters bröllop har med detta att göra. Det är skrämmande att det fortfarande 2017 finns personer som ifrågasätter äktenskap mellan personer med olika bakgrund. Ett sådant rasistiskt inlägg borde plockas bort.

Ett bejakande av mångkultur och en ett problematiserande av den västerländska kulturen är inte något unikt för Sverige. Att ta en internationell trend och driva den lite längre än i andra länder och sedan vända 180 grader är däremot mera typiskt svenskt:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6811314

Sverige är på gott och ont inget "landet lagom". Dessutom har en skola i fritt fall i 50 år och ett svagt historieintresse bland allmänheten gjort att kulturarvsfrågor hamnat i skymundan. Det känns dock som att botten är nådd och att det sakta blir lite bättre, både kunskapsmässigt och att fler börjar se positiva sidor av västerländsk kultur, historia, värderingar, etc.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Stödjande medlem

Inläggav Markus Holst » 06 nov 2017 11:46

varjag skrev:För de som söker utplåna sitt folks, sitt lands, sin kulturs, sitt ursprungs rötter - ligger termen Landsförrädare nära!

tycker, Varjag

Jag tror inte de försöker utrota något. Jag tror de tycker som jag - att man får göra som man vill.

I sådana här diskussioner brukar jag tänka på östgoterna. De utrotades inte men finns inte ändå. Få går nog runt och saknar östgoterna. Om "svenskheten" skulle försvinna skulle det inte reflekteras mer över det än över östgoternas svanesång.

Jag är bekväm med det. Jag är svensk och stolt över min svenskhet, men att göra kultur till något viktigt - njä ...

Yngve
Medlem

Inläggav Yngve » 06 nov 2017 19:06

Svenskar är väl mest kända för att hata sig själva? Den här tråden stöder den hypotesen...

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 07 nov 2017 08:28

Yngve,
du kan inte precisera vad du ser som hat av svenskar i tråden?

Det närmaste jag kan se skulle väl vara att det finns sådana som anser att vi har kulturellt obildad politisk överklass som man anser motarbetar svensk medelklass.och kultur.

Vem anser du sprider hat mot svenskar? Den som förklarar svenskhet vara barbari eller den som protesterar mot beskrivningen?

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 07 nov 2017 12:45

Yngve skrev:Svenskar är väl mest kända för att hata sig själva? Den här tråden stöder den hypotesen...

Jag tycker det finns en myt om självhat i det här landet. Och att man tittar avundsjukt utomlands (USA och Norge) och tänker varför kan inte vi vara lika patriotiska.
Men som jag märkt och många här med mig är att Svensken är ju visst patriot. Han behöver inte tala om att han är bäst som Amerikanen, han vet ju redan det.
Även bland s.k. kulturkoftor som gärna vill lyfta fram nått osvenskt eller mästra om andra kulturers lika värde, kan man märka detta. När det verkligen kommer till kritan så har ju Sverige bäst demokrati tex, det är ju underförstått.

Sonderling

Ps, jag vill fortfarande minnas att vi hade detta tema uppe i en annan tråd som jag inte hittar. Men den kan ha varit från 00-talet.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Stödjande medlem

Inläggav Markus Holst » 07 nov 2017 12:53

Vi brukar jämföra med hur norrmän och amerikaner firar nationaldagen, och så känner vi oss beige. Men jämför med vilket annat land som helst, så är vårt firande rätt likvärdigt.

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 07 nov 2017 13:41

sonderling skrev:Jag tycker det finns en myt om självhat i det här landet.

Du är så härligt osvensk i detta påpekande, Sonderling! Tar du det som beröm? Kanske, i vart fall uppfattas det oftast som något positivt. Finns det någon motsvarighet till detta i våra grannländer? Jag vet inte, men i alla fall blir en dansk som kallas odansk förolämpad. Som att få tillmälet dumskalle!

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"