Länders självbild

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Re: Länders självbild

Inläggav Hans » 16 mar 2017 19:35

Som jag förstår så handlar det om att svenskar (i utlänningars ögon) alltid följer regler, lagar, bestämmelser etc. hur fåniga de än är. Ingen flexibiltet eller förståelse för 'mindre brott'. Jag spontant själv tänker på ministern som avgick då hon blev tagen efter bron med 0.2 i blodet.

MVH

Hans

koroshiya
Medlem

Inläggav koroshiya » 16 mar 2017 20:40

Lasse Odrup skrev:
Markus Holst skrev:Jag måste erkänna att skämtet går mig förbi ... :oops:

Håller nog med Markus. Vad föreställer den svenska varianten för något? En kvinna som kliver på en gris eller ett uttryck för extrem svensk feminism? Om det är det senare så kan jag hålla med men finska kvinnor går heller inte av för hackor när det gäller att bestämma var skåpet skall stå.
Vad gäller den finska tystheten så stämmer den inte riktigt. Det finns få människor som kan prata så fort och så mycket som finnar, åtminstone i de södra delarna. Fast ju längre norrut man kommer desto sävligare blir språket men det är samma i det svenska Norrland. Kanske har det med de inrikes avstånden att göra :)

Stereotyperna är inget att hänga upp sig på. Ofta när man läser om de avståndstagande svenskarna känner jag inte alls igen mig. Och vad jag har hört var det för några hundra år sedan tvärtom, att svenskar ansågs vara gapiga och framfusiga.

Nu är jag göteborgare, och det är ofta lätt att prata med folk här - men jag tycker att det känns likadant när man besöker andra städer. De säger att det kan vara så tyst runt Mälardalen, men... jag tycker inte att jag har märkt det. Tvärtom känns det som att folk kan vara väldigt pratsamma och roliga.

Nu har ju jag bara min egen erfarenhet, men så känns det.

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inläggav Lasse Odrup » 17 mar 2017 17:49

Naturligtvis skall man inte hänga upp sig på stereotyper men de kan vara ganska roliga ibland. T ex att Göteborgare skulle vara särskilt humoristiska :)

En tysk soldatinstruktion fördelades bland trupperna inför invasionen 1940 och beskrev danskarnas kynne:
"3. Danskeren ejer megen Bondesnuhed, Forslagenhed, der grænser til Upaalide­lighed.
"Danskarna har mycket bondförnuft, förslagenhet som gränsar till opålitlighet"

http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og ... pril-1940/

Som åttondels dansk kan jag delvis hålla med. Den som försökt göra affärer med danskar vet att man måste vara på alerten :D

Amund
Stödjande medlem

Inläggav Amund » 17 mar 2017 18:27

Hans skrev:Som jag förstår så handlar det om att svenskar (i utlänningars ögon) alltid följer regler, lagar, bestämmelser etc. hur fåniga de än är. Ingen flexibiltet eller förståelse för 'mindre brott'. Jag spontant själv tänker på ministern som avgick då hon blev tagen efter bron med 0.2 i blodet.

MVH

Hans

Jag delar Hans tolkning. Lite som att där utlänningen korsar gatan när tillfälle ges, inväntar svensken alltid grön gubbe även om det inte finns någon trafik. Lite tråkig och med alldeles för stor tro på myndigheternas förmåga att veta vad som är bra för den enskilde individen. :)

koroshiya skrev:
Stereotyperna är inget att hänga upp sig på. Ofta när man läser om de avståndstagande svenskarna känner jag inte alls igen mig.

Inte jag heller... :) Kanske det finns en skiljelinje mellan myllrande befolkningskoncentrationer i trångbodda och tätbefolkade bostadsområden i södra Europa kontra tystlåtna glesbygdsbor i norr? Hur som helst tror jag andelen introverta vs. extroverta är liknande över hela världen.

Men stereotyper är alltid kul som en sorts grundfördom, ungefär som bondepraktikan vad gäller vädret. :D

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inläggav Göstring » 17 mar 2017 19:16

Amund skrev:Jag delar Hans tolkning. Lite som att där utlänningen korsar gatan när tillfälle ges, inväntar svensken alltid grön gubbe även om det inte finns någon trafik.

He, så uppfattar jag det inte alls. På Ströget i Köpenhamn, vid rådhusplatsen, kunde man åtminstone tidigare se vilka som var danskar och vilka som var svenskar. Danskarna stannade vid rött, svenskarna gick om det inte var några bilar ivägen. Alltså, svenskar respekterar inte röd gubbe, danskar är robotar.

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inläggav Lasse Odrup » 17 mar 2017 19:22

Amund skrev:Jag delar Hans tolkning. Lite som att där utlänningen korsar gatan när tillfälle ges, inväntar svensken alltid grön gubbe även om det inte finns någon trafik. Lite tråkig och med alldeles för stor tro på myndigheternas förmåga att veta vad som är bra för den enskilde individen. :)

Men i vissa avseenden är svensken en ren anarkist och då främst i trafiken men det är kanske där han eller hon tar ut sin frustration?
I Finland håller nästan alla hastighetsbegränsningarna och så gott som alla använder blinkers.
Men så fort man kör av svenskbåten vid Stadsgården så befinner man sig i ett inferno av bilar som vilt kör om på båda sidor i hastigheter som skulle ge magsår hos vilken trafikinspektör som helst.

Kanske beror det på att svensken känner sig anonym i sin bil och då passar på att ge igen mot förmyndarsamhället?
Kanske är svensken bara en sorts välanpassad rebell.

Amund
Stödjande medlem

Inläggav Amund » 17 mar 2017 23:27

@Göstring, Lasse Odrup - Ni har rätt... Fördomarna styr nog för mycket av vår omvärldsuppfattning. :)

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 18 mar 2017 00:34

Hans skrev:Efter många år utrikes så brukar jag summera det hela såhär.

"Många människor från olika länder tror att deras land är det bästa i världen. Blott svenskarna [b]VET att deras land är bäst i världen."
[/b]
MVH

Hans

Den skriver jag under på !

Svenskarna VET det, för att en samfälld regerings-och-mediakör predikat den ''ojämförbara'' överlägsenheten i 2-3 generationer....

Idag, när den ''Humanitära Stormakten'' knakar i alla sina fogar - är det mest utländska observatörer som vågar kritisera den
svenska självbilden.

En stora majoritet svenskar - sticker huvudet i sanden och vägrar berika sitt VETANDE - :roll:

Varjag

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 18 mar 2017 14:09

Det finns faktiskt seriösa studier om skillnader i värderingar på nationell nivå, bl a nederländaren Hofstedes. Svenskar utmärker sig där som typiska konsensussökande och feminina. Men faktiskt är skillnaderna gentemot grannländerna inte så stora.

Apropå storstäder skulle det vara intressant att se replikeringar av stand-by undersökningarna i svensk miljö. Socialpsykologer har "svimmat" i överfulla vagnar New Yorks tunnelbana och mätt tiden fram till dess någon rusar fram och ska hjälpa.... Gör om det i Stockholms T-bana!

Eller en annan, oskyldigare variant: spela vilsekommen turist i huvudstadens centrum (läs gatuskyltar, plocka fram en karta) och mät tiden fram till dess någon londonbo, parisare, eller stockholmare kommer fram och vill hjälpa till.

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inläggav Lasse Odrup » 18 mar 2017 16:34

Amund skrev:@Göstring, Lasse Odrup - Ni har rätt... Fördomarna styr nog för mycket av vår omvärldsuppfattning. :)

Fördomar spar tid!

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inläggav Lasse Odrup » 18 mar 2017 16:38

Gerrgul skrev:Eller en annan, oskyldigare variant: spela vilsekommen turist i huvudstadens centrum (läs gatuskyltar, plocka fram en karta) och mät tiden fram till dess någon londonbo, parisare, eller stockholmare kommer fram och vill hjälpa till.

Den som går omkring med en karta och frågar om vägen i Stockholm antas direkt vara en ficktjuv och bedragare. Försök det inte ens :)
Bara genom att googla på ficktjuv + karta får man 800 träffar.

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 18 mar 2017 17:01

Ficktjuvarna i London har en annan taktik alltså? Själv har jag en gång varit vilsekommen turist med karta i Stockholm, liksom i brittiska städer. Nu var det här flera år sedan googles tid. I trängseln i London tog det bara någon minut innan en äldre herre erbjöd hjälp. I Sheffield tog det heller inte lång tid. Stockholm? I tunnelbanan svarade den uniformerade inte ens på tilltal..

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inläggav Lasse Odrup » 18 mar 2017 18:34

Gerrgul skrev: I trängseln i London tog det bara någon minut innan en äldre herre erbjöd hjälp. I Sheffield tog det heller inte lång tid. Stockholm? I tunnelbanan svarade den uniformerade inte ens på tilltal..

Man bör se upp med okända äldre herrar som erbjuder sina tjänster :wink:

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 18 mar 2017 19:05

Lasse Odrup skrev:
Gerrgul skrev: I trängseln i London tog det bara någon minut innan en äldre herre erbjöd hjälp. I Sheffield tog det heller inte lång tid. Stockholm? I tunnelbanan svarade den uniformerade inte ens på tilltal..

Man bör se upp med okända äldre herrar som erbjuder sina tjänster :wink:
Ja, man bör se upp med varje främling. Och stanna för bövelen inte på vägen och försök hjälpa den som låtsas ha fått punktering! Tänk på rånrisken! Och karlen som dyker upp på lekplatsen och ska lära småttingarna hur man dämpar en boll.. Larma!

Vart tog diskussionen vägen egentligen? Det här handlar mer om avsaknaden av storstadskultur i de nordiska länderna än om ländernas självbild.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inläggav erep » 20 mar 2017 00:57

Lasse Odrup skrev:Men i vissa avseenden är svensken en ren anarkist och då främst i trafiken men det är kanske där han eller hon tar ut sin frustration?
I Finland håller nästan alla hastighetsbegränsningarna och så gott som alla använder blinkers.
Men så fort man kör av svenskbåten vid Stadsgården så befinner man sig i ett inferno av bilar som vilt kör om på båda sidor i hastigheter som skulle ge magsår hos vilken trafikinspektör som helst.

Kanske beror det på att svensken känner sig anonym i sin bil och då passar på att ge igen mot förmyndarsamhället?
Kanske är svensken bara en sorts välanpassad rebell.

Hm... Några synpunkter på detta och ämnet generellt.

Din observation om trafiken i Sverige o Finland delar jag gällande motorvägar, men inte landsvägar. trafikdödligheten är en del lägre i Sverige än i Finland. Jag vet inte om det beror på att man i Sverige kör med bättre bilar, eftersom vi i Finland har en sanslöst hög bilbeskattning, eller att trafikkulturen är ädre, eller någon annan orsak.

Men i övrigt är den traditionella svensken nog mera en konformist i mina ögon. Nu ska läsaren förstå att detta är en personlig åsikt och jag vill inte nedvärdera svenska folket, grupper inom svenska folket, landskap, städer, folkgrupper, släkter eller någon annan del av de som bor i Sverige. Det är bara min åsikt som konsoliderats från början av 80-talet, då jag jobbade i Sverige, att Sverige har en högre grad av kollektivism (kan även kallas konformism) än t.ex Finland. En företeelse som detta får sitt uttryck i är den s.k. åsiktskorridoren som finns i Sverige. Ja, ur en utländsk synpunkt finns en sådan i Sverige.

Det finns vissa tecken på att den håller på att utvidgas, men det betyder inte att den skulle försvinna. Jag har oftast jobbat med finska företag, men ofta med svenskägda i Finland. Skillnaden är oftast att de svenska företagsledarna är artiga och låter alla komma med sina synpunkter, berömmer åsikterna och skiter i dem efter at ha hört dem och gör sina egna beslut efter det. till skillnad från detta är norrmännen och finnarna i motsvarande situation rätt lika. Alla behöver inte höras, bara de som deltar i diskussionen och sedan tar chefen beslut. "Management by perkele" är ett missförstånd vars bakgrund ligger i en annorlunda diskussionskultur. det är faktiskt tillåtet i Finland att komma med olika åsikter och det betyder inte att man är en tölp, idiot eller lantis för det.

För att återgå till länder självbild, är min åsikt att en allmän självbild finns i alla länder, men det som etsat sig fast i självbilden i Sverige är att landet är "världsledande" (på alla områden). Det har blivit nästan en religion och att kritisera denna bild är nästan ett helgerån. Andra länder, inklusive Finland har en självbild, men så långt som jag förstår det, är den i de flesta länderna inte så idealiserad och får ifrågasättas. Personligen är jag rätt kritisk till den allmänna självbilen i Finland, mitt hemland, som delvis präglas av att allt är så jävla fint, men samtidigt av att allting är så åt helvete :wink:

Men allting ovan är generaliseringar. Lasse Odrup noterade att det finns finnar som pratar fort och mycket (i de södra delarna av Finland). Ändå bor Lasse i egentliga Tavastland, vars invånare enligt den generella uppfattningen är både långsamma och fåordiga. Den svenska uppfattningen av finnar präglas kanske av att finsk språkutbildning länge var perfektionistisk, vilket betydde att du inte skulle skriva eller prata om du inte kunde göra det felfritt. De flesta som läser detta har lite svårt att uppfatta vad man säger på finska.

Tänk att det funkar åt båda hållen. Om du inte lärt dig ett helt annorlunda språk före tonåren, då din elastiska språklärningsförmäga försvinner, blir det svårt. Ni skulle nog kunna finska om 95 % av utländska programmen på TV och det mesta på Internet vore på det, o ni dessutom läst det i skolan. Huruvida ni lärt er estniska som ni startade efter att den naturliga inlärningsförmågan försvunnit, är sedan något annat. Detta var såklart en allegori.

Det är inte underligt att man utomlands anser att finnar är tysta. Men Lasse har fel i att man i södra Finland vore talgladare än i andra delar. Jag ponerar tvärtom att man öst om Nystadsfredens gräns, såsom ryssarna ser den, alltså at den gick till bottenviken och ej Vita havet, pratar mera, på sitt eget modersmål. Det är framför allt i västra Finland man är fåordigare och i hela kulturomrädet fåordig om man inte klarar ett främmande språk perfekt.

------

Det som nog är sant, är att den finskspråkiga självbilden av Finland ofta är negativare än den självbild svenskspråkiga finländare har om Finland. Men allt detta ändras så småningom. Numera är inte alla finnar (finskspråkiga finländare) lika negativa om allt :wink: (Finländare är ett begrepp som innehåller finnar = finskspråkiga finländare, finlandssvenskar och nyfinländare).

Sverige kunde utveckla motsvarande begrepp utan att det vore "rasism".

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"