Länders självbild

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Länders självbild

Inläggav sonderling » 03 mar 2017 14:18

https://www.svd.se/wallstrom-ringer-usa ... en?ref=yfp

Brukar länder bry sig om sin självbild eller är detta typiskt Svenskt?
Har vi eller nått annat land brytt sig förrut om detta?

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
Stödjande medlem

Re: Länders självbild

Inläggav Markus Holst » 03 mar 2017 15:37

I Sveriges fall handlar det nog om att svenskar inte är vana att bli uthängda på detta sätt. Svenskar är vana vid att bli betraktade som bror duktig, så när något säger något dåligt tycker vi att de har fel och tror av någon naiv tro att vi kan prata alla till rätta.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inläggav Göstring » 03 mar 2017 15:43

Markus Holst skrev:I Sveriges fall handlar det nog om att svenskar inte är vana att bli uthängda på detta sätt. Svenskar är vana vid att bli betraktade som bror duktig, så när något säger något dåligt tycker vi att de har fel och tror av någon naiv tro att vi kan prata alla till rätta.

Ett tyst påpekande om att saken nämnts tidigare. Olof Palme försökte tala den internationella pressen till rätta med uselt resultat angående s.k. barngulag. En socialminister, tror hon hette Margot Wallström, gjorde något försök i genren damage control av bilden 1997.
19860713.jpg

19970901.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 08 mar 2017 13:04

Intressant med lite historisk tillbaka blick Göstring. Jag trodde att det var ett modernt fenomen men så var det inte alltså.

Sonderling

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inläggav Göstring » 08 mar 2017 13:27

sonderling skrev:Intressant med lite historisk tillbaka blick Göstring. Jag trodde att det var ett modernt fenomen men så var det inte alltså.

Sonderling

Det skulle kunna finnas ett samband mellan dessa två historiska fall och dagens genom att s försökt dra lärdom av föregående för hanteringen av följande. På 80-talet försökte Palmeregeringen presentera fakta. Det fungerade inte. På 90-talet försökte man med att först lägga saken bakom sig genom att, oberoende av fakta erkänna och be om ursäkt, låta oberoende forskare göra en grundlig utredning, gottgöra och sedan bygga upp en bild av socialdemokraterna som ledare i kampen för mänskliga rättigheter med Om detta må ni berätta och Forum för levande historia m.m. Den senare strategin har nu kört in i väggen, om än på ett nytt sätt.

Amund
Stödjande medlem

Inläggav Amund » 10 mar 2017 17:48

Göstring skrev:
sonderling skrev:Intressant med lite historisk tillbaka blick Göstring. Jag trodde att det var ett modernt fenomen men så var det inte alltså.

Sonderling

Det skulle kunna finnas ett samband mellan dessa två historiska fall och dagens genom att s försökt dra lärdom av föregående för hanteringen av följande. På 80-talet försökte Palmeregeringen presentera fakta. Det fungerade inte. På 90-talet försökte man med att först lägga saken bakom sig genom att, oberoende av fakta erkänna och be om ursäkt, låta oberoende forskare göra en grundlig utredning, gottgöra och sedan bygga upp en bild av socialdemokraterna som ledare i kampen för mänskliga rättigheter med Om detta må ni berätta och Forum för levande historia m.m. Den senare strategin har nu kört in i väggen, om än på ett nytt sätt.

Tack för det här inlägget! Det sammanfattar en hel del av hur viktigt det på senare tid har blivit med det officiella narrativet runt en nation, organisation eller företag. Den enskilda människan fördjupar sig sällan i den officiella historieskrivningens källhänvisningar utan det handlar om den generellt rådande ögonblicksbilden som majoriteten uppfattar det. Ibland lyckas det, ibland inte, kändast är kanske när Moderaterna försökte skriva om partiets historia vad gäller allmän rösträtt – Å andra sidan är det förunderligt hur högt anseende IKEA och främst Ingvar Kamprad alltid lyckas behålla, oavsett vad som framkommer.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4765014
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-a ... -forflutna
http://www.bbc.com/news/world-europe-14661582

Ps. Om någon blir sur över mina exempel så finns det säkert redan trådar om dem, i den här tråden handlar det mer om självbilden. :)

Personligen reagerar jag ofta över att många svenskar har en alltför stor övertro på Sverige och svenskar, man rynkar på näsan och ler överlägset om man nämner varor och tjänster som erbjuds utomlands, lite som att Sverige är index 100 och resten av världen ligger mellan 0-99.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inläggav Hans » 11 mar 2017 01:48

Intressant. Jag återkommer.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inläggav Göstring » 15 mar 2017 13:41

sonderling skrev:https://www.svd.se/wallstrom-ringer-usa--ska-diskutera-bilden-av-sverige/om/varlden?ref=yfp

Brukar länder bry sig om sin självbild eller är detta typiskt Svenskt?
Har vi eller nått annat land brytt sig förrut om detta?

Sonderling

Det är nog inte så ovanligt. Andra länder har brytt sig om bilden av deras land i Sverige. Det gäller bland annat Sydafrika.
SA image2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

koroshiya
Medlem

Inläggav koroshiya » 15 mar 2017 14:27

Rhodesierna brydde sig om vad Per Wästberg skrev om landet runt år 1960. Det är väl troligt att andra svenskar där berättade om de artiklar Wästberg skrev. Det slutade med att han fick åka hem.

Wästbergs bok, "Förbjudet Område" är ett tidsdokument och en självbiografisk berättelse om hans tid i Rhodesia.

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inläggav Lasse Odrup » 15 mar 2017 15:19

Med lite perspektiv från utlandet så tror jag att Sverige är ett av de mest nationalistiska länderna i världen. Jag har under åren mött många utrikes militära delegationer som prisat Sveriges försvarsmakt och dess soldater. Vad de flesta svenskar inte förstår är att det hör till artigheten att säga något positivt om värdlandet. Istället tror den genomsnittlige svensken att prisandet är allvarligt menat och att världens bästa soldater återfinns i Sverige. :thumbsup:
Det är samma som när den kända rockgruppen X uttalar sig om att "We love Sweden" och kvällstidningarna sedan frossar i nationalistisk yra utan att inse att rockgruppen nästa dag säger motsvarande sak i Finland.

Den svenska självbilden borde bli mer realistisk. Ni i Sverige är knappast bäst på något utom möjligen självöverskattning :)

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inläggav Lasse Odrup » 16 mar 2017 15:16

Jag måste nog mildra mitt uttryck om svensk självöverskattning. Det var lite orättvist, särskilt som andra också är bra på detta.
Det finns nämligen de som är värre. Såg i går kväll ett avsnitt om Patton på Discovery. Där beskrevs hur ett 12,7 mm MG vid Bastogne slutade fungera i den kalla väderleken. Den amerikanske berättaren beskrev sedan hur den rådige skytten pissade på vapnet för att få det att fungera:
"Bara en amerikansk soldat kan vara så uppfinningsrik, initiativrik och innovativ. Han löser uppgiften även om det sker med oortodoxa metoder!"

'nuff said.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inläggav Hans » 16 mar 2017 17:29

Efter många år utrikes så brukar jag summera det hela såhär.

"Många människor från olika länder tror att deras land är det bästa i världen. Blott svenskarna VET att deras land är bäst i världen."

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inläggav Hans » 16 mar 2017 17:39

Jag själv tillhörde den skaran. När jag först såg denna förstod jag inte det roliga med svenskarna.

Bild

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
Stödjande medlem

Inläggav Markus Holst » 16 mar 2017 17:48

Jag måste erkänna att skämtet går mig förbi ... :oops:

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inläggav Lasse Odrup » 16 mar 2017 18:55

Markus Holst skrev:Jag måste erkänna att skämtet går mig förbi ... :oops:

Håller nog med Markus. Vad föreställer den svenska varianten för något? En kvinna som kliver på en gris eller ett uttryck för extrem svensk feminism? Om det är det senare så kan jag hålla med men finska kvinnor går heller inte av för hackor när det gäller att bestämma var skåpet skall stå.
Vad gäller den finska tystheten så stämmer den inte riktigt. Det finns få människor som kan prata så fort och så mycket som finnar, åtminstone i de södra delarna. Fast ju längre norrut man kommer desto sävligare blir språket men det är samma i det svenska Norrland. Kanske har det med de inrikes avstånden att göra :)

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"