Utländsk lobbyism?

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Utländsk lobbyism?

Inläggav sonderling » 26 jan 2017 08:06

Eller otillbörlig påverkan av främmande makt eller organisation? Finns det inget sådant?
Tanken slår mig när jag hör om den Fundamentalistiska Kristna Lobby organisationen ADF triggar Svenska barnmorskor att stämma arbetsgivaren för att de ska få rätt att vägra utföra vissa arbetsuppgifter. (Skulle gärna vilja veta om de betalat barnmorskornas utbildning också?)
Det jag slås av är att en främmande och utländsk organisation försöker påverka våra lagar och sätt att leva. Det närmaste jämförelsen är ju hur Saudiska sponsorer vill donera pengar till muslimska församlingar med förbehållet att de ska predika en mer fundamentalistisk riktning.

Så var går gränsen för hur mycket man får lägga sig i andra länders inre angelägenheter egentligen? Visst diktaturer brukar ju säga så när människorätts organisationer arbetar där men det måste väl finnas några regler (skrivna eller oskrivna?) även mellan demokratier? Eller?

Sonderling

Obs, jag är helt ointresserad av att diskutera själva abort frågan och det inryms förmodligen inte heller i forumets regler om politik. Det är själva förfarandet med Lobbyism som intresserar mig. Själv hoppas jag på att NRA vill stödja min gudagivna rätt att bära handeldvapen i en framtida inbillad rättsprocess. :thumbsup:

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Re: Utländsk lobbyism?

Inläggav Göstring » 26 jan 2017 08:29

sonderling skrev:Eller otillbörlig påverkan av främmande makt eller organisation? Finns det inget sådant?
Tanken slår mig när jag hör om den Fundamentalistiska Kristna Lobby organisationen ADF triggar Svenska barnmorskor att stämma arbetsgivaren för att de ska få rätt att vägra utföra vissa arbetsuppgifter. (Skulle gärna vilja veta om de betalat barnmorskornas utbildning också?)
Det jag slås av är att en främmande och utländsk organisation försöker påverka våra lagar och sätt att leva.

Det berördes i en annan tråd. http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?p=755534#p755534. DN hade en stort uppslagen artikelserie om "Den dolda högern" 1986. Det här verkar väl vara någon slags fortsättning på samma gruppers eller åtminstone åsiktsfränders kampanjande.
DN 11 juli 1986.jpg
DN 13 juli 1986.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 26 jan 2017 08:39

Det måste väl få ske åt båda håll. Sverige har stöttat det som vi kallar för demokratiutveckling, vilket ju är ett sätt att påverka utvecklingen av andra länder. Våra välgörenhetsorganisationer gör samma sak, minns även svenskt stöd till Pride-festivaler och liknande. Tycker vi det är rätt så har jag svårt att se hur vi kan kritisera andra som gör samma sak. När jag växte upp läste man ofta om svensk finansiering av skolor utomlands och det är ju ett effektivt sätt att påverka framtida värderingar i landet.

Jag har även sett svenska bidrag till kyrkor utomlands, och i Sverige så har väl de flesta moskebyggen fått finansiering via utlandet. För att inte tala om EU-organisationernas propaganda.

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 26 jan 2017 10:55

Det är ju riktigt. Solidaritetsarbetet mellan samfund, föreningar och partier har länge haft en internationell prägel. Problematiskt blir det om utländsk statsmakt direkt blandar sig i partiaktiviteter eller rättstillämpning. Sådana exempel ser vi hela tiden. Det mest flagrant exemplet när vi i Sverige blivit utsatta för sådana otillbörligheter är fallet med Scientologbibeln, där regeringen vek ner sig för amerikanska påtryckningar och faktiskt satte grundlagen ur spel. Inskränkningar i spridningen av skriften av "hänsyn till relationerna med främmande makt".

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"