Venezuela

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Amund
Stödjande medlem

Re: Venezuela

Inläggav Amund » 15 jul 2017 21:17

Per Andersson skrev:Ah, KPML(r).

Ett underbart inlägg som jag trots dess korthet tolkar en hel del ur! :D

Den där länken är en intervju med en kommunist från Venezuela bosatt i Sverige där han helt enkelt hävdar att den alltför snälla regimen låter miljardärerna i oppositionen med USA:s hjälp sabotera landets ekonomi genom att sabotera och betala folk för att demonstrera och protestera.

Än hur jag googlar får jag inga fler källor, inte ens vänstertidningen ETC förnekar problemen med regimens ekonomiska politik.

dersa
Medlem

Inläggav dersa » 16 jul 2017 14:29

Googla lite på engelsk och spanskspråkiga sidor så hittar du lite mer Anund, i Sverige är pressen ganska likriktad!
Per Andersson, din kunskap om dagens värld är gammal, KPMLr finns inte längre... :D

Amund
Stödjande medlem

Inläggav Amund » 16 jul 2017 15:57

dersa skrev:Googla lite på engelsk och spanskspråkiga sidor så hittar du lite mer Anund, i Sverige är pressen ganska likriktad!

Antar att amerikanska sajter underkänns och spanska förstår jag inte. Exempelvis Aljazeeras förklaring är i korthet att statens utgifter har skenat och priserna regleras, det privata näringslivet kan självklart inte producera varor som man måste sälja under produktionskostnaden.
http://www.aljazeera.com/indepth/featur ... 30120.html

I linje med kommunistiska regimer så skylls därmed matbristen för sabotage vilket kulakerna fick erfara när Lenins ekonomiska politik havererade.

Ärligt talat hittar jag ingenting om att mat och medicinbristen handlar om ett systematiskt sabotage från borgarklassens sida för att uppnå politiska förändringar. Men jag behärskar som sagt inte spanska heller.

Därmed inte sagt att du inte har rätt men det allmänna intrycket verkar vara att Venezuelas regering har med ett skyhögt oljepris kunnat föra en vidlyftig och populistisk ekonomisk politik med stora subventioner, sedan oljepriset gick ned kraftigt 2014 har den (oansvariga) politiken lett till nuvarande läge. Ofinansierade subventioner och prisregleringar kostar på och det stör marknadsmekanismerna, i det läget vore det konstigt om regimen INTE försökte hitta en yttre fiende istället för att erkänna att man inte längre har kontroll över den ekonomiska utvecklingen.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inläggav Per Andersson » 16 jul 2017 16:28

dersa skrev:Googla lite på engelsk och spanskspråkiga sidor så hittar du lite mer Anund, i Sverige är pressen ganska likriktad!
Per Andersson, din kunskap om dagens värld är gammal, KPMLr finns inte längre... :D

Om du har länkar till mer trovärdiga källor, så kan du kanske tillhandahålla dessa? De flesta av oss skalmaniter klarar nog av engelskspråkiga sidor.

Bara för att en organisation byter namn, så behöver man inte tro att den byter egenskaper.
Blackwater blev Xe blev Academi. Folkpartiet blev Liberalerna. Sparbanken blev Swedbank.

dersa
Medlem

Inläggav dersa » 16 jul 2017 17:37

Per Andersson, på vilket sätt menar du att Proletären inte är en pålitlig källa? Jag sympatiserar inte alls med ägarnas politiska ideologier, men har inte hittat något i tidningen som kan anklagas för att vara påhittat, gissar att du inte ens har tittat i den de senaste åren.., men har du en grund för ditt påstående så lägg fram fakta.
Amund, varför skulle amerikanska sajter underkännas??
Visst har regimen fattat ett antal dåliga beslut, samt avstått från ett antal beslut som borde fattats. Vad det gäller brist på medicin så är det en katastrof, överallt i tredje världen finns det mediciner att köpa, nyttan med dem kan nog iofs vara tvivelaktig, men det finns att köpa! Dock inte i Venezuela, där det privata näringslivet väljer att inte distribuera dem. Likaså när det gäller många dagligvaror..

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"