Flygvapnet - skrotning av JAS

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Re: Flygvapnet - skrotning av JAS

Inlägg av tryggve » 23 aug 2016 11:44

Aha, tackar för förklaringen FredH och Bjernevik.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 23 aug 2016 11:48

mrsund skrev: Det var lite bättre än jag trodde, jag hade ett svagt minne av att vi inte hade så många av de avancerade robotar som hade varit önskvärt, jag menar det är ju en sak att prata om antalet JAS, men om de inte har rätt beväpning så kan ju antalet flygplan kvitta.
De äldsta AMRAAM lär väl snart falla för åldersstrecket om de inet uppgraderas, men det är väl tänkt att Meteor ska ersätta AMRAAM.

Frågan är väl hur många av dessa som köps in....

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 23 aug 2016 14:49

Vad jag kunde se så blev de operativa nu i år, https://sv.wikipedia.org/wiki/MBDA_Meteor
Men jag har ingen aning om hur många man brukar köpa in, 100st?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 23 aug 2016 15:12

mrsund skrev:Vad jag kunde se så blev de operativa nu i år, https://sv.wikipedia.org/wiki/MBDA_Meteor
Men jag har ingen aning om hur många man brukar köpa in, 100st?
Jo, de har ju blivit operativa i år, det har du helt rätt i . Men jag undrar bara lite över kostnaden, jag har sett siffror på att varje robot skulle kosta mellan 1,6 till två miljoner pund. Det blir väl ett styckpris på närmare tjugo miljoner kronor.

Det verkar baseras på brittiska siffror iofs, och frågan är ju hur pass likvärdiga dessa är för svensk del.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 23 aug 2016 16:49

mrsund skrev:
millgard skrev:
mrsund skrev:Finns det tillräcklig med beväpning till JAS i Sverige för ett krig, tänkte då på avancerade AAM och ASM?
Det beror ju på hur du definierar "krig" och hur länge...
Tänkte på den stora grannen i öster och jag hoppas vi håller ut lite längre än förre ÖBn trodde.
Frågan är väl hur det är med moderna jaktrobotar hos ryssarna. Det är väl först nu det senaste året som R-77/AA-12 har införskaffats till det ryska flygvapnet, annars så har de väl kört på med R-27 som väl troligen har passerat "bäst före" datumet egentligen.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem

Inlägg av HomeGuardSoldier » 23 aug 2016 21:05

Min åsikt är väl att det vore bättre att sälja de "begagnade" JAS-planen och faktiskt tjäna lite pengar på dem. Att skrota nästan helt nya stridsflygplan känns meningslöst. Det känns inte som om dagens svenska försvar, och med "dagens" menar jag slutet av 90-talet och fram tills idag, inte känns så genomtänkt. Exempelvis köpa in massor med MT-LB för en billig penning med reservdelar för minst 10 års bruk och sedan bara skrota resp. sälja av dem, bl.a. till Finland, som undrade hur vi svenskar kunde sälja en så både bra och praktisk bandvagn.

Men faktum är att det tar ca 10 år att bygga upp försvaret till en rimlig nivå igen, nu när politikerna äntligen har börjat satsa på Sveriges försvar igen efter vapenskrammel i öst och terrorhot söderifrån, och den stora frågan är vad som händer på vägen dit. Ännu fler nedskärningar? Även av Flygvapnet, som bara är nere på ca 1/3 av sin operativa styrka från slutet av 90-talet? För även med ett framtida NATO-medlemskap i framtiden så måste vi ju kunna försvara oss själva, ifall någon inte hinner till våran undsättning, och för det krävs det betydligt fler operativa JAS-plan än idag, även om det i nuläget knappt verkar finnas pengar att hålla den nuvarande flottan i luften.

HGS

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 24 aug 2016 10:53

Det man kan fråga sig är väl hur mycket av Gripenprojeket som är industristöd egentligen. När vi en gång i tiden inledde projektet så planerades det väl för 300-350 plan. Med den numerär som flygvapnet har idag så hade projektet nog inte blivit av alls.

Jag vill minnas att dåvarande ÖB var rätt måttligt entusiastisk över att köpa in delserie 3 av Gripen när det var aktuellt. Eftersom så mycket av pengarna inom försvaret gick just till Gripen. Det var väl när det skars ned rätt rejält i numerären, och det inte längre var aktuellt med 200 Gripenplan i Flygvapnet. Och långt ifrån de 300-350 st som man planerade för i början på 1980-talet.

Sedan kan man ju visst argumentera för att Gripen A/B ändå hade behövts moderniseras tills idag, antar jag. Och det är väl en poäng förstås.