Flygvapnet - skrotning av JAS

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem

Flygvapnet - skrotning av JAS

Inlägg av Ragnar Svedje » 14 aug 2016 10:16

Såg en intressant men skrämmande artikel i SvD nyligen.

http://www.svd.se/fel-att-skrota-97-nas ... /om/debatt

För oss som följt försvarsfrågan sedan tidigt 1990-tal har väl snarast fått intrycket att försvarsbudgeten är ständigt krympande och att man därför borde hushålla med de knappa resurser som faktiskt finns tillgängliga?

Men att skrota 97 st fullt fungerande JAS 39 Gripen av C/D modell med 1000 flygtimmar och sedan beklaga sig över att flygvapnet är för litet med sina 60 st Gripen E som kommer att återstå när skrotandet är avslutat verkar huvudlöst.

Är kanske tanken att man först skrotar de nästan nya planen och sedan hoppas att Riksdagen skall skjuta till mer pengar för att beställa ännu fler Gripen E så att flygplanet åter blir tillräckligt stort? Först kasta 100 miljarder av skattebetalarnas pengar och sedan hoppas på nya pengar direkt efteråt?

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Re: Flygvapnet - skrotning av JAS

Inlägg av sonderling » 14 aug 2016 19:00

A men va fa!?

Kan de inte rea ut dem åtminstone? Botswanas flygvapen skulle behöva byta upp sig.

Sonderling

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 14 aug 2016 21:47

Hittade lite som förklarade det hela:
Planen är att använda C/D fram tills E är fullt operativ omkring år 2026-2027. Planen innebär att C/D efter hand går in och demonteras för att användas i tillverkningen av 60 st E som kommer levereras i större antal efter 2020. Det ska inte demonteras 97 st flygplan och majoriteten av demonterade flygplan är snarare runt 15 år än "splitternya".
Se denna blogg: http://gripennewsthread.blogspot.se/201 ... a-jas.html

Men rent generellt, det är dyrt att vara fattig.....

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem

Inlägg av Ragnar Svedje » 14 aug 2016 22:52

Låter konstigt, känner mig inte helt övertygad, men OK.

En annan fråga: Hade inte Sverige klarat sig bra med C/D versionerna i 30 år till?

Nu har vi beställt 60 Gripen E men den Gripenvariant som är med och tävlar utomlands idag heter Gripen NG där NG står för Next Generation.

Så det för oss osökt in på nästa tema, blir det inte "favorit i repris" när C/D är avvecklade och vi har lagt in en beställning på Gripen E för att komma upp i önskat antal stridsflygplan. Att vi helt enkelt skall skrota Gripen E för att istället beställa Gripen NG. Någon förutom mig som känner en oro för att dessa ständigt återkommande beställningarna går ut över övning så att vi "på papperet" har ett starkt flygvapen men i praktiken skulle ha haft ett mycket starkare luftförsvar om vi behållit C/D versionerna men haft piloter med fler relevanta flygtimmar än något annat land i hela Europa, och naturligtvis en markorganisation med service personal och flygbasjägare som var så välövade att de höll absolut världsklass?

Jag tror vi klarar att diskutera ytterligare en fråga i denna tråd, utan sammanblandningar. Skulle inte 60 Gripen E räcka alldeles utomordentligt om vi hade 60-90 piloter i världsklass och motsvarande markorganisation som jag nämnde ovan.

Om...

Vi kompletterade vårt luftförsvar med toppmoderna luftvärnsmissiler som t ex S-300 som har en räckvidd på upp mot 20 mil, och antingen vårt eget BAMSE eller Pantsir-S1 för skydd på korta och medellånga avstånd?

Med 2-3 S-300 batterier på Gotland och ytterligare 2 stk på olika öar i Stockholms skärgård kompletterat med 1-2 batterier i Skåne så skulle Sverige kontrollera stora delar av luftrummet över Östersjön. Fienden skulle tvingas flyga lågt, medan våra egna spaningsplan kunde flyga högt och hämta in värdefull information.

Vidare skulle 5-7 Pantsir-S1 på Gotland som ständigt flyttar runt utgöra en mycket hög tröskel för alla som vi landsätta eller ens flyga i närheten av Gotland. Motsvarande utplacering i Stockholms skärgård och i Skåne skulle väl skydda Sverige bra mycket bättre än vad ytterligare 50 extra Gripen E skulle göra?

Tänk bara om någon håller på med "provokativa kränkningar" av den typ som Ryssland företagit i Östersjön för att demonstrera sitt missnöje med olika saker. Vi måste lyfta och skicka upp jaktplan för att avvisa dem. Om vi istället...

1. Varnade att de var på väg in över svenskt luftrum
2. Varnade för att de skulle beskjutas om de inte ändrade kurs och lämnade svenskt luftrum
3. Låste radarn från ett S-300 batteri.

Så tror jag att även tuffingar skulle vika av och lämna oss i fred, till en minimal kostnad för de svenska skattebetalarna, och dessutom går det minst 100 ggr så snabbt att låsa målradarn på ett inkräktande flyg som att lyfta och flyga dit för att avvisa honom.

Och innan någon invänder att Ryssarna kanske inte vill sälja till oss om det planerar att provocera oss eller gå i krig, så finns det liknande västliga system som i och för sig håller en något sämre klass men som ändå är tillräckligt avskräckande. Och för det andra så har prisraset på olja inte bara dränerat Norge och olika gulfstater på stora summor, utan även Ryssland. En stor order på S-300 och Pantsir-S1 skulle helt säkert falla Putin i smaken.

Varulv
Medlem

Inlägg av Varulv » 14 aug 2016 23:24

Første regel: Ha tre piloter per fly.

Andre regel: Ha en tredjedel av samtidig fly operativ for øyeblikkelig beredskap i løpet av et døgn.

Tredje regel: Numerisk fordel utevektes ikke av teknologisk overlegenhet uten god ledelse og sterk kompetanseoppbygging.

Fjerde regel: Enhver nedrustning bruker bare en tidel av den tiden enhver opprustning tar i moderne tid.

Sverige trenger 100 fly minimum, faktisk ville 120 til 140 fly ha vært helt fortreffende for det svenske forsvaret. Spesielt ettersom det ikke er artilleri i den svenske hæren...

Användarvisningsbild
millgard
Medlem

Inlägg av millgard » 15 aug 2016 04:32

E=NG

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 15 aug 2016 06:53

Ragnar Svedje skrev:Låter konstigt, känner mig inte helt övertygad, men OK.

En annan fråga: Hade inte Sverige klarat sig bra med C/D versionerna i 30 år till?

Nu har vi beställt 60 Gripen E men den Gripenvariant som är med och tävlar utomlands idag heter Gripen NG där NG står för Next Generation.

Så det för oss osökt in på nästa tema, blir det inte "favorit i repris" när C/D är avvecklade och vi har lagt in en beställning på Gripen E för att komma upp i önskat antal stridsflygplan. Att vi helt enkelt skall skrota Gripen E för att istället beställa Gripen NG. Någon förutom mig som känner en oro för att dessa ständigt återkommande beställningarna går ut över övning så att vi "på papperet" har ett starkt flygvapen men i praktiken skulle ha haft ett mycket starkare luftförsvar om vi behållit C/D versionerna men haft piloter med fler relevanta flygtimmar än något annat land i hela Europa, och naturligtvis en markorganisation med service personal och flygbasjägare som var så välövade att de höll absolut världsklass?

Jag tror vi klarar att diskutera ytterligare en fråga i denna tråd, utan sammanblandningar. Skulle inte 60 Gripen E räcka alldeles utomordentligt om vi hade 60-90 piloter i världsklass och motsvarande markorganisation som jag nämnde ovan.

Om...

Vi kompletterade vårt luftförsvar med toppmoderna luftvärnsmissiler som t ex S-300 som har en räckvidd på upp mot 20 mil, och antingen vårt eget BAMSE eller Pantsir-S1 för skydd på korta och medellånga avstånd?

Med 2-3 S-300 batterier på Gotland och ytterligare 2 stk på olika öar i Stockholms skärgård kompletterat med 1-2 batterier i Skåne så skulle Sverige kontrollera stora delar av luftrummet över Östersjön. Fienden skulle tvingas flyga lågt, medan våra egna spaningsplan kunde flyga högt och hämta in värdefull information.

Vidare skulle 5-7 Pantsir-S1 på Gotland som ständigt flyttar runt utgöra en mycket hög tröskel för alla som vi landsätta eller ens flyga i närheten av Gotland. Motsvarande utplacering i Stockholms skärgård och i Skåne skulle väl skydda Sverige bra mycket bättre än vad ytterligare 50 extra Gripen E skulle göra?

Tänk bara om någon håller på med "provokativa kränkningar" av den typ som Ryssland företagit i Östersjön för att demonstrera sitt missnöje med olika saker. Vi måste lyfta och skicka upp jaktplan för att avvisa dem. Om vi istället...

1. Varnade att de var på väg in över svenskt luftrum
2. Varnade för att de skulle beskjutas om de inte ändrade kurs och lämnade svenskt luftrum
3. Låste radarn från ett S-300 batteri.

Så tror jag att även tuffingar skulle vika av och lämna oss i fred, till en minimal kostnad för de svenska skattebetalarna, och dessutom går det minst 100 ggr så snabbt att låsa målradarn på ett inkräktande flyg som att lyfta och flyga dit för att avvisa honom.

Och innan någon invänder att Ryssarna kanske inte vill sälja till oss om det planerar att provocera oss eller gå i krig, så finns det liknande västliga system som i och för sig håller en något sämre klass men som ändå är tillräckligt avskräckande. Och för det andra så har prisraset på olja inte bara dränerat Norge och olika gulfstater på stora summor, utan även Ryssland. En stor order på S-300 och Pantsir-S1 skulle helt säkert falla Putin i smaken.
Jag har för mig att FV sa ok till 60 gripen modell E om det kompletterades med modernt luftförsvar med olika räckvidd. Annars skulle 60 flgpl inte räcka långt.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 15 aug 2016 10:39

Det var ju tal om att Gripen E skulle vara nytillverkade, men man har alltså återgått till planen att använda delar från Gripen C/D till dessa då?

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 19 aug 2016 14:26

Finns det tillräcklig med beväpning till JAS i Sverige för ett krig, tänkte då på avancerade AAM och ASM?

Användarvisningsbild
millgard
Medlem

Inlägg av millgard » 19 aug 2016 17:10

mrsund skrev:Finns det tillräcklig med beväpning till JAS i Sverige för ett krig, tänkte då på avancerade AAM och ASM?
Det beror ju på hur du definierar "krig" och hur länge...

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 21 aug 2016 13:33

mrsund skrev:Finns det tillräcklig med beväpning till JAS i Sverige för ett krig, tänkte då på avancerade AAM och ASM?
Enligt SIPRI så har vi köpt 253 AMRAAM i olika versioner, samt 400 st IRIS-T.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 22 aug 2016 08:29

millgard skrev:
Det beror ju på hur du definierar "krig" och hur länge...
Tänkte på den stora grannen i öster och jag hoppas vi håller ut lite längre än förre ÖBn trodde.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 22 aug 2016 08:32

tryggve skrev:
Enligt SIPRI så har vi köpt 253 AMRAAM i olika versioner, samt 400 st IRIS-T.
Det var lite bättre än jag trodde, jag hade ett svagt minne av att vi inte hade så många av de avancerade robotar som hade varit önskvärt, jag menar det är ju en sak att prata om antalet JAS, men om de inte har rätt beväpning så kan ju antalet flygplan kvitta.

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 22 aug 2016 14:21

tryggve skrev:Det var ju tal om att Gripen E skulle vara nytillverkade, men man har alltså återgått till planen att använda delar från Gripen C/D till dessa då?
Jag tror detta är en politsk lösning. Rent krasst så återanvänds en hel del saker från C/D versionen in i E. Det mesta som jag förstått är nytt, så det kunde likaväl blivit ett helt nytt flygplan. Men för att slippa den politiska diskussionen om att vi återigen köper nya flygplan, så kallar man det för en uppgradering där gamla plan används för att bygga en ny version. Som faktiskt är ett helt nytt flygplan.

Så då slipper försvarskritiker i (v) och (mp) att slå i taket.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 22 aug 2016 16:28

tryggve skrev:Det var ju tal om att Gripen E skulle vara nytillverkade, men man har alltså återgått till planen att använda delar från Gripen C/D till dessa då?
Regeringen "tillät" FM att beställa helt nytillverkade 39E. Man "glömde" dock att tillskjuta de pengar som krävdes för att täcka merkostnaden. Alltså följer FM den ursprungliga planen eftersom den faktiskt är finansierad.