Terrorvåg

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Terrorvåg

Inlägg av mrsund » 26 jul 2016 13:01

Det pågår just nu en terrorvåg i Europa utan jämförelse i modern tid, individer och grupper som i islams namn för krig mot väst utan kontroll av någon stat eller större organisation (typ PLO). Deras offer är i stort vanliga människor, inte rena politiska eller militära mål.

Vilken strategi och taktik har fungerat bäst historiskt sett om slutmålet är att helt nedkämpa terrorister?

Som Britterna gjorde i Malysia tex, går det att genomföra i Europa? Finns den politiska vilja och uthålligheten, eller folkets för den delen?
Eller är den bästa vägen att gå som vi gör idag, bomba lite i mellanöstern för att stävja vårt hämdbegär och fortsätta leva med nya attacker?

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem

Re: Terrorvåg

Inlägg av HomeGuardSoldier » 26 jul 2016 13:44

Experterna menar ju att huvudorsaken till att IS just nu genomför terrordåd i Europa just är att de sakta men säkert trycks tillbaka i Syrien och Irak, och att deras nya "huvudstad" i Libyen också flygbombas. Kanske deras mål är att tvinga Europa till att lägga energin på inre säkerhet istället för att som nu - framgångsrikt - trycka tillbaka dem i sitt krympande tilltänkta kalifat?

Jag kan bara säga hur man lyckades få stopp på den irakiska grenen av Al-Quida, efter en dokumentär jag såg. Där satte man in specialstyrkor - SAS, Navy Seals m.fl. - och slog till så ofta att deras irakiska terrororganisation till slut inte hann omgruppera och förflytta sig till nya gömställen. Tillslut lyckades man döda deras ledare genom en flygbombning av huset där han gömde sig.

Men i Irak då så rådde det ju i princip undantagstillstånd och specialstyrkorna hade fria händer att slå till där de ville, så länge våldet var befogat. I det civiliserade Europa så går det ju inte göra på samma sätt. För terroristerna utgör ju - tror jag - trots allt mindre än en promille av Europas totala befolkning och dessutom så är ju de allra flesta vanligt hederligt folk som går till jobbet och sköter sig, och då känns det inte motiverat att i hela Europa införa undantagslagar på samma sätt som i Irak då.

Att t.ex. tillåta fria avlyssningar av mobiltelefoner och total övervakning av internet samt den manuella posten tycker jag heller inte är rätt sätt att gå, för som vanligt hederlig medborgare så vill man ju faktiskt ha integritet, även om man visserligen inte har något att dölja om de skulle bestämma sig för att övervaka just mig.

Kanske det helt enkelt - tyvärr - handlar om att som vanlig medborgare vara mer vaksam och mer misstänksam mot sånt som inte verkar vara som det ska vara, utan att för den delen bli paranoid och börja se "misstänkta hot" överallt.

Jag för min del tänker i alla fall inte sluta leva mitt liv som vanligt bara för att några dårar bestämmer sig för att terrorbomba lite här och var. Jag tänker inte leva i rädsla bara för att läget blir lite värre än innan. För det är precis det som terroristerna vill att jag ska göra.

HGS

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 26 jul 2016 14:00

Kunde inte ha skrivit det bättre själv.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 26 jul 2016 14:24

Jag har inte ändrat mitt levnadssätt heller, det har inte varit någon terrorattack i min stad, men om jag hade bott i Paris kan jag inte svära på att jag hade tänkt likadant, mina barn hade nog inte fått röra sig fritt ute som här hemma.

Men kortfattat så ser ni inget slut eller lösning?

a77
Medlem

Inlägg av a77 » 26 jul 2016 20:01

mrsund skrev:Men kortfattat så ser ni inget slut eller lösning?
Lösningen är enkel avskaffa fattigdom och utanförskap, utförandet betydligt svårare.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 26 jul 2016 21:16

"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 26 jul 2016 21:52

Tyvärr ser jag ngen snabb lösning på detta. Det är som en terrorexpert sa: "Det nya trettiåriga kriget" Och man måste vara uthållig helt enkelt.
Ofast säger en del tyckare att det inte finns en militärlösning yada yada, och det tror inte jag heller. (och nån annan heller?) Den militära delen är bara en del, sedan kommer också politisk och polisiär. Det måste kombineras. Jag gillar inte heller övervakning men jag kan inte förstå denna upprördhet mot internet övervakning, själv är jag mer upprörd av fartkameror och sånt (men det är liksom helt lungt?) Men okej jag är nog mer analog och brev och övervakningskameror är mer integritets kränkande för mig.
Jag hade gärna sett en större propaganda insats också. Jag småskrattar varje gång jag hör på radio den förvånade kommenataren att Jihadismen gror i svenska förorter, och att Sverige levererar störst antal jihad krigare till Syrien. (Vet ej om det är sant men det har jag hört, per capita ska tilläggas.)
I över ett decenium har man ju hört att det egentligen är väst fel att vi attackeras, en problembeskrivning där man reflex mässigt tror att den lilla färgade mannen med AK-47 är den gode krigaren (ett arv från Vietnam tiden och koloniernas frihetskamp, 60-70-talets problembeskrivning?). Lyckligtvis börjar det ju ändras nu, märker jag. Och numera börjar den valsen ifråga sättas mer och mer. (Tyvärr har en vis del av extremhögern snott förklaringsmodellen varför det blir svårt att ta tillbaka den.) Och vändpunkten kanske har kommit nu med attentaten i Paris, Nice och Orlando men jag tror endå detta krig kommer att pågå ett par decenier till är jag rädd. Och som jag sa under Irak-kriget bekämpar inte USA dem nu i Irak och Afghanistan så har vi dem snart här på våra gator.
USA kommer dra sig ur denna match (de blickar om inte inåt så ut åt Stilla Havet) Detta kommer mer och mer bli en Europeisk angelägenhet är jag rädd.

Sedan gäller det att värva de goda krafter som finns i regionen Islam och på hemma plan (Ja jag vet det låter som en oxymoron.). Jag hade gärna sett statligt finasierade Moskéer, så också staten kan ställa krav och konkurera ut källar moske'er. Och varför inte en iman skola för kvinnor, uppmuntra dem som vill reformaera islam helt enkelt och förekomma Saudernas finansierade moske'er. (Bosnien är ett varnade exempel på hur det kan gå då.) Och nej jag är inte speciellt för den religionen, för mig är det fortfarande opium för folket och man kan göra sädesmagasin av alla bönehus men nu är det som det är.

Ändrat levnadsätt? Här om dagen funderade jag på om inte detta är början till slutet för solsemester eran? Finns det snart några ställen att åka till runt medelhavet? Kanske är vi snart tillbaka till den tiden då bara de rika kan åka uteomlands och vanligt folk åker på Hemester? Skulle ju vara bättre för miljön i så fall?
Större folk omflyttningar? Kommer fler flyktingar och kommer då politikerna begrippa att de måste bygga ut vår infrastruktur?
Nje jag gillar inte heller att stoppa flyktingströmmen men jag har svårt att se att man kan ta emot mer om man inte har bostäder och jobb åt de som bor här. Man skulle behöva dra igång ett eller två miljonprogram minst. Nja nu snuddas politik och det är sent för mig.

Så jag slutar nu.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 26 jul 2016 21:54

Valdemar Sappi skrev:Lite perspektiv på omfattningen.
http://www.datagraver.com/case/people-k ... -1970-2015
Jo jo jag har hört den bortförklaringen förrut men du vet i de muslimska länderna så måste dödstalen vara i hundratusental nu. Man får se den större bilden. :wink:

Sonderling

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem

Inlägg av Donkeyman » 26 jul 2016 23:50

HomeGuardSoldier skrev: Jag för min del tänker i alla fall inte sluta leva mitt liv som vanligt bara för att några dårar bestämmer sig för att terrorbomba lite här och var. Jag tänker inte leva i rädsla bara för att läget blir lite värre än innan. För det är precis det som terroristerna vill att jag ska göra.
Håller helt och hållet med. Om vi förändrar våra vanor och vår livsstil så har de vunnit.

Glöm inte att teorin bakom 70-talets Tyska terrorister var att terrorattentaten skulle tvinga samhället till kraftiga repressiva åtgärder. Dessa skulle i sin tur leda till att "folk flest" skulle bli så irriterade på regering och makthavare att en så kallad "revolutionär situation" skulle uppstå. Något som aldrig inträffade.

Jag tror att dagens Islamistiska terrorister på liknande sätt vill göra Västmakternas aktioner så impopulära att "folket" tvingar fram en ändrad politik för att få vara i fred. Något jag inte heller tror kommer att inträffa. Snarare kommer man att tvinga fram ännu mer aktioner för att "rensa upp".

Historiskt sett har många olika grupper ägnat sig åt terrorattentat med diverse olika målsättningar. De enda jag vet om som faktiskt har vunnit är 40-talets Zionistiska terrorism i det som sedan blev Israel. Men sedan är det väl en filosofisk fråga vad som är terrorism och vad som är en vällovlig frihetskamp. Fast det är en annan femma.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 27 jul 2016 08:39

Valdemar Sappi skrev:Lite perspektiv på omfattningen.
http://www.datagraver.com/case/people-k ... -1970-2015
Ja det är en ny typ av attacker nu, det är inte bara antalet dödsoffer som skall räknas, utan målen och antalet attacker och vem som utför dem.

https://en.wikipedia.org/wiki/Terrorism ... pean_Union

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 27 jul 2016 08:42

Donkeyman skrev:
HomeGuardSoldier skrev: Jag för min del tänker i alla fall inte sluta leva mitt liv som vanligt bara för att några dårar bestämmer sig för att terrorbomba lite här och var. Jag tänker inte leva i rädsla bara för att läget blir lite värre än innan. För det är precis det som terroristerna vill att jag ska göra.
Håller helt och hållet med. Om vi förändrar våra vanor och vår livsstil så har de vunnit.

Glöm inte att teorin bakom 70-talets Tyska terrorister var att terrorattentaten skulle tvinga samhället till kraftiga repressiva åtgärder. Dessa skulle i sin tur leda till att "folk flest" skulle bli så irriterade på regering och makthavare att en så kallad "revolutionär situation" skulle uppstå. Något som aldrig inträffade.

Jag tror att dagens Islamistiska terrorister på liknande sätt vill göra Västmakternas aktioner så impopulära att "folket" tvingar fram en ändrad politik för att få vara i fred. Något jag inte heller tror kommer att inträffa. Snarare kommer man att tvinga fram ännu mer aktioner för att "rensa upp".

Historiskt sett har många olika grupper ägnat sig åt terrorattentat med diverse olika målsättningar. De enda jag vet om som faktiskt har vunnit är 40-talets Zionistiska terrorism i det som sedan blev Israel. Men sedan är det väl en filosofisk fråga vad som är terrorism och vad som är en vällovlig frihetskamp. Fast det är en annan femma.
Det beror på vad man menar med att vinna, deras tidsperspektiv kanske inte är som vårt, de kanske ser 500år framåt i tiden.
Det finns dessutom en del fd terroriststämplade som har blivit "rumsrena".

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 27 jul 2016 08:43

a77 skrev:
mrsund skrev:Men kortfattat så ser ni inget slut eller lösning?
Lösningen är enkel avskaffa fattigdom och utanförskap, utförandet betydligt svårare.
Jo, i en perfekt värld där varenda individ, frisk eller sjuk är nöjd, där slipper vi detta.
Så vi får leva med detta?

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 27 jul 2016 09:39

Donkeyman skrev:Jag tror att dagens Islamistiska terrorister på liknande sätt vill göra Västmakternas aktioner så impopulära att "folket" tvingar fram en ändrad politik för att få vara i fred. Något jag inte heller tror kommer att inträffa. Snarare kommer man att tvinga fram ännu mer aktioner för att "rensa upp".
Det där är inte jag alls så säker på. Resultatet av terrorgrupperna på 70-talet var ett än mer integrerat Europa, öppnare som ledde fram till EU och dess fria rörlighet.

Nu, kan vi se nationalismen spira i flera nationer, Orban i Ungern, Lag och rättvisa i Polen, Le Pen i Frankrike, UKiP i Storbritannien, Frihetspartiet i Nederländerna och (sd) i Sverige. De har alla stora framgångar på en politik som innebär ett avslutande av öppenhet och ett fritt och rörligt EU. Där man i första hand ska värna om sitt egna, nationella före allt annat. Om de får ett större inflytande än vad de redan har. Kommer den terror som IS + högerextrema m.fl. utför att lyckas. Då kommer europa att dra sig tillbaka och IS kalifat kan få den spelplats de vill ha, utan inblandning från dekadensen från Europa.

Det är ett fåtal ledare inom EU som fortfarande har en plattform där de kan stå emot denna utveckling, främst då Merkel i Tyskland.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 27 jul 2016 10:12

Jag tror att vi inte kan lösa problemen i Mellanöstern, det som återstår är hårdare gränskontroller och skicka tillbaka personer med riskprofil samt att säkerhetspolisen får ännu större befogenheter.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem

Inlägg av frodeh » 27 jul 2016 20:39

For å forsøke å holde meg til trådstarters spørsmål og forsøke å unngå noen form for politisk diskusjon, men referere til et anvendbart faktagrunnlag:
Jeg har lest Europols analyser og trendrapporter de siste par årene, og der får man forholdsvis gode fakta om problemet (islamsk terror - som er og blir det som har utviklet seg i særdeles feil retning, siden andre former for terror, f. eks. separatist, anarkister og ekstremvenstre har hatt en fallende frekvens). Det er verdt merke seg at man ser i 2015 igjen et antall ekstremhøyre-aksjoner i Frankrike etter et fravær av disse på statistikken, av noen tolket som en konsekvens av innvandring og jihadistiske terror.

Jeg anbefaler den nyeste rapporten: https://www.europol.europa.eu/content/e ... e-sat-2016
Jihadistisk terror gis overlegent mest plass i dokumentet.

Ser man i rapporten, så er trenden økende når det gjelder religiøs/jihadistisk terror, men man vil også se at f. eks. separatistaksjoner i Spania og Frankrike utgjør den mest tallrike kategorien i antall aksjoner. Det som utmerker seg ved den jihadistiske formen er at den ser ut til å stå bak hoveddelen av dødsofre for terror i Europa. (Rapporten sier ikke dette i klartekst, siden den kun nevner at 151 mennesker døde av terroraksjoner i 2015 i EU, men Hebdo og Bataclan er vel i sum nær dette tallet i antall dødsofre)

For de som lurer på hva som gjøres, og i hvilken grad man lykkes med dette fra myndighetenes hold, så er det litt oppmuntrende at man klarer å avverge svært mange aksjoner og arrestere de som står bak:
Skjermbilde.JPG
Men som noen andre er inne på i tråden: Dette må vi venne oss til.

Det som er troll i esken er her vel det store internasjonale dimensjonen av militant, antivestlig islamisme; at den utvikler seg i en sofistikert retning (rapporten nevner VPN, tung kryptering og Deepnet) og ikke minst at de har ærklært krig mot den vestlige sivilisasjonen, slik at alle land involvert i striden mot IS og dess like, betraktes som legitime mål - enten det er en skolebuss eller et militært hovedkvartér.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.