Militärkupp i Turkiet

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
LasseMaja
Redaktionen

Re: Militärkupp i Turkiet

Inläggav LasseMaja » 30 jul 2016 08:09

Turkiet kommer inte att sparkas ut ur NATO, knappast ens kritiseras tror jag. Samma sak med EU, man kommer att fortsätta att ge pengar. EU och NATO behöver ett välvilligt Turkiet i den nuvarande situationen. Med andra ord, det ligger i Erdogans intresse att konflikten i Syrien fortgår och att den spända situationen mellan väst och Ryssland bibehålls.

Amund
Stödjande medlem

Inläggav Amund » 30 jul 2016 08:34

LasseMaja skrev:Turkiet kommer inte att sparkas ut ur NATO, knappast ens kritiseras tror jag. Samma sak med EU, man kommer att fortsätta att ge pengar. EU och NATO behöver ett välvilligt Turkiet i den nuvarande situationen. Med andra ord, det ligger i Erdogans intresse att konflikten i Syrien fortgår och att den spända situationen mellan väst och Ryssland bibehålls.

Du har säkert rätt. Vad gäller EU så har den organisationen ALDRIG haft stake att ställa några krav på någon, utrikespolitiskt är EU fullständigt impotent och kan nästan aldrig backa upp sina krav. Oavsett vilket utrikesproblem organisationen haft att handskas med så har det visat sig att de nationella staterna gör som de vill i alla fall, och ska det hända någonting så är det USA som fått ta ledningen.

Det verkar då inte råda någon tvekan längre att Erdogan försöker vrida landet i en sorts Mugaberiktning. Vill EU påverka turkisk politik lär den enda metoden vara att öppna plånboken och köpa politiska beslut av Erdogan (de som är till salu). :roll:

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 30 jul 2016 11:40

Det verkar då inte råda någon tvekan längre att Erdogan försöker vrida landet i en sorts Mugaberiktning. Vill EU påverka turkisk politik lär den enda metoden vara att öppna plånboken och köpa politiska beslut av Erdogan (de som är till salu).

Man öppnar ALDRIG plånboken åt ''turkiska matthandlare''!
Man dricker otaliga koppar av bittert kaffe men visar osvikligt tålamod. Inför ALLA matthandlarn's fruar, barn, barnbarn, barnbarnsbarn -
pysslingar,sysslingar och kysslingar...som alla lever i fruktansvärd nöd.....

Om man orkar med allt det - kostar mattan en bråkdel av det första och som vanligt - oförskämda, priset! :P

Varjag

LasseMaja
Redaktionen

Turkiet hotar och säja upp flyktingavtalet

Inläggav LasseMaja » 01 aug 2016 09:00

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Re: Turkiet hotar och säja upp flyktingavtalet

Inläggav mrsund » 01 aug 2016 09:12

LasseMaja skrev:O det hotet kom ganska så snabbt.

http://www.svd.se/turkiet-hotar-med-att ... ill-europa

Jag har för mig att enligt avtalet så skulle Turkiet få en massa pengar, är de utbetalda?

a77
Medlem

Re: Turkiet hotar och säja upp flyktingavtalet

Inläggav a77 » 01 aug 2016 09:29

LasseMaja skrev:O det hotet kom ganska så snabbt.

Vem kan i fortsättningen göra affärer med en sådan man? Om man går tillbaka på ett redan gjort avtal? Eller han försöker kopiera Putins politik.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 01 aug 2016 11:58

Vem kan i fortsättningen göra affärer med en sådan man?

Det - skulle i så fall vara - just EU.... :D

Varjag

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 01 aug 2016 11:59

varjag skrev:
Vem kan i fortsättningen göra affärer med en sådan man?

Det - skulle i så fall vara - just EU.... :D

Varjag

Bizniz as usual...

LasseMaja
Redaktionen

Inläggav LasseMaja » 01 aug 2016 12:05

NATO är väl lika lealöst som EU när det gäller Turkiet. Har man en pipit till om Turkiets ockupation av Cypern?

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 01 aug 2016 14:52

LasseMaja skrev:NATO är väl lika lealöst som EU när det gäller Turkiet. Har man en pipit till om Turkiets ockupation av Cypern?

För NATOs del räcker det att Grekland och Turkiet inte är i krig, NATO har en annan agenda.
Men det är rätt mysko att Turkiet ockuperar en del av EU och samtal förs ang medlemskap i EU.

LasseMaja
Redaktionen

Inläggav LasseMaja » 01 aug 2016 15:12

mrsund skrev:För NATOs del räcker det att Grekland och Turkiet inte är i krig, NATO har en annan agenda.

Jaså? Jag skulle nog säga att NATO är ganska så upprört över rysk ockupation av Krim. Men blundar när Turkiet gör samma sak. Visst kan man tala om agenda, men den är i så fall undfallenhet gentemot Turkiet. Något som turkarna kunnat få till genom sitt strategiskt viktiga läge skulle jag tro.

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 01 aug 2016 16:08

NATO är inte en allians som kan genomföra aktioner mot egna medlemmar. Turkiet har vetorätt och kan därför blockera alla sådana förslag riktade mot sig. Efter den turkiska ockupationen av Cypern var de viktigaste aktionerna att USA införde vapenembargo mot Turkiet under några år samt att Grekland drog sig ur det militära NATO-samarbetet.

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 01 aug 2016 18:24

LasseMaja skrev:NATO är väl lika lealöst som EU när det gäller Turkiet. Har man en pipit till om Turkiets ockupation av Cypern?
Olika storheter! En militärallians kan inte göras beroende av staternas inrikespolitik eller förändringar i statsskicket. Demokratifrågan är irrelevant för NATO; minns att en av de tidiga medlemmarna var Salazars Portugal och Turkiet har genomlidit kupper förut. Utrikespolitiken däremot är en helt annan femma. Särskilt allvarlig är cypernfrågan och den gamla konflikten mellan Turkiet och Grekland.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 02 aug 2016 10:31

LasseMaja skrev:
mrsund skrev:För NATOs del räcker det att Grekland och Turkiet inte är i krig, NATO har en annan agenda.

Jaså? Jag skulle nog säga att NATO är ganska så upprört över rysk ockupation av Krim. Men blundar när Turkiet gör samma sak. Visst kan man tala om agenda, men den är i så fall undfallenhet gentemot Turkiet. Något som turkarna kunnat få till genom sitt strategiskt viktiga läge skulle jag tro.

? Jo de är upprörda när Ryssarna går in i Krim, självklart, ja NATO i sig själv gjorde inget när Turkiet gjorde samma sak under kalla kriget, NATOs agenda är och förblir Ryssarna.
Att du vill jämföra EUs och NATOs agerande förstår jag inte, två helt olika organisationer och syften.

LasseMaja
Redaktionen

Inläggav LasseMaja » 04 aug 2016 08:45

Både EU och NATO hanterar säkerhetsfrågor i Europa och dess närhet. Att inte jämföra EU och NATO förstår jag inte.

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"