Tyskmagasinen i Luleå övertända

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Battler
Medlem

Re: Tyskmagasinen i Luleå övertända

Inlägg av Battler » 05 okt 2016 20:40

varjag skrev:
Battler skrev:Utredningen kring branden i Karlsvik kan vara på väg att läggas ned. "Vi har i dagsläget inget spår som leder vidare", säger förundersökningsledare Inge Barsk.

http://www.kuriren.nu/nyheter/branden-i ... 93191.aspx
Förlåt Battler men du skriver ''Karlsvik''.
Mitt minne säger att kajerna & magasinen (det var en hamnanläggning f. utskeppning av pappersmassa/sågat timmer) -
hette Karlshäll på ''varjagens tid'' ...... :wink:

Varjag
Var lite lat och kopierade bara rakt av från tidningen :oops:

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 05 okt 2016 20:41

millgard skrev:Visst är det Karlshäll, innanför Karlsvik.

Magasinen hade en äldre historia också, även om de fick stå symbol för ett svenskt samarbete med Nazityskland. Lustigt nog under samma tid som F21 hemligen samarbetade med USAF...
Tack och lov för det - millgard!
Faderskapet med kollegor gjorde ju lotsningar till Karlshällskajen. Som var ett vrångt ställe att ta sig in till Luleå från.
Eller till - när fartygen skulle lotsas ut. VIll minnas att det var (en av de fåtaliga då - taxibilarna (! :D ) som gällde -

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Battler
Medlem

Inlägg av Battler » 05 okt 2016 21:12

Namnet Karlshäll används inte nu för tiden. Det finns inte någonting där förutom en plastfirma, några villor och brandplatsen efter magasinen. Bifogar en Wikipedia-artikel om Tyskmagasinen med bra översiktsbilder, på den ena bilden syns plastfirman.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tyskmagasinen

Plastfirman
http://www.apc-composite.com/

Battler, som bor tvärs över Notviken, har väl en km till Karlshäll fågelvägen.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem

Inlägg av Battler » 05 okt 2016 21:34

Magasinen hade en äldre historia också, även om de fick stå symbol för ett svenskt samarbete med Nazityskland. Lustigt nog under samma tid som F21 hemligen samarbetade med USAF...
Tar några rader från L. Gyllenhaal's, Tyskar och Allierade i Sverige.
"Det förefaller som att avvecklingen av den tyska förrådsbasen i Luleå inleddes i samband med att den svenska regeringen hösten 1943 sade upp den tyska permittenttrafiken. Avvecklingen var dock helt klar först sommaren 1944."

Flygningarna på nordnorge från F 21 började först vid årsskiftet 1944/45.

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 06 okt 2016 10:29

Battler skrev:
"Det förefaller som att avvecklingen av den tyska förrådsbasen i Luleå inleddes i samband med att den svenska regeringen hösten 1943 sade upp den tyska permittenttrafiken. Avvecklingen var dock helt klar först sommaren 1944
Utreder Gyllenhaal ngt om skeppshandlaren i Luleå's - Johan Grahn och dennes roll vid urhyrningen till tyskarna och transporter för dem?

Varjag

Användarvisningsbild
millgard
Medlem

Inlägg av millgard » 06 okt 2016 15:31

Battler skrev:

Tar några rader från L. Gyllenhaal's, Tyskar och Allierade i Sverige.
"Det förefaller som att avvecklingen av den tyska förrådsbasen i Luleå inleddes i samband med att den svenska regeringen hösten 1943 sade upp den tyska permittenttrafiken. Avvecklingen var dock helt klar först sommaren 1944."

Flygningarna på nordnorge från F 21 började först vid årsskiftet 1944/45.
Ja flygningarna började senare, men samarbetet fanns ju under i princip hela kriget...

sveahk
Redaktionen

Inlägg av sveahk » 07 okt 2016 08:57

varjag skrev:
Utreder Gyllenhaal ngt om skeppshandlaren i Luleå's - Johan Grahn och dennes roll vid urhyrningen till tyskarna och transporter för dem?

Varjag
Inte i "Tyskar och allierade i Sverige"(som jag kan se...), däremot citerar Lars G. i sin bok "Slaget om Nordkalotten" tysken Walther Zindels hågkomster, och där förekommer ett par ord om skeppsmäklare Grahn:

"Staben i Berlin gav först uppdraget till en speditionsfirma i Hamburg som i sin tur gav uppdraget vidare till Stockholmsfirman Ivar Lund och Söner, vars agent i Luleå var firman Grahn. Dessa firmor var mycket profithungriga, men man hade sagt mig att jag inte behövde vara småaktig..."
och
"Efter entid stod det klart för mig att allt inte stod rätt till med firman Grahns räkningar. Jag bad ambassaden om råd men de hänvisade bara till att jag inte skulle vara småaktig mot svenskarna. Jag lät inte nöja mig med detta. Landsfogden och stadsfiskaler i Luleå rådde mig att bilda ett eget aktiebolag för att sköta affärerna. Detta kunde jag göra tillsammans med sex svenska medborgare, vilka jag snabbt fann. De var bl.a. förre tyska konsuln disponent Folke Burström, Luleås brandchef och en advokat. Mitt bolag fick namnet "Ferrotransit"..."

Mvh Hans K

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 07 okt 2016 10:20

sveahk skrev:
varjag skrev:

Varjag
Inte i "Tyskar och allierade i Sverige"(som jag kan se...), däremot citerar Lars G. i sin bok "Slaget om Nordkalotten" tysken Walther Zindels hågkomster, och där förekommer ett par ord om skeppsmäklare Grahn:

"Staben i Berlin gav först uppdraget till en speditionsfirma i Hamburg som i sin tur gav uppdraget vidare till Stockholmsfirman Ivar Lund och Söner, vars agent i Luleå var firman Grahn. Dessa firmor var mycket profithungriga, men man hade sagt mig att jag inte behövde vara småaktig..."
och
"Efter entid stod det klart för mig att allt inte stod rätt till med firman Grahns räkningar. Jag bad ambassaden om råd men de hänvisade bara till att jag inte skulle vara småaktig mot svenskarna. Jag lät inte nöja mig med detta. Landsfogden och stadsfiskaler i Luleå rådde mig att bilda ett eget aktiebolag för att sköta affärerna. Detta kunde jag göra tillsammans med sex svenska medborgare, vilka jag snabbt fann. De var bl.a. förre tyska konsuln disponent Folke Burström, Luleås brandchef och en advokat. Mitt bolag fick namnet "Ferrotransit"..."

Mvh Hans K
Tackar sveahk!

Om ''profithungern'' hörde jag redan som barn, därför frågan......
Jag minns inte detaljerna, men har för mig att Grahn's hyrde ut magasinen till tyskarna för 4-5x ngnting - de själva betalade ägarna.
Hans firma hade också monopol på alla transporter, lasthantering etc. och de oförskämda räkningarna för hans tjänster var
skvallermaterial i stan :lol:

Folke Burström hade inte bara varit tysk vicekonsul - han drev Luleå Bryggeri.....men innan läsaren drar alltför yviga slutsatser -
detta var Motbokens Tid och bryggeriets alster var mest ''pilsnerdricka'' och svagdricka på den tiden. Exportöl tror jag inte stod
på varulistan.
Han hade också en rar & ganska snygg dotter, bara det att hon hade lite väl tjocka ben...... :roll:

Brandchefen, var tvättäkta tysk, hette Carolus Caiher och var ''Luleås snyggaste karl'' - kjoltygen av alla åldrar fick ''hot flushes''
enbart vid hans åsyn.......
Som kunde åtnjutas nästan dagligen - då han red på egen otroligt välryktade häst i stadens utkanter.
I elegant uniform och ''rak som ett spjut i sadeln''.

Fattas bara annat, mannen hade varit Uhlan under 1:a Vk!

mvh, Varjag