Brexit!

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Julianus
Medlem

Re: Brexit!

Inläggav Julianus » 29 jun 2016 14:52

gunship skrev:Det var/är uppenbart att nejsidans kampanj främst är populism byggt på myter och xenofobi, samt frustrationen hos någon salladsplockare som vill ha mer betalt.

Det är väl delvis just därför EU är en medvetet teknokratisk institution, då "det främsta argumentet mot demokrati är ett fem minuters samtal med den genomsnittlige väljaren", som Churchill sade.

Litet lustigt faktiskt. Detta inlägg försöker avfärda brexitanhängarna samtidigt som det bekräftar deras syn.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 29 jun 2016 23:34

Amund skrev:
Jag har svårt att se ett EU vars makt och inflytande ökar, samtidigt som de nationella parlamenten behåller sin makt och i de flesta fall den folkliga legitimiteten........

Jag tror avsikten - är just att beröva de nationella parlamenten deras maktbefogenheter - till förmån för ett ''övernationell'' styre
som nullifierar folklig legitimitet - ''till det allmännas bästa''.

I sin allra enklaste form - en helt gammal vanlig och (o)-hederlig Maktkamp.

Som - fått en kalldusch och - reagerar som fruntimmer som aldrig anat att maken skulle vara otrogen.....Och kräver blixtskilsmässa.

När de värsta stormvågorna lagt sig - kommer säkert både England och EU att överleva och frodas. Fast på skilda vägar.

Men jag ser det som lite penibelt för Makthavarna i Bryssel, att förklara, ens för sig själva - varför EU's näst största ekonomi
tackade för sig och steg av det Supranationella tåget ?

En nyttig läxa om demokrati - versus byråkrati! - :lol:

Varjag

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 30 jun 2016 11:06

http://www.dn.se/nyheter/varlden/rasist ... i-england/

http://www.dn.se/nyheter/varlden/massor ... xits-spar/

Egentligen kanske nått för tråden "varför är världen så galen nuförtiden".

Sedan undrar jag ibland om inte media trissar upp sakernas tillstånd och skapar en självuppfyllande profetsia.

Sonderling

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Inläggav tryggve » 30 jun 2016 12:19

Man har tydligen sett en ökning i antalet britter boende i Sverige som sökt svenskt medborgarskap sedan resultatet från omröstningen kom. Normalt brukar det tydligen vara ca 20 st ansökningar i veckan från britter, under veckan fram till den 27/6 så var det tydligen 129 st.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6462147

Julianus
Medlem

Inläggav Julianus » 30 jun 2016 12:23

Jaha då har Boris Johnsson sagt nej till att kandidera som väntat. Vad händer nu? Min gissning är att May blir PM och GB ett EES-land. Den största katastrofen sedan Tyskland gick in i Polen eller inte.

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Inläggav tryggve » 30 jun 2016 13:34

Då verkar det ju som om den här kommentaren på en artikel på The Guardian för några dagar sedan kanske inte var så fel ute.

http://www.theguardian.com/politics/liv ... t-77205935

Julianus
Medlem

Inläggav Julianus » 30 jun 2016 13:59

Njae Lordkansler Gove vars karriär också skall vara avslutad enligt artikeln är kvar i i racet bakom May.Min gissning är att han blir tvåa bakom henne och befordras. Och May för sin del har accepterat Brexit som ett faktum.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inläggav Göstring » 30 jun 2016 14:00

Julianus skrev: Den största katastrofen sedan Tyskland gick in i Polen eller inte.

Nah, jag skulle nog säga att den tyska invasionen av Polen var betydligt värre. Om vi håller oss till pågående EU-relaterade katastrofer så är den grekiska krisen på inga vägar över. Britterna kommer nog klara sig relativt väl. Grekland, däremot, håller på att avvecklas.

Greece-real-HH-consumption[1].png

FT Alphaville skrev:Greece’s depression is forcing dis-saving on an epic scale
The collapse of the Greek economy is almost without precedent. Real household consumption has dropped by 27 per cent since the peak.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Stödjande medlem

Inläggav Markus Holst » 30 jun 2016 19:08

Göstring skrev:
Greece-real-HH-consumption[1].png

Lurigt diagram. Man får titta noga för att se att konsumtionen bara minskat från 100 till 75. De flesta har alltså dragit ned bara en fjärdedel av sin konsumtion. Tittar man snabbt på diagrammet kan man få uppfattningen att förhållandet är mycket värre.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Stödjande medlem

Inläggav Valdemar Sappi » 30 jun 2016 19:55

En fjärdedel när hyra och annat är låsta kostnader, det är mer än 100 % av det utrymme du hade tidigare för det lilla extra. Vadå lite?
"Eldskytten": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Jens Yde
Medlem

Brexit!

Inläggav Jens Yde » 30 jun 2016 21:00

koroshiya skrev:
tryggve skrev:
Göstring skrev:
Jag tycker att den här texten pekar på en del viktiga punkter.
http://www.irishtimes.com/opinion/finta ... -1.2698974

Jag tycker det är en värdelös politisk artikel.

Den pratar om "nationalist" som om det vore en dålig sak, den uppdelar människor i offer och förövare.

"The English nationalists have just lost their favourite scapegoat, the EU. It is to turn up the volume on nationalism and xenophobia, to deflect the inevitable disappointment anger on to Them. And this has deeply unsettling implications for the third cracked polity, Northern Ireland", skriver Fintan O'Toole, født i Dublin, som i 2011 af The Observer blev udnævnt til at være på Top 300-listen blandt britiske intellektuelle, selv om han hverken er britisk eller bor i Storbritannien.

Implikationerne kan være omfattende.

I Belfast West i Nordirland stemte 74 procent Remain (med den laveste stemmedeltagelse af alle, 49 pct), og de 74 procent var det samme som Edinburgh i Skotland. (Belfast East stemte Leave)

Belfast West har historisk været det mest nationalistiske område i Belfast. Her stemmer mange på partiet Sinn Fein, som støtter separatistbevægelser i Skotland, Baskerlandet og Catalonien.

På Shetlandsøerne (57 pct Remain) og Orkneyøerne (63 pct Remain) spekulerer befolkningen af og til på, om man skulle søge om at blive en del af Norge, "for derfra kom vi jo engang". Øboerne har ikke ubetinget tillid til dem på "fastlandet hvor færgen kommer fra", men når det kommer til realiteterne skal de jo vælge, om de helst vil regeres fra Edinburgh, London eller Bruxelles.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Stödjande medlem

Inläggav Markus Holst » 30 jun 2016 21:07

Valdemar Sappi skrev:En fjärdedel när hyra och annat är låsta kostnader, det är mer än 100 % av det utrymme du hade tidigare för det lilla extra. Vadå lite?

Min kommentar gällde mera den missvisande grafen, där det vid ett första ögonkontakt ser ut som om 3/4 av konsumtionen försvunnit, tills man granskar skalan till höger.

LasseMaja
Redaktionen

Inläggav LasseMaja » 30 jun 2016 21:08

Har raderat ett inlägg för mycket politik!

masase
Stödjande medlem

Inläggav masase » 30 jun 2016 21:14

Markandshyrorna i Amsterdam sjönk cirka 30-40% 2008-2010 och jag kan tänka mig att ungefär samma sak hände i Grekland. Hjälper givetvis inte om du bor hyresreglerat men i genomsnitt så kan kostnadsminskiningen för hyror och liknande kostnader förklarat en en del av genomsnittminskningen av konsumtionen.

Jens Yde
Medlem

Re: Brexit! De unge blev hjemme

Inläggav Jens Yde » 30 jun 2016 22:00

MWilkman skrev:(Jag hämtar siffror från The Economists poll-tracker 23/6.)

Bland unga ”Young” hade en stark majoritet för Remain…
22% Brexit, 66% Remain, 9% Dont know

Bland gamla ”Old” hade en stark majoritet för Brexit…
55% Brexit, 36% Remain, 6% Dont know

Men ifølge Skydata blev de fleste unge hjemme på valgdagen.

Således at kun hver fjerde ung i alderen 18-24 år tog til valglokalet og stemte Remain.

Stemmeprocent på aldersgrupper;
18-24: 36%
25-34: 58%
35-44: 72%
45-54: 75%
55-64: 81%
65+: 83%

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"