Brexit!

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
hilbert
Medlem

Re: Brexit!

Inlägg av hilbert » 04 apr 2019 09:58

Det som händer nu kan leda till en mycket ironisk situation.
David Cameron utlyste folkomröstningen för att få slut på en 40 år gammal konflikt i det konservativa partiet över EU.
Nu kan resultatet bli att man lämnar EU, men under sådana former att konflikten i partiet lever vidare.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem

Inlägg av Sarvi » 10 apr 2019 17:48

Amund skrev:
02 apr 2019 16:10
Därför är det av yttersta vikt för demokratin att det nu blir en hård Brexit - Basta! :|
Jag tror att man av snöda ekonomiska orsaker i det längsta försöker undvika en avtalslös Brexit - det gäller båda sidor. Det ekonomiska bakslaget av ett oordnat utträde kan bli betydande och vittomspännande, särskilt i hop med en allmän konjunkturnedgång i världsekonomin, och dåliga tider är ofelbart en av de främsta faktorerna för att väljarkåren graviterar mot utkanterna i det politiska spektrat.

Sen var det intressant att se hur en enskild motion kunde processas till lag på bara tre dagar. Normalt sett är det ju exklusivt regeringens uppgift att lägga lagförslag/propositioner men i det här fallet är det alltså ett enskilt lagförslag/motion från några ”backbenchers” på båda sidor som på ynka tre dagar blir till gällande rätt trots regeringens motstånd. Det är såvitt jag kan bedöma helt unikt i modern historia och visar hur lite stöd som Mays regering har i parlamentet. Finns det något liknande exempel från moderna demokratier under efterkrigstiden?
Senast redigerad av 1 Sarvi, redigerad totalt 10 gånger.

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 10 apr 2019 18:12

Ber om ursäkt om jag frångår trådens ämne eller blir alltför politisk, men:
Sarvi skrev:
10 apr 2019 17:48
Det ekonomiska bakslaget av ett oordnat utträde kan bli betydande och vittomspännande, särskilt i hop med en allmän konjunkturnedgång i världsekonomin
Låt det då ske...

Tendensen är att allt elände verkar bero på påverkan från avlägset belägna maktcentra; Stockholm - Bryssel etc... - så desto mindre påverkan från en avlägsen centralmakt man kan få desto bättre för demokratin är min spontana tanke.

Observera att mer självbestämmande även innebär mindre ekonomiskt bidrag från centralt håll... :roll:

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 11 apr 2019 06:50

Amund skrev:
10 apr 2019 18:12
Ber om ursäkt om jag frångår trådens ämne eller blir alltför politisk, men:
Sarvi skrev:
10 apr 2019 17:48
Det ekonomiska bakslaget av ett oordnat utträde kan bli betydande och vittomspännande, särskilt i hop med en allmän konjunkturnedgång i världsekonomin
Låt det då ske...

Tendensen är att allt elände verkar bero på påverkan från avlägset belägna maktcentra; Stockholm - Bryssel etc... - så desto mindre påverkan från en avlägsen centralmakt man kan få desto bättre för demokratin är min spontana tanke.

Observera att mer självbestämmande även innebär mindre ekonomiskt bidrag från centralt håll... :roll:
Lätt att säga bara låta det ske. Men ytterligt tråkigt för alla som förlorar jobb, får lämna hus och hem samt drabbas på andra sätt.
Det kan riskera att bli väldigt många mänskliga tragedier av detta. Och då menar jag inte direkt politikers tappade ansikten.

HJ
Medlem

Inlägg av HJ » 11 apr 2019 07:02

Tydligen har EU nu enats om att man medger att skjuta upp Brexit till 31 oktober. Så beskriver TT hur EU ställer sig
TT skrev:* 29 mars: skulle ha varit utträdesdatum, men sköts upp sedan det brittiska underhuset inte kunnat enas om det utträdesavtal som regeringen förhandlat fram med EU.

* 12 april: nytt tilltänkt utträdesdatum, men med brasklapp om att Storbritannien dessförinnan kan komma med nya bud till EU – vilket man redan gjort. Har nu skjutits upp.

* 1 juni: läge för antingen ett avtalslöst utträde om Storbritannien inte väljer att hålla EU-val i slutet av maj. Kan även bli ett ordnat utträdesdatum, om Storbritannien dessförinnan hinner godkänna utträdesavtalet.

* 20–21 juni: nästa ordinarie EU-toppmöte i Bryssel ska göra en "översyn" av läget. Får dock ingen praktiskt betydelse för processen.

• 31 oktober: det datum som EU-länderna nu har kommit överens om som maximalt slutdatum. Passar dessutom bra med tanke på att då löper mandatet för nuvarande EU-kommission ut.

• 31 december 2020: redan fastslaget slutdatum för den övergångsperiod som ska följa på ett utträde för att underlätta för företag och medborgare. Blir dock bara aktuellt om Storbritannien godkänner ett avtal.
Jag tror EU valde datumet 31 oktober som tillräckligt långt bort för att man skall kunna syssla med annat en stund. Det är inte bara brittiska parlamentet som är blockerat av frågan.
/Håkan

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 11 apr 2019 10:58

Jag tror EU valde datumet 31 oktober som tillräckligt långt bort för att man skall kunna syssla med annat en stund
Den nuvarande EU kommissionens mandat går ut 31 oktober, det är förmodligen anledningen.

HJ
Medlem

Inlägg av HJ » 12 apr 2019 06:10

Helt rätt, jag menade varför man inte valde ett datum närmare i tiden.

/Håkan

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 25 maj 2019 08:07

May har nu meddelat sin avgång och lär efterträdas av någon som ideologiskt surrat fast sig vid en så snabb Brexit som möjligt. Därför har jag svårt att se att denne efterträdare ska kunna förhandla till sig ett bättre avtal som alla accepterar. Fast Boris Johnson har kanske en poäng i att landet nu hinner förbereda sig på ett avtalslöst utträde.