Brexit!

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
FredH
Medlem

Re: Brexit!

Inlägg av FredH » 30 mar 2019 18:31

Hela brexit är ett skämme, från det ett det började lobbas och argumenteras för det, med Boris Johnsson och Nigel Farage i spetsen i början, deras lögner. Med aningslösa David Cameron i mitten och Theresa May och Jeremy Corbin och farsen nu på slutet.
Brittisk politik när den är som bäst.....

Obs, mitt inlägg handlar inte om det är rätt eller fel med brexit, bara om hur uselt det hanterats oavsett utgång.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 30 mar 2019 19:35

Amund skrev:
30 mar 2019 18:06
Om det blir ett avtalslöst utträde den 12.e april så är det inte utan viss spänning man kommer att betrakta effekterna. Motståndarna har ju liknat ett sådant scenario som ett katastroftillstånd med närmast oöverskådliga kostnader medans Brexitsidan anser eventuella nackdelar vara försumbara. Med ett avtal i någon form lär ingen sida erkänna att de hade fel utan då kan bägge sidor skylla på avtalet oavsett vad som händer. En rå avtalslös Brexit blir däremot ärligare och ger kanske bättre vägledning om EU:s betydelse och därmed dess framtid?

Därför hoppas jag på ett avtalslöst utträde om två veckor - inte som en åsikt, utan som en bedömning att det vore nödvändigt för att framtidens Europasamarbete. Om EU ger UK ytterligare en förlängning tolkar nog många det som att EU behöver UK mera än tvärtom och det vore inte bra för någon.
Nu har ju faktiskt det avtalslösa utträdet förberetts på ett antal områden. T.ex. flygtrafiken slutar inte helt för att det finns ett tillfälligt avtal klart att tas i bruk i fall av No Deal. Samma gäller kanaltunneln och några andra områden. Dessa är emellertid för mellan 6 -12 månader och är inte till för all framtid. Dessa avtal har förberetts på tjänstemannanivå för att de viktigaste funktionerna skall kunna fortsätta.

Dessa avtal löser inte problemen med leveranskedjorna, tullerna och uteslutningen från den europeiska marknaden, som på sikt inverkar mera än det korta perspektivets inverkningar.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 30 mar 2019 19:48

Brexit innehåller många bisarra inslag, bla har vi en premiärminister som hotar med inte avgå, om parlamentet röstar ner hennes avtal.
Det normala är väl det omvända.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 30 mar 2019 19:59

Om jag förstått saken rätt så har parlamentet röstat nej till att stanna kvar i EU nej till hård brexit, nej till avtalsbrexit och nej till brexitavtal. Typ.

Vad skall till för att de skall få igenom ett förslag, d.v.s. vilket förslag behövs för att öppna läget?

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 30 mar 2019 22:39

Amund skrev:
Därför hoppas jag på ett avtalslöst utträde om två veckor - inte som en åsikt, utan som en bedömning att det vore nödvändigt för att framtidens Europasamarbete. Om EU ger UK ytterligare en förlängning tolkar nog många det som att EU behöver UK mera än tvärtom och det vore inte bra för någon.
Jag med !

Mest för att EU-tanken därmed visar upp SPRICKOR....och att motsättningarna kommer att leda till flera ''avhoppare'' i framtiden :roll:

Varjag

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 01 apr 2019 09:42

Enligt CNN diskuteras det nu en tullunion, och det finns vissa möjligheter att ett sådant förslag går igenom i parlamentet.

Men samtidigt har May fått ett brev undertecknat av 170 av hennes egna parlamentsledamöter.
De säger att de hellre kraschar ur EU, än tar en tullunion.

Det lutar mer och mer åt ett nyval, och då kan faktiskt Labour vinna.
I så fall skulle den gamle vänsteraktivisten Jeremy Corbyn bli premiärminister.
Trump i USA och Corbyn i Storbritannien, snacka om griniga gamla gubbar.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 01 apr 2019 14:42

Vad är det för slags tullunion de menar? Fri rörelse av varor och tullfritt mellan EU och UK? Det har ju inte en EES länderna.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 01 apr 2019 14:55

Vad är det för slags tullunion de menar? Fri rörelse av varor och tullfritt mellan EU och UK? Det har ju inte en EES länderna.
Så här förklarar BBC hur det är tänkt:

https://www.bbc.com/news/av/uk-46195799 ... explained

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem

Inlägg av Donkeyman » 01 apr 2019 16:28

Markus Holst skrev:
30 mar 2019 19:59
Om jag förstått saken rätt så har parlamentet röstat nej till att stanna kvar i EU nej till hård brexit, nej till avtalsbrexit och nej till brexitavtal. Typ.
Vad skall till för att de skall få igenom ett förslag, d.v.s. vilket förslag behövs för att öppna läget?
Jag har många gånger skrivit att "demokrati är inte så enkelt som det låter". Skall vi se ur ett historiskt perspektiv har vi mängder med omkastningar där en majoritet har varit MOT något. Men när man har vunnit så kan man inte ena sig om vad man faktiskt är FÖR. Bra exempel är några av de stora revolutionerna som den Franska, Ryska och Iranska. Men det finns mängder med andra exempel som inte är våldsamma revolutioner utan "bara" stora samhällsförändringar.

"Brexit" fogar sig bara in i följden av sådant. Enkelt att vara mot EU men när folk är mot EU av väldigt olika skäl blir det omöjligt att vara för något annat. Blir det "Brexit" enligt en av falangernas önskemål kommer många att stå besvikna efteråt med motiveringen "Detta var inte vad vi röstade för".

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 01 apr 2019 22:58

Fyra olika kompromissförslag röstades ner igen.
Nu kommer förmodligen May att lägga fram sitt avtal till omröstning för 4:e gången.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 02 apr 2019 00:40

hilbert skrev:
01 apr 2019 22:58
Fyra olika kompromissförslag röstades ner igen.
Nu kommer förmodligen May att lägga fram sitt avtal till omröstning för 4:e gången.
Men varje förslag var närmare än tidigare.

Klockan tickar och en stor majoritet majoritet vill inte ha No Deal.

Så vi kan värvänta oss in intressant vecka+.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 02 apr 2019 04:07

Jag börjar bli nyfiken på hur de enskilda ledamöterna röstat. Finns det någon som röstat nej till allt eller är det hoppande majoriteter?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem

Inlägg av Sarvi » 02 apr 2019 07:03

The Guardian har en redovisning av hur varje parlamentsledamot röstade igår: https://www.theguardian.com/politics/ng ... tive-votes

Många Tories röstade mot samtliga förslag som låg på bordet igår. Hur de röstade i förra omgången låter jag dock vara osagt.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 02 apr 2019 08:30

hilbert skrev:
01 apr 2019 14:55
Så här förklarar BBC hur det är tänkt:

https://www.bbc.com/news/av/uk-46195799 ... explained
Tack Hilbert, Den dealen kan de fortsätta drömma om haha, jag gissar på att en tredjedel lämnar EU om man får en sån generös tullunion.

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 02 apr 2019 16:10

Donkeyman skrev:
01 apr 2019 16:28
Jag har många gånger skrivit att "demokrati är inte så enkelt som det låter". Skall vi se ur ett historiskt perspektiv har vi mängder med omkastningar där en majoritet har varit MOT något. Men när man har vunnit så kan man inte ena sig om vad man faktiskt är FÖR. Bra exempel är några av de stora revolutionerna som den Franska, Ryska och Iranska. Men det finns mängder med andra exempel som inte är våldsamma revolutioner utan "bara" stora samhällsförändringar.

"Brexit" fogar sig bara in i följden av sådant. Enkelt att vara mot EU men när folk är mot EU av väldigt olika skäl blir det omöjligt att vara för något annat. Blir det "Brexit" enligt en av falangernas önskemål kommer många att stå besvikna efteråt med motiveringen "Detta var inte vad vi röstade för".
Sant! Har skrivit det tidigare men upprepar mig gärna - Varje form av avtal som blir tecknat kommer att utpekas som orsak till varför Brexit inte blev som det var tänkt, både från EU-politikerna i Bryssel och från Brextremisterna i Storbritannien.
Därför är det av yttersta vikt för demokratin att det nu blir en hård Brexit - Basta! :|