Sverige under angrep?

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
kblomster
Medlem

Re: Sverige under angrep?

Inlägg av kblomster » 21 maj 2016 00:13

Markus Holst skrev:
kblomster skrev:Personligen anser jag att generaliseringar om "dagens ungdom" bör ses med viss skepsis.
Varför det? Att dagens ungdom är kass är väl en generell sanning som stått sig väl genom historien?
Att det alltid har sagts betyder inte automatiskt att det alltid varit sant :)
Möjligen kan jag sträcka mig till att i allmänhet är ungdomen inte riktigt som sina föräldrar eftersom samhället förändras hela tiden. Dock har jag inga belägg för detta, det bara låter som om det skulle kunna vara sant. Sen att tonåringar har allmänt dåligt omdöme är ju en självklarhet, men det brukar liksom gå över av sig självt med växande erfarenhet.

För att återkomma till ämnet: flygstoppet uppges nu bero på ett tekniskt fel som uppstod under ett planerat underhållsarbete hos Telia. Alltså ej sabotage. Boråsmasten är fortfarande ett mysterium, men vad kvarstår annars? MSB:s bedömning att det inte finns något samband måste väl anses vara väl underbyggd.

Att kommunikationssamhället precis som Varulv säger är mycket sårbart kvarstår dock som ett mycket tydligt faktum. Det är inte bara elektronisk kommunikation heller, ingen har ju några större lager av varor längre heller eftersom det är just-in-time som gäller. Här behövs inga "små gröna män" som beredvilligt hjälper till, det räcker med ett par hyfsade sammanträffanden eller kanske bara en rejäl brand i en oljehamn så har vi ett ordentligt kaos och en nästan omedelbar krissituation på halsen.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 21 maj 2016 06:42

Varulv skrev: Bedre blir det ikke ved å vite at spenningen over Østersjøen har aldri vært så sterk helt siden den kalde krigens slutt i dag, med daglige flyprovokasjoner, avskjæringer, militærdemonstrasjoner og så videre i regi av russerne som mer og mer snur på intensiteten utover vårdagene fram til nå. Det er nå daglige russiske flybevegelser over Østersjøen ifølge twitter, ved et tidspunkt var hele FEM russiske fly hindret av to RAF Eurofighter jagerfly fra å krenke estisk luftrom i denne uken.
Finns ju inget om att de ämnade flyga in över estland heller. Att kränka med flit har ju alltid ett pris, oavsett om de skjuts ner eller inte. Finska viken är inte bred, och antingen flyger man mitt i och irriterar bara lite, eller så väljer man att flyga närmare grannländerna och irritera mer. Var det ens en incident eller var det bara ett bra övningstillfälle för raf?

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 21 maj 2016 06:56

gunship skrev:Jag har själv tänkt samma sak. Jag satt på tåget, och så sade de i högtalaren att "tågen utsattes för en Hackerattack". Masterna, falska nyhter, mm. allt på en gång? Lite väl eller?
Verkar mest som om sj själva medverkar i falsk nyhetsspridning om de berättar sådant i högtalarna. Om det klarlagts att det var en hackerattack så har jag helt missat det.

Massmedierna är verkligen utsvultna nuförtiden. Knappast för att inget händer men för att de är allt glupskare och måste bara trumpeta ut något.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 21 maj 2016 07:05

Tänk vad skönt om mastfällningen bara blivit en notis rikstidningarna och två dagar senare en notis om att en 16-årig yngling från falköping är misstänkt. Ett scenario som vore avsevärt troligare än ryska agenter.

Sanningen får vi kanske aldrig veta, men var det värt den här stormen?

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 21 maj 2016 07:20

Om pesten 1710:
"Den 10 augusti var det dags igen. Ytterligare en läkare, Wertmüller, berättade om en man som insjuknat och dött, med en böld under ena armen, ”vilket fullkomligen ska ha varit pesten”. Hjärne lät undersöka frågan. Några dagar senare slog man fast att Wertmüller misstagit sig. Han fick stränga order om att inte sprida ogrundade rykten.""
http://www.popularhistoria.se/artiklar/ ... stockholm/

Delen "Han fick stränga order om att inte sprida ogrundade rykten" är det som berör detta ämne, har vi någon som är karl för sin hatt som törs yppa något sådant idag?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem

Inlägg av Sarvi » 21 maj 2016 07:45

Solkungen skrev:Tänk vad skönt om mastfällningen bara blivit en notis rikstidningarna och två dagar senare en notis om att en 16-årig yngling från falköping är misstänkt.
Absolut. Varför ska massmedia rapportera om det moderna kommunikationssamhällets sårbarhet och bristande redundans när det finns Let's dance, kändisskvaller och någon politikers senaste sociala eller ekonomiska klavertramp att förevisa för pöbeln? Inget att se här, cirkulera, gott folk!
[/sarkasm]

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 21 maj 2016 07:50

Sarvi skrev:
Solkungen skrev:Tänk vad skönt om mastfällningen bara blivit en notis rikstidningarna och två dagar senare en notis om att en 16-årig yngling från falköping är misstänkt.
Absolut. Varför ska massmedia rapportera om det moderna kommunikationssamhällets sårbarhet och bristande redundans när det finns Let's dance, kändisskvaller och någon politikers senaste sociala eller ekonomiska klavertramp att förevisa för pöbeln? Inget att se här, cirkulera, gott folk!
[/sarkasm]
Visst ska brister diskuteras, men det är inte brister jag kommenterar eller vad tråden handlar om.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 21 maj 2016 10:07

Kan ej hitta det på DNs webbplats, men i papperstidningen idag (den 21a maj) var det just en artikel där just denna topic diskuterades, och det varnades just för att se det som en attack mot landet.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 21 maj 2016 13:05

En kompis mailade mig igår eftermiddag och trodde att vi var under attack men jag var skeptiskt.
Det blev väl lite hysteri nu och man kanske sätter i samband en massa saker som är olika händelser var för sig? Och en del var visst inte ens det visade det sig.

Jag lekte för övrigt GW på jobbet i fredags och gav en gärningsmanna profil på mastsabotören som en ensam gärningsman som förmodligen mer tillhör nån grön foliehats falang. Han bor i närheten i ett elisolerat hus och har saboterat masten för att han tror att strålningen skadar hans hjärna.
Jag tänker mig en lone wolf terrorist i stil med UNA-bombaren.

När det gäller frågan om ungdomens engagemang eller inte så håller jag med men det gäller väl inte bara dem? Individualismen har ju pågått ett par decenier nu så det är nog rätt så många vuxna som också skulle platsa in. Alla tänker ju bara på sig själva nuförtiden, det är ju bara jag som tänker på mig. :cry: :wink:

Sonderling

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 21 maj 2016 13:22

MSB har en artikel om detta på sin hemsida. De pekar både på att vi är rätt sårbara för problem, men också annat. Rubriken kan nog anses vara något syrlig....

https://www.msb.se/sv/Om-MSB/Nyheter-oc ... allkritik/
Den senaste veckans händelser visar på vikten av källkritik

Flera separata händelser inom loppet av en vecka har närmast övertydligt illustrerat hur sårbara och beroende vi är av fungerande elektroniska kommunikationssystem. MSB kan för närvarande inte se några samband mellan den senaste tidens händelser med mastsabotage, flygstopp, och störningar i biljettbokningen hos SJ. Viktigast nu är att dra lärdom av situationer då flera saker händer samtidigt och att vara källkritisk, då spekulationer och rykten lätt uppstår.
Jag tänkte skriva något om människans förmåga (och önskan) om att se samband, men det har MSB redan gjort i artikeln.
Var källkritisk
Det är naturligt att man vid olika händelser vill ha snabba svar för att rationalisera tillvaron och det finns en mänsklig förmåga att se samband som inte alltid existerar. Händelser som dessa utmanar särskilt vår förmåga att kritiskt granska både information och oss själva innan vi sprider information.

Vår yttrandefrihet är en av våra grundläggande rättigheter som vårt samhälle vilar på, men med denna rättighet följer också skyldigheter som att alltid vara källkritisk mot den information som man konsumerar och delar vidare.

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 21 maj 2016 16:04

tryggve skrev:MSB har en artikel om detta på sin hemsida. De pekar både på att vi är rätt sårbara för problem, men också annat. Rubriken kan nog anses vara något syrlig....

https://www.msb.se/sv/Om-MSB/Nyheter-oc ... allkritik/
Den senaste veckans händelser visar på vikten av källkritik

Flera separata händelser inom loppet av en vecka har närmast övertydligt illustrerat hur sårbara och beroende vi är av fungerande elektroniska kommunikationssystem. MSB kan för närvarande inte se några samband mellan den senaste tidens händelser med mastsabotage, flygstopp, och störningar i biljettbokningen hos SJ. Viktigast nu är att dra lärdom av situationer då flera saker händer samtidigt och att vara källkritisk, då spekulationer och rykten lätt uppstår.
Jag tänkte skriva något om människans förmåga (och önskan) om att se samband, men det har MSB redan gjort i artikeln.
Var källkritisk
Det är naturligt att man vid olika händelser vill ha snabba svar för att rationalisera tillvaron och det finns en mänsklig förmåga att se samband som inte alltid existerar. Händelser som dessa utmanar särskilt vår förmåga att kritiskt granska både information och oss själva innan vi sprider information.

Vår yttrandefrihet är en av våra grundläggande rättigheter som vårt samhälle vilar på, men med denna rättighet följer också skyldigheter som att alltid vara källkritisk mot den information som man konsumerar och delar vidare.
Ja och i masspsykosens Sverige så finns det redan en mall och en skyldig när sånt här inträffar. Jag förstår ryssarnas uttalanden om våra reaktioner och "hånet" från deras ambassad. För vi är verkligen helt djävla dumma i huvudet i det här landet när det gäller vissa saker.

MWilkman
Medlem

Inlägg av MWilkman » 21 maj 2016 18:37

Masspsykos såg jag ingen.

Där emot en hälsosam reaktion när flera av de beredskaps och samhälles-viktiga funktionerna sattes ur funktion samtidigt... Ställer också bra frågor om robustheten och beredskapen i totalförsvaret.

Reaktionen hade varit lite väl kraftig om detta hänt kring år 2000 eller så, men inte efter Georgien, Ukraina och Syrien samt övrigt skrammel...

MWilkman
Medlem

Inlägg av MWilkman » 21 maj 2016 18:48

För övrig är det bättre att vara på tå en gång för mycket än en gång för lite.

Historien erbjuder flera bra exempel på tillfällen då man borde reagerat och inte gjort det. Att inte reagera kan bli kostsamt och förödande. Ta 9 april 1940 som exempel…

Vi måste nog tyvärr tåla att riskera reagera för ofta och ibland för kraftigt, med tanke på vår granne.

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 22 maj 2016 00:10

MWilkman skrev:Masspsykos såg jag ingen.

Där emot en hälsosam reaktion när flera av de beredskaps och samhälles-viktiga funktionerna sattes ur funktion samtidigt... Ställer också bra frågor om robustheten och beredskapen i totalförsvaret.

Reaktionen hade varit lite väl kraftig om detta hänt kring år 2000 eller så, men inte efter Georgien, Ukraina och Syrien samt övrigt skrammel...
Men vad skulle ryssarna tjäna på att småsabotera?

Masspsykos är det när allt slås upp stort och läggs ihop till ett samband och sen tillåts diverse experter uttala sig att det är Ryssland om det är en stat och att det följer ett mönster. Och sen att är det inte Ryssland, är det ändå dåligt för nu kan ryssarna se hur vi reagerar. Ryssland, Ryssland, Ryssland. Istället för miljötalibaner, dåligt underhåll, enskilda galningar och Telia. Patetiskt är ordet.

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 22 maj 2016 00:12

MWilkman skrev:För övrig är det bättre att vara på tå en gång för mycket än en gång för lite.

Historien erbjuder flera bra exempel på tillfällen då man borde reagerat och inte gjort det. Att inte reagera kan bli kostsamt och förödande. Ta 9 april 1940 som exempel…

Vi måste nog tyvärr tåla att riskera reagera för ofta och ibland för kraftigt, med tanke på vår granne.
Jag tror inte Putin vill begå självmord, tror du?