Sverige under angrep?

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Re: Sverige under angrep?

Inlägg av mrsund » 20 maj 2016 12:54

varjag skrev:
@varjag Frågan är snarare om vi får en chans att göra något.
Det - var ''knuten''.
Vi motiverade - var många flera ''på min tid'' - oavsett chanserna........

Varjag
Även på min tid, dvs innan värnplikten slopades, nu är det mer de tappra få som rider in i dödens dal.
Men oavsett så är det framförallt politiken som har förändrats, väljare och folkvalda har glömt bort det viktigaste av en stats uppgifter.

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 20 maj 2016 12:56

tryggve skrev:Så rättshaverist/foliehattar är nog inte ett så otroligt scenario.
Instämmer. De olika haverier som inträffat verkar dessutom har påverkat lite olika system. Om allt är resultat av en samlad kampanj så verkar man inte ha inriktat sig på att ställa till avsevärd skada för ett system, utan gett sig på olika funktioner lite slumpmässigt.

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 20 maj 2016 14:33

mrsund skrev:@Magnus Vi tolkar hans uttalande lite olika, han uttrycker sig diplomatiskt, jag tolkar det som att den Ryska militären kommer att vidta åtgärder (vilket kan vara naturligt ur deras synvinkel, men att utrikesministern säger det till en svensk journalist är ingen slump.

@varjag Frågan är snarare om vi får en chans att göra något.
Ja de kommer att vidta åtgärder, det är väl självklart och det visste väl alla som vet nåt alls. Det är ju ett ickeuttalande egentligen. Ren information/utbildning.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 20 maj 2016 14:59

LasseMaja skrev:
tryggve skrev:Så rättshaverist/foliehattar är nog inte ett så otroligt scenario.
Instämmer. De olika haverier som inträffat verkar dessutom har påverkat lite olika system. Om allt är resultat av en samlad kampanj så verkar man inte ha inriktat sig på att ställa till avsevärd skada för ett system, utan gett sig på olika funktioner lite slumpmässigt.
Om det stämmer att det är ddos attack som gjorts så är det väl det "klassiska" sättet att jävlas genom överbelastning.
http://www.nyteknik.se/digitalisering/i ... em-6402417
Där sägs ju också att den här typen av attacker inte är ovanliga.

Tidigare i veckan utsattes Skånetrafiken för hackare, med liknande konsekvenser. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har bekräftat att det rörde sig om en så kallad ddos-attack. Men vilket typ av angrepp SJ utsattes för är ännu inte klarlagt.

Det är inte känt hur vanliga attackerna är, men de är inte ovanliga, enligt Lars-Göran Emanuelson på MSB. Attackerna förhindrar åtkomst till sajten som angrips. Syftet med attackerna kan variera.

kblomster
Medlem

Inlägg av kblomster » 20 maj 2016 15:34

SJ:s system har ju varit instabilt i åratal, det är helt enkelt ganska dåligt gjort. Torde inte vara alltför ovanligt, särskilt inte i stora tröga organisationer. Även SOS Alarm har ju haft en del störningar de senaste åren.

I princip är det bara Häglaredsmasten och den där avskurna kabeln som bevisligen är sabotage och lite mysko, de andra incidenterna verkar vara mer eller mindre "normala" driftstörningar, olyckshändelser eller annat orelaterat (utom den där "bomben" då, som ju visade sig bara vara knäppgökar). Den taffligt gjorda falska SR-nyheten bör nog hänföras till samma kategori bedrägerier som falska mail från Swedbank och Skatteverket. Visserligen ett exempel på att samhället idag är mycket sårbart, men knappast ett tecken på förestående angrepp österifrån. Det säger däremot en del om samtiden att incidenterna fått den uppmärksamhet de har.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 20 maj 2016 15:42

Ah, såg att det inte var klart om det var en ddos attack mot SJ.... Att man går ut och försäkrar att ingen ska bli av med pengar kan ju tyda på att syftet var att komma över nummer till kreditkort.
Steam råkade väl ut för det för ett tag sedan.

HJ
Stödjande medlem

Inlägg av HJ » 20 maj 2016 16:43

Att sedan alla (10000+) som satt på södra Sveriges flygplatser och fick reda på att flygen blev inställda direkt surfar in på sj:s hemsida sina telefoner och försöker köpa biljetter kan nog skapa viss överbelastning i systemet.

/Håkan

Konigsberg
Medlem

Inlägg av Konigsberg » 20 maj 2016 16:46

Dagens unga saknar helt såväl motivation som mentalitet. De är huvudsakligen fokuserade på sig själva och inte villiga att underkasta sig kollektiva uppoffringar. Jag säger inte att alla är så, men en majoritet. Dessutom är Sverige idag inte homogent på samma sätt som för 30 år sedan, vilket gör att vi är extremt dåligt rustade för eventuella kriser/krig.

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 20 maj 2016 17:31

Tänkte bara påminna om att förra gången någon kapade en stolpe (såvitt jag kommer ihåg) var det samer och kraftledningsstolpar 1998, och det klassades som ett terroristbrott vill jag minnas.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9809/15/bomb.html

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 20 maj 2016 18:44

Amund skrev:Tänkte bara påminna om att förra gången någon kapade en stolpe (såvitt jag kommer ihåg) var det samer och kraftledningsstolpar 1998, och det klassades som ett terroristbrott vill jag minnas.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9809/15/bomb.html
Fast sabotage mot master har inträffat mer nyligen, även att master har fällts.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 20 maj 2016 20:19

MSB verkar mena att det troligen inte finns något samband.
http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/msb- ... ndelserna/

Varulv
Medlem

Inlägg av Varulv » 20 maj 2016 20:35

Godt å vite at det kan være en overdrivelse; men; faktumet om at store deler av kommunikasjonsinfrastrukturen i Sverige som er lik det man har i hele Vesten deriblant Norge, er altfor skrøpelig og lett sårbart for slurv, menneskelige inngrep uansett karakter så det kan få konsekvenser for et meget stort antall uskyldige mennesker og for statens funksjonene knyttet til transporttjenestene og kommunikasjon er ikke lite urovekkende ettersom det betyr at det som hendt i det siste kan gjenta seg med større hyppighet i den nære fremtiden. Vi lever i kommunikasjonsalderen med en stadig voksende avhengighet av kommunikasjonsteknologi og dermed burde man ha hatt større robustevne som kunne avverge det verste.

Det er forresten rart at det hadde vært en meget lang rekke sabotasjehandlinger mot transmittermaster og annet i Sverige foretatt av mange som ikke så ut til å ha en slags forståelse av hva som kunne ha hendt, og at man rammet betydelig flere enn det man kan forestilt seg. Da tårnet ved Borås falt, var det like etter en ungdomsgjeng ifølge et Youtube-opptak hadde klatret der, er disse selvmordskandidater? De kunne ha blitt knust om tårnet kollapset på dem, et område på 100 m i diameter var rammet av de veltende tårnsektorene.

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 20 maj 2016 21:44

Konigsberg skrev:Dagens unga saknar helt såväl motivation som mentalitet. De är huvudsakligen fokuserade på sig själva och inte villiga att underkasta sig kollektiva uppoffringar. Jag säger inte att alla är så, men en majoritet. Dessutom är Sverige idag inte homogent på samma sätt som för 30 år sedan, vilket gör att vi är extremt dåligt rustade för eventuella kriser/krig.
Du bekräftar i ord, bättre än jag kunde - precis min uppfattning! Tackar...Varjag

kblomster
Medlem

Inlägg av kblomster » 20 maj 2016 23:02

Personligen anser jag att generaliseringar om "dagens ungdom" bör ses med viss skepsis.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 20 maj 2016 23:39

kblomster skrev:Personligen anser jag att generaliseringar om "dagens ungdom" bör ses med viss skepsis.
Varför det? Att dagens ungdom är kass är väl en generell sanning som stått sig väl genom historien?