Sverige under angrep?

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Varulv
Medlem

Sverige under angrep?

Inlägg av Varulv » 19 maj 2016 23:17

I dag den 19. mai våknet verden opp til en ganske oppsiktsvekkende nyhet om at et vestlig land, Sverige, kan ha kommet under angrep av ukjente aktører i løpet av de siste dager og at det er først nå man begynner med å se et mønster i disse hendelsene som er altfor unaturlig til å være bare snakk om tilfeldigheter. I en slik grad at det har blitt kalt sammen krisemøte på høyeste nivå i Stockholm. Et scenario som hadde vært uttenkt i forveien, later til å ha blitt virkeliggjort i denne måneden.

Først ut et mystisk innbrudd i en mindre telemastbygning i Tranemo hvor en fiberkabel var kuttet, som fulgt til kommunikasjonssvikt for redningstjenesten. Det hendt tidlig i mai.

Deretter i søndag den 15. mai kollapset den 332 meter høye Häglaredsmasten uten Borås; det var klart konkludert med at det skyldes sabotasje av en sort som ikke hadde vært tidlig sett i nyere historie i Skandinavia.

Så i 18. mai ble alarmsystemet til SOS alarm satt ut av spill, så nødnummeret ikke var mulig å benytte.

I 19. mai opplevd det svenske luftfartsverket radarhavari som gjorde alt all lufttrafikk omkring Stockholm og Göteborg måtte stoppes, totalt ble 113 fly innstilt.

I den samme dagen lå den svenske jernbanens billettsystem nede av ukjent årsak.

Det kan betyr at Sveriges kommunikasjonsinfrastrukturen har blitt utsatt for fiendtligsinnede angrep i det som het "hybridkrigføring" som professor Wilhelm Agrell i etterretningsanalyse påpekte. Det er simpelt for mye som hendt samtidig, og man kan tro for alvor at det kan være en sammenheng i dette. Etterforskningsleder Jan Johansson var raskt med å fastslå at Häglaredsmasten var utsatt for sabotasje, muligens som en "stresstest" på Sveriges kommunikasjonsevne av fremmede makter. Denne masten er viktig for å sende ut VMA-meldinger til allmennheten i krisetider.

Da hadde det i internasjonale medier blitt kjent at svensk kommunikasjonsinfrastruktur hadde lenge vært utsatt for hackingsangrep, noe som kom fram den 4. november 2015 da Sverige underrettet NATO om at de kan ha blitt utsatt for cyber-attack om muligens av russiske GRU etterretningsorgan under Putins direkte kontroll. Da hadde man vært nødt til å kansellere store deler av flytrafikken omkring Arlanda, Landvetter og Bromma flyplassene pga. computerproblemer i luftfartsverkets lufttrafikkskontrollørenes systemet. Det vist seg at dette skyldes et hackingsangrep selv om man ikke utelukket muligheter om naturlige årsaker eller tekniske feil - nå, med tanke på det siste som har hendt, er det ikke lenge mulig å utelukke muligheten om et fiendtlig angrep den gang.

I 18. mai ble det kjent at alle 54 lokaliteter med transmittertårn har blitt satt under streng sikkerhetskontroll over hele landet etter funn av mystiske gjenstander ved en andre transmittermast som angivelig ikke er eksplosiver.

Deretter hadde Sveriges Radio onsdag 18. mai vært tvunget til å offentliggjøre at det hadde blitt plantet en falsk nyhetsartikkel om et terroristangrep på Arlanda flyplass som skal ha blitt spredt gjennom sosiale medier før den ble tatt bort, og brukerne var advart mot å bruke lenk som fantes på den falske artikkelen av frykt for datavirus.

http://www.radioassistant.com/2016/05/s ... m-article/

http://www.dagbladet.no/2016/05/19/nyhe ... /44281312/

Bedre blir det ikke ved å vite at spenningen over Østersjøen har aldri vært så sterk helt siden den kalde krigens slutt i dag, med daglige flyprovokasjoner, avskjæringer, militærdemonstrasjoner og så videre i regi av russerne som mer og mer snur på intensiteten utover vårdagene fram til nå. Det er nå daglige russiske flybevegelser over Østersjøen ifølge twitter, ved et tidspunkt var hele FEM russiske fly hindret av to RAF Eurofighter jagerfly fra å krenke estisk luftrom i denne uken.

edit:

Enda en transmittermast skal ha blitt ødelagt ifølge Dagens Nyheter da det ble oppdaget at vanntårnet i Stenstorp utenfor Falköping hadde fått uvelkomne besøkere som saboterte det mindre transmittertårnet ved 18. mai.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Re: Sverige under angrep?

Inlägg av gunship » 19 maj 2016 23:57

Jag har själv tänkt samma sak. Jag satt på tåget, och så sade de i högtalaren att "tågen utsattes för en Hackerattack". Masterna, falska nyhter, mm. allt på en gång? Lite väl eller?

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem

Inlägg av HomeGuardSoldier » 20 maj 2016 06:48

Jag har själv tänkt samma tanke, och den känns skrämmande!

Vill man angripa ett land så brukar man börja med att störa ut de allmänna kommunikationerna, och är det just det som sker i detta ögonblick? Frågan är i såna fall vem som vill angripa oss och varför?

Nu visade sig att störningen av Arlandas radarsystem berodde på ett tekniskt fel, men mastsabotagen oroar mig verkligen jättemycket. Dessa har ju visat sig vara medvetna störningar av tv- och radiokommunikationerna, och varför göra det för nöjes skull?

Jag är i alla fall mentalt förberedd att rycka in i ett skarpt läge eller förhöjd beredskap.

HGS

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 20 maj 2016 06:57

En liten påminnelse bara om att det samhälle vi byggt blev byggt på lösan sand. Alla händelserna förutom mastfällningen är resultatet av systembygge där de inte orkar dra projekten riktigt ända in i mål, och sedan fortsätta systemens livslängd ut i typ 30 år till.
Systemen är för känsliga och är tänkta att fungera utan mannakraft, så när något går fel kan den personal som finns inte ens improvisera utan bara försöka starta om och hålla kontakt med den tekniska supporten, och under tiden står allt still.

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 20 maj 2016 07:04

Man ska nog vara väldigt försiktig med att ropa vargen, d.v.s. hybridkrigföring. Ett alarm tenderar i dagens upphetsade informationsflöde att ge flera falska larm, jag trodde att, eftersom jag förväntade mig att hitta.....

Däremot måste så klart rättsväsendet gå till botten med mastfällningen, för att utröna alla olika alternativ innan man med säkerhet kan peka på sabotage från främmande makt.

Sedan, kanske ett tekniskt fel, inte alltid uppstår av sig själv, tekniska fel kan vara av människan framkallade. Därmed inte sagt att det måste vara så i detta fall. Och det verker mer nu som om man alltid tar det säkra före det osäkra och stänger ned allt, på något sätt måste det finnas reservsystem och slutligen manuella system som kan kicka in.

Eller kanske det är en våt dröm för trafikverket, sj och övriga tågoperatörer m.m. att kunna skylla alla sina tillkortakommanden på hybridkrigföring m.m.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 20 maj 2016 07:09

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 20 maj 2016 07:23

Om det hade varit ett angrepp, tex med syfte att ta Gotland, hur tror ni det hade gått till, hur snabbt från beslut till gröna män på marken, 48tim?
Om man planerar ett angrepp, kanske fem år framåt, vilket är bäst, typ provsabotera som kanske gårdagens händelser, eller vänta tills precis innan och bara öva hemma?

HJ
Stödjande medlem

Inlägg av HJ » 20 maj 2016 07:30

Det finns massor av möjliga orsaker, men jag uppfattar inte som mastsabotagen kräver avancerad kunskap eller många inblandade. Det finns ett enormt vitt spektrum av personer som kan begå sådant som inte behöver innebära främmande makt. Kanske en elallergiker som gått bananas?

Sedan är medielogiken sådan att man direkt ger sig in och granskar alla masthaverier, oavsett typ eller storlek, och naturligtvis hittar man saker. Saker som för en månad sedan inte hade värderats som en nyhet att rapportera om.

Men, sen kan man jag inte komma ifrån tanken på att Sverige röstar om värdlandskapsavtalet med NATO om mindre än en vecka, och om det som varulv räknade upp är av ryskt ursprung, så passar det bra, man har "deniability", det påvekar men har inte orsakat människoskador eller dödsfall. Men logiken att Ryssland skulle ligga bakom är för mig bisarr: Nog borde de fatta att (mer eller mindre subtila) hot leder till att opinionen i Sverige blir mer NATO-vänlig?

/Håkan

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 20 maj 2016 08:19

HJ skrev:Det finns massor av möjliga orsaker, men jag uppfattar inte som mastsabotagen kräver avancerad kunskap eller många inblandade. Det finns ett enormt vitt spektrum av personer som kan begå sådant som inte behöver innebära främmande makt. Kanske en elallergiker som gått bananas?

Sedan är medielogiken sådan att man direkt ger sig in och granskar alla masthaverier, oavsett typ eller storlek, och naturligtvis hittar man saker. Saker som för en månad sedan inte hade värderats som en nyhet att rapportera om.

Men, sen kan man jag inte komma ifrån tanken på att Sverige röstar om värdlandskapsavtalet med NATO om mindre än en vecka, och om det som varulv räknade upp är av ryskt ursprung, så passar det bra, man har "deniability", det påvekar men har inte orsakat människoskador eller dödsfall. Men logiken att Ryssland skulle ligga bakom är för mig bisarr: Nog borde de fatta att (mer eller mindre subtila) hot leder till att opinionen i Sverige blir mer NATO-vänlig?

/Håkan
Man tycker att de borde fatta, men även deras Utrikesminister varnade för konsekvenser för Sverige vid ett eventuellt Svenskt inträde i NATO, trots att vi alla är människor tänker eller handlar vi inte alla likadant.
Det borde funnits 1000 olika saker som Ryssland hade kunnat hantera Ukraina med, men de valde annektering och våld.

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 20 maj 2016 10:03

mrsund skrev:
HJ skrev:Det finns massor av möjliga orsaker, men jag uppfattar inte som mastsabotagen kräver avancerad kunskap eller många inblandade. Det finns ett enormt vitt spektrum av personer som kan begå sådant som inte behöver innebära främmande makt. Kanske en elallergiker som gått bananas?

/Håkan
Man tycker att de borde fatta, men även deras Utrikesminister varnade för konsekvenser för Sverige vid ett eventuellt Svenskt inträde i NATO, trots att vi alla är människor tänker eller handlar vi inte alla likadant.
Det borde funnits 1000 olika saker som Ryssland hade kunnat hantera Ukraina med, men de valde annektering och våld.
Nej det gjorde han INTE. Han sa att Rysslands beredskap självklart kommer att påverkas av att Sverige närmar sig eller går med i NATO. Exakt hur skulle militären föreslå. Och uttalandet är ju inte det minsta konstigt och en bra utbildning för korkade svenska politiker och journalister som någon gång måste lära sig att se saker och ting från motsats perspektiv. Men man lyssnar ju inte på de självklarheter som Lavrov uttalade utan tolkar det som aggressivitet istället för vad det är, dvs farhågor för att NATO flyttar fram positionerna i ett för Ryssland mycket strategiskt område med den samlade andraslagsförmågan.

Självklart är det inte Ryssland som driver oss in i NATO med dessa meningslösa sabotage. Och varför göra på detta sätt så vi skärper beredskapen? Menar man allvar nu och i framtiden så kapar man väl bara alla 54 master på en gång, hur svårt kan det vara?

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 20 maj 2016 11:30

Jag är i alla fall mentalt förberedd att rycka in i ett skarpt läge eller förhöjd beredskap.
Tack för den kommentaren HGS!
Tillhör själv en generation som alla var oerhört motiverade för allt som handlade om arvfienden - ''ryssen''.

Men hur många unga svenskar ställer upp idag?

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 20 maj 2016 12:01

När det gäller sabotage mot master så verkar det inte vara så ovanligt i sig, Expressen/GT hade i den här artikeln också en del exempel på tidigare fall.
http://www.expressen.se/gt/300-meter-ho ... har-rasat/

I en del fall verkar det vara lokalbefolkning som är sur på masterna. Så rättshaverist/foliehattar är nog inte ett så otroligt scenario.

Och den misstänka bomben vid en mast i Skutskär var ju en "orgonit".

http://www.gd.se/uppland/alvkarleby/bom ... obilmasten

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 20 maj 2016 12:05

@Magnus Vi tolkar hans uttalande lite olika, han uttrycker sig diplomatiskt, jag tolkar det som att den Ryska militären kommer att vidta åtgärder (vilket kan vara naturligt ur deras synvinkel, men att utrikesministern säger det till en svensk journalist är ingen slump.

@varjag Frågan är snarare om vi får en chans att göra något.

HJ
Stödjande medlem

Inlägg av HJ » 20 maj 2016 12:38

Problemen med SOS den 18 maj härleds (iaf officiellt) till en programvaruuppdatering
http://www.gp.se/nyheter/sverige/uppgra ... -1.1453614

Och masten ovanpå vattentornet i Stenstop hävdar polisen föll av naturliga orsaker
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsveri ... -1.1446699

/Håkan

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 20 maj 2016 12:39

@varjag Frågan är snarare om vi får en chans att göra något.
Det - var ''knuten''.
Vi motiverade - var många flera ''på min tid'' - oavsett chanserna........

Varjag