Från demokrati till diktatur

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
FredrikR1
Medlem

Från demokrati till diktatur

Inlägg av FredrikR1 » 21 apr 2016 07:41

Finns det exempel på demokratier som förvandlats till diktaturer? Jag tänker då på stabila demokratier där makten gått fram och tillbaka mellan olika partier i årtionden. Hur har det gått till?

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Re: Från demokrati till diktatur

Inlägg av Markus Holst » 21 apr 2016 08:54

Duger inte Hitlers maktövertagande som exempel?

FredrikR1
Medlem

Inlägg av FredrikR1 » 21 apr 2016 09:23

Markus Holst skrev:Duger inte Hitlers maktövertagande som exempel?
Nej, det tycker jag inte. Eller menar du att kejsartiden var demokratisk? Annars varar Weimarrepubliken 1919-1933, bara 14 år. Inte en etablerad demokrati.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 21 apr 2016 09:24

OK, då behöver vi i stort sett ett efterkrigsexempel eftersom demokrati ju är en rätt modern företeelse.

Användarvisningsbild
KoteGaeshi
Medlem

Inlägg av KoteGaeshi » 21 apr 2016 10:50

Argentina var -hyfsat- demokratiskt (för tiden) fram till kuppen 1930..
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 21 apr 2016 12:15

Tjeckoslovakien och Rumänien fram till WW2. Även Chile kan väl ses som demokratiskt före Pinochet.

FredrikR1
Medlem

Inlägg av FredrikR1 » 22 apr 2016 07:36

Chile från 1925 till Allende verkar vara ett exempel. Kom på att det finns en motsättning i min fråga: hur stabil kan en demokrati vara om den störtas? Men tack för svaren, jag ska kolla Rumäniens historia också.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 22 apr 2016 10:20

FredrikR1 skrev:
Markus Holst skrev:Duger inte Hitlers maktövertagande som exempel?
Nej, det tycker jag inte. Eller menar du att kejsartiden var demokratisk? Annars varar Weimarrepubliken 1919-1933, bara 14 år. Inte en etablerad demokrati.
Beror nog på vad man definierar demokrati som. För mig är demokrati först och främst andlig, social och ekonomisk frihet. Att ha helt fria val är en mindre viktig detalj.
Vet egentligen inget om tyskland fram till 1914 men misstänker att det nog fanns en hel del demokrati enligt mina mått där.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 22 apr 2016 13:45

Tyskland var iallafall inte mindre demokrati än vad Sverige var under den tiden.
Alla män i Tyskland över 25 år hade rösträtt och var valbar till riksdagen, undantagna var dock soldater/flottister, folk som var i konkurs, under förmyndare eller hade förlorat medborgerliga rättigheter i domstol.
Så ur den tidens synvinkel får definitivt Tyskland ses som en demokrati.
Om jag inte minns fel varl socialdemokraterna det största partiet i den tyska riksdagen vid krigsutbrottet. Lär knappast ha varit fallet om Tyskland varit den diktatur.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Reichstag ... _Tyskland)

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 22 apr 2016 17:42

Ja vad som är demokrati finns det ju en del trådar om, men de brukar låsas ganska omgående.
viewtopic.php?f=78&t=40148
Solkungen skrev: För mig är demokrati först och främst andlig, social och ekonomisk frihet. Att ha helt fria val är en mindre viktig detalj.
Håller med fullständigt, men utan de fria valen lär även de andra värdena snabbt försvinna eller åtminstone kraftigt inskränkas vid behov. Därför menar jag att det är konstitutionen som är demokratins garant i de flesta fall. En konstitution som är så utformad att den skapar en parlamentarisk tröghet är den bästa garanten för att förhindra en övergång till diktatur.

En nationell kris kan oftast en diktatur, eller ännu bättre en demokrati med extraordinära befogenheter hantera betydligt bättre. En demokrati har oftast dessutom en betydligt mer kompetent organisation för att hantera komplicerade frågor.

Generellt tror jag att en övergång från demokrati till diktatur går att genomföra på parlamentarisk väg. Det är anmärkningsvärd låg kunskap bland väljarna i frågor som rör förändringar av konstitutionen, särskilt om förändringarna motiveras av ett samhällshot som har högre prioritet.

Jag ber om ursäkt om jag gått OT.
Senast redigerad av 1 Amund, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 22 apr 2016 18:35

En stabil demokrati kanske inte kan bli en diktatur, då är den ju inte stabil?
Weimarrepubliken är faktiskt ett bra exempel på hur det kan gå till, först försvagas den och så fort det går kommer kuppen.

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 23 apr 2016 05:45

Markus Holst skrev:OK, då behöver vi i stort sett ett efterkrigsexempel eftersom demokrati ju är en rätt modern företeelse.
Det finns även antika demokratier:
https://en.wikipedia.org/wiki/Athenian_ ... #Aftermath

Krig och konflikter kan nog vara en viktig orsak till att folkligt styre försvinner.

Julianus
Medlem

Inlägg av Julianus » 23 apr 2016 07:35

CvD skrev:Tyskland var iallafall inte mindre demokrati än vad Sverige var under den tiden.
Alla män i Tyskland över 25 år hade rösträtt och var valbar till riksdagen, undantagna var dock soldater/flottister, folk som var i konkurs, under förmyndare eller hade förlorat medborgerliga rättigheter i domstol.
Så ur den tidens synvinkel får definitivt Tyskland ses som en demokrati.
Om jag inte minns fel varl socialdemokraterna det största partiet i den tyska riksdagen vid krigsutbrottet. Lär knappast ha varit fallet om Tyskland varit den diktatur.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Reichstag ... _Tyskland)
Sverige hade parlamentarism jo jag känner till regeringen Hammarskjöld ett tillfälligt undantag. I Tyskland var det fortfarande Kaisern som utsåg kansler var ÖB och det på riktigt samt styrde utrikespolitiken. Så nej Tyskland var inte demokrati enligt någon som helst rimlig definition.
Senast redigerad av 1 Julianus, redigerad totalt 23 gånger.

Julianus
Medlem

Inlägg av Julianus » 23 apr 2016 07:43

LasseMaja skrev:
Markus Holst skrev:OK, då behöver vi i stort sett ett efterkrigsexempel eftersom demokrati ju är en rätt modern företeelse.
Det finns även antika demokratier:
https://en.wikipedia.org/wiki/Athenian_ ... #Aftermath

Krig och konflikter kan nog vara en viktig orsak till att folkligt styre försvinner.
Om man accepterar slavstater som demokratier ja.

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 23 apr 2016 08:25

Man kan ju undvika politiska definitioner av demokrati och istället titta med ett historiskt perspektiv. Det finns säkert anmärkningar på alla demokratiska styren som finns eller någonsin funnits.