Svenskar i strid i nuläget

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Svenskar i strid i nuläget

Inlägg av sonderling » 19 apr 2016 11:26

Jag var på biblan i går och bläddrade i boken: Svenskar i krig 1945-2015

Det slog mig då när jag skumläste* om de senaste åren, om Svenska jihadister, Svenskar i Ukraina, Svensk/ Kurdiska frivilliga och Svenskar som värvar sig i USA´s och Israels arme´.
jag funderade på: Att Svenskar som strider utomlands nu måste väl börja närma sig andra världskrigs åren eller? Ja jo okej vi kanske inte har nått som motsvarar de Finlands frivilliga och så, men det måste väl absolut var mer än nånsin sedan åren 1936-45? Eller?

Sonderling

* Tänker nog inte låna boken, skulle nog hellre äga den eftersom jag har den första, så själva läse upplevelsen sparar jag tills dess.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Re: Svenskar i strid i nuläget

Inlägg av Per Andersson » 20 apr 2016 20:41

Om man räknar de första Bosnienbataljonerna som 'i strid', vilket jag nog tycker man skall göra, så hade vi på den tiden en 'grundplåt' på ca 700 svenskar i strid. Till detta kommer då de svenskar som av en eller annan anledning strider i en annan stats krigsmakt, eller i olika former av irreguljära förband. Den sortens äventyrare fanns även under 90-talet.

I modernare tid så har vi haft svenskar i Afghanistan under en jäkla massa år. Wikipedia hävdar att de största Afghanistanbataljonerna var uppemot 900 man. En del av Afganistaninsatserna har dessutom sammanfallit med flottans verksamhet utanför Libanon och i Adenviken. Låt oss anta att dessa operationer upptog ca 100 man då de pågick.

Ovanpå dessa så tillkommer ytterligare, mindre omskrivna, insatser. Om dessa skall räkna som 'i strid' kanske är mer osäkert.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_u ... 2000-talet

Anyway, jag tror inte att antalet svenska medborgare i strid utomlands är näre ett efterkrigs all-time-high nu. Jag skulle gissa att antalet 'äventyrare' kanske är högre, men att den årliga 'grundplåten' med svenska soldater i stridande utlanddstjänst är betydligt lägre än vad den var då Bosnien eller Afghanistan var som personalintensivast.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Re: Svenskar i strid i nuläget

Inlägg av sonderling » 21 apr 2016 05:46

Ah, ja just det. Ja jag tänkte kanske mer på frivilliga men att vi har diverse utlandstyrkor ska ju naturligtvis inte heller glömmas bort.

Sonderling