Zikavirus, ett nytt hot?

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
LasseMaja
Redaktionen

Zikavirus, ett nytt hot?

Inlägg av LasseMaja » 02 feb 2016 21:58

Har inte hört talas om detta tidigare men det verkar läskigt! Kanske kan bli lika eländigt som Ebolan?

http://www.svd.se/5-fragor-och-svar-vad-ar-zikaviruset

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Re: Zikavirus, ett nytt hot?

Inlägg av tryggve » 03 feb 2016 10:14

LasseMaja skrev:Har inte hört talas om detta tidigare men det verkar läskigt! Kanske kan bli lika eländigt som Ebolan?

http://www.svd.se/5-fragor-och-svar-vad-ar-zikaviruset
Med tanke på att man inte dör av en Zikainfektion så är det väl rätt tveksamt att det blir lika eländigt som ebola. Många av de som infekteras får ju inte ens symptom verkar det som. Då är nog Zikas släktingar mycket värre så sett. Dengue och West Nile bland annat.

Nog för att fosterskadorna är illa nog iofs. Ur det perspektivet är det mycket illa.

Det talades om att ett vaccin skulle kunna börja testas snart.

(Det är väl inte heller bevisat att det är zikaviruset som är orsak till fosterskadorna, men nog förefaller det så)
De vanligaste symptomen är feber, konjunktivit (ögoninflammation), ledvärk och utslag. I allmänhet varar symptomen 2-7 dagar. En stor andel av infekterade får ett helt asymtomatisk förlopp. Vanligen ger zikainfektion inga komplikationer. Under utbrotten i Polynesien och Brasilien har infektionen dock i vissa fall misstänkts kunna ge allvarliga neurologiska komplikationer. Ett ökat antal fall av nyfödda med mikrocefali och vuxna med Guillain-Barrés syndrom misstänks kunna vara associerade till infektionen men sambandet och eventuell risk är i dagsläget inte klarlagd.
http://www.folkhalsomyndigheten.se/amne ... zikavirus/

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 03 feb 2016 12:54

Jag tänkte mer på det nya AIDS i och med att det kan vara sexuellt överförbart (Vilket iofs ebola också visat sig vara). Sedan är det ju detta med att det är gravida eller deras foster som drabbas och drabbas värst som är lite av ny "twist" av ...tja moder natur. Didn't see that coming did you. (Postapokalyptikern i mig tänker direkt på en bok som blev film av P.D. James där inga barn i världen föddes mer.)

Sjukdomen har funnits ett tag men jag har inte hört om den förrut, vad är det för betingelser som gör att den fått fart just nu?

Sonderling

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 03 feb 2016 13:17

Hm, jag tycker nog mest det är lite hysteriskt att jämföra med Ebola och AIDS. Inget illa menat, men ändå.

För att ta ett exempel: Röda hund kan ju ge fosterskador om gravida blir sjuka, det verkar vara väldigt vanligt att så händer om en gravid kvinna insjuknar i det. Det är väl en av anledningarna till att man har vaccinprogram. Enligt denna Natureartikel som jag länkar till under denna text så föds det ungefär 100 000 barn årligen med missbildningar orsakade av röda hund. Det är väl främst i utvecklingsländer. Trots att det finns ett billigt och effektivt vaccin vad jag vet.

http://www.nature.com/news/the-next-ste ... ka-1.19277

(För övrigt en bra artikel om Zika och vad som gäller nu)

Det som är nytt här är väl att det verkar oerhört ovanligt att någon blir svårt sjuk av Zika, men att det kan leda till fosterskador är ju förstås något som väcker mycket oro.

Det man måste göra nu är att först verkligen fastställa att Zika ger fosterskador, utreda omfattningen och väl även försöka få fram ett vaccin. Det sistnämnda är väl på gång.

Sedan verkar man i Brasilien också ha dragit igång en kampanj för att bekämpa myggorna som överför viruset.

Varulv
Medlem

Inlägg av Varulv » 04 feb 2016 00:50

Røde hunder var den vanligste årsaken bak døvhet, bedre oppfølgning og vaksinesystem har sørget for at det er nå langt færre døve enn hva det hadde vært. Men dette er fosterskader som gir varige handikapptilstander man kan leve med tross noe redusert livskvalitet - ikke livstruende fosterskader som umuliggjør livskvalitet. Og det er akkurat det Zikaviruset skremmer folk fra sans og samling; muligheten om å få dødsfødte og livtruede barn som vil være uten av stand til å leve et verdig liv, selv den meste handikappede i verden som en viss berømt forsker kan ha et verdig liv så lenge hjernetilstanden er normal.

Dessuten burde man bekjempe alle smittebærende myggarter over hele verden, disse er simpelt for farefull for de fleste livsformer verden rundt. I mange land er den meget giftige DDT fremdeles i bruk simpelt fordi alle andre alternativene var ikke god nok i møte med myggtrusselen som kunne være meget ødeleggende for et menneskesamfunn. Zika er bare en av mange meget farefulle smittestoff formidlet av mygg på mennesker og nesten alle pattedyr. Min egne farfar var rammet av malaria tidlig i livet.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 04 feb 2016 12:27

Ja det kanske var lite hysterisk jämförelse med AIDS, jag tror jag menade att Zika är lite lömsk och smygande på samma sätt. Ebola är mer dramatisk och verkar dra fram som en gräsbrand.
Viruset kommer ursprungligen från Afrika hörde jag idag på radio, nån som vet var. Sedan sa de på rapport att den spridits via myggor som lagt ägg i gamla bildäck som i sin tur sedan spridits runt, genom handel av skrot. Om jag nu fattat det rätt. :?

Sonderling

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 04 feb 2016 12:46

Varulv skrev:Røde hunder var den vanligste årsaken bak døvhet, bedre oppfølgning og vaksinesystem har sørget for at det er nå langt færre døve enn hva det hadde vært. Men dette er fosterskader som gir varige handikapptilstander man kan leve med tross noe redusert livskvalitet - ikke livstruende fosterskader som umuliggjør livskvalitet. Og det er akkurat det Zikaviruset skremmer folk fra sans og samling; muligheten om å få dødsfødte og livtruede barn som vil være uten av stand til å leve et verdig liv, selv den meste handikappede i verden som en viss berømt forsker kan ha et verdig liv så lenge hjernetilstanden er normal.

Dessuten burde man bekjempe alle smittebærende myggarter over hele verden, disse er simpelt for farefull for de fleste livsformer verden rundt. I mange land er den meget giftige DDT fremdeles i bruk simpelt fordi alle andre alternativene var ikke god nok i møte med myggtrusselen som kunne være meget ødeleggende for et menneskesamfunn. Zika er bare en av mange meget farefulle smittestoff formidlet av mygg på mennesker og nesten alle pattedyr. Min egne farfar var rammet av malaria tidlig i livet.
Fast röda hund kan ge rätt svåra fosterskador vad jag förstår. Förutom dövhet även hjärnskador samt skador på synen och hjärta. Minns jag rätt så sades det att av ca 20 000 barn som föddes med skador från röda hund i USA under ett utbrott på 1960-talet så kunde ca en tredjedel leva ett normalt liv när de nådde vuxen ålder. En tredjedel bodde kvar hos sina föräldrar, och en tredjedel krävde vård och tillsyn konstant. Ska se om jag kan hitta den länken igen.

Och man bekämpar myggorna mycket också. Faktum är att man i Brasilien har haft rätt stora framgångar med att använda GM-myggor som när de parar sig med vilda myggor inte ger ger någon avkomma. Men nu har man mer bråttom, och då finns det väl inte tid för det.

Och som du säger är ju malaria ett jätteproblem. Själv skulle jag väl inte bli så överraskad om malaria återkommer till våra breddgrader vad det lider. Men det är väl därför man nu vill införa myggövervakning.

EDIT: sedan finns det ju en del blödarfebrar som borde kunna spridas hit. Det finns väl några av dessa som kan spridas av fästingar.
Senast redigerad av 2 tryggve, redigerad totalt 4 gång.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 04 feb 2016 12:50

sonderling skrev:Ja det kanske var lite hysterisk jämförelse med AIDS, jag tror jag menade att Zika är lite lömsk och smygande på samma sätt. Ebola är mer dramatisk och verkar dra fram som en gräsbrand.
Viruset kommer ursprungligen från Afrika hörde jag idag på radio, nån som vet var. Sedan sa de på rapport att den spridits via myggor som lagt ägg i gamla bildäck som i sin tur sedan spridits runt, genom handel av skrot. Om jag nu fattat det rätt. :?

Sonderling
Det handlar väl om att myggorna lägger ägg i vatten som samlats i bildäck som ligger ute, och att dessa sedan exporteras.

Att myggor "liftar" med vatten på fartyg är väl det som gjorde att sjukdomar som gula febern och dengue har spritts genom historien.

Wikipedia har en rätt omfattande artikel om Zika. Det är döpt efter ett område i Afrika, Zika forest.
https://en.wikipedia.org/wiki/Zika_virus

En artikel om sjukdomen Zikafeber.
https://en.wikipedia.org/wiki/Zika_fever

Det verkar som om man inte har studerat detta virus så mycket tidigare.

BOPE-RJ
Medlem

Inlägg av BOPE-RJ » 04 feb 2016 14:14

Jag tror inte att problemet initialt är vad som händer med människan utan att det sprids så fort och okontrollerat just nu. Jag som bor i Brasilien (även om jag är hemma på besök nu) kan se ett tilltagande uppvaknande inför problemet. I mitten på hösten så var det inte så mycket prat om det men i slutet på förra året så började det komma allt fler larm och barn med små huvuden. Det kom instruktioner från dagis att alla barn skulle smörjas om med myggmedel, det blir vanligare med längre byxor och ärmar. Min fru vet en vuxen som delvis blivit för förlamad, började i en hand, sedan mer och mer och talet försvann också. Nu har efter några veckor på sjukhus så talet kommit tillbaka med han är fortfarande delvis förlamad.

Jag tror dock att myndigheterna för en ojämn kamp. Kampen mot dengue har pågått under många år och det har bara blivit värre. Här är det samma smittkälla och arbetet med att få bort myggorna går trögt. I området där vi bor så kommer de ett par gånger i veckan och sprutar ut någon rök eller aerosol men det räcker inte.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 04 feb 2016 14:27

Tack för input från någon som är på plats!

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 04 feb 2016 19:22

NY Times har skrivit om GM-myggor som vapen även mot Zikavírus.

http://www.nytimes.com/2016/01/31/busin ... quito.html
Every weekday at 7 a.m., a van drives slowly through the southeastern Brazilian city of Piracicaba carrying a precious cargo — mosquitoes. More than 100,000 of them are dumped from plastic containers out the van’s window, and they fly off to find mates.

But these are not ordinary mosquitoes. They have been genetically engineered to pass a lethal gene to their offspring, which die before they can reach adulthood. In small tests, this approach has lowered mosquito populations by 80 percent or more.
Sedan är det väl så att de bekämpningsmedel som används mot myggor är rätt otrevliga saker även för andra organismer.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 04 feb 2016 19:27

BOPE-RJ skrev: I området där vi bor så kommer de ett par gånger i veckan och sprutar ut någon rök eller aerosol men det räcker inte.
Berättar man inte vad det är för ämne? Jag skulle gissa på att det är någon typ av pyretrin. Förmodligen syntetisk, då dessa är mer stabila.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pyretrin
https://en.wikipedia.org/wiki/Pyrethroid

Sedan finns det väl också andra typer, men det brukar vara den här typen som används.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 04 feb 2016 21:14

NT Times artikeln nämner att man faktiskt lyckades stoppa ett utbrott av malaria i Brasilien på 1930-talet genom att utrota myggan som spred smittan. Men det gjorde man genom att tämligen skoningslöst förgifta allt där myggen kunde föröka sig....

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 01 jul 2016 11:02

Ett vaccin som testats på möss gav skydd mot Zika redan efter en dos. Detta väcker hopp om att ett vaccin för människor ska kunna tas fram relativt snabbt.

BBC
http://www.bbc.com/news/health-36645822

Artikeln i Nature (den ska gå att få fram som PDF verkar det som).
http://www.nature.com/nature/journal/va ... 18952.html
EDIT: jo, artikeln verkar gå att komma åt fritt. Bra, Nature! :-)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 01 jul 2016 12:10

Folkhälsomyndigheten (nog var Smittskyddsinstitutet ett häftigare namn) har uppdaterad information om Zikaviruset. (Från 20/6 2016)

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... rika-2015/