Utvecklingen i Ungern och Polen

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
pandersson2
Medlem

Re: Utvecklingen i Ungern och Polen

Inläggav pandersson2 » 15 jul 2017 06:13

Kritiken från Ungern mot Soros har varit att han finansierar NGO som förflyttar afrikaner till Europa. Därtill har många kritiserat honom för hans valutaspekulationer då de menar att de bidragit till att försämra ekonomin i attackerade länder. Bland de sista ingick det många i Sverige 1992.

Amund
Stödjande medlem

Inläggav Amund » 15 jul 2017 11:37

pandersson2 skrev:Kritiken från Ungern mot Soros har varit att han finansierar NGO som förflyttar afrikaner till Europa.

Ah, tack Pandersson2, den frågan har jag inte koll på.

pandersson2 skrev:Därtill har många kritiserat honom för hans valutaspekulationer då de menar att de bidragit till att försämra ekonomin i attackerade länder. Bland de sista ingick det många i Sverige 1992.

Den här kritiken förstår jag inte alls, Soros gav valutaspekulation ett ansikte på den tiden när politiker trodde att politiker kunde reglera och bestämma värdet på en valuta. Om marknaden (med bland andra) Soros tog dem ur den villfarelsen var det väl bara bra så att vi fick till en förändring, det är inte marknadens fel om en vara är felvärderad och många inser det, i detta fall den svenska kronan och det brittiska pundet bl.a.
Ingen skulle väl heller säga nej till att tjäna pengar på ett värdepapper som man vet är felvärderad?

LasseMaja
Redaktionen

Inläggav LasseMaja » 16 jul 2017 11:47

Amund skrev:Om marknaden (med bland andra) Soros tog dem ur den villfarelsen var det väl bara bra så att vi fick till en förändring, det är inte marknadens fel om en vara är felvärderad och många inser det, i detta fall den svenska kronan och det brittiska pundet bl.a.
Ingen skulle väl heller säga nej till att tjäna pengar på ett värdepapper som man vet är felvärderad?

Resonemanget förutsätter en helt fri marknad som bara finns som ett teoretiskt tankeexempel. I praktiken styrs marknader, i större eller mindre grad, av olika aktörer som är där för att i första hand tjäna pengar. Även om politiska beslut jobbat för en felvärderad valuta så förstärktes effekten av detta avsevärt av valutaspekulationerna.

Amund
Stödjande medlem

Inläggav Amund » 16 jul 2017 16:17

LasseMaja skrev:
Amund skrev:Om marknaden (med bland andra) Soros tog dem ur den villfarelsen var det väl bara bra så att vi fick till en förändring, det är inte marknadens fel om en vara är felvärderad och många inser det, i detta fall den svenska kronan och det brittiska pundet bl.a.

Resonemanget förutsätter en helt fri marknad som bara finns som ett teoretiskt tankeexempel. I praktiken styrs marknader, i större eller mindre grad, av olika aktörer som är där för att i första hand tjäna pengar. Även om politiska beslut jobbat för en felvärderad valuta så förstärktes effekten av detta avsevärt av valutaspekulationerna.

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang här Lassemaja, jag tolkar det som att du skuldbelägger budbäraren, i det här fallet de så kallade ”valutaspekulanterna”?
Är inte varje köp av värdepapper, aktier, obligationer etc. i tron att just det valet ska ge god avkastning? Det är så marknaden fungerar.

När det förekommer svartväxling i ett land vilket de flesta säkert varit med om beror det på någon form av reglering som sätter marknaden ur spel, och det är exakt vad som hände under finanskrisen 1992 när Riksbanken höjde diskontot till 500 %, därmed ansåg man sig ha slagit näven i bordet och minsann visat "marknaden" att det är ekonomiska tjänstemän inom svensk offentlig sektor som med regeringens stöd bestämmer vad en krona är värd och INTE marknaden... Nästan som när President Maduro i Venezuela bestämmer hur mycket en Venezuelansk Bolivar är värd mot dollarn oavsett vad "marknaden " säger.

Det är tvärtom så att de svenska politikerna var vana att på politisk väg bestämma hur mycket en krona skulle vara värd, och det var möjligt på den tiden man kunde reglera de internationella flödena innan valutaavregleringen 1987 – Det här förstod marknaden (inkl. Soros) och de flesta ekonomerna, men inte de svenska politikerna och tjänstemännen.

Jag förstår också att juden Soros är tacksam att skuldbeläggas för allt från Sveriges 90-talskris till dagens flyktingproblem och affärsbankernas risktagande - Det är alltid bra när fienden får ett ansikte... :roll:

LasseMaja
Redaktionen

Inläggav LasseMaja » 16 jul 2017 17:37

Amund skrev:Jag förstår inte riktigt ditt resonemang här Lassemaja, jag tolkar det som att du skuldbelägger budbäraren, i det här fallet de så kallade ”valutaspekulanterna”?
Är inte varje köp av värdepapper, aktier, obligationer etc. i tron att just det valet ska ge god avkastning? Det är så marknaden fungerar.

Visst, men ibland så manipulerar aktörerna "marknaden" också. Detta är ganska så omtalat i flera fall av aktiehandel i mindre papper på senare tid. Man har via handel och ryktesspridning trissat upp kurser för att sedan kunna sälja av först av alla och göra en god förtjänst. En marknad är egentligen inte något annat än summan av folks förväntningar.

Så, min poäng är att de plötsliga valutafallen är ett resultat av dålig politik kombinerat med ett medvetet försöka att punktera valutakurserna i syfte att få branta fall och kunna tjäna snabba pengar. Soros med flera är inga oskyldiga duvungar som investerade "i hopp om att tjäna pengar". De hade så pass mycket kapital bakom sig att de visste att de kunde rubba problemvalutorna genom sina transaktioner.

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"