Har Nordkorea en vätebomb?

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Gerrgul
Medlem

Re: Har Nordkorea en vätebomb?

Inläggav Gerrgul » 28 jul 2017 12:01

Och vilka försök har Vita Huset gjort att sätta sig ner och förhandla med den nordkoreanska ledningen? Hur många gånger har det hänt under de gångna 64 åren?

Utifrån vad vi vet om den amerikanska utrikespolitiken kan man krasst konstatera två omständigheter som gjort att Kim inte rönt en Saddams eller en Ghadaffis öde; frånvaron av olja och förefintligheten av en kärnvapenprogram.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 28 jul 2017 12:22

Gerrgul skrev:Och vilka försök har Vita Huset gjort att sätta sig ner och förhandla med den nordkoreanska ledningen? Hur många gånger har det hänt under de gångna åren....

Vad jag vet ingen gång.
Det råder bara vapenstillestånd sedan 1953 - någon verklig fred vägrar Nordkorea ens förhandla om.

:roll: , Varjag

Amund
Stödjande medlem

Inläggav Amund » 28 jul 2017 15:16

Gerrgul skrev:Och vilka försök har Vita Huset gjort att sätta sig ner och förhandla med den nordkoreanska ledningen? Hur många gånger har det hänt under de gångna 64 åren?

Ett urval:

July 22, 2011: Wi Sung-lac, the South Korean envoy to the six-party talks, met with his North Korean counterpart, Ri Yong Ho, on the sidelines of the Association of Southeast Asian Nations meeting in Bali as part of efforts to restart dialog regarding North Korea’s nuclear weapons program.

July 24, 2011: The foreign ministers of Japan, South Korea, and the United States issue a statement welcoming the discussion that took place during the North-South meeting and saying that it “should be a ¬sustained process going forward.”

July 28-29, 2011: U.S. Special Representative for North Korea Policy Stephen Bosworth and North Korean First Vice Foreign Minister Kim Gye Gwan meet in New York, as part of efforts to revive multilateral talks on North Korea’s nuclear program. This marked the first high-level meeting between the United States and North Korea in nearly two years, and the United States reportedly reiterated its willingness to restart negotiations if North Korea displayed committed itself to being a constructive partner in the negotiation process.
-------

February 29, 2012: Following a Feb. 23-24 meeting between the United States and North Korea in Beijing, the two countries announce in separate statements an agreement by North Korea to suspend operations at its Yongbyon uranium enrichment plant, invite IAEA inspectors to monitor the suspension, and implement moratoriums on nuclear and long-range missile tests. The United States says that it would provide North Korea 240,000 metric tons of food aid under strict monitoring.

https://www.armscontrol.org/factsheets/dprkchron

Samtal och överenskommelser har alltid förekommit tills en svältkatastrof eller ett nytt ryck av storhetsvansinne lett till nya eftergifter. Följ länken så kan man läsa om många samtal och överenskommelser, både Syd och Nord förband sig 1992 att inte utveckla, producera etc. kärnvapen - Nordkorea struntar som vanligt i detta.

Samtal är och kommer knappast att handla om mer än att monstret matas med fler livsmedelleveranser och regimen får ytterligare en respit.
Det hela är en fruktansvärd gisslansituation och jag tvivlar tyvärr att samtal leder till att Nordkorea lägger ned sitt kärnvapenprogram och att vi därmed lever i fred. Typ; om vi föder ert folk så kan ni lägga alla pengar på artilleri istället som ni därmed lovar att inte använda mot Sydkorea, deal?

Nä – till och med Neville Chamberlain skulle ha tröttnat på samtal vid det här laget. Vad jag hoppas på är att det sker en förändring inifrån landet.

Mags_
Medlem

Inläggav Mags_ » 28 jul 2017 16:11

Gerrgul skrev:Och vilka försök har Vita Huset gjort att sätta sig ner och förhandla med den nordkoreanska ledningen? Hur många gånger har det hänt under de gångna 64 åren?

Utifrån vad vi vet om den amerikanska utrikespolitiken kan man krasst konstatera två omständigheter som gjort att Kim inte rönt en Saddams eller en Ghadaffis öde; frånvaron av olja och förefintligheten av en kärnvapenprogram.

Amund har redan redogjort för vissa av förhandlingarna. Förhandlingar pågick under 1990-talet mellan just USA och Nordkorea och ledde till ett avtal i oktober 1994 där Nordkoreas kärnprogram skulle monteras ned och ersättas av lättvattenreaktorer, deras kärnvapenprogram avvecklas och att Nordkorea skulle hålla fast vid icke-spridningsavtalet. En annan del av avtalet var att relationerna mellan USA och Nordkorea stegvis skulle normaliseras. År 2002 blev det känt att Nordkorea bröt mot avtalet genom att ha ett urananrikningsprogram och året efter det så lämnade Nordkorea icke-spridningsavtalet. Som ett svar på det drogs sexpartsförhandlingarna med Nordkorea, USA, Sydkorea, Kina, Japan och Ryssland igång. År 2005 tillkännagav Nordkorea att landet innehade kärnvapen

Det är således inte brist på förhandlingar som har lett till den nuvarande krisen. Som varjag påpekade, så råder endast vapenstillestånd, krigstillstånd råder mellan länderna och Nordkorea har, genom sina handlingar, brutit mot vapenstilleståndsvillkoren (vilket Nordkorea redan 2013 deklarerade vara ogiltigt) och USA och Sydkorea är berättigade att använda militärt våld mot landet.

Mags_
Medlem

Inläggav Mags_ » 28 jul 2017 16:38

Så kom det: Enligt uppgifter som kom helt nyss har Nordkorea skjutit upp en robot som landade i Japans ekonomiska zon. Ovanligt med kvällsuppskjutningar.

UPPDAT: Reuters, STRATFOR på Twitter

UPPDAT 2: Roboten uppges ha flugit i 45 minuter: Inside North Korea på Twitter

Om det stämmer att den flög i 45 minuter så var det sex minuter längre flygtid än för den första Nordkoreanska ICBM:n (det är dock ännu oklart vad detta var för robot).

UPPDAT 3: Ännu oklart var roboten slog ned. Enligt vissa uppgifter skall den ha slagit ned på japanskt territorialvatten och det är i sådana fall endast högst 22 km från fastlandet. Det kan ses som en krigsförklaring (även om den slog ned inom den ekonomiska zonen).

UPPDAT 4: Japan har uppgett att roboten var en ICBM och att den slog ned utanför Hokkaidos kust. Sträckan är ännu oklar, men roboten uppnådde en höjd på 3 000 kilometer och en flygtid på 45 minuter (den förra roboten uppnådde en höjd på ~2 800 kilometer och en flygtid på 39 minuter).
UPPDAT: Enligt amerikanska källor färdades roboten ca 1 000 kilometer (den förra färdades 930 kilometer).
UPPDAT: Den maximala höjden uppges nu ha varit 3 700 kilometer, nästan ettusen kilometer högre än den förra ICBM:n. Detta tyder på att roboten möjligen hade kunnat nå Chicago med en normal bana.

UPPDAT 5: Räckvidden kan överstiga 10 000 kilometer: Twitter

UPPDAT kl. 20.50: USA och Sydkorea (och även Japan) överväger ett militärt svar på den senaste uppskjutningen: AFP på Twitter

UPPDAT kl. 22.00: 38 North har gjort observationer om dagens robot utifrån vad som är känt just nu: 38 North

Mags_
Medlem

Inläggav Mags_ » 29 jul 2017 08:23

Nordkorea använde tydligen en ny uppskjutningsplats igår: Inside North Korea på Twitter

Roboten hade en uppskattad räckvidd på 10 400 kilometer och enligt BBC hade den kunnat nå New York City om den avfyrats från staden Rason i Nordkorea i en normal bana: BBC News

NHK:s (japansk public-service) livekameror i Hokkaido filmade den nordkoreanska robotens nedslag i Japanska havet: NHK

radon
Medlem

Inläggav radon » 29 jul 2017 09:31

Jag tycker att folk borde sluta att använda det tvetydiga och löjliga ordet "robot" om missiler - robotar är såna som dammsuger kök eller klipper gräsmattor.

Frågan är om missilen som sköts upp nyss hade nån simulerad nyttolast ombord. Om inte, så kan det drastiskt förkorta den praktiska räckvidden. Särskilt som NK förmodligen ännu är ganska långt efter i kärnvapenutvecklingen och knappast har några små och lätta laddningar. Lasta på ett ton stridsspets på den där missilen, så kanske räckvidden minskar med många tusen kilometer.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 29 jul 2017 12:39

radon skrev:
Frågan är om missilen som sköts upp nyss hade nån simulerad nyttolast ombord. Om inte, så kan det drastiskt förkorta den praktiska räckvidden. Särskilt som NK förmodligen ännu är ganska långt efter i kärnvapenutvecklingen och knappast har några små och lätta laddningar. Lasta på ett ton stridsspets på den där missilen, så kanske räckvidden minskar med många tusen kilometer.

Kommunister - har alltid överdrivit sina - bedrifter :D

Så du kan säkert ha rätt :thumbsup:

Varjag

radon
Medlem

Inläggav radon » 29 jul 2017 13:53

I det här fallet kommer väl räckviddsuppskattningen från yttre observationer av vad missilen faktiskt gjorde. Det är inte så svårt att räkna ut vad en prestanda för en kort och hög bana kan innebära om banan i stället görs flack. 3000 km höjd är en hel del! Men det vi inte vet, vad vi vet, är om den hade en simulerad nyttolast.

Mags_
Medlem

Inläggav Mags_ » 29 jul 2017 15:12

radon skrev:Jag tycker att folk borde sluta att använda det tvetydiga och löjliga ordet "robot" om missiler - robotar är såna som dammsuger kök eller klipper gräsmattor.

Äh, tramsa inte. :P

radon skrev:Frågan är om missilen som sköts upp nyss hade nån simulerad nyttolast ombord. Om inte, så kan det drastiskt förkorta den praktiska räckvidden. Särskilt som NK förmodligen ännu är ganska långt efter i kärnvapenutvecklingen och knappast har några små och lätta laddningar. Lasta på ett ton stridsspets på den där missilen, så kanske räckvidden minskar med många tusen kilometer.

De beräkningar jag sett inkluderar en [simulerad] stridsspets på 650 kg. Dock tar inte den beräknade räckvidden på 10 400 km hänsyn till jordens rotation så den faktiska räckvidden kan vara något längre (eller kortare om stridsspetsen är tyngre).

Helt riktigt är det så att Nordkorea sannolikt har flera år kvar innan de lyckas tillverka kärnstridsspetsar som är så små att de passar i missiler.

radon
Medlem

Inläggav radon » 29 jul 2017 20:25

10 400 km kanske låter ganska precist, men jag tror nog det är en ganska grov siffra, eftersom 6500 miles blir just ca 10 400 km. Och 6500 miles känns lite för avrundat för att vara en noggrann beräkning. Skulle tro +/- 500 miles på den, minst... :)

Skulle de skicka iväg en skarpladdad får jag hoppas att de lärt sig sikta också, för Sverige är bekvämt inom räckvidden... ;)

Mags_
Medlem

Inläggav Mags_ » 30 jul 2017 10:27

radon skrev:10 400 km kanske låter ganska precist, men jag tror nog det är en ganska grov siffra, eftersom 6500 miles blir just ca 10 400 km. Och 6500 miles känns lite för avrundat för att vara en noggrann beräkning. Skulle tro +/- 500 miles på den, minst... :)

Skulle de skicka iväg en skarpladdad får jag hoppas att de lärt sig sikta också, för Sverige är bekvämt inom räckvidden... ;)

Jo, men som jag skrev tar beräkningen inte hänsyn till Jordens rotation, så räkna inte av alltför mycket.

USA varnar att landet är redo för användandet av "snabbt, dödligt och överväldigande" våld: Inside North Korea på Twitter

Nordkorea å sin sida varnar för följderna av sanktioner: Inside North Korea på Twitter

Amund
Stödjande medlem

Inläggav Amund » 30 jul 2017 16:33

Min uppfattning är att Kim Jong-Un mestadels skryter om Nordkoreas förmåga, jag tror således inte att landets kärnvapenslagkraft är större än Kims skryt.

För övrigt anser jag att han påminner om Hitler i krigets slutskede med sina wunderwaffen, där fanns också förmåga att slå ut New York, för att inte tala om hur enkelt man skulle jämna London med marken. Med mina rudimentära kunskaper om hur en (kommunistisk) diktatur fungerar så gissar jag att Kim får exakt de svar som hans underlydande tror att han vill ha om de prestanda landets kärnvapensystem har - detta basunerar han sedan ut i världspressen!

Mags_
Medlem

Inläggav Mags_ » 30 jul 2017 16:40

Amund skrev:Min uppfattning är att Kim Jong-Un mestadels skryter om Nordkoreas förmåga, jag tror således inte att landets kärnvapenslagkraft är större än Kims skryt.

För övrigt anser jag att han påminner om Hitler i krigets slutskede med sina wunderwaffen, där fanns också förmåga att slå ut New York, för att inte tala om hur enkelt man skulle jämna London med marken. Med mina rudimentära kunskaper om hur en (kommunistisk) diktatur fungerar så gissar jag att Kim får exakt de svar som hans underlydande tror att han vill ha om de prestanda landets kärnvapensystem har - detta basunerar han sedan ut i världspressen!

Nordkorea saknar just nu kärnvapenslagkraft. Vad landet har är missiler som dels har den räckvidd som krävs (vilket går att beräkna utifrån flygdata*) och som dels kan bära en kärnvapenstridsspets (dvs som Nordkorea just nu saknar). I övrigt är din liknelse god, vad Nordkorea har är i princip en "V2:a".

* Sydkoreas, Japans och USA:s uppskattningar av missilens uppnådda höjd, flygsträcka och flygtid stämmer faktiskt väl överens med vad Nordkorea uppgett. Ryssland instämmer inte och menar att missilen uppnådde en flyghöjd på 681 kilometer och en flygsträcka på 732 kilometer. Att de ryska uppgifterna är rent nys motbevisas av att missilen slog ned 150 km nordväst om ön Okushiri som ligger 18 km väster om Hokkaido och att den dessutom fångades av NHK:s kameror vid nedslaget: NHK

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 30 jul 2017 18:34

Mags_ skrev:Det är således inte brist på förhandlingar som har lett till den nuvarande krisen. Som varjag påpekade, så råder endast vapenstillestånd, krigstillstånd råder mellan länderna och Nordkorea har, genom sina handlingar, brutit mot vapenstilleståndsvillkoren (vilket Nordkorea redan 2013 deklarerade vara ogiltigt) och USA och Sydkorea är berättigade att använda militärt våld mot landet.
Ursäkta, men det ni skriver här är mest dumheter, vilket i och för sig inte är förvånande eftersom media ständigt hamrar in denna hårt vinklade beskrivning.

För det första glömmer ni det basala: Det var USA som redan efter några år, 1956, bröt mot ett nyckelelement i Armistice Agreement, nämligen paragraf 13 som klargjorde att inga nya vapen skulle stationeras på halvön.
In September 1956 the U.S. Chairman of the Joint Chiefs of Staff Admiral Radford indicated that the U.S. military intention was to introduce atomic weapons into Korea, which was agreed to by the U.S. National Security Council and President Eisenhower
ur Wikipeida

Avtalet slog också fast att utländska trupper skulle börja dras bort från Koreahalvön efter tre månader.

Varjag har rätt när han understryker att det är just en vapenvila och inte ett fredsavtal. USA avvisar alla kategoriskt alla nordkoreanska försök att få till ett sådant. Typiskt nog hänvisar Amund till "samtal" via tredje part där fokus ligger på vad Nordkorea gör och inte gör. Det här är inget jag hittar på utan är ett faktum som lätt kan kontrolleras. Jag tillåter mig att citera wikpedia igen:

In 2013 North Korea argued the armistice was meant to be a transitional measure. North Korea had made a number of proposals for replacing it with a peace treaty, but the U.S. had not responded in a serious way. It further argued the Military Armistice Commission and Neutral Nations Supervisory Commission had long been effectively dismantled, paralysing the supervisory functions of the armistice. North Korea believes the annual U.S. and South Korean exercises Key Resolve and Foal Eagle are provocative and threaten North Korea with nuclear weapons. JoongAng Ilbo reported the U.S. vessels equipped with nuclear weapons were participating in the exercise and The Pentagon publicly announced that B-52 bombers flown over South Korea were reaffirming the U.S. "nuclear umbrella" for South Korea

Nordkoreanska ledare galna eller inte; - atomvapenprogrammet är alls inte ur nordkoreansk synpunkt irrationellt. Det torde envar inse med lite eftertanke. Det är bara att hypotetiskt vända på situationer: kinesiska och koreanska krigsfartyg har i decennier övat nära den kaliforniska kusten, månadslånga övningar inriktade på "preemptive attacks". Och sist det begav sig på allvar var bombade dessa "djävlar från andra sidan Atlanten" ihjäl ett par miljoner civila amerikaner.

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"