Våta jobb i vår tid.

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Gerrgul
Medlem

Re: Våta jobb i vår tid.

Inlägg av Gerrgul » 10 nov 2015 13:22

sonderling skrev:Men det är ju som Hans (Your welcome) säger en SNAFU som skett vid en check point av nervösa soldater.
Nej, det finns inget i händelseförloppet som stöder den versionen. Den som minst av allt tror på den är Sgrena själv som skottskadades och nätt och jämnt överlevde (Calpari kastade sig över henne och agerade levande kulfång). Hennes fångvaktare varnade flera gånger innan hon åkte för att amrisarna skulle komma att försöka döda henne. Läs boken - det är ingen tegelsten.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 10 nov 2015 15:26

Att amerikanska soldater helt öppet, med missförstånd bakom, öppnade eld mot något som de trodde var någonting annat är för tusan inget vått jobb. Vill CIA ha ihjäl någon så kan de nog vara mer diskreta än så. Eller?

MVH

Hans
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
millgard
Medlem

Inlägg av millgard » 10 nov 2015 15:27

viewtopic.php?f=22&t=27666

Forumminnet är hyfsat långt.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 10 nov 2015 17:06

Gerrgul skrev:
sonderling skrev:Men det är ju som Hans (Your welcome) säger en SNAFU som skett vid en check point av nervösa soldater.
Nej, det finns inget i händelseförloppet som stöder den versionen. Den som minst av allt tror på den är Sgrena själv som skottskadades och nätt och jämnt överlevde (Calpari kastade sig över henne och agerade levande kulfång). Hennes fångvaktare varnade flera gånger innan hon åkte för att amrisarna skulle komma att försöka döda henne. Läs boken - det är ingen tegelsten.
Jag får se om jag hittar den på biblan men jag lite böcker före i pipen. Är det bara hennes uppgifter eller för det har jag ofta sett detta förrut* att man endast har sin egen upplevelse som "bevis" och ja hur mycket hinner man uppfatta från insidan av en bil, i ett kul regn under ett par livakter?

Sonderling

* Ja inte bara från moderntid.

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 10 nov 2015 17:36

2002 skall bushadministrationen har utfärdat en lista på personer som CIA har rätt att mörda.

http://www.nytimes.com/2002/12/15/inter ... ion=bottom

Och det var ju detta jag hade för jag hade hört. 11.e sept attackerna fick USA att återgå till att låta sin säkerhetsapparat mörda fiender till staten. Sen om detta görs medelst drönare, agenter, betalda hejdukar, militärattacker in i länder där man ej är krigförande, anlitade allierade osv. så är det ju bara en fråga om olika verktyg.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 10 nov 2015 17:50

Tråden gäller väl våta jobb i vår tid och jag är tycker inte att en återigen tretton år gammal källa räcker.
Lassemaja skrev:drönare, agenter, betalda hejdukar, militärattacker in i länder där man ej är krigförande, anlitade allierade osv.
Källor vänligen. Kanske något färskare än Jemen där en bisittare åkte med.

MVH

Hans

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 10 nov 2015 17:51

Ja det är ganska många som blivit mördade. Usama bin-Laden t.ex eller behöver du "källa" på det med?

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 10 nov 2015 17:57

Jag undanber mig ironi framförallt från en moderator.

Om du kallar det för vått jobb är jag intresserad av din definition? Mer öppet har väl aldrig någonting liknande skett.

Mycket intresserad av din definition.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
millgard
Medlem

Inlägg av millgard » 10 nov 2015 18:01

LasseMaja skrev:Ja det är ganska många som blivit mördade. Usama bin-Laden t.ex eller behöver du "källa" på det med?
Han var väl inte statens egen medborgare som hemligen undanröjdes i ett "vått jobb" av säkerhetstjänsten? Snarare krigförande terrorist som dödades av krigsmakten i ett faktiskt krig (om än på annat territorium).

Det känns nog som att definitionen på "våta jobb" måste till innan det blir en fruktbar diskussion. Var det tex ett "vått jobb" att bomba Essen?

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 10 nov 2015 18:07

dödas av CIA.
Under kalla-krigets dagar kallades detta för Våta jobb.
Ja hänvisar till Sonderlings första inlägg i tråden, "Dödas av CIA".

Bin-Laden var en misstänkt brottsling som mördades, ej någon kombattant i någon väpnad konflikt där USA var deltagande. Om CIA upprättar en lista på personer som skall röjas ur vägen så tycker jag inte det spelar någon roll på vilket sätt detta görs. Han kan lika gärna ha fått gift i soppan, motivet och syftet var ändå detsamma och det måste ju vara det som räknas.

Användarvisningsbild
millgard
Medlem

Inlägg av millgard » 10 nov 2015 18:10

Så definitionen av "våta jobb" är enligt dig att dödas av CIA?

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 10 nov 2015 18:18

Ja det tycker jag är det avgörande. Nya metoder jämfört med kalla kriget är egentligen bara en fråga om teknisk utveckling.

Användarvisningsbild
millgard
Medlem

Inlägg av millgard » 10 nov 2015 18:29

Jag tycker nog att wikipedias enklare beskrivning är betydligt mer relevant att utgå ifrån:

https://en.wikipedia.org/wiki/Wetwork

unmo300
Medlem

Inlägg av unmo300 » 10 nov 2015 18:31

Det har spekulerats att USA låg bakom en bilbomb som hade ihjäl 80 pers i Beirut på 80-talet. http://www.nytimes.com/1987/09/27/world ... mbing.html
Men det kanske inte räknas som vått jobb som sådant, och det är ju inte precis nutid.

Frederick Forsyth är en mästare i research och brukar skriva verklighetstrogna romaner, kanske finns lite sanning i hans senaste roman. http://www.goodreads.com/book/show/1770 ... -kill-list

unmo300
Medlem

Inlägg av unmo300 » 10 nov 2015 18:46

Angående OBL-incidenten så finns det ett efterspel. http://www.truthandaction.org/michael-s ... -executed/