Våta jobb i vår tid.

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Re: Våta jobb i vår tid.

Inlägg av sonderling » 09 nov 2015 21:23

Så förutom drönarkriget som nästan borde vara en annan tråd (och varför vänstern ömmar så mycket för dessa muslimska facister är en gåta för mig), så finns det inga exempel på av USA genomförda "lönnmord" likt det som Litvinenko råkade utför?

Sedan behöver man kanske inte döda någon, det räcker med att göra någon ful. Hur var det med Viktor Yushchenko och hans koppärriga ansikte, ligger det nått i påståendet att han blev förgiftad?

Sonderling

Gerrgul
Medlem

Inlägg av Gerrgul » 09 nov 2015 21:34

Visst finns det exempel på lönnmord utförda av CIA, men i likhet med fallet Litvinenko saknas bindande bevis.

Och vem i hela friden ömmar för muslimska fascister?

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 09 nov 2015 22:50

Drönarkriget drabbar civila i lika stor utsträckning som de här fascisterna.

Inget vidare sätt att föra krig på när civila ses som acceptabla förluster om man får tag på en skurk.

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 09 nov 2015 22:51

Men visst; det var en jävla massa fascister och islamister på sjukhuset i Afghanistan som USA bombade... För USA gör minsann inga fel i sin krigföring.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 10 nov 2015 07:50

Davian skrev:Men visst; det var en jävla massa fascister och islamister på sjukhuset i Afghanistan som USA bombade... För USA gör minsann inga fel i sin krigföring.
Detta är helt OT men väl värt en annan tråd:
USA har inte bombat nått sjukhus. För jag antar att du menar Sjukhuset i Kunduz som läkare utan gränser drev?

Det är en petitess i sammanhanget men det besköts faktiskt med kanoner av en AC-130U, en av de kanonerna var förmodligen en Svensk 40mm Bofors luftvärnskanon.
Men det verkar ha undgått vår fria media.
Och detta gjordes ju helt klart med flit för USA kan ju inte göra några som helst misstag i sin krigsföring? Eller hur? :|
Nu lider ju inte jag av åkomman Anti-amerikanism så jag förutsätter att nått fatalt fel har begåtts men det har varit svårt att få fram korrekt information om incidenten.
Redan när jag läste om det första gången tyckte jag det var nått som inte stämde med att de cirklade runt och "bombade" 5 ggr, stämmer inte överens med bilden av ett bombplan, sedan när jag läste (i utländsk media) att det var en AC-130 så förstod man varför. De missar ju inte.
Läste att man tror att flygplanet fått fel på datorn så ruta X pepprades och inte ruta Y, de mer konspiratoriska menar att den kan ha hackats.
Ytterligare en konspiratorisk förklaring jag läste på "War is Boring" är att det helt enkelt var
en jävla massa fascister och islamister på sjukhuset
eller ett annat High value target på sjukhuset, att det helt enkelt var värt priset för den blow back detta skulle få.
Men det vette fan. Läkare, det var mer lag och ordning på al-shababs tid*, utan gränser är ju inte nöjd det kan man ju förstå, de vädrar ju blod..
(Men det är ju klart AC-130 kunde ju ha gjort det för att det är roligt? Momentet att peppra med en AC-130 brukar vara min favorit i olika XBOX spel. :) )

Men detta är inte nått "Vått jobb" heller, hur mycket vår fria media vinklar till det.. :?

Sonderling

* kommentar yttrad när AU gick in i Somalia, alla personer eller organisationer som yttrar den meningen faller i mitt anseende. Vilket påminner mig att vår journalistkår också yttrat den ang. Afghanistan, det var mera lag och ordning när Talibanerna styrde. :roll:

Användarvisningsbild
millgard
Medlem

Inlägg av millgard » 10 nov 2015 09:53

Ni kanske har missat att Ryssland bombat betydligt mer civila mål under sin relativt korta tid i Syrien? Men av någon anledning är inte det lika intressant... Ett av många exempel: http://www.theguardian.com/world/2015/o ... octors-say

När det gäller "våta jobb" och liten respekt för oskyldiga människoliv så är det en rimlig slutsats att anta att: ju längre ned landet ifråga befinner sig på demokratiskalan, desto större är sannolikheten att det utför våta jobb på sina egna samt beter sig i andra sammanhang som en skurkstat - tex bombar medvetet civila osv.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem

Inlägg av Martin Lundvall » 10 nov 2015 09:59

Håll era inlägg sakliga, det vill säga ta utgångspunkt ifrån vad andra skriver inte vad ni tycker om deras åsikter.

/martin

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem

Inlägg av Martin Lundvall » 10 nov 2015 10:00

Och tråden handlar inte om civila offer i bombktig -lönnmördare var det!

/martin

Gerrgul
Medlem

Inlägg av Gerrgul » 10 nov 2015 10:26

millgard skrev:När det gäller "våta jobb" och liten respekt för oskyldiga människoliv så är det en rimlig slutsats att anta att: ju längre ned landet ifråga befinner sig på demokratiskalan, desto större är sannolikheten att det utför våta jobb på sina egna samt beter sig i andra sammanhang som en skurkstat - tex bombar medvetet civila osv.
Nej, det är fel! Jag tror att dom flesta historieintresserade känner till vilka som utnyttjat sitt strategiska bombflyg för att ödelägga hela städer - i praktiken prioriterat civila mål. Men det är som redaktören påpekat OT.

Trådskaparen har vad jag kan se inte presenterat några argument för sin hypotes att s k våta jobb upphört. Lästips på en bok om ett uppmärksammat mord som bär CIAs signum: Giuliana Sgrenas I skottlinjen. Skildrar kidnappningen av den italienska journalisten, hennes dagar hos terroristerna, fritagandet och upplösningen där den italienske säkerhetschefen Calpari sköts ihjäl av amerikanerna när han skyddade henne.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 10 nov 2015 10:46

Wiki skrev:After being rescued by Nicola Calipari and another SISMI agent, Ms Sgrena was being transported by car to Baghdad International Airport. However, a roadblock, put in place to protect John Negroponte's car convoy, fired on the vehicle, causing the death of Calipari and the wounding of Sgrena and of the other agent. Sgrena testified that US forces fired on the car without warning, and this incident caused strain in diplomatic relations between Italy and the United States. In actuality, her car was fired on by U.S. soldiers who claimed that they were duped into firing on the vehicle by an Al-Qaeda agent's false lead that a bomb was in the vehicle carrying Sgrena [4]. Sgrena has contradicted the claims of the US military version of the story and has insisted that no warnings were given before the soldiers shot at their car. Sgrena said that out of 58 bullets fired at the car, 57 were fired at the passenger and only the last bullet was fired at the engine of the car, which shows that the intention was not just to stop the car.[1]
Det här är en vanlig clusterfuck och inget vått jobb. Reguljära soldater klantar till det. Var är det 'våta' och var är CIA?

MVH

Hans

Ps. Tack Sonderling :D

Gerrgul
Medlem

Inlägg av Gerrgul » 10 nov 2015 10:53

Undvik Wikipedia och läs boken i stället!

Användarvisningsbild
millgard
Medlem

Inlägg av millgard » 10 nov 2015 11:21

Det här är ju bara det vanliga "ned-med-USA"-snacket... att ni ens ids regga er igen med nya nick när ni blivit utkastade flera gånger redan.

"Våta jobb" var en specialitet som Sovjet ägnade sig åt med iver, av den enkla anledningen att de hade rätt gott om medborgare som ville därifrån kombinerat med en historiskt väl förankrad syn att individen ägdes av staten.

Gerrgul
Medlem

Inlägg av Gerrgul » 10 nov 2015 11:24

Har du några argument för Sonderlings tes? Eller menar du att CIA aldrig sysslat med lönnmord?

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 10 nov 2015 12:37

Hans skrev:
Wiki skrev:After being rescued by Nicola Calipari and another SISMI agent, Ms Sgrena was being transported by car to Baghdad International Airport. However, a roadblock, put in place to protect John Negroponte's car convoy, fired on the vehicle, causing the death of Calipari and the wounding of Sgrena and of the other agent. Sgrena testified that US forces fired on the car without warning, and this incident caused strain in diplomatic relations between Italy and the United States. In actuality, her car was fired on by U.S. soldiers who claimed that they were duped into firing on the vehicle by an Al-Qaeda agent's false lead that a bomb was in the vehicle carrying Sgrena [4]. Sgrena has contradicted the claims of the US military version of the story and has insisted that no warnings were given before the soldiers shot at their car. Sgrena said that out of 58 bullets fired at the car, 57 were fired at the passenger and only the last bullet was fired at the engine of the car, which shows that the intention was not just to stop the car.[1]
Det här är en vanlig clusterfuck och inget vått jobb. Reguljära soldater klantar till det. Var är det 'våta' och var är CIA?

MVH

Hans

Ps. Tack Sonderling :D
Bra att du tog upp det Gerrgul, jag tänkte faktiskt på det här fallet men kunde inte minnas vad journalisten hette. Jo jag minns när det hände och hennes anklagelse. Men det är ju som Hans (Your welcome) säger en SNAFU som skett vid en check point av nervösa soldater. (Nått som hänt vid otaliga vägspärrar och som hela tiden spätts på av fiendens taktik att använda ambulanser och "what not" som VBIED.)
Återigen så tror jag att det är detta med att man tror sig vara så himla viktig att CIA skulle riskera en sådan här operation.
(Eventuell mordplott motsägs, tycker jag också, av att det går omkring en massa journalister mest hela tiden och rapporterar skit om USA och de verkar vara vid liv fortfarande.)

Sonderling

unmo300
Medlem

Inlägg av unmo300 » 10 nov 2015 13:03

Nåväl våta jobb förekom ju innan Ford och Carter utfärdade förbud emot, så det är ju knappast en fjärran företelse.