Libyenkriget och våra medier

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem

Re: Libyenkriget och våra medier

Inläggav millgard » 25 okt 2015 14:42

Den transportkapacitet, flygtankningskapacitet, logistikkapacitet osv som behövs i det sammanhanget är det bara USA som har. Vilket de allra flesta känner till.

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 25 okt 2015 14:51

Om nästan alla känner till det borde det vara lätt att ange en källa. I efterhand går det ju alltid att säga att aktörernas medverkan var nödvändig för hur kriget faktiskt genomfördes ( tautologiskt sant). Men att t ex franskt flygvapen på egen inte skulle ha varit kapabel att stoppa libyska flyganfall tror jag inte ett ögonblick på.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 26 okt 2015 14:21

Gerrgul skrev:Eftersom både mrsund och Sonderling avfärdar allt och vägrar tala om vad de skulle godkänna som bevis prövar jag en annan ingång för att hyfsa diskussionen.

Se det som en argumentation pro et contra eller i analogi med det som i brittiska rättegångar kallas weights and counterweights.
Min tes är alltså att anfallet var planerat i förväg: vad talar då för respektive mot det påståendet.

För detta talar följande fakta:
- Franska och brittisa specialstyrkor fanns i Libyen den 20-25 februari, nästan en månad innan FN-resolutionen togs den 19 mars.
- I mitten av februari, delade Frankrike och UK upp vattnen utanför Libyens kust för ubåtsoperationer..
- Övningen Southern Mistral aviserades i november 2010. Den avsåg att öva flyganfall mot en ”diktatur söder om Frankrike”. Övningen skulle enligt planeringen börja den 21 mars 2011, men det verkliga anfallet kom den 19 mars. Förbereder man en attack passar det perfekt att göra det under skydd av en övning eftersom alla förberedelser kan göras med övningsförberedelser som täckmantel.
- Under 2010 utbildades med hjälp av CIA de qatariska styrkor som sattes in i markstriderna och hade en nyckelroll som länk mellan de brittiska specialstyrkorna och de islamistiska rebellerna.
- Anfallet inleddes första dagen med en massiv attack där mer än hundra kryssningsmissiler avlossades. Sådant kräver enligt militärens beskrivning att måldata studerats i förväg.

Det finns mer att hämta i den politiska bakgrunden, men jag nöjer mig med detta så länge.

Vilka omständigheter talar då mot att anfallet hade förberetts i förväg? Var god presentera några fakta i fallet som jävar slutsatsen!

En bra indiciekedja som pekar åt samma håll och lite mer lättläst än dina tidigare inlägg, här förstår jag faktiskt vad du skriver och vill ha fram.
Jag är fortfarande lite osäker på vad du vill komma fram till mer än att de planerade attacken samtidigt som de jobbade fram fn-resolutionen.
Det som skulle knäcka det moraliska i anfallet är ifall underlaget för resolutionen är falsk.

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 11 jan 2016 10:32

På nyårsafton frisläppte USA:s UD över 3 000 nya e-postmeddelanden från Hillary Clintons konto 2011. Här avslöjas nya fakta om Nato:s intervention i Libyen.

Det framkommer att ett av motiven för att störta Libyens ledare Muammar al-Gaddafi, var att han planerade att skapa en guldbaserad afrikanska valuta som skulle konkurrera med dollarn och euron. Dessutom framkommer fakta om hur de USA-stödda rebellerna begick krigsförbrytelser som utomrättsliga avrättningar.

I förtroende uppgav en rebellbefälhavare att hans trupper fortsatt att summariskt avrätta alla "utländska legosoldater" som fångas i striderna ...Svarta libyer stämplades rutinmässigt som "utländska legosoldater" av rebellerna och de utsattes för tortyr, avrättningar och städer "befriades" genom etnisk rensning. Ett väldokumenterat exempel är Tawergha, en hel stad med 30 000 svarta och "mörkhyade" libyer som försvann i augusti 2011 sedan staden hade intagits av Nato-stödda NTC Misratan-brigader. (Maximilian Forte skriver utförligt om detta i sin bok Slouching Towards Sirte.)

Det förefaller som om Hillary Clinton personligen informerats om krigsbrott utförda av USA:s allierade långt innan några av de värsta av dessa folkmordsbrott ägde rum. Ett mail bekräftar att USA:s specialstyrkor var på marken bara inom en månad efter de tidigaste protesterna som bröt ut i mitten till slutet av februari 2011 i Benghazi. Det framgår också tydligt att Hillary Clinton har varit underkunnig om närvaron av Al Qaidas styrkor på rebellsidan.

När Frankrike efter FN-resolutionen 17 mars försöker ta ledningen i bombkriget mot Libyen slog USA:s underrättelsetjänster fast att Frankrikes syften var att lägga beslag på den libyska oljan, trygga det franska inflytandet i regionen, stärka Sarkozys rykte landet, hävdar fransk militärmakt och stoppa Gaddafis inflytande i det "fransktalande Afrika." Vad som särskilt oroade fransoserna var att Gaddafis guldreserver på 143 ton (värt 7 miljarder dollar) och en liknande mängd silver hotade den franska francen (CFA) som cirkulerar som afrikansk valuta i en rad länder.

I Hillary-telegrammen får man alltså en helt annan bild av motiven till kriget än "Responsibility to Protect"-retoriken i FN. Hon briefas utförligt om Frankrikes motiv för kriget, men nästan inte ett ord om nödlidande civila.Av telegrammen framgå också att Hillary Clinton kände till att propagandastoryn om att Gaddafi skulle ha startat en våldtäktskampanj uteslutande byggde på källor inom oppositionen.

http://www.foreignpolicyjournal.com/201 ... ervention/

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 11 jan 2016 13:26

Det är både intressant och förbryllande detta att Republikaner och Vänstern är rörande eniga i sin kritik mot Obama administrationen. Nästan som en modern Molotov-Ribbentrop pakt? :)

Sonderling

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 11 jan 2016 14:01

sonderling skrev:Det är både intressant och förbryllande detta att Republikaner och Vänstern är rörande eniga i sin kritik mot Obama administrationen. Nästan som en modern Molotov-Ribbentrop pakt? :)

Sonderling
Hur tänkte du där? Kan du utveckla tankegången?

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 28 dec 2016 11:38

Efterdebatten om den svenska "insatsen" har varit tämligen lam. Det som omnämnts har gällt JAS-planen. Mindre uppmärksamhet har riktats mot psyops-operationerna.

Det var åtta svenskar ur Tionde psyopsförbandet som stationerats i Pesaro, nära Rimini i Italien, och formulerade budskap, på perfekt arabiska och med rätt dialekt, som sändes per radio från ett ombyggt Herculesplan cirkulerande över Libyen.

”Lägg ner dina vapen och vägra lyda order från din nuvarande illegitima regering. Varje fientlighet mot koalitionsstyrkor kommer att mötas med dödligt våld.”

Mer än en miljon svenskproducerade flygblad regnade ner från F16-planen. Under en period stod svenskarna ensamma för alla tolkar och kulturella rådgivare på basen i Pesaro. De bestämde att man inte skulle sprida svåra budskap som demokrati, bara hot till fienden och enkla uppmaningar till civilbefolkningen och rebellerna.

I klartext betyder det att svensk militär personal ingrep i ett inbördeskrig och hotade civilbefolkningen med våld om de ställde sig på fel sida.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 28 dec 2016 11:54

Om de tar till våld så tillhör de väl inte "civilbefolkningen" längre?
Psy ops, om det nu fungerar är väl bra mycket bättre än släppa bomber utan varning om konsekvenser.
Men jag antar att det du egentligen är kritisk till är att Sverige spelade en roll överhuvudtaget.
Men jag håller med att intresset i media kunde varit större än tex den för Bonde söker fru, speciellt att det som vanligt är avsaknad av engagemang efter man krossat en regim och statsapparat.

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 29 dec 2016 11:29

mrsund skrev:Om de tar till våld så tillhör de väl inte "civilbefolkningen" längre?
Psy ops, om det nu fungerar är väl bra mycket bättre än släppa bomber utan varning om konsekvenser.
Enbart användning av våld (eller "fientlighet" som det faktiskt uttrycktes) förvandlar inte civila personer till militär. Pragborna som kastade tomater och spottade efter sovjetiska stridsvagnar var alltfort civila.

Det kan utan tvivel ses som mindre allvarligt att släppa flygblad än bomber över Sirte och andra städer som lades i ruiner, men jag tvivlar på att det här agerandet hade gått att "sälja in" hos den svenska allmänheten.
mrsund skrev:Men jag antar att det du egentligen är kritisk till är att Sverige spelade en roll överhuvudtaget.
Inte "överhuvudtaget"! Eftersom du frågar så är min åsikt att Sverige i FN borde ha agerat kraftfullt för att stödja de förhandlingsinitiativ som kom från bl a Sydafrika och därigenom återknutit till en klassisk svensk fredsfrämjande linje i stället för att traska patrullo i ett förödande krigståg.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 29 dec 2016 14:53

Jag tror knappast man hade bombat någon pga tomater och spott el vad motsvarande skulle ha varit i Libyen.
Det hade/har nog gått utmärkt att sälja in psy ops operationer hos den Svenska allmänheten, jag har då inte märkt av någon proteststorm varken under eller efter, detsamma för psy ops i Afghanistan.

Jag hade också önskat att Sverige hade kunnat agerat kraftfullt i FN och dessutom att FN hade agerat kraftfullt, men det är önsketänkande och kommer inte hända om inte medlemmarna i säkerhetsrådet får hjärnsläpp och glömmer sina egna agendor.

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 29 dec 2016 15:27

mrsund skrev:Jag tror knappast man hade bombat någon pga tomater och spott el vad motsvarande skulle ha varit i Libyen
Nej, libyerna bombades från dag 1 med kryssningsmissiler. Detta innan någon hunnit sätta sig till motvärn. Inget FN-mandat eller folkrättslig princip legitimerade ett ingripande på någon sida i inbördeskriget. Hur många svenskar tror du har en aning om vad svenska Psyops pysslar med?

Svenska psyops fanns alltså med på ett hörn i informationskriget. NATO s prioritering av informationskriget understryks av det faktum att libyska TV stationen bombades varvid minst tre reportrar dödades och man kunde inte annat än medge att angreppet var avsiktligt - ett flagrant brott mot FNs statuter. Däremot blånekade NATO- kommandot till att ha valt sida i inbördeskriget.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 29 dec 2016 16:03

Det blir lite rörigt nu, jag trodde vi diskuterade Sveriges insats.

Anders G
Medlem

Inläggav Anders G » 29 dec 2016 20:19

1973

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 30 dec 2016 10:11

Jag orkar inte lämna min filterbubbla just nu.

Sonderling

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"