Libyenkriget och våra medier

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Re: Libyenkriget och våra medier

Inläggav mrsund » 23 okt 2015 09:36

Jag är hemskt ledsen, jag har inte sett några bevis på Väst har planerat upproret i dina inlägg.

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 23 okt 2015 09:41

Du frågade efter om INSATSEN var planerad i förväg, inte upproret, eller hur?

Vad skulle förresten i dina ögon duga som bevis? Ett erkännande?

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 23 okt 2015 09:55

När började de planera insatsen då?

Ett bevis är ett bevis eller?

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 23 okt 2015 09:59

Ja, när började Hitler planera operation Barbarossa?

Som jag tidigare skrev finns flera belägg för skarp krigsplanering; utvecklingen av kriget på dess första dag t ex och framför allt övningen Southern Mistral som var perfekt anpassad till att vid den här tidpunkten övergå i skarpt läge.

Wolfman
Medlem

Inläggav Wolfman » 23 okt 2015 10:10

mrsund skrev: Det är också så att beslut fattas beroende på vilken information man har vid given tidpunkt och inte vad som framkommer senare.

Var det samma typ av information som föranledde anfallet på Irak 2003? Eller för den delen påhoppet på Jugoslavien 1999? Man kan tycka att vissa borde dra någon liten lärdom av vad som påstås från USA/NATO.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 23 okt 2015 10:31

Wolfman skrev:
mrsund skrev: Det är också så att beslut fattas beroende på vilken information man har vid given tidpunkt och inte vad som framkommer senare.

Var det samma typ av information som föranledde anfallet på Irak 2003? Eller för den delen påhoppet på Jugoslavien 1999? Man kan tycka att vissa borde dra någon liten lärdom av vad som påstås från USA/NATO.

Håller fullständigt med dig.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 23 okt 2015 10:32

Gerrgul skrev:Ja, när började Hitler planera operation Barbarossa?

Som jag tidigare skrev finns flera belägg för skarp krigsplanering; utvecklingen av kriget på dess första dag t ex och framför allt övningen Southern Mistral som var perfekt anpassad till att vid den här tidpunkten övergå i skarpt läge.

Så inga bevis, utan detta är vad du tror av den information du tagit till dig?

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 23 okt 2015 11:22

Jag är ledsen men jag ser inte heller några bevis, bara slutsatser dragna på förut fattade meningar.

Sonderling

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 23 okt 2015 12:00

Så varken du eller mrsund kan tala om vad som kvalificerar sig som bevis?

Förberedelserna i form av Southern Mistral är ingen förutfattad mening utan ett historiskt faktum.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem

Inläggav millgard » 23 okt 2015 12:12

Det är väl inga nyheter att även övningar och militär närvaro används som "avkylningsmetoder" i regioner där utvecklingen tenderar att bli ibehaglig. Både som signal till omvärlden men självklart också för att vara på plats om skiten nu träffar fläkten.

Den flesta minns väl Irans försök att stoppa USA-s hangarfartyg vid passage in i Persiska viken? Även Ryssland förlägger ju "övningar" i närheten av Georgien, Krim, Ukraina med den skillnaden att det där just VAR förberedelser för krig och invasioner av grannländer, låt vara utan gradbeteckningar och nationalitetsmärken på fordonen... Men se det spelar ju ingen roll då det inte var USA. :roll:

Men vi har legio exempel i Östersjön också och det i sig betyder inte att det därmed är på förhand uppgjort att man skall göra si eller så. I fallet Libyen var det som sagt FN-mandat som styrde saken. Så det där med "bevis" är ju bara ytterligare försök att få diskussionen någon helt annanstans än vad trådstarten antyder.

(I fallet Jugoslavien 1999 så var det äntligen så att man fick slut på kriget och dödandet. Såklart skapas ju konspirationsteorier om att "USA vill ta över Serbien" eller några ekonomiska motiv - något som torde vara mycket svårt att finna substans för i fallet Serbien. Först efter detta fick man FN-styrkor på plats i Kosovo och kunde få en bräcklig fred i regionen.)

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 23 okt 2015 12:14

Gerrgul skrev:Så varken du eller mrsund kan tala om vad som kvalificerar sig som bevis?

Förberedelserna i form av Southern Mistral är ingen förutfattad mening utan ett historiskt faktum.

Jag har inte bestritt att övningen var planerad.
Varför skall vi tala om för dig vad som kvalificerar sig som bevis?
Men visst, något som visar att ett påstående är sant.

Var är beviset för att övningen var en i förväg planerad täckmantel av ett angrepp på Libyen?

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inläggav Lasse Odrup » 23 okt 2015 12:22

Gerrgul skrev:Så varken du eller mrsund kan tala om vad som kvalificerar sig som bevis?

Utan att lägga mig i sakfrågan så genomför man på de taktiska och strategiska nivåerna alltid olika alternativa planläggningar inom specifika operationsområden över tiden.
Vitsen med en sådan planering är att man är bättre skickad att snabbt möta olika händelseutvecklingar. Southern Mistral kan vara ett sådant exempel.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 23 okt 2015 12:22

Jag vill också tillägga att jag inte har något emot ditt påstående, det kan mycket väl vara sant, konstigare och värre saker har hänt.

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 23 okt 2015 15:29

Eftersom både mrsund och Sonderling avfärdar allt och vägrar tala om vad de skulle godkänna som bevis prövar jag en annan ingång för att hyfsa diskussionen.

Se det som en argumentation pro et contra eller i analogi med det som i brittiska rättegångar kallas weights and counterweights.
Min tes är alltså att anfallet var planerat i förväg: vad talar då för respektive mot det påståendet.

För detta talar följande fakta:
- Franska och brittisa specialstyrkor fanns i Libyen den 20-25 februari, nästan en månad innan FN-resolutionen togs den 19 mars.
- I mitten av februari, delade Frankrike och UK upp vattnen utanför Libyens kust för ubåtsoperationer..
- Övningen Southern Mistral aviserades i november 2010. Den avsåg att öva flyganfall mot en ”diktatur söder om Frankrike”. Övningen skulle enligt planeringen börja den 21 mars 2011, men det verkliga anfallet kom den 19 mars. Förbereder man en attack passar det perfekt att göra det under skydd av en övning eftersom alla förberedelser kan göras med övningsförberedelser som täckmantel.
- Under 2010 utbildades med hjälp av CIA de qatariska styrkor som sattes in i markstriderna och hade en nyckelroll som länk mellan de brittiska specialstyrkorna och de islamistiska rebellerna.
- Anfallet inleddes första dagen med en massiv attack där mer än hundra kryssningsmissiler avlossades. Sådant kräver enligt militärens beskrivning att måldata studerats i förväg.

Det finns mer att hämta i den politiska bakgrunden, men jag nöjer mig med detta så länge.

Vilka omständigheter talar då mot att anfallet hade förberetts i förväg? Var god presentera några fakta i fallet som jävar slutsatsen!

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem

Inläggav millgard » 23 okt 2015 16:01

Gerrgul skrev:Eftersom både mrsund och Sonderling avfärdar allt och vägrar tala om vad de skulle godkänna som bevis prövar jag en annan ingång för att hyfsa diskussionen.

Se det som en argumentation pro et contra eller i analogi med det som i brittiska rättegångar kallas weights and counterweights.
Min tes är alltså att anfallet var planerat i förväg: vad talar då för respektive mot det påståendet.

För detta talar följande fakta:
- Franska och brittisa specialstyrkor fanns i Libyen den 20-25 februari, nästan en månad innan FN-resolutionen togs den 19 mars.
- I mitten av februari, delade Frankrike och UK upp vattnen utanför Libyens kust för ubåtsoperationer..
- Övningen Southern Mistral aviserades i november 2010. Den avsåg att öva flyganfall mot en ”diktatur söder om Frankrike”. Övningen skulle enligt planeringen börja den 21 mars 2011, men det verkliga anfallet kom den 19 mars. Förbereder man en attack passar det perfekt att göra det under skydd av en övning eftersom alla förberedelser kan göras med övningsförberedelser som täckmantel.
- Under 2010 utbildades med hjälp av CIA de qatariska styrkor som sattes in i markstriderna och hade en nyckelroll som länk mellan de brittiska specialstyrkorna och de islamistiska rebellerna.
- Anfallet inleddes första dagen med en massiv attack där mer än hundra kryssningsmissiler avlossades. Sådant kräver enligt militärens beskrivning att måldata studerats i förväg.

Det finns mer att hämta i den politiska bakgrunden, men jag nöjer mig med detta så länge.

Vilka omständigheter talar då mot att anfallet hade förberetts i förväg? Var god presentera några fakta i fallet som jävar slutsatsen!

1. Franska och brittiska specialstyrkor fanns i Libyen - liksom de fanns och finns i andra länder i Nordafrika - under mycket lång tid, för att inte säga ständigt. Detta för att I HÄNDELSE kunna ligga före i planeringen, inhämta underrättelser etc etc.
2. Det är ett naturligt inslag i övningsverksamhet och det finns förmodligen färdiga scenarier att tas i bruk beroende på omständigheter i händelse av krigsförberedelser.
3. Som tidigare sagt så kan övningsverksamhet ha många syften, det hade varit oroligt i hela Nordafrika under en tid och det är därför inte särskilt märkligt att man förlägger övningar till närområdet - både för att kyla av eventuella ytterligare oroshärdar och för att vara på plats IFALL något händer.
4. Att qatariska soldater "utbildas med hjälp av CIA" (skulle snarare tro att det var britter och/eller fransmän som skötte detta i praktiken, även om USA också förmodligen fanns med på ett hörn) är inte heller märkligt. Såväl eldledning som underrättelseverksamhet måste också skötas från marken och där ville inte västmakterna ge sig in av politiska skäl.
5. Vad menar du med "Sådant kräver enligt militärens beskrivning att måldata studerats i förväg"? Det är väl självklart att måldata finns i förväg. Jag kan meddela att måldata för i stort sett samtliga punkter av militär betydelse i de tio viktigaste svenska städerna redan finns lagrade i kryssningsrobotar på andra sidan Östersjön, liksom att dito punkter i exempelvis Kaliningrad och St Petersburg också finns lagrade hos den svenska försvarsmakten. Och i alla andra försvarsmakter i närheten. Allt annat vore nämligen direkt tjänstefel.

Men det betyder självklart inte att Sverige planerar en attack på Ryssland.

Til syvende og sidst så var det FN som antog resolution 1973. De vanliga nejsägarna lade ned sina röster, vilket är så nära JA de kan komma i sammanhanget. Inte ens Kina kunde acceptera Khadaffis vansinne till slut.

Dina "fakta" talar således inte för någonting särskilt, det är dina slutsatser som dras utifrån förutfattade meningar och en stark politisk övertygelse.

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"