Libyenkriget och våra medier

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Re: Libyenkriget och våra medier

Inläggav sonderling » 21 okt 2015 11:51

Gerrgul:
Vad du eller jag tror är inte särskilt intressant för någon
Jo men det är ju det det är? Jag blir alltid misstänksamt när någon utrycker sig tvärsäkert i sammanhang som detta ofta uppbackade med fyrtelva länkar till sidor som stödjer just det påståendet.

Skämt åsido går det ju inte att bevisa en intention, men att det skulle vara bara fråga om tillfälligheter och inbillat opinionstryck, faller på sin egen orimlighet.
Och jag tror faktiskt att tillfälligheter och inbillat opinionstryck är underskattade företeelser i historiska förlopp..

MIllgard skrev:
Och det där med olja, är det någon som på allvar tror att det är den bärande orsaken när det gäller stormakternas ageranden?
Nej inte jag iallafall. Oljan har vänstern haft som patent orsak till varje konflikt de senaste 20 åren. ( även Vietnam-kriget om jag ska tro på en artikel i mina föräldrars gamla Vietnam bulletinen från -73)
Nej är lika dumt som att oljan var orsak till VK 2 bara för att de olika kontrahenterna strävade efter att kontrollera diverse oljefält.

Gerrgul igen:
Fördelen med ett historieforum är att vi inte behöver debattera som om vi fötts igår utan kan erinra oss det historiska sammanhanget.

Problemet med vänsterns historiebeskrivning är att den inte alltid följer de faktiska skeendena och att den ...åtminstone gällande nutiden ibland kan te sig smått bisarr och världsfrånvänd som om den utspelade sig i ett parallellt universum. Därför kan de ju vara nyttigt att debattera det ibland.

Oftast ser man det här när vår fria media tar upp ett ämne och bjuder in nån vänsterdebattör och en sakkunnig från försvaret och/ eller forskare på området. (ofta en källa till stor ofrivillig komik tycker jag.)

I den här tråden menar du alltså att al-Jazeera duperat hela världen till att störta Khadaffi? I samarbete med diverse västerländska underrättelse tjänster och länder som tidigare haft ett ont öga till nyhetskanalen. Det låter som när man tar en liten del i ett skeende och förstorar upp det till huvudsaken. Så där som många nät konspiratörer brukar göra.
(Fast det är ju som att man skulle kunna tro att Islamisterna satt igång en maskirovka på sovjetisk manér i syfte att störta regimen i Libyen, ja så som det utvecklade sig.)

Sonderling

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Redaktionen

Inläggav Martin Lundvall » 22 okt 2015 12:36

Tog bort en hel del inlägg. Det handlar alltså om spelet innan interventionen startade.

/martin

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 22 okt 2015 12:49

Oj, snygg rensning.

Kan man be Gerrgul förtydliga vad han vill får ut av tråden egentligen, då så fort man gör en kommentar så blir det mest pikar på hur okunnig man är?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Redaktionen

Inläggav Martin Lundvall » 22 okt 2015 13:40

Absolut :)

/martin

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 22 okt 2015 16:18

Denna tråd startade jag som en avknoppning från en tråden om ryssar i Syrien, där jag och Varulv gav olika bilder av libyenkriget. Jag tror att jag från början mycket tydligt klargjorde att jag inte vill att den ska utmynna i någon politisk diskussion om rätt eller fel. Därför blev jag en aning förvånad över att jag pådyvlades "vänsterns" åsikter. Det fanns f ö ingen självklar vänster-höger position i de politiska preludierna till t ex det svenska deltagandet. Vänsterpartiet stödde den svenska insatsen, liksom miljöpartiet. Rätta mig om jag har fel, men den ende partiledare som protesterade var väl Hr Åkesson (SD!).

Jag vill gärna se min slutsats prövad, som alltså är den att anfallet på Libyen var planerad i förväg, långt innan den s k arabiska våren inleddes. Av det följer att det är intressant att se de geopolitiska intressen som drev skeendet. Att det förekom desinformation torde inte vara någon överraskning. Vilket krig har inte samtidigt utkämpats som ett krig om sanningen? Någon skrev här att jag inte kommer att ändra uppfattning. En ren gissning som råkar vara fel. Jag uppfattade faktiskt massmediabilden av ett folkmord som trovärdig och det var först efterhand som jag upptäckte att det vimlade av falsarier. Med facit i hand har jag tagit mig lite tid att sätta mig in i detaljerna och jag kan inte se annat än att kriget initierades av USA och gamla kolonialmakter och genomfördes med tillhjälp av allierade arabstater. Eftersom knappt någon talar om libyenkriget, än mindre om den svenska insatsen, skulle jag vilja veta om det finns fakta som talar mot min tolkning. Var kan jag finna sådana argument om inte på ett historieforum?

Har jag pikat någon för okunnighet? Det vore olyckligt om jag halkade på tangentbordet! Påminn mig i så fall vid en ev nästa gång!

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 22 okt 2015 19:02

Okej får jag komma med en liten invändning.

Gerrgul skrev:
att kriget initierades av USA och gamla kolonialmakter

Jag har läst att CIA har fått kritik (bland mycket annat) för att de togs på sängen av den arabiska våren?

Sonderling

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 22 okt 2015 19:29

Ja, den arabiska våren blev kanske en överraskning för USA. Bekymmersamt i Egypten där Mubarak var en viktig allierad, inte minst i det s k kriget mot terrorismen. CIA, som hade ett tätt samarbete med den egyptiska säkerhetstjänsten (Egypten var i början av 2000-talet världens polistätaste stat), borde möjligen ha kunnat avläsa situationen bättre. Men igen, lägg märke till skillnaden i hållning gentemot Libyen och länder som Tunisien och Egypten. I de senare gjordes diplomatiska försök att få till en fredlig lösning, så icke i Libyen. Viljay Prashad, professor i internationell politik gör en inträngande genomgång av detta politiska spel i en bok med den talande titeln Arab Spring, Libyan Winter.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 22 okt 2015 19:38

Men skillnaden ligger kanske i att USA och Libyen inte direkt var såta vänner, ja menar de hade ju en lång historia av fiendenskap och tjuvnyp gentemot varandra, så när tillfället ges så ......jag tror inte det behöver vara krångligare än så.

Sonderling

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 23 okt 2015 08:00

Där finns ju också en skillnad i regimens sätt att försöka kväsa protester och uppror.
När ett land börjar med flygattacker mot egna befolkningen tex

Wolfman
Medlem

Inläggav Wolfman » 23 okt 2015 08:04

mrsund skrev:Där finns ju också en skillnad i regimens sätt att försöka kväsa protester och uppror.

1. När skulle det ha skett?
2. Definiera exakt den "egna befolkningen".

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 23 okt 2015 08:32

mrsund skrev:börjar med flygattacker mot egna befolkningen tex
Brydde du dig om att läsa tidigare inlägg? Dessa anklagelser visade sig vara ogrundade. Jag trodde själv på uppgifterna, men dementierna struntade våra medier i att rapporter, med några få undantag.

I mars dementerade amerikanska militärer dessa uppgifter vid Pentagons presskonferens:

Do you see any evidence that he actually has fired on his own people from the air? There were reports of it, but do you have independent confirmation? If so, to what extent?

SEC. GATES: We’ve seen the press reports, but we have no confirmation of that.

ADM. MULLEN: That’s correct. We’ve seen no confirmation whatsoever

Det är en fördel att ta del av föregående postningar. På så sätt undviker vi tröttsamma upprepningar.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 23 okt 2015 09:06

Wolfman skrev:
mrsund skrev:Där finns ju också en skillnad i regimens sätt att försöka kväsa protester och uppror.

1. När skulle det ha skett?
2. Definiera exakt den "egna befolkningen".

1. tex. http://www.svt.se/nyheter/utrikes/attac ... -overlaget
2. De som bor i landet.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 23 okt 2015 09:10

Gerrgul skrev:
mrsund skrev:börjar med flygattacker mot egna befolkningen tex
Brydde du dig om att läsa tidigare inlägg? Dessa anklagelser visade sig vara ogrundade. Jag trodde själv på uppgifterna, men dementierna struntade våra medier i att rapporter, med några få undantag.

I mars dementerade amerikanska militärer dessa uppgifter vid Pentagons presskonferens:

Do you see any evidence that he actually has fired on his own people from the air? There were reports of it, but do you have independent confirmation? If so, to what extent?

SEC. GATES: We’ve seen the press reports, but we have no confirmation of that.

ADM. MULLEN: That’s correct. We’ve seen no confirmation whatsoever

Det är en fördel att ta del av föregående postningar. På så sätt undviker vi tröttsamma upprepningar.

Upprepningar är jag nog inte ensam om här...

Det är också så att beslut fattas beroende på vilken information man har vid given tidpunkt och inte vad som framkommer senare.
Senast redigerad av 1 mrsund, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 23 okt 2015 09:12

Finns det bevis på att insatsen var planerad i förväg och då menar jag inte någon av pentagons standardplaner, de har nog planer för de flesta länder utom Kanada.

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 23 okt 2015 09:30

Ja, som sagt! Läs tidigare inlägg, särskilt 17 oktober och 20 oktober.

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"