Libyenkriget och våra medier

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Gerrgul
Medlem

Re: Libyenkriget och våra medier

Inläggav Gerrgul » 20 okt 2015 11:47

Desinformationen som översköljde oss kom inte till av någon tillfällighet. Al-Jazeera spelade som framgått ovan en nyckelroll. Vidare så fanns ett antal ledande personer som Ibrahim Dabbashi, Nouri Mesmari och Sliman Bouchuguir en omfattande mängd falska uppgifter - som inte förpassades till nättjattret utan gick direkt in i det etablerade mediesystemet under konfliktens första dagar. Och de presenterades som fakta av ledarna i Frankrike, USA och UK. Smidiga mediekampanjer av den typen kräver planering. Här kan man anställa en jämförelse med situationen inför anfallet på Irak där massmedia trummade i oss att Saddam Hussein hade massförstörelsevapen (någon som minns presidentpalatsen som sades var nerlusade med WMD?). Det cirkulerade också då direkta falsarier – som att Saddam hade försökt köpa nukleärt material från Niger. Allt detta avslöjades sedan i detalj – också dokumenten var förfalskade, med fejkade namnteckningar av Nigers utrikesminister och president. I fallet Libyen var dock kampanjen mer sofistikerad.

Det är riktigt som nämnts ovan att Frankrike spelade en huvudroll i anfallet. Frankrike var först ut i Europa med att erkänna Libyska nationella rådet och ledde flyganfallen. Allmänna planer på anfallet fanns sannolikt flera år i förväg, men de mer konkreta utvecklades under hösten 2010. Den tidigare protokollchefen Mesmari hade hoppat av i oktober och italiensk press avslöjade att han hade ett antal möten med franska underrättelsetjänsten. I november besökte franska agenter i en handelsdelegations skepnad Benghazi och träffade oppositionen och höga militärer som var beredda att hoppa av. En händelse som ser precis ut som den tanke den avslöjar var att rebellerna på flyganfallets första dag i mars lät meddela att den nya monetära myndigheten och det nya Libyska Oljebolaget var etablerat i Benghazi.
Frånvaron av uppmaningar från västmakterna att söka fredlig lösning på konflikten är också talande. Här fanns en markant skillnad från hållningen till oroligheterna i Egypten och Tunisien. Det libyska AU-projektet gick emot de tidigare kolonialmakternas intressen medan Tunisien och Egypten hade anpassat sig till den västerländska politiken. Den viktigast förklaringen stavas dock naturligtvis olja. Libyen har stått för de största oljereserverna i Afrika, nästan 50%., medan Tunisiens och Egyptens oljetillgångar är försumbara. Under 2010 gick nästan en tredjedel av den libyska oljan till Italien, medan Frankrike fick 15%. Enligt franska Liberation slöt Sarkozy ett hemligt avtal med rebellerna i mars 2011 som innebar mer än en fördubbling av andelen.

USA s intresse i fallet handlar inte om att komma över olja för egen del utan om ett geopolitiskt intresse att hindra andra från att få tillgång och på så sätt utmana USA:s hegemoni. Strategin kan utläsas i många mindre uppmärksammade dokument kopplade till den amerikanska strategiska försvarsplaneringen. Det gäller att ta kontroll över oljetillförseln till potentiella konkurrenter för att ”neka dem möjligheten till global makt”. Detta kommer t ex till uttryck i Khalizads Defense Planning Guidance från 1992.

http://nsarchive.gwu.edu/nukevault/ebb245/index.htm

Det här gäller alltså den geopolitiska strategin, inte taktiken vilken kan variera opportunistiskt mellan olika presidentskap. I Libyen var Obama tveksam, men det fanns flera omständigheter som fick honom att hoppa på krigståget. Ett var att CIA utbildade qatariska trupper kunde användas, vilket undanröjde svårigheten att få en krigstrött opinon med sig. Utnyttjandet av arabiska styrkor skulle heller inte spä på redan existerande amerikahat i arabvärlden.

Anders G
Medlem

Inläggav Anders G » 20 okt 2015 11:56

Efter 40 år blev Khadaffi till slut anfallen av Frankrike, GB och USA, som stödde den inhemska oppositionen. Oväntat, som en blixt från klar himmel :-) .

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 20 okt 2015 12:09

Ja det var en intressant teori Gerrgul. Ja jag var själv lite förvånad över hur snabbt och lätt allt gick till innan Libyen ........kriget(?) (Var det verkligen ett krig?) Det var ju en helt annan femma innan Irak-kriget.
Men men Khadaffi (Stavning?) var ju en galning även om han var en sekulär galning så.....och störtandet av tyranner är alltid svårt att argumentera emot. Och USA piloter som dalat ner i fallskärm har väl aldrig fått ett så hyllat välkomnande!
Och visst var det fränt detta med Sveriges flygvapen i aktion, första gången sedan Kongo!

Men sedan hände ju ingenting så det är inte konstigt att landet skiktade sig i tre delar men klan-krig och Islamist paradis som följd. :?

Har alltid undrat vad som var vitsen med det men det kanske Gerrgul har ett svar på också?

Sonderling

ps Tyckte hela tiden den gamla Khadaffi påminde om lilla al-fadji i P3, både till utseendet och den komiska läspningen? Synd att inte AB kör med "Lika som bär längre" annars hade jag skickat in det.

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 20 okt 2015 12:19

Anders G skrev:Efter 40 år blev Khadaffi till slut anfallen av Frankrike, GB och USA, som stödde den inhemska oppositionen. Oväntat, som en blixt från klar himmel :-) .
Nej, tvärtom om man ser till raden av mordförsök utförda av dessa makter alltsedan han tog makten. Men nu ska man komma ihåg att det fanns en "smekmånad" 2003-2010 då Ghadaffi behandlades som en allierad i det s k kriget mot terrorismen, så för en del kan det ha kommit som en överraskning vid just den tidpunkten.
sonderling skrev:Har alltid undrat vad som var vitsen med det men det kanske Gerrgul har ett svar på också?

Vitsen med nuvarande kaos? Kan du precisera frågan?

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 20 okt 2015 13:32

Vitsen=Varför vill väst ha detta kaos i Libyen, "anfallet var ju planerat sedan länge bla bla" vad vinner väst på kaoset som blev, eller ens khadaffis störtande?

Magnus L
Medlem

Inläggav Magnus L » 20 okt 2015 13:56

mrsund skrev:Vitsen=Varför vill väst ha detta kaos i Libyen, "anfallet var ju planerat sedan länge bla bla" vad vinner väst på kaoset som blev, eller ens khadaffis störtande?

Skulle vara intressant att höra Juholts, Ahlins, Reinfeldts och Bildts kommentarer. Även miljöpartiets och vänsterns representanter var väl på. Att fråga hur de tänkte och vad de tycker om sitt beslut har väl ingen gjort direkt konstigt nog.

Iofs hade väl inte dessa någon agenda, förutom eventuellt en av dom, men ändå.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 20 okt 2015 14:56

Eftersom "massmedia" har varit med och piskat upp stämningen så kommer nog inga frågor ställas...

Användarvisningsbild
Hugsvala
Medlem

Inläggav Hugsvala » 20 okt 2015 17:06

Magnus L skrev:
mrsund skrev:Vitsen=Varför vill väst ha detta kaos i Libyen, "anfallet var ju planerat sedan länge bla bla" vad vinner väst på kaoset som blev, eller ens khadaffis störtande?

Skulle vara intressant att höra Juholts, Ahlins, Reinfeldts och Bildts kommentarer. Även miljöpartiets och vänsterns representanter var väl på. Att fråga hur de tänkte och vad de tycker om sitt beslut har väl ingen gjort direkt konstigt nog.

Iofs hade väl inte dessa någon agenda, förutom eventuellt en av dom, men ändå.

Ja, orsaken till Juholts rekordkorta sejour som partiordförande var nog sannolikt av en helt annan karaktär än tveksamma hyresersättningar och andra banala misstag. Jag tror han framför allt upplevdes som opålitlig i internationella frågor. Han företrädde helt enkelt, sannolikt mot bättre vetande, en utrikespolitik som var out-of-date, varför olika etablissemang hade ett intresse av att hans olika felsteg nåddes av en helt annan magnitud än deras egentliga relevans:

http://www.expressen.se/nyheter/juholt- ... -insatsen/

Håkan Juholt beskylls för att ha varit svajig i frågan om svenska Gripenplan i Libyen.
Och nu har han tvingats ge vika.
Regeringen, Socialdemokraterna och Miljöpartiet har ingått en uppgörelse om en förlängning av den svenska insatsen i Libyen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14722221.ab

Håkan Juholt ger nu sin bild om varför han fick avgå.
Det handlade inte om hans felsägningar och misstag.
– Jag utmanade starka krafter, säger han till Oskarshamns-Tidningen.
– Jag skulle klämmas åt, och det var från alla håll och kanter, säger förre S-ledaren i en intervju med Oskarshamns-Tidningen, som här finns i en nedkortad version.

– Det är klart att det inte handlar om mina felsägningar och misstag. Jag utmanade starka krafter som jag inte riktigt hade en aning om.

– Politiska etablissemang och media hade bestämt vad som skulle diskuteras. Här kommer jag från landet och vänder upp- och ned på det.

Det är ju lite svårt att se vår nuvarande statsminister som någon som lyckas trumfa sin företrädare på partiledarposten när det kommer till pondus och förmågan att verbalisera politiken och färdriktningen. Fast han vet nog att inte utmana fel krafter iofs. :wink:

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 20 okt 2015 18:19

Planer misslyckas ibland, inte enbart femårsplaner.

Felbedömningarna grundade sig sannolikt på sinsemellan relaterade faktorer. Dels överskattade man förmågan hos sina samarbetsmän i NTC, samtidigt som man underskattade kraften hos de islamistiska fraktionerna.Bland de förra västutbildade verserade person som lätt kunde få britters och fransmäns öra, medan det var de senare som kämpade och blödde på slagfältet. Detta i kombination med en underskattning av det folkliga stödet för Ghadaffi. Förmodligen trodde man att kriget skulle bli en snabb kuppartad historia. Hans krigsmakt var ju svag och dessutom hade man tidigt försäkrat sig om avhoppare bland högre officerare.

Vinsten är naturligtvis att ha blivit av med en ledare som fronderat mot det egna ekonomiska, militära och politiska inflytandet i regionen. Det kanske ändå bedöms ha varit värt priset; fler flyktingar, minskad oljeexport och ett land i blodigt kaos.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 21 okt 2015 08:35

Nja, jag tror mer på en händelsespiral som man inte har kontroll på, inte någon plan med mål.
Kortsiktighet och populism kan man beskylla väst för, men inte mycket mer.

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 21 okt 2015 09:24

mrsund skrev:Nja, jag tror mer på en händelsespiral som man inte har kontroll på, inte någon plan med mål
- Jag tror, jag tror, sa kärringen som skulle gå på vattnet. - Var det inte det jag trodde, sa hon när hon sjönk.

Skämt åsido går det ju inte att bevisa en intention, men att det skulle vara bara fråga om tillfälligheter och inbillat opinionstryck, faller på sin egen orimlighet. De angripande makterna hade ju sinsemellan något olika intressen och motiv, men gemensamt prio ett för alla var att få bort den misshaglige Ghadaffi. Fördelen med ett historieforum är att vi inte behöver debattera som om vi fötts igår utan kan erinra oss det historiska sammanhanget. Det kan vara värt t ex att se på raden av mordförsök på Ghadaffi utförda av olika underrättelsetjänster.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem

Inläggav millgard » 21 okt 2015 09:33

Nu var väl knappast Khadaffi särskilt oskyldig heller vad gäller terroristdåd. Och det där med olja, är det någon som på allvar tror att det är den bärande orsaken när det gäller stormakternas ageranden? Långsiktig geopolitik och maktintressen ja, det är en självklarhet och det finns många exempel på det inkl de stora konflikterna under 1800- och 1900-talet. Olja? Nej, även om det skapar pengar som ställer till det lokalt.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 21 okt 2015 09:56

Gerrgul skrev:
mrsund skrev:Nja, jag tror mer på en händelsespiral som man inte har kontroll på, inte någon plan med mål
- Jag tror, jag tror, sa kärringen som skulle gå på vattnet. - Var det inte det jag trodde, sa hon när hon sjönk.

Skämt åsido går det ju inte att bevisa en intention, men att det skulle vara bara fråga om tillfälligheter och inbillat opinionstryck, faller på sin egen orimlighet. De angripande makterna hade ju sinsemellan något olika intressen och motiv, men gemensamt prio ett för alla var att få bort den misshaglige Ghadaffi. Fördelen med ett historieforum är att vi inte behöver debattera som om vi fötts igår utan kan erinra oss det historiska sammanhanget. Det kan vara värt t ex att se på raden av mordförsök på Ghadaffi utförda av olika underrättelsetjänster.

Få bort honom har många velat länge, att det blev som det blev nu, där är min uppfattning som jag skrev ovan.
Du tror på en sak jag på en annan, jag hävdar ingen absolut sanning utan detta är min konklusion av det jag vet.

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 21 okt 2015 10:00

Vad du eller jag tror är inte särskilt intressant för någon, utan vilka fakta som stödjer olika ståndpunkter. Vilka är dina huvudargument om man ser på hur kriget började och utvecklades?

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 21 okt 2015 10:51

Vad jag tycker är kanske inte intressant för så många, dock är detta ett forum, så jag tar mig friheten att skriva lite då och då.
Vad andra tycker och tror är intressant för mig, även dina inlägg.
Jag har ingen bevishög att gräva ur och även om jag hade satt ihop något, är min övertygelse att du inte hade tagit till dig något som inte stämmer med din nuvarande uppfattning.

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"