IS anhängare och skolskjutare same same?

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

IS anhängare och skolskjutare same same?

Inlägg av sonderling » 07 okt 2015 19:25

http://warisboring.com/articles/the-lin ... terrorism/

Länkar till den här intressanta artikeln. Det är inte första gången som jag läser om dessa paralleler och jag har själv gått i samma funderingar sedan 00-talet, att det är nått som är obehagligt likt mellan skolskjutare/ ensam terrorister och västerländska jihad- resenärer.

Sonderling

Davian
Medlem

Re: IS anhängare och skolskjutare same same?

Inlägg av Davian » 09 okt 2015 21:45

Det finns några vettiga poänger i den tanken. Själv är jag mer inne på att vi har skeva uppfostringsideal och mallar för våra pojkar, vilket kombinerat med väldigt generös syn på vapen och deras roll i samhället, leder till de här problemen med skjutande.

Anders G
Medlem

Inlägg av Anders G » 10 okt 2015 11:11

Davian skrev: ... "vi" ..........
Vilka "vi" ?

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 10 okt 2015 13:35

Alla som uppfostrar barn in i en våldskultur. Typ mer eller mindre varenda människa och samhällsinsutition.

Anders G
Medlem

Inlägg av Anders G » 10 okt 2015 13:46

Stora ord. Här uppfostras inte in i någon våldskultur, jag vet inte vad du pysslar med i din familj.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 10 okt 2015 13:49

Jasså, du tänker så Davian. Ja jag är inte så mycket anhängare av det där genus tänket, jag växte ju upp i en tid när man inte fick ha krigsleksaker.

Fast jag har en tes att det är så att kvinnor fått och tagit över mer och mer makt från männen. Vilket ger en armé av unga män utan framtid och mening. Så då skapar de det själva antingen genom hitte på som ensamma galningar som skolskjutare eller Breivik, eller som så söker man upp grupper med en hittepå mening och framtid som Daesh.
Det är som när ett land förlorar ett krig och förlorar makten och soldaterna i brist på annat startar Ku Klux Klan eller Freikorps..

Nu menar jag inte man ska tvinga kvinnor tillbaka till spisen men man borde kanske ha en slags GI bill för nästa generations unga män?

(Sedan så kanske man ska ta tag i mobbningsproblematiken för i princip alla de här skolskjutarna iallafall verkar ha varit mobboffer som en dag fick för mycket helt enkelt......)

Sonderling

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 10 okt 2015 14:10

Tycker inte alls de är speciellt lika. Skolskjutningar har väl mer karaktären av utökat självmord, ISIS och Breivik slogs/slåss ju för en ideologi man tror på, man vill förändra världen, skolskjutaren vill bara hämnas.

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 10 okt 2015 14:37

Anders G skrev:Stora ord. Här uppfostras inte in i någon våldskultur, jag vet inte vad du pysslar med i din familj.
Det är inte bara familjen som uppfostrar barn.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem

Inlägg av Donkeyman » 10 okt 2015 15:06

Jag ser flera skillnader.

Visst är Skolskjutaren och Breivik ensamma. Men Skolskjutaren har i grunden inte någon politisk agenda. Han vill i princip "bara" hävda sig och hämnas en mängd verkliga eller inbillade oförrätter: "Här har ni era dj***r, nu skall ni få se vem ni trampat på". Medan Breivik har gemenskap med sådana som Lasermannen och Mangs. Enstöringar som har ett politiskt ändamål med det de gör. Men som också anser att samhället har helt fel.

När det gäller dem som drar till IS eller något liknande så tror jag att gemenskapen är en viktig faktor. Ungefär samma faktor som förmår folk att bli Fotbollhuliganer eller Politiska våldsverkare i grupp, typ yttersta höger eller vänstergrupper.

Men det finns antagligen en liten armé med folk som forskar på sådant här. Fast antagligen kommer de flesta fram till olika resultat.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 10 okt 2015 15:58

Fast det är en sak som faktiskt brukar förbises i media och det är att de flesta skolskjutare också har ett slags "manifest" minst lika stolligt som Breiviks även om det inte alltid är så politiskt. Fast vad som är "politiskt" känns ofta som ett tolkningsfråga, den senaste skolskjutaren skulle bara skjuta Kristna elever samtidigt som han sympatiserade med IRA? (Var han katolsk terrorist?)

När det gäller jihadister så kan deras motiv av verkliga och inbillade oförätter vara minst lika snurriga.

Sonderling

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 11 okt 2015 08:25

Breiviks manifest är inte alls så snurrigt. Det har framställts så i media men faktum är att hans idéer om att den europeiska kristna civilisationen hotas av Islam, sprids och delas av många. Breivik var del av en större idérörelse,

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem

Inlägg av Donkeyman » 11 okt 2015 09:34

Skall man se i lite vidare sammanhang. Vad är det som förmår någon att ge sig iväg från det relativt trygga Sverige för att aktivt ta del i en främmande här och kämpa för någon sak.

Pengar- som legosoldat,
Flykt- vill komma bort från Sverige,
Ideologi- tror på saken och vill hjälpa till.
Äventyrslystnad.

Det finns många möjligheter men på något sätt har detta släktskap.

Går vi tillbaka 100 år var det inte ovanligt att officerare tog värvning i andra länders krigsmakter, som ett jobb helt enkelt. WW1 hade frivilliga Svenskar på bägge sidor. Men frivilliga Svenskar kämpade också i Spanska inbördeskriget, betydligt fler var Finlandsfrivilliga. Några tog värvning och blev Frontkämpar hos Tyskarna, andra stred för de Allierade, några hamnade i US Army och slogs i VietNam medan andra slutligen har dragit till IS och gjort jihad. Men det finns många fler exempel. Så kan vi lägga till alla de som har varit inom Främlingslegionen. Kanske det var liknande tankar som värvade soldater till FN-trupperna.

Hur som helst är det sammanlagt ganska många människor som kämpat utomlands och alla har olika skäl. De har kämpat för saker som i många fall är helt motsatta varandra. I några fall kunde de ha stått på motsatta sidor av slagfältet.

Jag tror inte att det går att hindra folk från att resa till utlandet och kriga för något man tror på. Kanske det inte ens är önskvärt. Problemet ligger på ett annat plan - VAD är det som de tror på. VARFÖR får någon de här åsikterna och HUR kan man förhindra det.

Sedan har vi den ännu mindre grupp som går till det steget att utföra terrordåd och i värsta fall bli självmordsbombare på helt andra platser än själva slagfältet. Där tror jag att Breivik, Lasermannen och liknande hör hemma. Kanske också skolskjutarna.

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 12 okt 2015 12:13

Donkeyman skrev:Jag ser flera

Men det finns antagligen en liten armé med folk som forskar på sådant här. Fast antagligen kommer de flesta fram till olika resultat.
Det finns oerhört mycket forskning om det här. Men de flesta brukar inte vilja tycka om den forskningen och gärna ignorera den. För forskningen visar nämligen på saker och ting folk i gemen inte vill eller kan ta till sig. :)

Folk använder sig av likartade argument som religiösa i sin iver att ignorera, strunta, misskreditera, förlöjliga eller på andra sätt avskaffa forskningen och dess resultat :)

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 12 okt 2015 14:41

Känner forumbolscheviken till http://www.vof.se/ de har en som jag förstått det hyfsat aktiv avdelning i Göteborg.

MVH

Hans (fortfarande Punchhöger)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 12 okt 2015 17:25

Mitt svar på frågan får nog bli ett nej, i alla fall om man ska generalisera. Det beror på motiv från fall till fall. Även om definitionen av vad terrorism är väl inte direkt är något som man är enig om.

https://en.wikipedia.org/wiki/Definitions_of_terrorism