Historiebruket av Karl XII - NUET

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
powniac
Medlem

Re: Historiebruket av Karl XII - NUET

Inlägg av powniac » 30 sep 2015 19:47

Markus Holst skrev:Alla svenska herrgårdar håller sig med ett träd där det ryktas att Karl band sin häst. Där har du ett sätt varpå han fortfarande är aktuell.
Förlåt, men förstår inte riktigt vad du säger. Vad menar du med "alla svenskar herrgårdar håller sig med ett träd där det ryktas att karl band sin häst"? "Håller sig"? Förstår inte riktigt, förlåt för min inkompetenta fråga men vill förstå! :P

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 30 sep 2015 19:51

powniac skrev:
Ben skrev:Jag vet inte hur mycket de "nationella" numera hyllar Karl XII - deras nye idol verkar vara Putin.

Karl XII hyllades under 1860-talet av liberaler. Det är därför statyn i Kungsträdgården finns idag.
Är det verkligen därför statyn står där? Förstår inte riktigt varför liberaler skulle hylla honom?
Därför att han under kriget i Polen insisterade på att avsätta August II och ersätta honom med en polack. Liberalerna, påhejade av bl.a. exilpolska kretsar, såg honom därför som en symbol för folkens rätt till självbestämmande - Polen skulle styras av polacker, inte av den ryske tsaren.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 30 sep 2015 19:59

Jag har faktiskt varit på invigningen av ett monument till Karl XII. Det skedde i Virga, Lettland. Det var 2001 till minne av att svenska armen varit stationerad där 300 år tidigare. Så man bör minnas att Karl XII är aktuell i flera länder än Sverige.

http://virgaspagastanvo.mozello.lv/sada ... iju/karla/

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 30 sep 2015 20:34

powniac skrev:
Markus Holst skrev:Alla svenska herrgårdar håller sig med ett träd där det ryktas att Karl band sin häst. Där har du ett sätt varpå han fortfarande är aktuell.
Förlåt, men förstår inte riktigt vad du säger. Vad menar du med "alla svenskar herrgårdar håller sig med ett träd där det ryktas att karl band sin häst"? "Håller sig"? Förstår inte riktigt, förlåt för min inkompetenta fråga men vill förstå! :P
:)

Tänk att du driver bed & breakfast på en herrgård på landet. Något måste du ha att skriva i turistbroschyren. Då berättar mormor en gammal historia om att Karl stannade på gården när han var på väg till Lund. Dett skriver du då självklart i broschyren så gästerna känner sig lite vördnadsfulla när de besöker dig.

Tänk alla citat som Einstein får stå ut med på facebook. Han har nog inte sagt så många av dem men är ett bra dragplåster. Ungefär så fungerar Karl i Sverige, även om jag inte sett honom på fb än.

powniac
Medlem

Inlägg av powniac » 30 sep 2015 21:30

Ben skrev:
powniac skrev:
Ben skrev:Jag vet inte hur mycket de "nationella" numera hyllar Karl XII - deras nye idol verkar vara Putin.

Karl XII hyllades under 1860-talet av liberaler. Det är därför statyn i Kungsträdgården finns idag.
Är det verkligen därför statyn står där? Förstår inte riktigt varför liberaler skulle hylla honom?
Därför att han under kriget i Polen insisterade på att avsätta August II och ersätta honom med en polack. Liberalerna, påhejade av bl.a. exilpolska kretsar, såg honom därför som en symbol för folkens rätt till självbestämmande - Polen skulle styras av polacker, inte av den ryske tsaren.
Jaha, okej, då är jag med!
Markus Holst skrev:
powniac skrev:
:)

Tänk att du driver bed & breakfast på en herrgård på landet. Något måste du ha att skriva i turistbroschyren. Då berättar mormor en gammal historia om att Karl stannade på gården när han var på väg till Lund. Dett skriver du då självklart i broschyren så gästerna känner sig lite vördnadsfulla när de besöker dig.

Tänk alla citat som Einstein får stå ut med på facebook. Han har nog inte sagt så många av dem men är ett bra dragplåster. Ungefär så fungerar Karl i Sverige, även om jag inte sett honom på fb än.
Snällt av dig att förklara mig :P Lite roligt på slutet också, men nu förstår jag helt!

powniac
Medlem

Inlägg av powniac » 30 sep 2015 21:32

powniac skrev:
Kul, nästan helt klar! Men en fråga som jag har väldigt svårt att hitta svar på är på vilket sätt bruket av Kalle dussin påverkat oss som lever idag?

Det enda jag kan koppla det till är typ att Bevara sverige svenskt tog nytta av karl xii som i sin tur skapade Sverigedemokraterna och som de nu finns i riksdagen. Att Karl XII påverkat folket (dvs. nazister, nationalister, rasister) om det ideologiska, att de själva använder Karl xII för att rättfärdiga/styrka det de tror på och då har det varit lättare för dessa människor att komma ut med det, att komma ut från garderoben och säga "jag är nazist/rasist/nationalist (eller vad det nu kan vara)" vilket har gjort att dessa folk som smyger med dessa åsikter nu vågar tala om det. jag menar, jag satt på bussen och hörde folk prata positivt om SD och rasismen - så att ja...

Men annars kan jag inte besvara den frågan, tänker om någon kanske kan ge mig något putt i rätt riktning, lite hjälp på traven? Deadline är imorgon 12:00 så att gärna innan dess :) Men som sagt, har Skalman att tacka för att jag överhuvudtaget kunde börja den här presentationen, så tack! :)
Någon mer som kanske kan hjälpa? Tänker om någon kan säga något lite mer konkretare än det som sags (även fast det självklart är bra, det som sagts)? Eller att någon kanske kan kommentera om jag ens tänker rätt och besvarar frågan rätt?

Jag har försökt att fundera mer på det och har kommit fram till följande:

Efter den ryska revolutionen fick Karl XII ännu en roll att spela. Kommunismen började nu sammankopplas med Ryssland och därmed blev det möjligt att symboliskt tolka Karl XII:s krig mot Ryssland som ett krig mot kommunismen. Den tanken tilltalade särskilt den yttersta högern. Fascismen växte i hela Europa och i Sverige fann de svenska nazisterna sin hjälte i krigarkungen som – uppfattade de – hade slagits för den svenska »rasen«. Karl XII blev nu en alltmer extrem symbol. Ja, alltså att fascismen växt bör väl vara åtminstone LITE på grund av Kalle dussin?

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 30 sep 2015 21:43

Nej, Karl kan inte hållas skyldig för fascismen, men blev kanske en symbpl för den. Även G II A har ju fått den rollen. Nationalister är duktiga på att annektera nationella symboler. Ett tag vågade ju vanliga svenskar knappt flagga med svenska flaggan eftersom ultranationalister (typ vit makt-rörelsen ) använde den och dem ville man ju inte förknippas med.

powniac
Medlem

Inlägg av powniac » 30 sep 2015 21:52

Markus Holst skrev:Nej, Karl kan inte hållas skyldig för fascismen, men blev kanske en symbpl för den. Även G II A har ju fått den rollen. Nationalister är duktiga på att annektera nationella symboler. Ett tag vågade ju vanliga svenskar knappt flagga med svenska flaggan eftersom ultranationalister (typ vit makt-rörelsen ) använde den och dem ville man ju inte förknippas med.
Överdrev lite när jag sa det, menade inte att han är skyldig, men att han var en av oerhört många anledningar till varför fascismen växte fram? Kanske inte! Men en symbol i alla fall!

kommer fan inte på vilka andra sätt bruket av kalle dussin påerkat oss som lever idag :/ Kanske tillräckligt

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 01 okt 2015 01:01

Ja, tillräckligt. Dags att spalta upp det

powniac
Medlem

Inlägg av powniac » 01 okt 2015 01:24

Markus Holst skrev:Ja, tillräckligt. Dags att spalta upp det
Precis!

Men nu sitter jag klockan 02:24 och sitter och funderar över vad den här frågan EGENTLIGEN BETYDER: Vilken historisk betydelse har Karl den 12:e genom tiden?

Känns som att jag svarat fel åååh :/ men Känns också som att min hjärna håller på att spricka. Kommer fan inte sova förrän jag förstått! :P

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 01 okt 2015 07:11

Jag rekommenderar att minska ner på retoriken om fascister, nazister etc. Det känns nämligen som att du utgår från att det är ett faktum att Karl XII är en fascistisk symbol vilket skall bevisas. Försök vara neutral, då blir resultatet bättre.

Ser vi historiskt så har väl Karl XII i Sverige främst använts som antirysk som symbol. Först då under nationalismens framväxt under mitten av 1800-talet som en sybol på, bland annat, att de folk som var ockuperade av Ryssland skulle ha rätt till självständighet. Senare, när Ryssland blev kommunistiskt, kombinerades detta med antikommunism, Detta blev starkare efter Sovjetunionens angrepp på sina grannländer under 2 VK. Det är från denna tid som kommunister och Karl XII:anhängare blev motståndare. Därefter så blev det en symbios mellan aggressiva rörelser på båda sidor som mest letade ursäkter till att få utlopp för sin aggression. Skall du se fascismen i Karl XII så behöver du sätta det i en kontext med hur kommunister använder det som en beteckning på deras politiska motståndare. Min uppfattning är att Karl XII är ingen symbol för fascister, men att kommunister är emot honom är något som kan locka dem.

Läs lite om 30 novemberrörelsen för firandet av Karl XII för det är väl det som starkast associeras med hans symbolik. Jag ger en länk till Wikipedia som en start.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_XII-firande_i_Lund

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 01 okt 2015 07:17

Karl XII har naturligtvis ingenting med fascismens framväxt att göra. I stort sett alla historiska gestalter kan användas som symboler för varierande ting - allt beror på var man lägger tonvikten. Karl XII har varit en symbol för undertryckta folks frihetslängtan, för nykterhet, för motstånd mot Ryssland (för balternas frihet), för konservatismen, för svenskhet etc etc.

powniac
Medlem

Inlägg av powniac » 01 okt 2015 11:16

pandersson2 skrev:Jag rekommenderar att minska ner på retoriken om fascister, nazister etc. Det känns nämligen som att du utgår från att det är ett faktum att Karl XII är en fascistisk symbol vilket skall bevisas. Försök vara neutral, då blir resultatet bättre.

Ser vi historiskt så har väl Karl XII i Sverige främst använts som antirysk som symbol. Först då under nationalismens framväxt under mitten av 1800-talet som en sybol på, bland annat, att de folk som var ockuperade av Ryssland skulle ha rätt till självständighet. Senare, när Ryssland blev kommunistiskt, kombinerades detta med antikommunism, Detta blev starkare efter Sovjetunionens angrepp på sina grannländer under 2 VK. Det är från denna tid som kommunister och Karl XII:anhängare blev motståndare. Därefter så blev det en symbios mellan aggressiva rörelser på båda sidor som mest letade ursäkter till att få utlopp för sin aggression. Skall du se fascismen i Karl XII så behöver du sätta det i en kontext med hur kommunister använder det som en beteckning på deras politiska motståndare. Min uppfattning är att Karl XII är ingen symbol för fascister, men att kommunister är emot honom är något som kan locka dem.

Läs lite om 30 novemberrörelsen för firandet av Karl XII för det är väl det som starkast associeras med hans symbolik. Jag ger en länk till Wikipedia som en start.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_XII-firande_i_Lund
Det handlar inte om han ÄR en symbol för fascismen utan det handlar om att att han brukats på det sättet. Här handlar historiebruk inte om det är rätt eller fel utan om hur man använt honom till sina syften. Därför skriver jag som jag gör!
Ben skrev:Karl XII har naturligtvis ingenting med fascismens framväxt att göra. I stort sett alla historiska gestalter kan användas som symboler för varierande ting - allt beror på var man lägger tonvikten. Karl XII har varit en symbol för undertryckta folks frihetslängtan, för nykterhet, för motstånd mot Ryssland (för balternas frihet), för konservatismen, för svenskhet etc etc.
Precis! Men har nog greppat tag om det har och är nöjd med mitt 3-sid:iga arbete om honom!

Tackar alla som kommenterat här i tråden, tack för er hjälp - menar verkligen det! Hade inte orkat ta mig igenom det annars. Så från en student till er skalman:are - TACK!