Ryssen övar för ta över Gotland, Bornholm, Åland mm

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
MWilkman
Medlem

Ryssen övar för ta över Gotland, Bornholm, Åland mm

Inlägg av MWilkman » 26 jun 2015 18:28

Enligt CEPA June 2015 så har ryssen flera gånger övat för att ockupera Bornholm, Gotland, Åland och delar av nord Norge etc...

Här finns rapporten:
http://www.cepa.org//sites/default/file ... ressed.pdf

Så frågan är, varför dröjer ökningen av förmåga på Gotland till 2018...

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Re: Ryssen övar för ta över Gotland, Bornholm, Åland mm

Inlägg av Markus Holst » 26 jun 2015 21:00

Behövs det förmåga på Gotland för att försvara Gotland?

Mags_
Medlem

Inlägg av Mags_ » 27 jun 2015 07:25

Ja, mer än de futtiga 250 man som det tar tre år att få på plats.

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 27 jun 2015 07:38

Om de passar på under Almedalsveckan så kan de i stort sett ta hela regering, riksdag och oppositionen till fånga i ett enda svep, kvar i Stockholm finns väl bara någon barnledig kanslist... :P

Gerrgul
Medlem

Inlägg av Gerrgul » 28 jun 2015 12:50

I vilket syfte då? Rapport producerat av en amerikansk think-tank bör tas med mer än en nypa salt.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 28 jun 2015 13:09

Hm, skulle verkligen ryssarna kunna ta nordnorge idag med någon större utsikt till framgång? Vad har de på plats där uppe?

MWilkman
Medlem

Inlägg av MWilkman » 28 jun 2015 17:03

tryggve skrev:Hm, skulle verkligen ryssarna kunna ta nordnorge idag med någon större utsikt till framgång? Vad har de på plats där uppe?
Så sent som för en månad sedan övade ryssen där uppe, 12000 soldater, 250 flyg..

MWilkman
Medlem

Inlägg av MWilkman » 28 jun 2015 17:05

Markus Holst skrev:Behövs det förmåga på Gotland för att försvara Gotland?
Behövs det?
Skulle Ukrainsk förmåga och beredskap på Krim gjort någon skillnad för ryssens agerande??

ÖB ser också t ex Slite på Gotland och...
Läs mer på DN:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ob-vi- ... -intraffa/

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 28 jun 2015 17:31

Min tanke är att Gotland bättre försvaras av krafter som ligger bortanför räckvidden för taktiska vapen i Kaliningrad och utanför Kaliningrads luftvärns räckvidd. Krim hade militär och beredskap men man ville inte använda den, och varför det blev så kan jag inte bedöma. Kanske fann man övermakten för stor? Och vad kan vi därifrån lära oss om försvaret av Gotland? Kanske att trupp på plats inte är bästa lösningen?

Jag är amatör på detta, var malaj i lumpen, så jag gissar vilt utifrån hypoteser jag hört.

MWilkman
Medlem

Inlägg av MWilkman » 28 jun 2015 18:17

Markus Holst skrev:Min tanke är att Gotland bättre försvaras av krafter som ligger bortanför räckvidden för taktiska vapen i Kaliningrad och utanför Kaliningrads luftvärns räckvidd.
Okay, men om fienden inte förklarar krig först... T ex som ryssen inte gjorde innan Krim.. Eller östra Ukraina... Utan man t ex för in en styrka genom hamnen typ Krim, eller landar på flygfältet, typ Entebbe... Eller varför välja, ta båda alternativen på en gång...
Om Sverige inte har försvar i beredskap på ön och ingen förmåga... När Gotland vaknar på morgonenen så är mobbförråden, hamnar, flygplats under rysk flagg... Hur skall du då försvara dessa, eller det blir ju inte längre att försvara Gotland utan att ÅTERERÖVRA Gotland... Hur skulle det gå till?

Poängen med förmåga och beredskap är att sätta en tröskel och införa osäkerhetsmoment och samt att vinna tid.... För att få igång hemvärnet, för att sedan få in trupp från fastlandet... Och kanske helt slippa ställas inför fullbordat öde...

Markus Holst skrev:Krim hade militär och beredskap men man ville inte använda den, och varför det blev så kan jag inte bedöma. Kanske fann man övermakten för stor? .
[/quote][/quote]

En morgon så stod det beväpnade gröna män med vapen i handen i på alla viktiga platser på Krim... Sedan var det liksom försent...

Användarvisningsbild
Battler
Medlem

Inlägg av Battler » 28 jun 2015 18:40

Om fienden sitter på Gotland, har vi kapacitet att förvägra honom luftherravälde, annars har vi svårt att skeppa över förstärkningar....
Jag får intrycket att Sverige vill leja bort "skitgörat", åka snålskjuts på Nato....

Gerrgul
Medlem

Inlägg av Gerrgul » 28 jun 2015 19:02

Battler skrev:Om fienden sitter på Gotland, har vi kapacitet att förvägra honom luftherravälde, annars har vi svårt att skeppa över förstärkningar....
Jag får intrycket att Sverige vill leja bort "skitgörat", åka snålskjuts på Nato....
Kan vi räkna med att - ens med medlemskap, Gotland i ett trängt läge förstärks med brittiska fallskärmsjägare eller franska främlingslegionärer? Inte särskilt sannolikt.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 28 jun 2015 20:18

Jag delar inte din uppfattning. Baltic air patrol är ett ganska bra argument.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Battler
Medlem

Inlägg av Battler » 28 jun 2015 20:32

Gerrgul skrev:Kan vi räkna med att - ens med medlemskap, Gotland i ett trängt läge förstärks med brittiska fallskärmsjägare eller franska främlingslegionärer? Inte särskilt sannolikt.
Vet inte, men vi måste ha egen kapacitet att fixa en "tröskel" så en angripare blir blodig om nosen, och tänker sig för. Vi kan aldrig ha ett försvar som stoppar stormakten, om de vräker på med allt de har - men de har inte råd att nyttja allt mot ett enskilt land.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 30 jun 2015 09:37

MWilkman skrev:
tryggve skrev:Hm, skulle verkligen ryssarna kunna ta nordnorge idag med någon större utsikt till framgång? Vad har de på plats där uppe?
Så sent som för en månad sedan övade ryssen där uppe, 12000 soldater, 250 flyg..
Var det personal som de har på plats, eller tillförde de ytterligare?

Här hittade jag en länk om att det var 40 000 man som övade (fast det var väl mer än en månad sedan), men det verkar väl vara den personal som finns som helhet i nordflottan, man övade stridsberedskap.
http://news.sky.com/story/1445944/putin ... y-exercise