Sverige har aldrig varit så omtalat i Mellanöstern

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
LasseMaja
Redaktionen

Sverige har aldrig varit så omtalat i Mellanöstern

Inlägg av LasseMaja » 14 mar 2015 09:17

Den avbrutna vapenaffären med Saudiarabien och erkännandet av Palestina har satt sina spår.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/sverig ... lanostern/

Läs gärna Nathan Shachar historiska exposé över vårt förhållande till mellanöstern.

Stefan Lundgren
Medlem

Re: Sverige har aldrig varit så omtalat i Mellanöstern

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 aug 2015 08:42

Jag har bott/varit i Israel, Jordanien, Oman och Qatar, tillbringat i drygt två år i Mellersta Östern under mitt liv och när jag bodde i Jordanien under slutet av 1980-talet så var det många som visste vart Sverige ligger samt att det var goda sidor om Sverige. Under min tid i Jordanien så fick jag utstå en aggresiv situation en gång och det var när jag stod o väntade på min far som skulle komma för att hämta mig utanför den amerikanska skolan som jag gick i. När en beslöjad kvinna som kom med sin dotter som också var beslöjad. Jag förstod inte vad dom pratade om, men jag uppfattade att situationen var otrevlig och dottern kom fram till mig och sade någonting på arabiska. Men då såg en affärsinnehavare som visste om min nationalitet kom fram till dom och jag visste inte vad som hände då, min far kom ju under samma tidpunkt. Många hade uppfatningen att Sverige var ett trevligt land och jag undrar om det är samma sak idag. Själv har jag förlorat ett par arabiska vänner p g a den relation som det har blivit skapat under den senaste tiden. Vad Margot Wallström sade om Saudi-Arabien brukar i regel smitta av sig på de övriga länderna i regionen.

När det första gulfkriget bröt ut 1991 så riktades ett hat mot USA i Jordanien och de svenskar som bodde i landet då kände sig otrygga så fort de var utanför huvudstaden Amman........Det hände att de fick skrika att de inte var amerikaner när de var ute på landsbygden.

Jag misstänker att det är lite kyligare nu mot Sverige än när jag var där och sist jag besökte ett arabland var 1996 när vi besökte den plats min far hade omkommit i södra delen av Oman.

Stefan

powniac
Medlem

Re: Sverige har aldrig varit så omtalat i Mellanöstern

Inlägg av powniac » 28 sep 2015 16:30

Hatet må vara riktat direkt mot USA men det egentliga hatet är ju riktat mot hela västvärlden, där även Sverige står, så är det. Synd men ja... De egentliga terroristerna i MÖ är västvärlden - och det sett ur ögonen ifrån folket i Mellanöstern.