Rysk Landstignings-svävare förband övar i Kaliningrad

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
LasseMaja
Redaktionen

Re: Rysk Landstignings-svävare förband övar i Kaliningrad

Inläggav LasseMaja » 14 mar 2015 22:13

Amund skrev:Det gamla goda talesättet att demokratier startar inte krig har nog sina brister, men medge att det i en ekonomisk och demokratisk växande miljö är svårt för en regim att skapa ett parlamentariskt OCH folkligt stöd för diffusa militära angrepp. Vill du vidhålla att Putin av utländska hot har trängts in i ett hörn och enbart svarar på västs aggressioner så tror jag inte att diskussionen är meningsfull.

Jag tycker att du undviker frågan. Går det att göra en militärstrategisk analys utan att värdera de inblandade staternas respektive styrelsesätt?

Ryssland är INTE demokratiskt, man är inte ens på samma demokratiska kartblad som EU-länderna,

Jag har inte påstått att det är på samma demokratiska kartblad som EU-länderna. Däremot så återfinns samma demokratiska problem i stater som jag tycker är jämförbara med Ryssland i detta avseende, dvs. flera andra stater ifrån gamla Sovjetunionen eller exempelvis Turkiet.

Vill du vidhålla att Putin av utländska hot har trängts in i ett hörn och enbart svarar på västs aggressioner så tror jag inte att diskussionen är meningsfull.

Tycker du att det är ett bra sätt att försvara demokrati och yttrandefrihet på? Yppar jag fel tankegångar så avbryts diskussionen?

Amund
Stödjande medlem

Inläggav Amund » 14 mar 2015 22:59

LasseMaja skrev:
Amund skrev:Det gamla goda talesättet att demokratier startar inte krig har nog sina brister, men medge att det i en ekonomisk och demokratisk växande miljö är svårt för en regim att skapa ett parlamentariskt OCH folkligt stöd för diffusa militära angrepp. Vill du vidhålla att Putin av utländska hot har trängts in i ett hörn och enbart svarar på västs aggressioner så tror jag inte att diskussionen är meningsfull.

Jag tycker att du undviker frågan. Går det att göra en militärstrategisk analys utan att värdera de inblandade staternas respektive styrelsesätt?

Självklart är det möjligt, men jag tror att styrelseskicket och samhällsfunktionerna, eller avsaknaden av dessa är vitala när man ska bedöma det militära hotet. Exempelvis är det knappast någon som tror att den svenska regeringen idag kan inleda en invasion av Finland, samma självklara bedömning gäller inte den totalitära staten Ryssland.

LasseMaja skrev:
Ryssland är INTE demokratiskt, man är inte ens på samma demokratiska kartblad som EU-länderna,

Jag har inte påstått att det är på samma demokratiska kartblad som EU-länderna. Däremot så återfinns samma demokratiska problem i stater som jag tycker är jämförbara med Ryssland i detta avseende, dvs. flera andra stater ifrån gamla Sovjetunionen eller exempelvis Turkiet.

Håller med, men det är för närvarande Ryssland som försöker realisera sina imperiedrömmar, inte Ukraina eller Turkiet. Det är väldigt avgörande när man ska kritisera ”diktaturens kreatur”.

LasseMaja skrev:
Vill du vidhålla att Putin av utländska hot har trängts in i ett hörn och enbart svarar på västs aggressioner så tror jag inte att diskussionen är meningsfull.

Tycker du att det är ett bra sätt att försvara demokrati och yttrandefrihet på? Yppar jag fel tankegångar så avbryts diskussionen?

Nej! Du har helt rätt här och jag ber om ursäkt, min mening var resultatet av att jag upplever att din ståndpunkt är att du likställer Putins retoriska grepp som reala militärstrategiska hot mot Ryssland, några sådana finns inte, inte mer än det fanns mot Nazityskland 1938-39.

Mags_
Medlem

Inläggav Mags_ » 15 mar 2015 09:08

Ryssland är inte längre en demokrati. De framsteg som nåddes med Jeltsin är utraderade. Enligt Freedom House har också Ryssland statusen "Not free": Freedom House

Ben
Medlem

Inläggav Ben » 15 mar 2015 11:26

Det är en annan diskussion, men jag tycker det är utomordentligt märkligt att tala om "liknande problem" och bunta ihop Ryssland med Ukraina. I Ryssland har man under de senaste femton åren haft två presidenter (eller kanske egentligen bara en) och under nästan hela perioden har ett och samma parti varit totalt dominerande i parlamentet.

I Ukraina har man under motsvarande tid hunnit med fyra presidenter (egentligen fem) från skilda politiska läger. Såväl majoriteten i parlamentet som floran av partier har varit i ständig förändring och man har (om jag räknar rätt) haft sju olika premiärministrar från fem olika partier.

Länderna är alltså på det här området närmast varandras totala motsats.

När det sedan gäller de s.k. "fria valen" i Ryssland så kan det kanske vara värt att påminna om att de senaste har ifrågasatts mycket kraftigt inte bara av utländska observatörer utan också av i dem deltagande partier (även av kommunisterna). Och så har vi förstås exemplet Tjetjenien - det område i Ryssland där Putin enligt de senaste årens valresultat är ojämförligt mest populär.

Användarvisningsbild
Marcus Wendel
Redaktionen

Inläggav Marcus Wendel » 15 mar 2015 19:05

Låst eftersom det bara blivit en fortsättning på vad som diskuteras i andra trådar.

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"