Terrorattentat i Paris!

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem

Re: Terrorattentat i Paris!

Inlägg av Martin Lundvall » 05 apr 2016 08:59

Håll er till ämnet. Abortlagar och högerextremister är inte del av ämnet.

/martin

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem

Inlägg av frodeh » 05 apr 2016 09:54

Gjentatte ganger har jeg bevitnet at man i svenske medier beskriver det jeg betrakter som helt normale intellektuelle samfunnsdebattanter som "høyreekstreme" og jeg lurer på om man bruker merkelappen kynisk som et maktmiddel, eller om man rett og slett har fått et klima i Sverige som gjør dette vanskelig å diskutere. Jeg ser en slik utvikling i Norge også, men den er ikke like tydelig ennå.

For å forsøke å beskrive bildet på utviklingen (og ikke diskutere politikk) slik jeg mener jeg observerer den:

1. Media har et grunnleggende budskap eller narrativ som gir dem praktiske problemer med å oppnå objektiv nyhetsrapportering. De skaper i stedet sine egne nyheter (hvilket egentlig skal være tabu for pressen) ved å undertrykke nyheter som går mot det aksepterte narrativ, og så får vi skandaler slik som konsert-overgrepene som blottlegger dette fullstendig. Objektiv rapportering må være første bud for pressen, og det er vel ingen ved sine fulle fem som ikke ser at det er utfordringer ved å ta i mot et sekssifret antall flyktninger/immigranter per år.

2. Feminismen, som man vel objektivt kan si står sterkt i vest-Europa men spesielt i Sverige, har av en eller annen grunn store problemer med å fokusere på ekstreme ubalanser mellom kjønnene i andre kulturer. Min personlige teori er at det har med (den moderne "third wave") feminismens fiendebilde (patriarkatet= hvite menn) å gjøre, og at å påpeke problemer i andre kulturer betraktes som en avsporing fra den virkelige kampen mot det "hjemlige" patriarkatet. Problemet med dette, slik jeg ser det, er at det er innvandrerkvinnene og deres likestilling, som er nøkkelen til vellykket integrering. Forskningen bekrefter dette.

3. Representasjon: Flere og flere ser økende problemer med å akseptere 1. og 2. men finner ikke politikere som taler deres sak. Når 1. og 2. blir et stort nok problem, gis støtte til ytterliggående partier fordi sentrumspartiene ikke taler folkets sak. Det betyr ikke at folk flest blir mer ekstreme eller at høyreekstremismen nødvendigvis "eksploderer", men heller at velgerne er villig til å la innvandringssaken dominere over andre tema når de velger parti.

På den andre siden: Innvandringsmotstandere går i sine helt egne feller, som for eksempel at man kun plukker fakta og statistikk til støtte for "sitt" virkelighetsbilde, eller glir over i rasistiske holdninger som Sappi er inne på. Forskjellen tror jeg må være at store deler av media, offentlighet og humanistisk akademia har valgt å støtte 1. og 2.

Et annet problem jeg har med 1. og 2. er at de representerer en slags "lave forventningers rasisme"; det vil si at vi ikke kan forvente at mennesker fra spesielle etnisiteter og kulturer til å delta som moderne, likestilte samfunnsmedlemmer. Dette er ikke en bevisst rasisme selvfølgelig, men den stammer fra det vi mener er godhet og uten at vi ser at vi ødelegger for vår sameksistens i det lange løp.

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 05 apr 2016 09:56

Martin Lundvall skrev:Håll er till ämnet..... högerextremister är inte del av ämnet.

/martin
Bravo &Tack för den pekpinnen Martin!

Varjag

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 05 apr 2016 11:07

Tack Frodeh. Med det rätar jag in mig i ledet.
Någon som förmår ge lite synpunkter utifrån Dokument utifråns överväldigande genomgång?
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 05 apr 2016 11:19

Valdemar Sappi skrev:Tack Frodeh. Med det rätar jag in mig i ledet.
Någon som förmår ge lite synpunkter utifrån Dokument utifråns överväldigande genomgång?
Jag tycker frodeh har sammanfatta den verklighet jag ser - mycket bra ovan.....

Tack för den posten frodeh!

Varjag

Gerrgul
Medlem

Inlägg av Gerrgul » 05 apr 2016 12:27

Lasse Odrup skrev:Gerrgul, det handlar om den s k närhetsprincipen. Nu närmare Europa ett terroristdåd, desto mer rubriker eftersom de flesta av oss har besökt Frankrike eller USA och alltså kan relatera till de länderna.
.
Och väldigt många av oss har semestrat i Turkiet. Många gånger...

Men visst har du rätt i att närhetsprincipen förklarar en del. Problemet är att skevheten befästs genom politikers uttalanden som pekar ut oss som särskilda offer. Knapppt i en bisats nämns offren i Lahore eller Bagdad när regeringschefers tankar sägs gå till de anhöriga. I stället sägs att terroristerna angriper oss på grund av att de "hatar demokratin" eller "vårt sätt att leva".

Jag ser att en del menar att det finns legala hinder för att bedriva en effektiv terroristbekämpning. Då bör man komma ihåg att terroristlagen ger säkerhetspolisen utomordentliga befogenhet och i stora stycken har satt rättssäkerheten ur spel. Rekommenderas för läsning "Terroristjaktens svarta bok" (Charta 2008).

Jag är f ö tveksam till om lagstiftningen någonstans utgör ett faktiskt hinder. Säkerhetstjänster i alla länder plägar gena i kurvorna, för att uttrycka det försiktigt.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 05 apr 2016 16:20

Man fick ju intrycket i Dokument Utifrån att efterspanade personer kunde använda sina äkta ID-kort utan att de poliser som kollade dem reagerade just då.

Det lät för mig lite konstigt, men det kan ju bero på att de inte har ett system som gör att det lätt går att se om en person är efterlyst.

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 05 apr 2016 17:40

tryggve skrev:Man fick ju intrycket i Dokument Utifrån att efterspanade personer kunde använda sina äkta ID-kort utan att de poliser som kollade dem reagerade just då.

Det lät för mig lite konstigt, men det kan ju bero på att de inte har ett system som gör att det lätt går att se om en person är efterlyst.
I dokumentären pratade de även om att de hann förbi spärrarna innan deras id hade markerats som lysta i systemen. (Gällde flykten från Paris då)

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 05 apr 2016 17:55

Valdemar Sappi skrev:Lite äldre statistik:
Bild
Tycker siffrona känns låga även för att vara två år gamla, tex för USA men så ser jag att det står selected countrys så då undrar jag om alla Amerikaner som mördats utomlands ens räknas?
(Har försökt googla mig till hur många Svenskar som dödats men hittar inget men bara ur minnet så borde det ju åtminstone bli i tio tal nu eller? (WTC, Bali, Saudi arabia, o.s.v. Ja menar det är inte bara två svenskar i Bryssel som fallit offer.)

Sedan så har ju kriget mot Islamofacism egentligen pågått sedan 1993 men det är som allt pre 9/11 glömts? (Likaså al-Qaidas krigsförklaring. :? )

Men det här med att de flesta offren och attentat främst sker på "hemma" plan i muslimska länder är också sant. Varenda terrorexpert brukar påpeka detta i media. Jag kan hålla med om att detta inte uppmärksammas tillräckligt men det beror nog till viss del som vi sagt om närhetsprincipen.
Men utöver detta så håller jag med om att det är lite märkligt för vill man stävja "islamofobi" så borde det vara värt att belysa. Ibland verkar det nästan som man gör tvärtom tänker jag när man ibland kan visa bokstavstroende muslimer propagera för sin rätt...... Vilket alltid får mig att tänka på att det skulle vara som att ha nån jäkla redneck i tv propagera för USA? (Fast fokuseringen på Mr Trump känns som det ibland. :D )

Sonderling

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 05 apr 2016 18:48

FredH skrev: I dokumentären pratade de även om att de hann förbi spärrarna innan deras id hade markerats som lysta i systemen. (Gällde flykten från Paris då)
Jo, det kan förstås vara så. Men jag fick faktiskt intrycket att i alla fall en person i bilen redan var misstänkt för tidigare brott. Men så kanske inte var fallet, och då låter det ju rimligare.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 05 apr 2016 18:53

sonderling skrev: (Har försökt googla mig till hur många Svenskar som dödats men hittar inget men bara ur minnet så borde det ju åtminstone bli i tio tal nu eller? (WTC, Bali, Saudi arabia, o.s.v. Ja menar det är inte bara två svenskar i Bryssel som fallit offer.)
Jag tror att det även har dödats svenska medborgare i attentat i Irak, men jag vet inte hur många.

Att det främst är muslimer som drabbas av islamisternas terrordåd nämns väl med jämna mellanrum tycker jag.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 05 apr 2016 19:06

Nedan är en lista på de största attentaten från 2013 enlig Global terrorism index.
http://www.visionofhumanity.org/sites/d ... 2014_0.pdf

Datum-Land-Ort-Döda-Förövare
17/09/2013 Nigeria Beni Shiek 142 - Boko Haram
22/07/2013 Syria Khan Al-Assal 123 - Al-Nusrah Front
10/01/2013 Pakistan Quetta 107 Lashkar-E-Jhangvi
16/08/2013 Pakistan Quetta 91 Lashkar-E-Jhangvi
22/09/2013 Pakistan Peshawar 87 Jundallah
2/08/2013 Afghanistan Sherzad District 82 - Taliban
18/08/2013 Afghanistan Gulistan District 82 Taliban
21/09/2013 Kenya Nairobi 72 Al-Shabaab
11/06/2013 Syria Hatla 70 - Al-Nusrah Front
20/12/2013 Nigeria Bama 70 - Boko Haram
16/01/2013 Algeria In Amenas 69 Al-Mua’qi’oon Biddam Brigade
5/12/2013 Yemen Sanaa 68 Al-Qa'ida in the Arabian Peninsula (AQAP)
21/02/2013 Syria Damascus 62 Unknown
6/02/2013 Syria Al-Buraq 61 - Al-Nusrah Front
5/12/2013 Central African Republic Bangui 54 - Anti-Balaka Militia
3/04/2013 Afghanistan Farah 53 Taliban
21/03/2013 Syria Damascus 50 Unknown
24/04/2013 Iraq Mosul 46 - Unknown
6/07/2013 Nigeria Mamudo 46 Boko Haram
3/03/2013 Pakistan Karachi 45 151 Tehrik-i-Taliban Pakistan (TTP)

Som kan ses är det huvudsakligen muslimska länder och muslimska förövare. Enda undantaget är i Centralafrikanska republiken där kristen milis attackerade en moské. Övriga med kända förövare är muslimska organisationer.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 05 apr 2016 22:16

Finns det någon statistik på om huruvida målet varit militär/polis/administration eller bara slumpvis valda civila?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
loop
Medlem

Inlägg av loop » 06 apr 2016 00:35

De dåd av kroater som tas upp ambassad och Bulltofta var Ustasja extremhöger. Och det var trevligt att nån tog upp hindunationalisterna, höger.
Men varför vill ni inte placera in islamisterna på höger-vänsterskalan? Jag utgår från att ni placerar in kristdemokrater där.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 06 apr 2016 05:00

Hans,
i rapporten tager de inte och redovisar för civila offer. Det finns kort beskrivning av attentaten i listan på s. 10-11. Ungefär hälften av dessa var riktade mot civila. Övriga mot polis, militär, politiker.