Terrorattentat i Paris!

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Re: Terrorattentat i Paris!

Inlägg av sonderling » 03 apr 2016 19:13

Man har väl tyvärr inte kommit överens om en internationel defenition om vad som är terrorism. Vilket är synd tycker jag.
Och ja vi hade den här diskutionen 2012 när Breivik var aktuell.
Nej jag tycker inte det är glasklart om vad som är en ensam galning eller vem som är terrorist, jag tycker att man åtminstone skulle vara löst anknuten till en terror organisation borde vara ett kriterium. Men det är ju liksom bara min åsikt.
(De flesta skolskjutare har ju också mer eller mindre stolliga manifest.) Det är ju förstås intressant i sig att de högerextrema dåd som nämns utförs av s.k. Lone wolfs. Det kanske säger nått också?

Sonderling

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem

Inlägg av Martin Lundvall » 03 apr 2016 20:43

pandersson2 skrev:Ett terroristbrott är ju subjektivt. Personligen skulle jag vilja räkna in morden på dels statsminister Palme och dels vice statsminister Lind som terrorattentat. De räknas dock inte som det vad jag sett. Politiska attentat utförda av ensamma gärningsmän ses, tror jag, för det mesta som av galningar utan politiskt motiv. Därför så har jag i mina inlägg försökt ha källor som Europol och BRÅ för ämnet. Även om de säkert kan ses som politiskt styrda så vet jag inte om man kan hitta neutralare källor.
Då mördaren av Palme inte är känd blir det omöjligt att definiera det som terrorism. Även om begreppet terrorism är omstritt så är väl en huvudregel att man vill skapa rädsla och/eller utöva tvång mot en stat. Motivet till dådet är alltså mycket viktigt, då vi inte vet det o palmemordet så kan vi inte klassa det som terrorism. Det kan ju självklart komma fram saker som gör att vi måste omvärdera det.

/martin

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 03 apr 2016 21:00

Obama om SD, eller hur det nu var... ;-}
https://www.facebook.com/thelastword/vi ... 6/?fref=nf

The 'un-Islamic' lifestyle of Paris attackers
http://tribune.com.pk/story/995146/pari ... r-attacks/
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Medlem

Inlägg av Lasse Odrup » 04 apr 2016 18:57

sonderling skrev:Man har väl tyvärr inte kommit överens om en internationel defenition om vad som är terrorism. Vilket är synd tycker jag.
Och ja vi hade den här diskutionen 2012 när Breivik var aktuell.
Nej jag tycker inte det är glasklart om vad som är en ensam galning eller vem som är terrorist, jag tycker att man åtminstone skulle vara löst anknuten till en terror organisation borde vara ett kriterium. Men det är ju liksom bara min åsikt.
(De flesta skolskjutare har ju också mer eller mindre stolliga manifest.) Det är ju förstås intressant i sig att de högerextrema dåd som nämns utförs av s.k. Lone wolfs. Det kanske säger nått också?

Sonderling
Varför skulle just dåden utförda av s k lone wolfs vara högerextrema dåd? Åtminstone för mig är de lätt psykiskt störda och snara att ta till våld när något går dem emot.
De "högerextremister " jag träffade under min tid som officer hade sällan någon ideologisk grund att stå på, däremot var de arga på samhället, på frånvarande föräldrar och en känsla av att varit missgynnade på alla sätt.
De var helt enkelt hatiska på dem som de upplevde nu fått allt gratis.
Men organiserade terrorister, nej, knappast. De var helt enkelt missanpassade eftersom hade fått en dålig start i livet.

Gerrgul
Medlem

Inlägg av Gerrgul » 04 apr 2016 18:58

Det är den skeva mediarapporteringen som får folk att tro att det handlar om ett krig mellan kristenheten och islam. Reflektera över följande lista och vilka offren är för massakrerna.

Den 20 mars 2015, 137 döda i Jemen, inga löpsedelsrubriker
Den 18 april 2015 33 döda i Afghanistan. inga löpsedelsrubriker
Den 26 juni 2015, 38 döda i Tunisien, inga löpsedelsrubriker
den 29 juni 2015,35 dödade i Jemen inga löpsedelsrubriker
den 10 oktober 2015, 97 dödade i Ankara, inga löpsedelsrubriker
Den 31 oktober, 2015, 224 dödade i ett ryskt plan, löpsedelsrubriker
Den 12 november 2015 43 dödade i Beirut, inga löpsedelsrubriker
Den 13 november 2015, 130 dödade i Paris, löpsedelsrubriker
Den 2 december 2015, 14 dödade i San Diego, löpsedelsrubriker (i USA)

Den 8 januari 2016, 50 dödade i Libyen, inga löpsedelsrubriker
Den 6 mars 2016, 47 dödade i Bagdad, inga löpsedelsrubriker
Den 15 mars 2016, 35 dödade i Ankara, inga löpsedelsrubriker
Den 22 mars 2016, 34 döda i Bryssel, löpsedelsrubriker

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 04 apr 2016 19:03

Lite äldre statistik:
Bild
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Medlem

Inlägg av Lasse Odrup » 04 apr 2016 19:06

Gerrgul, det handlar om den s k närhetsprincipen. Nu närmare Europa ett terroristdåd, desto mer rubriker eftersom de flesta av oss har besökt Frankrike eller USA och alltså kan relatera till de länderna.
Gissar att skolskjutningarna i Finland inte fick några större rubriker i Jemen, Tunisien, Bagdad m fl länder.
Ändå fick dessa tragiska händelser stora rubriker i hela Europa men knappast i Asien.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 04 apr 2016 19:43

Lasse, det framgick av Dokument utifrån igår att IS använder sig av personer som mycket väl kan kallas för lone wolfs. Se den på svt play så kanske du inser att uppdelningen du försöker göra inte är särskilt relevant.
Om det nu var en lone wolf som låg bakom mordbranden i dagarna i Säffle, ja då agerade han knappast ensam, hur mycket lone wolf han än var. Då var han en del av en rörelse. Så såg han det garanterat själv. Det gjorde även stollen i Norge.
http://aktuelltfokus.se/mordbrand-mot-a ... manniskor/

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Medlem

Inlägg av Lasse Odrup » 04 apr 2016 19:58

Angående Säffle så har man redan i rubriken gjort klart att det är frågan om "högervåld".
Jag anser att tidningarna borde vara lite försiktigare med att peka ut vilken politisk ideologi som ligger bakom bränder och annat.
I Eskilstuna var alla överens om att det var ett "högervåld" som ägt rum men så småningom tystnade man och glömde bort hela historien.
Den passade inte inte in i tidningarnas agenda.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 04 apr 2016 20:14

Valdemar Sappi skrev:Lasse, det framgick av Dokument utifrån igår att IS använder sig av personer som mycket väl kan kallas för lone wolfs. Se den på svt play så kanske du inser att uppdelningen du försöker göra inte är särskilt relevant.
Om det nu var en lone wolf som låg bakom mordbranden i dagarna i Säffle, ja då agerade han knappast ensam, hur mycket lone wolf han än var. Då var han en del av en rörelse. Så såg han det garanterat själv. Det gjorde även stollen i Norge.
http://aktuelltfokus.se/mordbrand-mot-a ... manniskor/
Det intressanta med stollen i Norge är ju att han faktiskt hade licenser för de vapen som han använde för skjutningarna, medan de som begår dåd där IS är involverade väl inte direkt är den typen av individer som får vapenlicenser.... Fast myndigheterna hade väl fått upp ögonen för Breivik för hans beställningar av kemikalier. Dock hann de inte agera.

Annars håller jag med, det verkar som den uppdelningen håller på att luckras upp. Den dokumentär som Dokument utifrån visade igår var mycket sevärd. Och skrämmande.

Det som verkar märkligt är att folk som är efterlysta verkar kunna åka igenom vägspärrar utan att deras ID-kort är flaggade för polisen. Om jag förstod det rätt, men det kanske jag inte gjorde....

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 04 apr 2016 20:27

Lasse. Att ledande SD:are lägger ut adresser till flyktingboende, då passar inte det precis in i bilden av att bränderna utförs av ensamma galningar. Eller?

Jag hävdar att systematiska och destabiliserande handlingar, vilket är en viktig del i definitionen av terrorism, de kan visst utföras av ensamma galningar.

Tycker du det är absurt och provocerande om jag kallar polens nya abortlagar för sharialagar? Jag ser ingen principiell skillnad.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 04 apr 2016 21:20

A Man Got Drunk And Shot Up A Mosque. Here’s What Happened When He Returned…
http://occupydemocrats.com/2016/04/04/m ... -returned/

Lite off, men lite 'gulligt'...

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Medlem

Inlägg av Lasse Odrup » 04 apr 2016 21:25

Valdemar Sappi skrev:Lasse. Att ledande SD:are lägger ut adresser till flyktingboende, då passar inte det precis in i bilden av att bränderna utförs av ensamma galningar. Eller?

Jag hävdar att systematiska och destabiliserande handlingar, vilket är en viktig del i definitionen av terrorism, de kan visst utföras av ensamma galningar.

Tycker du det är absurt och provocerande om jag kallar polens nya abortlagar för sharialagar? Jag ser ingen principiell skillnad.
Tycker du att Polens abortlagar, som jag f ö inte vet något om, passar in i ämnet Terrorattentat i Paris?

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 04 apr 2016 21:39

Jag tycker det passar in i diskussionen om hur farliga ultrahögern är. Du får ursäkta, men du är i mina ögon märkligt naiv.
I nya lagen finns i stort sett inga legala skäl för abort. Och de jobbar i rasande fart för att genomföra en enpartistat.

Fredrik Falk:
"Att den politiska utvecklingen i länder som Polen lockar sverigedemokrater vet vi. Också att de nostalgiskt blickar tillbaka på Sverige under 50-talet och början av 60-talet. Då när Sverige var ett ”tryggt, lugnt och harmoniskt land”. Då innan ”68-vänstern” och feministerna började ”härja och hetsa” och ”slita sönder” landet. Då när en sån här rubrik på Aftonbladets förstasida (18 februari 1965) av stora grupper upplevdes som lika naturlig som ”Polisjakt på två bankrånare”. Mellan 10.000 och 20.000 illegala aborter utfördes varje år, oftast i Polen. I straffskalan ingick fängelse."

Man behöver inte läsa särskilt mycket av det SD faktiskt har gjort och vad de ledande faktiskt säger, för att inse att polskt tillstånd är just det de är ute efter.
Fredriks bild:
Bild

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 04 apr 2016 21:45

Även om Dokument utifrån i går verkligen var skakande att titta på, så är för mig hotet från ultrahögern det som gör mig mycket, mycket mer orolig. Ultrahögern är i mina ögon det riktigt stora hotet!

Såg ni inte Dokument utifrån, så se det! Svt Play.

PS Ottar om abortlagen: http://www.ottar.se/artiklar/polens-pre ... juda-abort