Terrorattentat i Paris!

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Re: Terrorattentat i Paris!

Inlägg av sonderling » 01 apr 2016 07:18

Valdemar Sappi skrev:Om vi nu håller i minnet att ultrahögern mördat oändligt många fler i vårt eget land, och utgör ett oerhört mycket större hot mot vår demokrati än IS/Daesh. Så kan vi kanske lämna stickspåret ultrahögern och gå vidare. Även om jag tycker orsaken är i stort sett densamma till båda fenomenen. Bristen på en hopp om en bättre framtid.

Vad gör vi för att bemöta extremismen?
Sammanfattning av debatten någon?
Skulle högerextremismen utgöra ett större hot mot oss än Daesh? Jag är tveksam faktiskt. Sedan har jag för länge sedan märkt att man använder dubbla måttstockar på den här punkten. De s.k. högerextrema dåden utgörs oftast av ensama galningar som inte har samma back upp som Islamisterna har i form av ekonomiskt och moraliskt stöd från nationer m.m. (För att inte tala om det propaganda stöd från vänstern de åtnjutigt på senare år.)

Skolmördaren: man kan ju säga att en hitlerhjälm och svartläder rock är en dead give away. Men vad är det som säger att skolmördaren inte led av misandri? För enligt uppgift skonade han kvinnor?
(Förövrigt så passar han ju in i tesen om likheter mellan skolskjutare och självmordsbombare som jag tagit upp i en tidigare tråd.)

Här är ett dåd som beskrivits som ett högerextremt lone wolf dåd i EXPO:
https://en.wikipedia.org/wiki/2015_Chapel_Hill_shooting
I SR beskrevs förövaren som kristen flera ggr, (antagligen för att man har uppfattningen att alla vita amerikaner är kristna fanatiker) men han var atheist (vilket också ororar mig för nu är jag rädd att jag ska bli utpekad och tvingas ta avstånd eftersom jag också är atheist.)

Här är ett dåd som inte beskrivits som ett Islamist dåd:
https://en.wikipedia.org/wiki/Beltway_sniper_attacks

Är jag SD:are eller troll?
Nej jag bara tycker att det är viktigt att komma till botten med vad som händer så man kan åtgärda problemet. Och allt för ofta tycker jag att vänstern på den här punkten är minst lika benägna att upprepa samma misstag som de anklagar andra för att göra. Som att generalisera och dra för snabba slutsatser.

Sonderling

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 01 apr 2016 09:22

Har sett en artikel på metapedia om ämnet. Artikeln är inte neutral. Den är skriven av en som generellt sett vill tona ner våld relaterat till Vit Makt samt är tydligt ställningstagande mot autonoma (vänster). Med det i åtanke är den välskriven med många källhänvisningar. Trots att den är tydligt anti-autonom så ger den enbart ett exempel, från 1982, med en syndikalistisk förövare. Man nämner även två andra mord som skall skett pga offren setts som högerextrema. Det är morden på Daniel Wretström och James Waite som om man letar vidare båda blev dödade av ungdomsgäng. Jag har inte hittat något om förövarnas partisympatier. Vid googling av mordet på Daniel Wretström har det hävdats att ett par av dem som var iblandade hyrts av SSU samt demonstrerat med AFA. Källorna har dock av mig inte setts som pålitliga då de varit på sidor som är långt ifrån partiska och som jag inte tror att jag bör länka till här. För mig känns morden mer som masspsykos motiverat

[Borttagen länk /martin]

PS Det känns som att vi är utanför trådens ämne. Som jag ser det så handlar tråden om Europeisk terrorism och det som diskuteras är nu mera svenska mord som inte är terroristrelaterade.Bör tråden delas av en moderator eller kan de svenska inläggen flyttas till tråden om politiska mord?
PPS jag har ingen koll på metapedia. Om man ser det som en olämplig länk så blir jag inte upprörd om länken raderas.

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 01 apr 2016 09:53

Vad gör vi för att bemöta extremismen?.......
Mycket lite syns det mig. Lagstiftningen - tillåter inte några effektiva ingripanden..... :roll:

Varjag

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Medlem

Inlägg av Lasse Odrup » 01 apr 2016 13:01

Jag tror man gör ett misstag då man försöker få det vettlösa våldet in på en höger- eller vänsterskala. Gissar att de flesta av våldsverkarna inte ser sig som politiska våldsutövare utan bara som offer för verkliga eller inbillade orättvisor.
Skulle man på något sätt kunnat fråga attentatsmännen i t ex Paris om de såg sig som vänster eller höger hade vi förmodligen mött en totalt oförstående attityd. De hade andra bevekelsegrunder än västeuropeisk politik.
I Sverige är man däremot väldigt pigg på att använda både inhemska och utländska attentat och mord för att bekräfta sin egen politiska ståndpunkt. Lite sorgligt, faktiskt.

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 01 apr 2016 16:37

Lasse Odrup skrev:Jag tror man gör ett misstag då man försöker få det vettlösa våldet in på en höger- eller vänsterskala.
Absolut! Jag för min del har svårt för en debatt där man ska försöka kleta ned höger eller vänster, kristendom eller islam som strukturellt våldsam. I historien finns det olika rörelser, sekter, grupper och ideologier, både nationalistiska och kommunistiska, där en del medlemmar är så starkt indoktrinerade i sin lydnad att man går i döden för sakens skull. Assasiner, Kamikazepiloter, medlemmar i Al Qaeda med flera. Tar vi hänsynslösa organiserade vålds och terrordåd så flödar det i historien av grupper och inriktningar av alla de slag som utfört sådana: Isis, Lord's Resistance Army, Aum Shinrikyo, nazister, kommunister och många andra provokatörer.

I Indien är muslimer betydligt mer drabbade av terrordåd från Hindunationalister än tvärtom, tåg som satts i brand med tusentals innebrända kvinnor och barn. Tragikomiskt med tanke på att många (flum)svenskar tolkar de asiatiska religionerna som någon sorts fred och icke-våldsfilosofi. :P

Nej, min mycket klara uppfattning är att det saknar betydelse vad exakt det är någon indoktrineras av för tro, ideologi eller domedagssekt. För en del räcker det ju med tron på ett fotbollslag för att i en rättfärdig strid berättiga dödandet av andra människor.

Användarvisningsbild
Metaren
Medlem

Inlägg av Metaren » 01 apr 2016 19:13

@Amund
Det bästa som skrivits i den här tråden.
Cum Deo et Victricibus Armis

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 01 apr 2016 19:54

Som jag skrivit gång på gång. Bristen på hoppet om att ens hoppas, det är nog det vanligaste orsaken till extremism av båda de typer vi tagit upp här. Så visst har Amund en poäng. Och det är nog även så att ultrahögeraktivitet ibland inte är mycket annat än förklädd kriminalitet.

Men ändå. Låt oss leka lite med statistik. Sannolikheten att du blir ihjälbultad av svensk polis, naken, inkletad i choklad, samtidigt som du blir kittlad under fötterna. Den är statistiskt sett mycket mer sannolik än den att du blir skadad eller dödad i en islamistisk attack. För INGEN sådan attack har hänt i Sverige.
Hittills! Visst, hittills!

Jag hävdar att största hotet mot vår demokrati är den överdrivna propagandan mot invandringen. Och den mycket allvarliga underskattningen av det hot det innebär att grupperingar som Soldiers of Odin tillåts patrullera på våra gator. Det ÄR destabiliserande. Det ÄR avsett att skrämma. Det ÄR terrorism. Att inte se det som terrorism. Det är feghet. Det är medlöperi. Det är opportunism.

Som jag ser det hänger underskattningen av ultrahögern samman med en oförmåga att hitta en lösning i Syrien. För det är den överdrivna invandrafientliga propaganda som hindrar en verklig lösning av problemen i Syrien. För vad leder det hela till?
Jo t.ex. att Erdogan går ut och kräver demokratiska inskränkningar inte bara i Turkiet, utan i hela Europa! Till att Assad, den verkligt stora boven i hela soppan, går stärkt ur situationen. Och till att det som är enda vägen framåt, mer demokrati i arabvärlden, skjuts ännu längre bort i framtiden.
Fred, med Erdogan och Assad vid makten i regionen? Tror någon verkligen på det?

Så nej Amund. Du har ändå grovt fel i din relativisering. (Med reservation för att jag minst dina ståndpunkter i tidigare inlägg dåligt. Jag kanske läser dig fel).
Bara genom att kraftigt uppvärdera hotet från ultrahögern, kan vi samtidigt närma oss en politik som löser situationen för de miljoner som flyr undan extremismen i det egna landet. Bara genom att sätta demokratin över allt annat, kommer vi vidare.

Så nej Amund. Det existerar inte två likvärdiga idiotier. En höger och en vänster. Det existerar bara en idioti. Den som inte står upp för vår mänsklighet. Den som inte står upp för demokratin, i ALLA lägen. Dvs samtliga partier i riksdagen. Vänster som höger.
Att skicka flyktingarna från Grekland till Turkiet, som sedan skickar dem vidare hem till Syrien.
Isch, jag skäms för att vara Europé.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Medlem

Inlägg av Lasse Odrup » 01 apr 2016 20:43

Valdemar Sappi skrev: Jag hävdar att största hotet mot vår demokrati är den överdrivna propagandan mot invandringen. Och den mycket allvarliga underskattningen av det hot det innebär att grupperingar som Soldiers of Odin tillåts patrullera på våra gator. Det ÄR destabiliserande. Det ÄR avsett att skrämma. Det ÄR terrorism. Att inte se det som terrorism. Det är feghet. Det är medlöperi. Det är opportunism.
Nu är vi långt från terrorattentatet i Paris, eller hur?
Jag är inte så insatt i Soldiers of Odin men vilka brott har de gjort sig skyldiga till? Jämfört med "föräldrar på stan", "farsor på stan", "nattvandrare på stan" och andra medborgare som periodvis patrullerar svenska gator så tror jag inte att Soldiers of Odin har begått fler brott än de andra "medborgarpatrullerna".
Rätta mig om jag har fel.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 01 apr 2016 20:59

Om du behöver rättas i den här frågan, då står vi nog så långt ifrån varandra att ingen rättning är möjlig.
Bara ett exempel: http://www.skd.se/2016/03/31/hvb-hem-at ... patruller/
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 01 apr 2016 21:16

Saudiska utrikesministern om risken med generaliseringar:
https://www.facebook.com/taqafati/video ... 4/?fref=nf

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Medlem

Inlägg av Lasse Odrup » 01 apr 2016 21:23

Valdemar Sappi skrev:Om du behöver rättas i den här frågan, då står vi nog så långt ifrån varandra att ingen rättning är möjlig.
Bara ett exempel: http://www.skd.se/2016/03/31/hvb-hem-at ... patruller/
Inga brott alltså.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 01 apr 2016 21:24

Tsss...

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 01 apr 2016 21:25

Valdemar Sappi skrev:Saudiska utrikesministern om risken med generaliseringar:
https://www.facebook.com/taqafati/video ... 4/?fref=nf
Synnerligen illuminerande........
هذا هو المطلوب، سياسي متدين ومثقف يعرف كيف يناقش ويجادل ويقنع باظهار افضل الاخلاق الاسلامي لا نريد مهادنين ولا ضعفاء الفكر والعقل واللسان، انت فخر ليس للسعودية فقط بل للعرب والمسلمين جميعا.
:roll: , Varjag

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Medlem

Inlägg av Lasse Odrup » 01 apr 2016 21:26

Valdemar Sappi skrev:Tsss...
Bra argument :D

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 02 apr 2016 09:07

Att missta rätten att säga sitt, med rätten att slippa bli motsagd, det är inte bara dumt. Det är förödande. Soldiers of Odin hotar, skrämmer, terroriserar och destabiliserar. För mig är det fullständigt obegripligt att de tillåts göra det. Att tillåta dem på våra gator är inte att försvara demokratin. Det är att tillåta den bli undergrävd.