Kinas geopolitik idag och framöver

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Re: Kinas geopolitik idag och framöver

Inlägg av CvD » 15 dec 2014 16:13

Intressant artikel om konflikten om Sydkinesiska sjön
http://news.nationalgeographic.com/news ... gbooktalk/

/CvD

LasseMaja
Redaktionen

”Regeringen har sålt vår själ”

Inlägg av LasseMaja » 26 dec 2014 22:57

Kinas närvaro i Afrika ger snabb tillväxt i länderna. SvD har besökt Kenya och Tanzania där de så kallade utvecklingskorridorerna skapar delade meningar bland befolkningen.
http://www.svd.se/naringsliv/kinesisk-i ... 190079.svd

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 05 mar 2015 15:46

Yin Zhou, en kinesisk amiral som sitter med i Kinesiska folkets politiskt rådgivande konferens nationalkommitte (långt namn, http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_Pe ... Conference) , känd som en hök, har gått ut och meddelat att han anser att Kinas flotta bör ha minst sex hangarfartyg, och har kommer det intressanta, i syfte att kunna skydda sina farleder i Indiska oceanen. Får anses som en direkt utmaning på Indien.
http://www.wantchinatimes.com/news-subc ... 0304000097

Samtidigt lär Kina se rymden som en viktig krigsskådeplats i ett framtida krig och eftersträvar att uppnå herravälde över rymden i ett ev framtida krig. Antar att det inkluderar att slå ut motståndarens satelliter.
http://www.taipeitimes.com/News/front/a ... 2003612719

President Xi har hållit ett tal där han mer eller mindre varnar Taiwan för att förklara formell självständighet, något de de facto, redan har.
Ses av vissa som att Kina numera anser sig snart starka nog att kunna tvinga Taiwan att bli en del av Kina.
Samtidigt ökar dock taiwanesernas bild av sig själva som att vara taiwaneser och inte kineser. Peking har levt under illusionen att om Kina blir ekonomiskt stark så kommer både Taiwan (och för den delen Honk Kong) att glatt gå med i "familjen". Ekonomi är inte allt.
http://thediplomat.com/2015/03/xi-urges ... ependence/

/CvD

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 17 apr 2015 12:06

I Kinas utbildningssystem poängteras det rätt ofta att Kina upplevde ett århundrande av förnedring och utsattes för en rad ojämnlika fördrag som gjorde att de förlorade stora områden osv. När jag brukar påpeka att fredsfördrag brukar vara ojämnlika, tex freden i Nystad 1721, så brukar jag bara få ett oförstående ansikte som svar.
Hittade precis några kartor som visar de områden som Kina hävdar var kinesiska men som förlorades under från 1840-talet och framåt. Notera att kartorna är från början och mitten av 1900-talet.
Bild
Bild
http://michaelturton.blogspot.com/2014/ ... on-is.html

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 17 apr 2015 16:00

CvD skrev:I Kinas utbildningssystem poängteras det rätt ofta att Kina upplevde ett århundrande av förnedring och utsattes för en rad ojämnlika fördrag som gjorde att de förlorade stora områden osv.
Herregud! Hoppas att Kineserna nöjer sig med att tillverka våra prylar och att ekonomin rullar på och regimen sitter tryggt, om Kina går samma väg som Ryssland och regimen måste börja plocka fram det nationalistiska imperiekortet för att hävda sin legitimitet så känns världsfreden ytterst osäker. De flesta är säkert positiva till en ökad demokratisering i Kina men jag vill varna för de krafter som då kan släppas lösa, jag måste erkänna att det känns bra så länge rullar på där borta i Peking, framförallt med ekonomin.
CvD skrev: Peking har levt under illusionen att om Kina blir ekonomiskt stark så kommer både Taiwan (och för den delen Honk Kong) att glatt gå med i "familjen". Ekonomi är inte allt.
He he! Totalitära stater brukar inte vara bra på att analysera andra (demokratiska) stater, enbart partilismandet och den förljugna självuppfattningen omöjliggör varje försök att sätta in landets ”framgångar” i ett internationellt perspektiv.

Varulv
Medlem

Inlägg av Varulv » 17 apr 2015 16:23

CvD skrev:I Kinas utbildningssystem poängteras det rätt ofta att Kina upplevde ett århundrande av förnedring och utsattes för en rad ojämnlika fördrag som gjorde att de förlorade stora områden osv. När jag brukar påpeka att fredsfördrag brukar vara ojämnlika, tex freden i Nystad 1721, så brukar jag bara få ett oförstående ansikte som svar.
Hittade precis några kartor som visar de områden som Kina hävdar var kinesiska men som förlorades under från 1840-talet och framåt. Notera att kartorna är från början och mitten av 1900-talet.
"Old National Boundary" er aktuelt det kinesiske tributtstatssystemet der man forventet en bekreftelse av kinesisk overherredømme gjennom et tributtforhold som da omfatter Korea, Sørøst-Asia, riker i Himalaya, deler av dagens Afghanistan og Sentral-Asia samt nomaderikene inkludert Mongolia. Kinesisk forsøk om å integrere indiske riker var fullstendig ignorert av innfødte selv om visse periferiske riker som Ceylon (Sri Lanka) av og til hadde betalt en symbolsk tributt til den kinesiske keiseren - mens delegasjoner som kom til den meget selvstendige Japan med et liknende krav kom aldri levende tilbake. Filippinene med sine høvdingsriker og de muslimske rikene i dagens Indonesia anerkjente aldri det kinesiske overherredømmet.

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 17 apr 2015 17:00

Kinas geopolitik kommer inte att i grunden förändras om landet demokratiseras. Möjligen kommer viljan till att gå i väpnad konflikt minska. Men man bör inte vara allt för säker på detta. Stora stater brukar kunna behålla stort folkligt stöd för att hävda de egna intressena.

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 17 apr 2015 19:25

LasseMaja skrev:Kinas geopolitik kommer inte att i grunden förändras om landet demokratiseras. Möjligen kommer viljan till att gå i väpnad konflikt minska. Men man bör inte vara allt för säker på detta. Stora stater brukar kunna behålla stort folkligt stöd för att hävda de egna intressena.
Så här skrev Jan Myrdal om händelserna på Himmelska fridens torg 1989:
Frågan kan inte ställas om det var moraliskt eller omoraliskt att spilla blod på Himmelska fridens torg sommaren 1989 utan om det var nödvändigt eller ej för att förhindra ett Bosnien i milliardomfång och ett möjligt Stillahavskrig.

Skalar vi bort alla moraliska och politiskt korrekta värderingar så anser jag att JM hade och har helt rätt här, släpp lös de demokratiska krafterna i Kina och vi kan alla få se på fan när världen skakas i sina grundvalar, då blir det trångt i Peking när allsköns intressen ska försöka hävda hur just de anser att jättelandet ska styras enligt befolkningens vilja. Jag är van att bli angripen å det grövsta när man anser att JM har rätt angående utvecklingen i Kina men hoppas slippa de värsta påhoppen här på Skalman, visst vore det trevligt med demokrati i Kina men jag tror inte att det (åtminstone i ett inledningsskede) automatiskt betyder att krigsrisken och oroligheterna minskar.

Kanske ett sådant scenario efter många om och men slutar lyckligt och vi får ett Kina som liknar det fogliga Japan, vem vet? Men jag fruktar de som är av uppfattningen att enbart graden av politisk mångfald automatiskt skapar en bättre värld. Jag fruktar ett Kina som söker sin ”plats i solen” i något som liknar Boxarupproret, ett Kina som haft ett dåligt århundrade och nu ska ha revansch…

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 17 apr 2015 21:22

Mitt intryck är att Kinas ledning började använda sig av nationalistkortet oftare och mer efter massakern på Himmelska fridens torg, för att få befolkningen att fokusera mot något annat än något som hotat partiets makt.
Bland generalerna finns det, iallafall utåt, en hel del hökar som vill att Kina ska få sin plats i solen, som någon skrev och det är att tvinga, med eller utan våld, sina mindre grannstater att acceptera Kinas territoriella krav. De som ligger sämst till på Kinas lista är inte Japan som man skulle kunna tro, utan Filippinerna och Vietnam. Min personliga tro är på grund av att dels är de två länderna de som protestera mest mot Kinas övertagande av öar i Sydkinesiska sjön, och dels är de bland de militärt svagaste, men där är dock Vietnam på väg att rusta upp sina styrkor.

Tror Amund har delvis rätt, om Kina skulle bli demokratiskt över en natt så kommer det att bli problem. Man kan lätt tro att alla i Kina är han-kineser, men så är inte fallet. Så även om vi bortser från att Tibet och Xinjiang nog snabbt skulle förklara sig självständiga, tror dock inte att det skulle ske utan blodutgjutelse, särskilt inte i Xinjiang, så tror jag att det är en hel del etniska och ekonomiska konflikter som kommer att komma fram i ljuset. Inte omöjligt att det skulle bli en liknande situation som på 20-talet. Risken är dessutom hög att den sittande regeringen för att försöka ena folket kommer att göra något dumdristigt mot Taiwan, Filippineran etc.

Men min personliga åsikt är att som Kina agerar nu, så är Kina en större risk för freden och stabiliteten i regionen än om det började falla samman på grund av demokrati.

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 18 apr 2015 17:37

Jag tror att vad som händer i Peking är det viktigaste för stabiliteten i världen och ändå har man alldeles för dåliga kunskaper om vad som händer där borta, tack CvD för dina ofta mycket informativa inlägg om landet och regionen.

Naturligtvis är inte Kina ett öppet samhälle och yttrandefriheten är kraftigt inskränkt, och befolkningen hålls i schack mycket tack vare de ekonomiska framgångarna, mer pengar i fickan förlåter mycket. Men ingenting varar för evigt och det kommer en dag när spänningarna i landet går över styr och det är säkert lätt för en regim att fortsätta med beprövade metoder, det är femtio år sedan Kulturrevolutionen och det går inte i all evighet att i en modern värld förlita sig på att folket upplever att partiet och nationen utgör samma historiska och samhälleliga enhet.

En långsam och stegvis liberalisering borde kunna vara ett recept värt att pröva, fast det är väl det som Kina också håller på med till viss del. Av det lilla jag vet om Kina upplever jag att partiet fruktar varje rörelse som har potential att mobilisera många människor, detta oavsett om det är ett politiskt parti eller en idrottsförening, partiet vill ha ensamrätt på sammanslutningar som kan utgöra bas för alternativa och okontrollerbara åsiktsbildningar.

Eftersom Kommunistpartiet knappast längre står för något mer än klamra sig fast vid makten är jag försiktigt positiv till att de högsta ledarna så småningom ska inse att en politisk mångfald måste tillåtas på sikt, alltså att någon inflytelserik partipamp inser att [kejsaren] är naken och att kommunistpartiet inte längre kan åtnjuta politiskt monopol och samtidigt vara en modern ekonomisk supermakt.

Hur ser förresten maktförhållandet ut i Kina idag, har partiet ensamt makt eller delar man makten med armén?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 18 apr 2015 21:19

Officiellt är Folkets befrielsearme (internationellt känd som PLA, People Liberation Army), inte Kinas arme utan kommunistpartiets arme och lyder under partiets Centrala militärkommission, så det kan vara värt att notera att försvarsministeriet inte har någon direkt makt över PLA, utan dess uppgift är mer att kommunicera med utlandet å PLAs vägnar.
Pdf över organisation:
http://www.oni.navy.mil/Intelligence_Co ... cture1.pdf

Precis som i Sovjetarmen så finns det politiska officerare på förbanden för att försäkra sig att PLA ligger under partiets kontroll.

Numera har PLA rört sig mer i riktningen mot att bli en professionell arme, men den lider av korruption, särskilt i de högre skikten, något som president Xi, enligt uppgifter försöker komma till rätta med. Däremot hur mycket kontroll partiet egentligen har av PLA har jag svårt att säga. Det dyker rätt ofta upp generaler etc som, särskilt i den starkt nationalistiska tidningen, Global Times, slänger ut hot mot andra länder och uppmanar att Kinas ska slå till mot andra länder. Om det är något som partiets ledning tillåter för att se reaktioner och indirekt hota eller om det är generaler som tycker det är dags att använda sin nya utrusning för att ge Kina sin plats i solen har jag svårt att avgöra.

Ett exempel på upprörda generaler, hände så sent som förra veckan då en amerikansk journalist baserad i Taiwan skrev i en artikel i National Interest magazine att Taiwan skulle kunna slå tillbaka en kinesisk invasion om den skedde nu. En pensionerad general i Kina gick då taket och gick ut i en artikel och kallade den amerikanska journalisten för diverse tillmälen som mer passar i en sandlåda och sa att Kina utan tvekan kunde krossa Taiwan.

Något som är rätt okänt om PLA, är de kommersiella intressen de hade fram till mitten av 90-talet. PLA ägde hela fabriker, som inte hade något med försvarsindustri att göra. Det kunde vara allt från kylskåp, lantbruk, hotell.
Detta gav dock upphov till en rejäl korruption och påverkade den militära beredskapen så det beslutades att det skulle försvinna. Enligt vissa så är den höga försvarsbudgeten en kompensation eller en muta för att hålla försvarsledning lugn, eftersom de förlorade sina guldkalvar.
Numera lär PLA inte äga några industrier, men det finns fortfarande industrier med nära koppling till PLA, tex Huawei, något som i Huaweis fall har oroat flera västländer.

Forskare vid Department of War Studies vid King's College London lät för några dagars sedan göra på de största hoten mot världsfreden idag.
Kinas expansion dyker upp i flera forskares förslag.
http://www.telegraph.co.uk/news/worldne ... today.html

En intressant sak som varit rätt okänd i väst är att PLA hade stora kommersiella intressen fram till mitten av 90-talet. PLA ägde hela fabriker, som inte hade något med försvarsindustri att göra. Det kunde vara allt från kylskåp, lantbruk, hotell.
Detta gav dock upphov till en rejäl korruption och påverkade den militära beredskapen så det beslutades att det skulle försvinna. Enligt vissa så är den höga försvarsbudgeten en kompensation eller en muta för att hålla försvarsledning lugn, eftersom de förlorade sina guldkalvar.
Numera lär PLA inte äga några industrier, men det finns fortfarande industrier med nära koppling till PLA, tex Huawei, något som i Huaweis fall har oroat flera västländer.

Korruption:
http://www.bbc.com/news/world-asia-china-30844254
http://www.bbc.com/news/world-asia-china-29947544
http://www.bbc.com/news/world-asia-china-31979584
http://www.bbc.com/news/world-asia-china-30808665

Upprörd general
http://michaelturton.blogspot.com/2015/ ... -to-j.html
http://www.wantchinatimes.com/news-subc ... 0413000071
Senast redigerad av 2 CvD, redigerad totalt 18 gång.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 18 apr 2015 21:38

Amund skrev: Naturligtvis är inte Kina ett öppet samhälle och yttrandefriheten är kraftigt inskränkt, och befolkningen hålls i schack mycket tack vare de ekonomiska framgångarna, mer pengar i fickan förlåter mycket. Men ingenting varar för evigt och det kommer en dag när spänningarna i landet går över styr och det är säkert lätt för en regim att fortsätta med beprövade metoder, det är femtio år sedan Kulturrevolutionen och det går inte i all evighet att i en modern värld förlita sig på att folket upplever att partiet och nationen utgör samma historiska och samhälleliga enhet.

En långsam och stegvis liberalisering borde kunna vara ett recept värt att pröva, fast det är väl det som Kina också håller på med till viss del. Av det lilla jag vet om Kina upplever jag att partiet fruktar varje rörelse som har potential att mobilisera många människor, detta oavsett om det är ett politiskt parti eller en idrottsförening, partiet vill ha ensamrätt på sammanslutningar som kan utgöra bas för alternativa och okontrollerbara åsiktsbildningar.
Det stämmer, det som ger ledningen i Peking mardrömmar är om ekonomin skulle börja sakta ner allt för mycket. Det oskrivna avtalet mellan folket och partiet är att så länge folket får jobb och mer pengar i fickan så hotar dom inte partiets maktposition.
Men kan samtidigt vara värt att notera att folket är i lugnt för det. 2010 var det i genomsnitt 500 protester, upplopp etc per DAG!
http://www.theatlantic.com/internationa ... ay/250940/
http://en.wikipedia.org/wiki/Protest_an ... t_in_China

De protesterna kan i för sig bero på en massa orsaker, men rätt ofta är det för att folk har känt att de lokala ledarna inte lyssnat på folket utan istället skor sig själva, något som nog i långa loppet kommer att ge problem för centrala partiledningen, trots att folket som protesterar ofta svär trohet till kommunistpartiet.
Så det är inte undra på att Kina spenderar ungefär 125 miljarder dollar om ÅRET, på kravallutrustning och annat som involverar inrikessäkerhet.
http://www.businessinsider.com/china-no ... nce-2013-5

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 18 apr 2015 21:46

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 19 apr 2015 13:35

Amund skrev: Hur ser förresten maktförhållandet ut i Kina idag, har partiet ensamt makt eller delar man makten med armén?
Som jag nämnde innan så vet jag inte om partiet har total kontroll av PLA eller inte. Har sett artiklar och rapporter som pekar åt båda hållen.
Såg precis den här artikeln, har för mig det är samma författare som angreps av den kinesiska generalen i en artikel, och journalistens åsikt kan ni sedan nedan.
In fact, if the aim of the civilian leadership in Beijing is, as I suspect, to keep the generals and the defense establishment happy (and thereby avoid a mutiny), the best way to do so is to continue to throw money at them. (Some of it will go towards the acquisition of new armaments, while a fraction will be redirected to line the pockets of corrupt officials.) -
Like any other military institution that has substantial influence on the civilian leadership, the PLA thrives on perpetual conflict. And Beijing, the hostage in this equation, must make sure it can deliver what the generals want. It accomplishes this by repeating the old warnings, as Mr. Xi did on Wednesday, and by continuing to insist on a political “solution” to the Taiwan “issue” that it knows (unless it is completely ignorant) the Taiwanese will never agree to: the “one country, two systems” formula, which for all intents and purposes ensures that the Taiwan “question” will never be resolved.*

Perpetual conflict is far more lucrative for the PLA fiefdom and it prevents the generals from turning on the civilian leadership. Everybody wins.
http://thinking-taiwan.com/xi-the-pla-a ... -conflict/

Hans slutsats är med andra ord att partiet inte har full kontroll på PLA utan den höga försvarsbudgeten delvis används för att hålla generalerna lugna, dels då de får ny utrustning och dels kan sko sig själva.

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 19 apr 2015 15:57

CvD skrev: Något som är rätt okänt om PLA, är de kommersiella intressen de hade fram till mitten av 90-talet. PLA ägde hela fabriker, som inte hade något med försvarsindustri att göra. Det kunde vara allt från kylskåp, lantbruk, hotell.

Forskare vid Department of War Studies vid King's College London lät för några dagars sedan göra på de största hoten mot världsfreden idag.
Kinas expansion dyker upp i flera forskares förslag.
http://www.telegraph.co.uk/news/worldne ... today.html

En intressant sak som varit rätt okänd i väst är att PLA hade stora kommersiella intressen fram till mitten av 90-talet. PLA ägde hela fabriker, som inte hade något med försvarsindustri att göra. Det kunde vara allt från kylskåp, lantbruk, hotell.

Tack Cvd för dina svar som alltid är intressanta. :) Militärens roll är alltid komplicerad när man inte vet säkert vem som har den yttersta kontrollen över styrkorna. Det är intressant att armén varit/är så involverad i ekonomin som du skriver, kanske det är logiskt om även höga militärer vill ha sin del av kakan, det kanske också är bra om höga militärer i den här typen av länder har ekonomiska intressen eftersom de då blir en del av samhället? Fast det är onekligen en korrupt soppa med partiet och militären sida vid sida.

Finns det någon mäktig säkerhetsorganisation i Kina som påminner om KGB på sin tid, alltså en organisation så stark att man infiltrerat samhällets alla delar och därigenom är en lika stark maktfaktor som partiet och armén?
CvD skrev:det som ger ledningen i Peking mardrömmar är om ekonomin skulle börja sakta ner allt för mycket. Det oskrivna avtalet mellan folket och partiet är att så länge folket får jobb och mer pengar i fickan så hotar dom inte partiets maktposition.
Men kan samtidigt vara värt att notera att folket är i lugnt för det. 2010 var det i genomsnitt 500 protester, upplopp etc per DAG!
http://www.theatlantic.com/internationa ... ay/250940/
http://en.wikipedia.org/wiki/Protest_an ... t_in_China

De protesterna kan i för sig bero på en massa orsaker, men rätt ofta är det för att folk har känt att de lokala ledarna inte lyssnat på folket utan istället skor sig själva, något som nog i långa loppet kommer att ge problem för centrala partiledningen, trots att folket som protesterar ofta svär trohet till kommunistpartiet.
Så det är inte undra på att Kina spenderar ungefär 125 miljarder dollar om ÅRET, på kravallutrustning och annat som involverar inrikessäkerhet.
http://www.businessinsider.com/china-no ... nce-2013-5
Regimens representanter pratar inte om att slå ned demonstrationer och folkliga protester, utan man väljer det moderna ordet ”terroristbekämpning”(enligt länkarna).

Numera är alla former av regimkritik, krav på mänskliga rättigheter eller självständighetsivranden terrorism, det öppnar upp för fler extraordinära åtgärder från myndigheternas sida samt större förståelse för dessa, vem kan protestera när man bara slår till mot terrorister? :roll: